Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Du får.
Du får ha vilka kläder Du vill.
Kläder har inget kön.
Du kan ha vilka intressen Du vill.
Det ska vara Du som styr ditt liv.
Så länge som du är snäll mot dig själv så är det bra.

Grova skor.
Jeans och flanellskjorta.
MC-kläder, typ boots och svart läder.
Avsaknad av makeup.
Varför har du aldrig kjol?

Men mest är det faktiskt skor och kängor.
Fast det beror ju helt på vilken stil man har..

Tänker att kvinnligt och manligt mer syns på hur man bär upp saker och ting, hur man för sig mycket mera än kläderna i sej självt. Flanell och jeans är ju superkvinnligt, enligt mig. Det sitter inte så mycket i kläderna alls om någon ser kvinnlig ut eller inte.

Ja, titta bara på dragqueen-rabaldret.
Män i kvinnokläder som läste sagor för barn.

Det hade garanterat knappt uppmärksammats om kvinnor läst sagor i frack, eller för den delen arbetsoverall
Utan att nu försöka dra igång nån debatt kring just detta - så kan drag dels ses som en lite teatralisk konstform! Och dels som något med väldigt tydlig sexuell underton - inte minst märks det på de namn som många sk Drag Queens tagit; namn som definitivt har sexuell anspelning. Så jag, personligen, tycker inte det är nödvändigt att läsa sagor för barn i drag. MEN därom kan man alltså tvista, dock kanske inte just här, förlåt.....

Något som däremot är väldigt känsligt är håret, att klippa av sig håret som kvinna kan vara något som folk reagerar ganska kraftigt på. Att ha rakat huvud som kvinna (vilket är extremt vanligt bland medelåldersmän) rent av provocerande om du inte är sjuk.
Fast det är nog mer självförtroendet och självsäkerheten som provocerar mer än att dom rakat av sig håret. Personer med självförtroende och självsäkerhet har ju en tendens att provocera många.

Jag tror och tycker inte kvinnlighet sitter i varken kläder eller skor..

Det där beror ju lite på vad man har för jobb också, och om det finns någon klädkod.

Men annars tycker jag "fint" är ett diffust begrepp eftersom fint i min värld absolut kan vara mina snickarbyxor och keps som jag bor i hemma, i trädgården och i parklekarna med ungarna. Jag skulle ju inte haft det på mig om jag inte tyckte att det var någon form av fint. Men jag skulle inte kalla det "finkläder".
Ja det är just det jag menar med uttrycket "fint", eller som det uttrycktes "annat vis". Det kändes inte som att finkläder var vad som syftades på. Fint är ju just personligt. Tycker inte att en särdeles speciell blus/tröja skulle vara finare än mina skjortor- om vi inte rakt av pratar om just finkläder.

När det gäller kläder till små barn är skillnaden också märkbar. Nu var det iofs ett bra tag sedan min dotter var liten - men jag köpte alltid sk pojkkläder till henne. Byxor etc var rejälare, mer praktiska - och i färger som passade till hennes vitblonda stora hårrufs. Flickkläderna var mer petit, rosa och gulliga, och så dessa eviga klänningar. Hon förväxlades i stort sett alltid som pojke när vi rörde oss bland allmänheten. Jag hör fortfarande föräldrar, idag, som suckar över att småpojkar får rejälare klädval i butikerna än flickorna.

Jag har oftast jeans på mig, högklackat och någon fin tröja. Ofta rött läppstift. Som jag skrev så trivs jag så. Och det tar ju inte längre tid att klä sig fint än att klä sig på annat vis.
Men det är ju inte lika bekvämt som gympaskor/sneakers.
Dessutom så ser jag inte just jeans som särskilt kvinnligt.

Men det är väldigt intressant att du definierar det som att "klä sig fint".
Är andra sätt att "klä sig fult"?

Men det är ju inte lika bekvämt som gympaskor/sneakers.
Dessutom så ser jag inte just jeans som särskilt kvinnligt.

Men det är väldigt intressant att du definierar det som att "klä sig fint".
Är andra sätt att "klä sig fult"?
Jag tolkar "fint" i sammanhanget som att man klär upp sig lite. Inte i vardagskläderna. Om det sen är typiskt maskulint eller feminint tror jag spelar mindre roll. Mer att man ansträngt sig lite för att vara hel och ren och kanske ha på sig nåt man inte använder till vardags.

I såna här diskussioner så skriver man ofta att kvinnor kan klä sig i "traditionellt manliga kläder" eftersom det manliga har högre status medan män som klär sig "kvinnligt" får negativa reaktioner.
Men jag måste säga att jag ofta även ser det motsatta så jag tycker inte att det alltid är så att manligt är högre status. Att tex klippa sig kort eller att inte bry sig om sitt utseende eller gå omkring i mjukiskläder är såna saker som jag har hört män klaga på när kvinnor gör. Och då heter det att man är för manhaftig eller "har blivit man".
Så jag tror inte att det är så enkelt som att det som är manligt alltid innebär högre status.

Ja det är just det jag menar med uttrycket "fint", eller som det uttrycktes "annat vis". Det kändes inte som att finkläder var vad som syftades på. Fint är ju just personligt. Tycker inte att en särdeles speciell blus/tröja skulle vara finare än mina skjortor- om vi inte rakt av pratar om just finkläder.

Nej precis, vad som upplevs fint eller inte är ju högst personligt. Men det innebär ju också att någon annan kan tycka att det inte är fint. Det faller ju lite i sakens natur tänker jag.

Det är intressant det där. Jeans och skjorta, grova skor och rejäla kängor, ingen smink och få/närmast inga smycken, ytterst sällan klänning/kjol. När jag har det reagerar folk alltid och tycker jag är fin. Fast jag jag borde ju vara fin i mina jeans och skjortor också, tycker jag. Om jag är fin och inte kläderna är det.

Jag klär mig i vad jag vill, nästan. Fattas bara boots och hatt. Men jag jobbar inte på en ranch med häst som närmaste partner tyvärr.
Det är nog mer en artighetsgrej, ser man någon regelbundet och den har lagt till någonting eller man ser att personen ansträngt sig lite extra så hör det väl till att uppmuntra och notera det.

Fast det är nog mer självförtroendet och självsäkerheten som provocerar mer än att dom rakat av sig håret. Personer med självförtroende och självsäkerhet har ju en tendens att provocera många.

Jag tror och tycker inte kvinnlighet sitter i varken kläder eller skor..

Det tror jag också. Överlag provocerar det väl när folk bryter mot normer, men kvinnor som inte bryr sig om att vara attraktiva i mäns ögon? Aj aj, den bränner för många.

Det är nog mer en artighetsgrej, ser man någon regelbundet och den har lagt till någonting eller man ser att personen ansträngt sig lite extra så hör det väl till att uppmuntra och notera det.
Jag måste nog säga att det är mindre ansträngande att dra en klänning över huvudet än att dra på brallor, tröja och skjorta.

Varför är en man fin när han har skjorta på sig, men inte en kvinna? Det är ju lite vad jag menar. Tycker man att det är fint är det ju fint oavsett kön.

Måste kvinnor ha högklackat och läppstift för att vara fina?

Ja men enligt vissa, antar jag? Det är väl inte konstigt att vi tycker olika saker är fint? Personligen har jag en annan smak och tycker ofta att klackar och mycket smink kan se tillgjort ut. Men det finns ju ingen anledning att debattera personlig smak, tänker jag? Den är och bör väl variera stort människor emellan.

Jag tolkar "fint" i sammanhanget som att man klär upp sig lite. Inte i vardagskläderna. Om det sen är typiskt maskulint eller feminint tror jag spelar mindre roll. Mer att man ansträngt sig lite för att vara hel och ren och kanske ha på sig nåt man inte använder till vardags.
Men då så är det här fel tråd.
Den handlar inte om arbetskläder kontra finkläder utan om kläder som könsmarkör.
Om kvinnliga kläder kontra manliga kläder.
Och varför det skulle spela någon roll?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12