Mina föräldrar gjorde detta - de behandlade mig (kvinna) och min bror precis lika och könsneutralt. Vi är födda på 70-talet så möjligen hade de också lite hjälp av tidsandan och normerna då - alla barn var ju liksom "bara barn" och klädda i brunrandig plysch
För mig som kvinna har detta betytt oändligt mycket mer än jag under större delen av mitt liv kunnat förstå (jag börjar förstå det nu, 55 år gammal) och jag är evigt tacksam mot mina föräldrar för detta. Jag uppfostrades som den individ jag är och förutsattes inte varken vilja behaga eller vara omvårdande, utan fick vara precis den jag är med den blandning av "kvinnliga" och "manliga" egenskaper som väl de flesta av oss ändå har. Jag hölls aldrig tillbaka - jag har uppfostrats till att ta den självklara plats i livet som är min, att aldrig förminska mig själv (pga kön eller något annat), att stå stark och gå min egen väg. Självklart har det inte vaccinerat mig mot alla livets motgångar, men det har gjort att jag litar på mig själv och min egen kompetens på ett helt annat sätt än de som uppfostrats i en "traditionell kvinnoroll". Skulle jag ge föräldrar idag ETT ENDA råd så vore det detta - gör inte skillnad på söner och döttrar, ha inte olika förväntningar på dem, bortse helt från traditionella könsroller och se det barn, den individ, ni har framför er!