Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det är artigt att säga iallafall när man får en känsla av att någon har gjort sig lite finare en dag. Det är inget konstigt med det.

Jag blir iallafall glad när folk lägger märke till sådant. Jag tar inte en sån kommentar som att dom tycker jag är ful annars.
Jag tycker det är oartigt att kommentera någons utseende oombett, oavsett anledning. Jag vill inte att någon ska bry sig om hur jag ser ut.

Jag tycker det är artigt att säga iallafall när man får en känsla av att någon har gjort sig lite finare en dag. Det är inget konstigt med det.

Jag blir iallafall glad när folk lägger märke till sådant. Jag tar inte en sån kommentar som att dom tycker jag är ful annars.
Jag bli jätte glad om någon säger något snällt om mina kläder! eller min sminking.

Dock innebär ju "vedertagna finkläder", inklusive klädkoder till tillställningar, i princip undantagslöst att könsuttryck förstärks och polariseras, åtminstone om sammanhanget är det allra minsta konventionellt (vilket det ju ofta är när klädkod är aktuellt). Mycket tyder på att "fin" klädsel har väldigt mycket med könsuttryck att göra.

Mja, om du tänker typ.. bal? Fest? I jobbsammanhang är min uppfattning dock att kostym är normen för både män och kvinnor när det ska kläs upp inför viktigare möten eller besök. I HBTQ+ kretsar är ”finklädd” säkert annorlunda också. Men absolut, i väldigt hög grad är det nog som du säger.

Så killar och män ska då skita i att klippa frisyrer, styla håret, klä sig "fint" etc? Eftersom det bara handlar om fåfänga och högmod och inte att det är könskodat för dig?
Så enligt dig skall tjejer och killar göra allt för att följa vad skönhetsindustrin vill? Det är vad du ser som en positiv utveckling?

Jag tror du förstod vad jag menade, att börja den här typen av meningsutbyten leder ingenvart.

Det här gäller inte klädsel men utseende: Jag har oftast ganska långa naglar (men aldrig nagellack). Träffar barn 6-12år i mitt arbete och får nuförtiden väldigt ofta frågan: Varför har du inte klippt dina naglar?

Det är intressant att barn undrar det nu men inte för 10-15 år sedan. (Kan i och för sig ha att göra med att jag är gammal nu och tanter kanske inte ska ha långa naglar?)

Så enligt dig skall tjejer och killar göra allt för att följa vad skönhetsindustrin vill? Det är vad du ser som en positiv utveckling?

Jag tror du förstod vad jag menade, att börja den här typen av meningsutbyten leder ingenvart.
Nej, jag förstod inte vad du menade.
Folk ska inte göra vad skönhetsindustrin eller andra tycker. De ska göra vad de vill och mår bra av. Om det så är måla naglarna som pojke/man eller som kvinna raka skallen och ha kostym typ.
Jag kan tex bli glad av att ha ett vackert nagellack. Jag ser naglarna så ofta och kan tycka det är fint med vissa färger/mönster. Det piggar upp. Kan inte en kille/pojke också känna så?

Det här gäller inte klädsel men utseende: Jag har oftast ganska långa naglar (men aldrig nagellack). Träffar barn 6-12år i mitt arbete och får nuförtiden väldigt ofta frågan: Varför har du inte klippt dina naglar?
Barn i den åldern har ofta ett mera rationellt tänk för att få logik och förstå, långa naglar är inte praktiska utan extremt opraktiska så det blir en naturlig fråga varför man inte klipper naglarna?

Att tex klippa sig kort eller att inte bry sig om sitt utseende eller gå omkring i mjukiskläder är såna saker som jag har hört män klaga på när kvinnor gör. Och då heter det att man är för manhaftig eller "har blivit man".
Så jag tror inte att det är så enkelt som att det som är manligt alltid innebär högre status.
Dessa män tolkar alltså manligt som att inte bry sig om hur man ser ut? Den kopplingen hade jag nog inte nödvändigt vis gjort, men det är ju intressant att dom gör det.

Nej, jag förstod inte vad du menade.
Folk ska inte göra vad skönhetsindustrin eller andra tycker. De ska göra vad de vill och mår bra av. Om det så är måla naglarna som pojke/man eller som kvinna raka skallen och ha kostym som kvinna typ.
Jag kan tex bli glad av att ha ett vackert nagellack. Jag ser naglarna så ofta och kan tycka det är fint med vissa färger/mönster. Det piggar upp. Kan inte en kille/pojke också känna så?
Det är inte så att man har någon genetiskt kod som säger åt en att måla naglarna, det är inte något man gör "för att man själv vill" utan det kommer från den input man får från samhället och specifikt här från skönhetsindustrin. Det som behövs som motvikt är normer som säger motsatsen, att uppmuntra unga pojkar att ta efter med smink etc. är i sig en norm, men ingen bra norm.

Det är inte så att man har någon genetiskt kod som säger åt en att måla naglarna, det är inte något man gör "för att man själv vill" utan det kommer från den input man får från samhället och specifikt här från skönhetsindustrin. Det som behövs som motvikt är normer som säger motsatsen, att uppmuntra unga pojkar att ta efter med smink etc. är i sig en norm, men ingen bra norm.
Är det dåligt att sminka sig?

Självklart kommer inputen och iden att ens måla naglarna någonstans ifrån. Men det betyder ju inte att man känner sig tvingad till det eller mår dåligt av det.
Har du tavlor i ditt hus? För mig kan smink, nagelkonst, kläder, accessoarer etc vara likadant. Det kan vara konst och något som jag, som estetiskt lag person, uppskattar.
På samma sätt som jag kan tycka vissa tatueringar är jättevackra och trevliga att se på trots att jag själv inte vill ha någon. Och jag kan fatta varför andra vill ha det trots att det inte är min stil.
Så kan väl väl killar och män också funka..

Fåfänga är något man sett inte är positivt, det gå långt tillbaka i den mänskliga historien, det är kanske inte är en av dedirekt dödssynderna men faller under en vidare tolkning av högmod. Sen i modern tid kan väl ingen ha missat skönhetsindustrins negativa påverkan?
Att skylla på skönhetsindustrins negativa påverkan när man själv inte tycker att män ska bära läppstift och nagellack känns...tramsigt. Det är ok när kvinnor gör det och påverkar negativt med andra ord?

Det handlar kanske om att "äga outfiten"? Vara självsäker i den.. Eller så stylar man lite, lite olika och lyckas liksom sy ihop det bättre eller sämre pga det?
Ja kanske, något är det som gör det så annorlunda. Men alltid lika intressant! Och det kan vara en klädstil helt olik ens egen och som man inte ens vet att man har något tycke för!

Självklart kommer inputen och iden att ens måla naglarna någonstans ifrån. Men det betyder ju inte att man känner sig tvingad till det eller mår dåligt av det.
Har du tavlor i ditt hus? För mig kan smink, nagelkonst, kläder, accessoarer etc vara likadant. Det kan vara konst och något som jag, som estetiskt lag person, uppskattar.
På samma sätt som jag kan tycka vissa tatueringar är jättevackra och trevliga att se på trots att jag själv inte vill ha någon. Och jag kan fatta varför andra vill ha det trots att det inte är min stil.
Så kan väl väl killar och män också funka..
Det är klart att det inte är någon exakt, fast gräns för vad som är konst och även konsten är i hög grad påverkad men skönhetsindustrin är inte konst, och det finns flera skäl till att försöka komma bort från dess påverkan, en manlig norm har varit att inte använda smink och jag ser det som en positiv norm, inte något negativt utan något att hålla fast vid..

Mja, om du tänker typ.. bal? Fest? I jobbsammanhang är min uppfattning dock att kostym är normen för både män och kvinnor när det ska kläs upp inför viktigare möten eller besök. I HBTQ+ kretsar är ”finklädd” säkert annorlunda också. Men absolut, i väldigt hög grad är det nog som du säger.
Ja, om det är klädkod så är det väl tex bröllop. Men nog skulle jag säga att många krogar, vinbarer etc också har en publik som polariserar könsuttryck med kläder på ett liknande sätt. De flesta festmiljöer domineras inte av hbtq-personer, och även hbtq-personer är hyfsat ofta trogna det ena genusuttrycket när det gäller kläder.

Just kostym för båda könen i vissa branscher är jag helt med på, men nog tycker jag att frisyrer, naglar, smink, skor etc brukar följa könsnormerna mycket konsekvent.

Jag tycker det är oartigt att kommentera någons utseende oombett, oavsett anledning. Jag vill inte att någon ska bry sig om hur jag ser ut.
Själv kan jag tycka att det är lite oartigt att inte kommentera om någon gjort sig till för att vara extra fin (oavsett HUR man gjort det).

Om jag ska ut på krogen och lagt 1,5h på att göra mig i ordning skulle jag bli rätt besviken om ingen kommenterade att det var fint faktiskt 😅 Jag gör det för min egen skull - men jag är inte så frånkopplad från andra att jag inte gillar positiv feedback.

Alltså nagellack är ett sätt av tussen sätt för människor att uttrycka sig på. Och det behöver verkligen inte ha något med skönhetsindustrin att göra. I julas när både jag och min lillebror och familj var hemma hos våra föräldrar så noterade min brorsson W, 5 år, att min mamma, hans farmor, hade rött nagellack. Det tyckte han om. Så han bad att få sina naglar målade. Hans lillebror M, 3 år, ville också. Sagt och gjort, de fick välja nagellack och fick sina naglar målade; W valde rött och M valde grönt. För deras del var det kul med färg på naglarna. Barn gillar generellt färger.

Låt folk få uttrycka sig som de vill.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka