Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Om man gör det med tydligt feminina attribut i övrigt; nätta drag, precis lagom sminkad så att man ser "fräscht osminkad" ut. Eller med ett iögonfallande läppstift till. Då är det coolt och uttrycksfullt.

Om man gör det som män utan problem kommer undan med så är det inte ett dugg coolt utan heter att man gärna borde tänka lite på sitt utseende.
Japp! Jag har provat båda. Dock med typ konstnärliga silversmycken snarare än smink, men det räcker. Har man lite öga för genusnormer, ser man ju i spegeln hur det mesta man testar kommer att landa.

Kvinnor bedöms nog på andra kriterier än män, dessutom. Jag minns en stor middag jag var med på, affärsmiddag kan man säga, där kvinnorna (de högre uppsatta i företaget) var VÄLDIGT uppklädda, och sminkade etc etc - medan en viss kategori av gästerna (samtliga män) var orakade och rufsiga och typ klädda i slitna gamla jeans och flanellskjortor - inte ens särskilt rena om man så säger. Men de hade en helt annan status än kvinnorna och blev helt klart behandlade - och betraktade! - därefter. De var dessutom ur en konstnärlig kategori, vilket väl gjorde saken ännu tydligare. Kvinnorna ur samma kategori (de konstnärliga) var visserligen okonventionellt klädda MEN definitivt på ett "snyggt" och coolt sätt, inte direkt från soffan så att säga. Männen kom helt klart undan med sin klädsel (med total brist på ansträngning) på ett sätt kvinnorna knappast hade gjort. Inte bara kom undan utan acceptansen var total och ingen höjde på ett ögonbryn.
Men om man som kvinna inte vill styla till sig så utan klä sig lika som männen i ditt exempel så är det ju bara att göra, fri vilja. Tycker inte bara vi kan skylla på "andra tycker att kvinnor ska klä sig på ett visst sätt" när vi själv kan bryta det. Jag klär inte upp mig, de som mest dömer mig är... tada, KVINNOR.

Ja eller hur?
Det sitter väldigt hårt det där.
Men den ser ut på ett särskilt sätt och alla vet hur.

Tänk håret i en "knut" och bilden blir en helt annan.
Jag hade mitt långa hår i en man-bun och inte i en knut.
Det hade jag ofta också tidigare, knutar har jag aldrig förstått mig på, de är obekväma och i vägen :D

Om man gör det med tydligt feminina attribut i övrigt; nätta drag, precis lagom sminkad så att man ser "fräscht osminkad" ut. Eller med ett iögonfallande läppstift till. Då är det coolt och uttrycksfullt.

Om man gör det som män utan problem kommer undan med så är det inte ett dugg coolt utan heter att man gärna borde tänka lite på sitt utseende.
Syns ju i tråden här också. Om jag har klänning har jag ansträngt mig mer och tänkt mer på mitt utseende, och därmed inte konstigt om jag får kommentarer "vad fin DU är!" jämfört med när jag har jeans och skjorta (och är precis lika ren, vårdad och osminkad som alltid annars).

Men om man som kvinna inte vill styla till sig så utan klä sig lika som männen i ditt exempel så är det ju bara att göra, fri vilja. Tycker inte bara vi kan skylla på "andra tycker att kvinnor ska klä sig på ett visst sätt" när vi själv kan bryta det. Jag klär inte upp mig, de som mest dömer mig är... tada, KVINNOR.

Det är ju ett väldigt bekvämt sätt att se på det, tänker jag. Normer fungerar nog betydligt mer komplext i praktiken.

Sen, ingen har ju påstått att det enbart skulle vara män som upprätthåller dem.

Det är ju ett väldigt bekvämt sätt att se på det, tänker jag. Normer fungerar nog betydligt mer komplext i praktiken.

Sen, ingen har ju påstått att det enbart skulle vara män som upprätthåller dem.
Ja, men det kommer sig av inlägg där man sitter och beklagar sig över att kvinnor måste styla sig och männen kommer undan genom att se slarviga ut. Kanske får man backa lite till sig själv också (nu menar jag inte någon specifik bukefalist här utan kvinnor som tycker detta är ett problem) och fundera på hur mycket man själv bidrar till att det är just så här och inte bara fortsätta i samma spår och fortsätta beklaga sig. Då sker ingen förändring alls.

Eller det är inte så att man vill ha en förändring egentligen? Man är rätt nöjd med att piffa upp sig på olika sätt egentligen?

Jag går på jobbet i TRÄSKOR!!! Herregud vad kommentarer jag fick i början. Det är svarta jobbträskor, ergonomisk mjuk sula och stålhätta. Dyra är dom också. Vi går uppemot 10000 steg varje dag, ut och in i 35 boendelägenheter där vi artigt tar av oss skorna. Så det är det mest praktiska skovalet, speciellt då mina fötter mår jättebra av detta. MEN. Vilka var det som inte kunde hålla tillbaka sina pikar tror ni? Kvinnor, kvinnor som alltid envisades med att försöka vara käcka, ge komplimanger och vara "bussiga" kollegan. -"Men guuuud, går du i träskor!?!" Fniss fniss. -"Åj, har du träskor?". Ehhh.
Gång på gång på gång.
Alltid av samma piffiga människor som inte ens försöker dölja sin nedlåtande ton. Samma personer som berömmer välklädda elevers klädval samtidigt som kompisen bredvid i hela rena kläder gång på gång blir förbisedd eller kanske får ett Hej.

Jag går på jobbet i TRÄSKOR!!! Herregud vad kommentarer jag fick i början. Det är svarta jobbträskor, ergonomisk mjuk sula och stålhätta. Dyra är dom också. Vi går uppemot 10000 steg varje dag, ut och in i 35 boendelägenheter där vi artigt tar av oss skorna. Så det är det mest praktiska skovalet, speciellt då mina fötter mår jättebra av detta. MEN. Vilka var det som inte kunde hålla tillbaka sina pikar tror ni? Kvinnor, kvinnor som alltid envisades med att försöka vara käcka, ge komplimanger och vara "bussiga" kollegan. -"Men guuuud, går du i träskor!?!" Fniss fniss. -"Åj, har du träskor?". Ehhh.
Gång på gång på gång.
Alltid av samma piffiga människor som inte ens försöker dölja sin nedlåtande ton. Samma personer som berömmer välklädda elevers klädval samtidigt som kompisen bredvid i hela rena kläder gång på gång blir förbisedd eller kanske får ett Hej.
Kvinnor har i många fall betydligt mer åsikter kring hur folk klär sig än vad män har enligt min erfarenhet. Får sällan andra kommentarer än positiva om klädsel från män (oavsett om det gäller en blommig klänning eller en bandtröja) medan kvinnor är bättre på att uppmärksamma detaljer som de upplever är fel. Kan förstås vara att de själva lägger mer energi på det. Däremot så tycker jag det sällan gäller hur vidare någons klädsel är könsbekräftande eller inte utan det gäller oftare en arbetsplats eller ett sammanhangs inofficiella klädkod, om saker är hela och rena eller ser dåligt kombinerade ut. Visst skull det dyka upp en man i klänning på min arbetsplats så skulle definitivt många kollegor reagera men som kvinna kan man lika gärna gå i joggingskor och jeans som högklackat och kjol.

Vet en tidigare arbetsplats där en manlig chef pikade sina kvinnliga anställda om de gick i lågskor men det är nog enda gången jag hört liknande saker.

Gång på gång på gång.
Det finns nog fler analyser att göra av det där än att begränsa sig till att skuldbelägga de piffiga kvinnorna. ( Jag har i sak samma erfarenhet som du.)

Ja, men det kommer sig av inlägg där man sitter och beklagar sig över att kvinnor måste styla sig och männen kommer undan genom att se slarviga ut. Kanske får man backa lite till sig själv också (nu menar jag inte någon specifik bukefalist här utan kvinnor som tycker detta är ett problem) och fundera på hur mycket man själv bidrar till att det är just så här och inte bara fortsätta i samma spår och fortsätta beklaga sig. Då sker ingen förändring alls.

Eller det är inte så att man vill ha en förändring egentligen? Man är rätt nöjd med att piffa upp sig på olika sätt egentligen?

Vem har sagt att man är nöjd med att piffa upp sig och inte vill ha förändring?

Det finns nog fler analyser att göra av det där än att begränsa sig till att skuldbelägga de piffiga kvinnorna. ( Jag har i sak samma erfarenhet som du.)

Min uppfattning är att piffiga kvinnor kan reproducera de krav som de upplever sig ha på sig själva. Jag tror man ska vara försiktig med att skuldbelägga personer eller grupper, det är en destruktiv spiral som vi alla i olika grad både bidrar till och är drabbade av, och kan hjälpas åt med att försöka bromsa lite. Bland annat då genom att sluta kommentera (och därmed värdera) varandras utseenden.

Vem har sagt att man är nöjd med att piffa upp sig och inte vill ha förändring?
Jag har inte påstått att någon har sagt det eller är det osv och speciellt inte här, det var en fråga. Man kan ju trots allt bryta normer. Man behöver inte sminka sig, klä sig feminint osv om man är missnöjd med normen att det är så det "ska" vara. Men jag tror det är rätt många kvinnor som vill upprätthålla den normen, eftersom de trivs med det. Speciellt kanske de kvinnor som är snabba att kommentera andra kvinnors andra val av att inte klä upp sig, sminka sig och piffa till sig.

Jag har inte påstått att någon har sagt det eller är det osv och speciellt inte här, det var en fråga. Man kan ju trots allt bryta normer. Man behöver inte sminka sig, klä sig feminint osv om man är missnöjd med normen att det är så det "ska" vara. Men jag tror det är rätt många kvinnor som vill upprätthålla den normen, eftersom de trivs med det. Speciellt kanske de kvinnor som är snabba att kommentera andra kvinnors andra val av att inte klä upp sig, sminka sig och piffa till sig.

”Kvinnor” är ju en bred grupp, och kommer väl in i den här diskussionen från precis lika många håll som det finns kvinnor. Jag håller med dig om att man kan stanna upp jag fråga sig vilka normer man vill bidra till och inte. Jag tycker också att det är helt okej att beklaga sig över normer och ändå följa dem. Att notera dem kan ju vara ett första steg för många. Att släppa dem kan vara svårare, men man måste ju få börja nosa på tanken utan att skuldbeläggas tänker jag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka