Om man inte uppskattar dylika kommentarer tror jag man gör bäst i att hitta ett sätt att hantera det på, det är välvilja om än missriktad. Jag har gått ner i vikt, det kommenteras vilket jag är obekväm i men folk menar ju inget illa. Jag får jobba på att strunta i det.
Jag tänker att, som med mycket i livet, så måste man se verkligheten för vad den är och lära sig förhålla sig till den. Folk kommer aldrig att agera i enlighet med ens egen vilja och har man den förväntan så kommer nog livet bli väldigt svårt. Att låta saker rinna av en, och kunna ha perspektiv till saker och ting, är en förmåga man kommer långt med. Men med det sagt så tycker jag också att en diskussion om hur vi upprätthåller normer och skönhetsideal absolut kan pågå parallellt.
När jag kom tillbaks från mina föräldraledigheter så kämpade jag mycket med att känna mig relevant igen. Jag hade fått en befordran och en omorganisation i knät, med en stor lansering ett halvår bort. Jag ansträngde mig mycket för att hålla kurs i alla konflikter samtidigt som jag aldrig fick sova och tog hand om två småttingar hemma. Det tog inte lång tid innan jag började tappa i vikt och i ärlighetens namn tyckte jag om det. Jag såg hur jag började se ut så som jag gjorde innan barnen och när aptiten uteblev så gjorde jag ingenting för att få tillbaks den. Jag åt ångestdämpande, höll i väggarna på jobbet för att orka stå upp och strax innan vår stora lansering började min son att svimma regelbundet och vi spenderade flera veckor fram och tillbaks till sjukhus. På vår lanseringsfest drog jag fram en klänning ur garderoben som jag inte haft på länge, som vår åtsittande, och jag hann knappt innanför dörrarna innan en kollega beundrat kommenterade hur mycket vikt jag tappat. Jag blev så ställd att jag nervöst skrattade fram någonting i stil med att ja, det kan ju blir lite sådär upp och ner när man fått barn. Varpå hon kontrade med "You´re back!"
Jag tror att tusen känslor rusade igenom mig just då för hon bekräftade min farhåga. Att folk noterat att jag blev större när barnen kom, och att "komma tillbaks" betydde att bli smal igen. Sanningen var ju att jag var långt ifrån tillbaks till någonting som var värt att komma tillbaks till, jag var ett vrak. Det finns en bild från det där lanseringeventet och jag tänkte inte på det då, men nu när jag tittar på den så ser jag hur röda och glansiga mina ögon var av utmattning. Jag ser tom ut.
Jag har bytt jobb, och jag har läst några böcker om kroppsideal och vikt. Jag arbetar aktivt för att få en bättre relation till min kropp och jag har kommit en bra bit på vägen. Jag har en dotter och jag vill inte att hon ska behöva vandra samma stig.
Min kollega som fällde den där kommentaren är jättesnäll. Jag vet också om att hon kommenterar sin egen vikt på jobbet på veckobasis så jag förstår att det här har mer med hennes egen självbild att göra, än mig. Men för mig blev det ett tydligt exempel på hur fel en kommentar kan bli. Hon hade verkligen fel i att viktnedgången på något sätt alls var positiv. Hon befäste även ett värde på mig som jag slåss för mitt liv att komma loss ifrån, och de här kommentarerna drar mig tillbaks.
Ja, en lång utvikning på ditt svar. Jag ville bara dela med mig av en berättelse kring hur fel en kommentar kan bli, och även om vi har ansvar för att arbeta på vår egen resiliens så tycker jag också att vi måste prata om det här.