Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Tänkte på hur kvinnor och män klär sig igår på gymmet. Majoriteten av kvinnorna har långbyxor och majoriteten av männen shorts. Funderade på om det är normen att raka benen som gör detta? Att det är normalt med håriga ben på män?
Det är onekligen en poäng... jag gillar att slippa raka benen :) har fult och risigt benhår. Inte tätt och fint som en man.

Tänkte på hur kvinnor och män klär sig igår på gymmet. Majoriteten av kvinnorna har långbyxor och majoriteten av männen shorts. Funderade på om det är normen att raka benen som gör detta? Att det är normalt med håriga ben på män?
Män som sysslar med vissa sporter; cykling, simning, triathlon etc, rakar ben och armar för att minska luft/vattenmotståndet - det gör faktiskt skillnad! Hur det är på gymmet har jag inte tänkt på - men bodybuilders rakar sig ju.

Min man, som simmar, säger att nästan alla männen han möter i duschen också rakat bort könshåret! Är det en ny trend?!? Inte under armarna, men könshåret ska tydligen väck.

Män som sysslar med vissa sporter; cykling, simning, triathlon etc, rakar ben och armar för att minska luft/vattenmotståndet - det gör faktiskt skillnad! Hur det är på gymmet har jag inte tänkt på - men bodybuilders rakar sig ju.

Min man, som simmar, säger att nästan alla männen han möter i duschen också rakat bort könshåret! Är det en ny trend?!? Inte under armarna, men könshåret ska tydligen väck.

Det har varit normen under min tid som sexuellt aktiv (mer än 20 år). Att männen rakar sig runt könet alltså.

En del även under armarna, lättare att få bort svettlukten då säger dom.

Ganska många rakar även bröstet. Men inte så ofta, någon gång i månaden typ?

Fast det låter ändå som en konstig arbetsplats? Typ alla mina kvinnliga kollegor har jeans och topp eller skjorta, och jeans eller klänning påverkar inte deras kvinnliga look. I

ofs har ju då alla kvinnor kvinnostil, eller vad man ska säga. Även om jag inte rakt av kan definiera vad som gör att en blå, lite oversize välstruken skjorta eller en bylsig luddig tröja är kvinnlig på den personen. Medan samma skjorta hade varit manlig på den manliga personen, det är antagligen något med hur man rör sig eller så

(sedan är det ju iofs ovanligt på det viset att alla kvinnor 25-60 har långt hår lite protestigt nog, ingen är speciellt uppenbart sminkad. Någon är antagligen sminkad. Alla har lagt ned energi på hur klädseln/utseendeet blev.). Det är mest jag som ganska ofta har klänning. Jag kan lika ofta få beröm för ett par nya jeans som för en ny klänning. Dvs inte speciellt ofta.
Jag förstår inte ditt inlägg, vill du förklara? Vad är det som är konstigt? Att det finns kollegor som klär sig mer kvinnligt kodat än vad du och dina kollegor gör? Det finns på nuvarande arbetsplats också. I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar, du får jättegärna förklara.

Det handlar inte om att all positivet är bra, det handlar om att det ska vara trovärdigt och finnas en mening i det. Man ska säga det man menar och inte det man tro personen vill höra.
Jag har med åren lärt mig att mer och mer uppskatta snälla människor.
Man behöver inte alltid säga vad man själv tycker utan man kan försöka att hålla sig till vad som kan tänkas vara någon sorts allmän uppfattning eller en uppfattning inom en grupp.
Och då inte nödvändigtvis den grupp som man själv tillhör.

Jag har med åren lärt mig att mer och mer uppskatta snälla människor.
Man behöver inte alltid säga vad man själv tycker utan man kan försöka att hålla sig till vad som kan tänkas vara någon sorts allmän uppfattning eller en uppfattning inom en grupp.
Och då inte nödvändigtvis den grupp som man själv tillhör.
Nå, att säga att jag tex är fin om man nu inte egentligen menar det utan säger det för att vara snäll bara gör ju att det oftast märks att det inte är helt genuint sant det personen säger. Man sänder med andra ord mer än en signal- det man säger och det man menar indirekt, det märks.

Så vill man rent faktiskt vara snäll kan man börja med att mena det man säger, för det märker mottagaren ändå, eller så väntar man tills man har något snällt att säga.

Jag förstår inte ditt inlägg, vill du förklara? Vad är det som är konstigt? Att det finns kollegor som klär sig mer kvinnligt kodat än vad du och dina kollegor gör? Det finns på nuvarande arbetsplats också. I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar, du får jättegärna förklara.
Jag förstår inte varför just din arbetsplats tänker att kvinnor ofta eller alltid ska ha klänning när det i vårt samhälle är ganska få kvinnor som har klänning och det brukar anses mycket kvinnligt att ha jeans.

Och varför de kommenterar att man ska se kvinnligare ut.

Jag skulle inte komma på tanken att kvinna X eller Y ser 1 okvinnlig ut i jeans och luddig tröja 2 borde se kvinnligare ut. Eller om jag kom på den skulle jag nog försöka hålla klaffen, precis som om kollega X eller Y skulle riskera flasha underbyxorna en sommar eller hade pyjamas.

I övrigt tänker jag kanske att folk kommenterar klädseln om man har någonting på sig som man inte brukar ha rätt och slätt? Medan de aldrig kommenterar den där gamla klänningen som är 10+ år.

Ja! Jag skulle inte säga att det är/var kontroversiellt i Sverige, men däremot var det ovanligt hos mammor 30+ med långt hår.

Och det är fortfarande rätt så ovanligt! Jag förstår inte riktigt varför man förväntas att klippa det kortare när man blir äldre. Speciellt 60+, där är det som att de flesta kvinnor väljer någon jättekort frisyr?

Jag är 39 och mitt hår går till nedersta revbenet. Jag får ibland kommentarer om det. Men jag har det så för att jag verkligen inte är intresserad av att underhålla en "frisyr". När det är såhär långt är det lätt att klippa själv, lätt att hålla flätat, och blir väldigt fint utsläppt utan att jag behöver göra något särskilt med det. Kortare hår måste man ju hålla på och fixa med.

Min man har också långt hår och får även han kommentarer om det, men aldrig att det skulle vara omanligt.

Angående kläder så blir även "manliga kläder" kvinnligt kodade på mig, om jag ens får på mig dom (pga rumpa och lår). Det känns också som att modet är betydligt mer unisex nuförtiden, det är skönt. Jag kan skrutta runt i tights och stora bandtröjor och känna mig "normal".
Det är ju ändå standard med långt hår på kvinnor i 3o års åldern. 60 + kan jag hålla med om att många har kort hår. Det är för att håret blir tunt och skört och det kan vara svårt att få ihop till en lång frisyr.

Har du uppklädda kläder som du har på dig ibland som inte är könskodade, och hur är de inte det? så att det finns ett sätt att jämföra på direkt på det viset? Bara nyfiken.
Jag kan svara på det.
Snygga byxor, typ exklusivt tyg och välskräddade.
Sedan en tröja i bättre material och kanske en kavaj på det.

Om vi båda vore väldigt smärta skulle effekten varit mindre, vid typ 18 bmi skulle vi nog kunna haft liknande kavajer o klänningar.
Jag hade bmi 19 när jag fick bordet vräkt över mig.
Så jag vet inte det jag.

Jag förstår inte varför just din arbetsplats tänker att kvinnor ofta eller alltid ska ha klänning när det i vårt samhälle är ganska få kvinnor som har klänning och det brukar anses mycket kvinnligt att ha jeans.

Och varför de kommenterar att man ska se kvinnligare ut.

Jag skulle inte komma på tanken att kvinna X eller Y ser 1 okvinnlig ut i jeans och luddig tröja 2 borde se kvinnligare ut. Eller om jag kom på den skulle jag nog försöka hålla klaffen, precis som om kollega X eller Y skulle riskera flasha underbyxorna en sommar eller hade pyjamas.

I övrigt tänker jag kanske att folk kommenterar klädseln om man har någonting på sig som man inte brukar ha rätt och slätt? Medan de aldrig kommenterar den där gamla klänningen som är 10+ år.
Det är ju inte arbetsplatserna i sig utan vissa personer som jobbar där? På en tidigare arbetsplats var det en person som var väldigt sådär kvinnligt noga och klädde, betedde och uppmuntrade andra att vara feminina. Som jag skrev om. På nuvarande är två kollegor väldigt kvinnliga och klär sig gärna feminint. Får inga kommentarer av dem, mer än "fin klänning" eller "fin skjorta" eller liknande, en inte att hela jag blir bedömd på något vis.

Jag får för övrigt kommentar varje gång jag har klänning på mig, varenda en gång faktiskt. På denna arbetsplats är det fokus på plagget så det känns ju ok, man reagerar liksom.

Nä då. Man klipper kortare än man är bekväm med bara, och efter två år när håret är långt och man har tröttnat järnet på det - då klipper man igen.

Mvh - Snålis
Även om du rakar av hela håret har du ju hår ner till axlarna på två år dvs 24 cm långt. Jag klipper mitt var sjätte till åttonde vecka och det blir ändå irriterande långt.

Det är ju ändå standard med långt hår på kvinnor i 3o års åldern. 60 + kan jag hålla med om att många har kort hår. Det är för att håret blir tunt och skört och det kan vara svårt att få ihop till en lång frisyr.

Beror väl på hur man definierar långt? Jättemånga (mödrar i 30-års åldern) klippte den där axelkorta frisyren runt 2020 och har fortfarande ganska kort.

Allt över nyckelbenen tycker jag räknas som kort.

Beror väl på hur man definierar långt? Jättemånga (mödrar i 30-års åldern) klippte den där axelkorta frisyren runt 2020 och har fortfarande ganska kort.

Allt över nyckelbenen tycker jag räknas som kort.
Ja om man tycker axel långt är kort blir det ju en annan sak. jag tänker nog mer motsvarande standard kort herrfrisyr. Eftersom vi nu pratar feminint maskulint.

Jag kan svara på det.
Snygga byxor, typ exklusivt tyg och välskräddade.
Sedan en tröja i bättre material och kanske en kavaj på det.

Jag hade bmi 19 när jag fick bordet vräkt över mig.
Så jag vet inte det jag.
Ok! så om du har det på dig får du inte beröm? Det är ju jättekonstigt faktiskt.

Om det inte är så att du har det väldigt ofta.

Du menar att du inte hade en rakare kropp vid lägre vikt helt enkelt? Och inte många män heller? Ok.

Jag menade bara att om jag hade BMI 19 skulle jag nog haft lite mindre byst och ända och om min man hade haft BMI 19 skulle han inte haft lite rundare mage. Utan om vi båda var mer raka hade vi sett mer androgyna ut i kostym än vad som är fallet nu. Han hade kunnat haft mer insvängd kavaj i midjan och jag mindre än vad vi har nu. För nu ser jag feminin ut i kavaj och han maskulin.

Eftersom folk inte gör det så tackar jag och tar emot som normalt folk.

Men i en tråd här tänker jag ändå att jag kan få lyfta ämnet? Tydligen inte.
Det är klart du kan lyfta att du inte tycker om att få komplimanger, men det är ju svårt för omvärlden att göra något åt. Det är lite som att förvänta sig att jag som inte gillar att prata på morgonen skulle önska att alla slutade säga godmorgon till varandra.

Nå, att säga att jag tex är fin om man nu inte egentligen menar det utan säger det för att vara snäll bara gör ju att det oftast märks att det inte är helt genuint sant det personen säger. Man sänder med andra ord mer än en signal- det man säger och det man menar indirekt, det märks.

Så vill man rent faktiskt vara snäll kan man börja med att mena det man säger, för det märker mottagaren ändå, eller så väntar man tills man har något snällt att säga.
Snällt är väl att man omakar sig till att kläcka ur sig någonting om en klädsel eller prestation man tycker var bra istället för bara hålla klaffen. Det är ju lättare att bara hålla klaffen speciellt om man är lite blyg.

Det är ju inte arbetsplatserna i sig utan vissa personer som jobbar där? På en tidigare arbetsplats var det en person som var väldigt sådär kvinnligt noga och klädde, betedde och uppmuntrade andra att vara feminina. Som jag skrev om. På nuvarande är två kollegor väldigt kvinnliga och klär sig gärna feminint. Får inga kommentarer av dem, mer än "fin klänning" eller "fin skjorta" eller liknande, en inte att hela jag blir bedömd på något vis.

Jag får för övrigt kommentar varje gång jag har klänning på mig, varenda en gång faktiskt. På denna arbetsplats är det fokus på plagget så det känns ju ok, man reagerar liksom.
Uhm ok. Känns lite annorlunda att någon uppmuntrar folk att klä sig som hon.

Det är klart du kan lyfta att du inte tycker om att få komplimanger, men det är ju svårt för omvärlden att göra något åt. Det är lite som att förvänta sig att jag som inte gillar att prata på morgonen skulle önska att alla slutade säga godmorgon till varandra.
Men det är ju en självklarhet att jag inte säger något till de som ger en komplimang? Hur många gånger ska jag skriva det?

Att jag lyfter det i en TRÅD var för att få någon till att tänka till att utseendekommentarer kanske inte alltid är passande, man kanske inte alltid behöver säga något just där och då, man kanske kan vrida sin kommentar så att det inte berör ens utseende. Hur många gånger ska jag skriva det här?

Jag tänker inte säga något till någon som ger mig en komplimang, det anser jag vara oartigt att bemöta en komplimang på, så jag jag tackar och tar emot som alla andra, personen var trots allt snäll.

Och jag lägger ingen vidare energi på det IRL eller känner mig stött, upprörd, kränkt eller vad som vissa tolkar in här, jag tackar och så går man vidare i samtalet eller livet liksom, svårare än så är det inte. Däremot tänkte jag att man i en tråd kunde diskutera fenomenet och få någon att fundera över hur man gav kommentarer till andra. Tydligen inte.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka