Ja! Jag skulle inte säga att det är/var kontroversiellt i Sverige, men däremot var det ovanligt hos mammor 30+ med långt hår.
Och det är fortfarande rätt så ovanligt! Jag förstår inte riktigt varför man förväntas att klippa det kortare när man blir äldre. Speciellt 60+, där är det som att de flesta kvinnor väljer någon jättekort frisyr?
Jag är 39 och mitt hår går till nedersta revbenet. Jag får ibland kommentarer om det. Men jag har det så för att jag verkligen inte är intresserad av att underhålla en "frisyr". När det är såhär långt är det lätt att klippa själv, lätt att hålla flätat, och blir väldigt fint utsläppt utan att jag behöver göra något särskilt med det. Kortare hår måste man ju hålla på och fixa med.
Min man har också långt hår och får även han kommentarer om det, men aldrig att det skulle vara omanligt.
Angående kläder så blir även "manliga kläder" kvinnligt kodade på mig, om jag ens får på mig dom (pga rumpa och lår). Det känns också som att modet är betydligt mer unisex nuförtiden, det är skönt. Jag kan skrutta runt i tights och stora bandtröjor och känna mig "normal".