Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Ok! så om du har det på dig får du inte beröm? Det är ju jättekonstigt faktiskt.
Jo då fick jag beröm för kläderna.
Men i kvinnligt kodade kläder fick jag beröm för hur jag såg ut.
Olika och faktiskt jättekonstigt.

Du menar att du inte hade en rakare kropp vid lägre vikt helt enkelt? Och inte många män heller? Ok.
Nej jag menar att ett lågt bmi med en rakare kropp inte verkade minska könskodningen.

Det blev litet som Twiggy i stället.
Trådsmal = feminin.

Jo då fick jag beröm för kläderna.
Men i kvinnligt kodade kläder fick jag beröm för hur jag såg ut.
Olika och faktiskt jättekonstigt.

Nej jag menar att ett lågt bmi med en rakare kropp inte verkade minska könskodningen.

Det blev litet som Twiggy i stället.
Trådsmal = feminin.
Aha! ja jag misstänkte nog det egentligen. Det är nog svårt att helt lyckas med det androgyna om man inte har lite av det naturligt. Men för män är det nog helt centralt att vara ganska låga i bmi eller korsett som på 1800-talet (män hade det) för att få midja.

Eftersom folk inte gör det så tackar jag och tar emot som normalt folk.

Men i en tråd här tänker jag ändå att jag kan få lyfta ämnet? Tydligen inte.
Problemet är att den åsikten är i en oerhörd minoritet.
De flesta vill ha komplimanger när de har gjort sig finare än till vardags.
Och därför så blir det bästa valet att just ge dessa komplimanger.
Det ger mest glädje till andra totalt sett.

Men det är ju en självklarhet att jag inte säger något till de som ger en komplimang? Hur många gånger ska jag skriva det?

Att jag lyfter det i en TRÅD var för att få någon till att tänka till att utseendekommentarer kanske inte alltid är passande, man kanske inte alltid behöver säga något just där och då, man kanske kan vrida sin kommentar så att det inte berör ens utseende. Hur många gånger ska jag skriva det här?

Jag tänker inte säga något till någon som ger mig en komplimang, det anser jag vara oartigt att bemöta en komplimang på, så jag jag tackar och tar emot som alla andra, personen var trots allt snäll.

Och jag lägger ingen vidare energi på det IRL eller känner mig stött, upprörd, kränkt eller vad som vissa tolkar in här, jag tackar och så går man vidare i samtalet eller livet liksom, svårare än så är det inte. Däremot tänkte jag att man i en tråd kunde diskutera fenomenet och få någon att fundera över hur man gav kommentarer till andra. Tydligen inte.
Jag förstår fortfarande inte vad det är meningen att tråden ska ta med sig från detta mer än att du inte uppskattar att bli kallad för fin när du har klänning på dig.

Nå, att säga att jag tex är fin om man nu inte egentligen menar det utan säger det för att vara snäll bara gör ju att det oftast märks att det inte är helt genuint sant det personen säger. Man sänder med andra ord mer än en signal- det man säger och det man menar indirekt, det märks.

Så vill man rent faktiskt vara snäll kan man börja med att mena det man säger, för det märker mottagaren ändå, eller så väntar man tills man har något snällt att säga.
Man är snäll när man tänker snälla tankar.
Man är snäll när man är omtänksam.
Man är snäll när man bekräftar andra människor.

Ibland så kan det landa fel.
Men man är fortfarande snäll inuti.

Ok det känns lite märkligt att denna person vill att andra ska framhäva sin kvinnliga kropp.
Jag tror faktiskt hon verkar sticka ut lite från normen?

Speciellt om hon är så väldigt på om folks klädsel som du säger. Hon är kanske lite nervös.
Jag har träffat på några sådana.
Inte många, kanske 3 - 4 st.

Jag frågade faktiskt varför det var så viktigt och de svarade ärligt.
Vi kände varandra ganska så bra.

Svaren var litet olika:
Men alla vill väl känna sig kvinnliga.
Du behöver våga leva ut som kvinna.
Med din figur så skulle du ju vara jättesöt, du behöver inte dölja något.

Följt av:
Jag kan hjälpa dig.

Ok det känns lite märkligt att denna person vill att andra ska framhäva sin kvinnliga kropp.
Jag tror faktiskt hon verkar sticka ut lite från normen?

Speciellt om hon är så väldigt på om folks klädsel som du säger. Hon är kanske lite nervös.
Det är ju det jag skrivit om henne, att det blev lite mycket med allt positivt, det skar sig med hur hon själv var och att det på något vis nog handlade om att vi skulle tycka om henne. Vilket vi ju gjorde ändå.

Ja om man tycker axel långt är kort blir det ju en annan sak. jag tänker nog mer motsvarande standard kort herrfrisyr. Eftersom vi nu pratar feminint maskulint.

Standard mans-kort som i "number one" med fades? Det är väl inte så vanligt hos kvinnor överhuvudtaget?

Däremot verkar undercut eller fadade sidor och långt ovanpå, typ Robyn, ganska vanligt hos 40+ kvinnor. Inte hos 60+ dock, där ser jag mer små bobs a la kulturtant eller oformliga kommunalarbetarkort.

Magdalena Andersson-page och den lite längre ser jag en hel del på kvinnor (dock aldrig män).

Däremot har en hel del män 30+ här i Luleå rejält långt hår.

Det är ju ändå standard med långt hår på kvinnor i 3o års åldern. 60 + kan jag hålla med om att många har kort hår. Det är för att håret blir tunt och skört och det kan vara svårt att få ihop till en lång frisyr.
Nja inte riktigt.
Mitt hår är fortfarande som ogräs.

Men jag klippte av det midjelånga håret för att jag behövde en "Power" frisyr att ta med mig i Domstol.
Kraften i utseendet är faktiskt överraskande stor när man vill bli tagen på allvar.
Hippie-rufs fungerar inte så bra där.

Jag förstår fortfarande inte vad det är meningen att tråden ska ta med sig från detta mer än att du inte uppskattar att bli kallad för fin när du har klänning på dig.
Oj!
En tankeställare kanske? Att det finns människor som inte uppskattar att få sitt utseende bedömt? Att man ibland kan fundera på att säga en snäll sak på ett annat sätt så att någons utseende inte direkt blir inblandat? Att man inte alltid behöver uttrycka sig på ett visst sätt bara för att man SJÄLV är ok med det? Att det finns andra (jag är inte den enda i tråden) som inte uppskattar att få sitt utseende bedömt?

En funderingar. En tankeställare. En slags reaktion på hur man själv gör och vad andra gillar/ogillar och hur man kanske kan göra annorlunda ibland. Att precis som den som får kommentarerna helt enkelt får finna sig i det och tacka och ta emot så får kanske den som ger kommentarerna ibland ta ett steg tillbaka och fundera på om man kan säga på något annat vis. Att medvetandegöra "behöver jag verkligen ge en komplimang för utseendet i just det här specifika fallet eller går det lika bra att kommentera kläderna".

OBS.

Det handlar inte om att någon ska sluta ge kommentarer eller om att någon blir kränkt eller tassa på tå för någon som blir stött. Det handlar lite om att fundera över hur man ger en komplimang och om den alltid behöver handla om utseendet.

Oj!
En tankeställare kanske? Att det finns människor som inte uppskattar att få sitt utseende bedömt? Att man ibland kan fundera på att säga en snäll sak på ett annat sätt så att någons utseende inte direkt blir inblandat? Att man inte alltid behöver uttrycka sig på ett visst sätt bara för att man SJÄLV är ok med det? Att det finns andra (jag är inte den enda i tråden) som inte uppskattar att få sitt utseende bedömt?

En funderingar. En tankeställare. En slags reaktion på hur man själv gör och vad andra gillar/ogillar och hur man kanske kan göra annorlunda ibland. Att precis som den som får kommentarerna helt enkelt får finna sig i det och tacka och ta emot så får kanske den som ger kommentarerna ibland ta ett steg tillbaka och fundera på om man kan säga på något annat vis. Att medvetandegöra "behöver jag verkligen ge en komplimang för utseendet i just det här specifika fallet eller går det lika bra att kommentera kläderna".

OBS.

Det handlar inte om att någon ska sluta ge kommentarer eller om att någon blir kränkt eller tassa på tå för någon som blir stött. Det handlar lite om att fundera över hur man ger en komplimang och om den alltid behöver handla om utseendet.
men att säga att någon är fin, ser fin ut är ju extremt öppet formulerat och inte särskilt utseende fixerat alls.

Nja inte riktigt.
Mitt hår är fortfarande som ogräs.

Men jag klippte av det midjelånga håret för att jag behövde en "Power" frisyr att ta med mig i Domstol.
Kraften i utseendet är faktiskt överraskande stor när man vill bli tagen på allvar.
Hippie-rufs fungerar inte så bra där.
Det är för att du är en individ inte alla kvinnor över 60 + .

Och det är fortfarande rätt så ovanligt! Jag förstår inte riktigt varför man förväntas att klippa det kortare när man blir äldre. Speciellt 60+, där är det som att de flesta kvinnor väljer någon jättekort frisyr?
Håller med, men det är ju så att ofta blir håret tunnt, torrt o svårt att hålla snyggt som långt när man blir äldre. Därför mitt blir kortare o kortare med åren, numera till axlarna.

men att säga att någon är fin, ser fin ut är ju extremt öppet formulerat och inte särskilt utseende fixerat alls.
Alltså, det går om och om och om i tråden. Jag tycker det räcker med hur jag har förklarat samma sak tidigare i tråden, tycker du inte? Helt uppenbart har vi inte samma åsikter. Det känns som att vi inte kommer till något annat än att vi inte tycker samma.

vad som är uppenbart är också att de som påstår sig vara snälla och bara ger snälla kommentarer inte ens vill fundera på formuleringen ibland av sina kommentarer utan de ska formuleras som de vill.

Det är ju ändå standard med långt hår på kvinnor i 3o års åldern. 60 + kan jag hålla med om att många har kort hår. Det är för att håret blir tunt och skört och det kan vara svårt att få ihop till en lång frisyr.
Jag tror nog inte alls det är därför. Jag tror det är för att de klippte den frisyren när de var 25-30 och sedan behöll den tillls de är 50-60 helt enkelt. Och jag tror de klippte för att det antingen var modernt att ha den frisyren just då eller för att det var som folk sa när jag (nu 50) var 30 att man skulle ha kort hår efter 30- för att man bara skulle det. Annars såg man oproffsig eller ngt ut.

De jag känner som är 60-70 och har kort pixie/liknande/kommunal klippte det när de var runt 25-30, iom att man kan se det på äldre foton.

Sedan såklart kanske frisörer uppmuntrar det iom det här som någon skrev -kort hår lyfter. Alla gör om mig för kvinnor 40+ klipper ju av till Pixie eller kommunal om de hade långt hår.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka