Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har i hela mitt liv levt delvis i en manlig kontext.
Intressen, kläder, utbildningar och yrken har varit mansdominerat.
Motorer, uniformsyrken, teknik och datorer var för män när jag var ung.

Måste man rätta sig efter sitt kön?
Måste man ha rätt kön för att få klä sig och intressera sig för vad man vill?

Jag har i princip i hela mitt liv blivit ifrågasatt för att inte vara tillräckligt kvinnlig.
Måste man vara det?
Kvinnlig?
Bara för att man är född som honkön?

Och måste man vara manlig?
Om man är man då.

Kan man inte bara få vara som man vill?
Oavsett vad man är?

I övrigt så har jag levt ett helt normalt familjeliv med barn och allt.

Jag har i princip i hela mitt liv blivit ifrågasatt för att inte vara tillräckligt kvinnlig.
Måste man vara det?
Kvinnlig?

Om man är man då.

Oavsett vad man är?

Så klart man får vara precis som man vill. Ingen måste vara kvinnlig, ingen måste vara manlig.

Tyvärr begränsar ju normer kopplat till kvinnlighet respektive manlighet människors benägenhet att vara som de vill. Det är ju så normer fungerar. Kudos till alla som går emot dem.

Måste man vara det?
Kvinnlig?

Om man är man då.

Oavsett vad man är?

Det du beskriver är en del av könsmaktsordningen.

Könet styr hur du ska bete dig, hur du värderas och vad du "får" jobba med. Det är den norm vi tampas med.

Det borde inte vara så, men det är så och jag tycker det blir värre och värre ur ett ett genusperspektiv till nackdel för kvinnor.

/Lizzie

Måste man vara det?
Kvinnlig?

Om man är man då.

Oavsett vad man är?

Det är klart att man ska få klä sig som man vill, kvinna eller man :)
och såklart detsamma med intressen.
Det tycker jag är jätteviktigt.

Jag har spontant inte reflekterat på om mina kollegor tex klär sig manligt eller kvinnligt. Men det beror ju även på att inga manliga kollegor dykt upp i kjol eller klänning.

Däremot så undrar jag vad som är ”okvinnligt” klädmässigt. Dvs vad för klädsel har du fått höra är okvinnlig? Jag kan inte komma på någon som skulle få mig att reagera riktigt men det kan vara att jag tänker för snävt.

Däremot är det helt uppenbart att män har snävare normer där rent klädmässigt.. hmm

Det är klart att man ska få klä sig som man vill, kvinna eller man :)
och såklart detsamma med intressen.
Det tycker jag är jätteviktigt.
Det är väl klart att man inte får om man går utanför de normer som gäller, nudister får inte gå omkring utan kläder, nazis får inte öppet bära sina symboler osv.

Sen är klädstil såklart något som kommer påverka hur man uppfattas.

Senast ändrad:

Måste man vara det?
Kvinnlig?

Om man är man då.

Oavsett vad man är?

Vet inte ens hur man klär sig kvinnligt.

Och nej, självklart måste man inte klä sig efter kön, dessutom som det är nu så ser jag övht knappt skillnad på vad som är manlig och kvinnlig klädsel när det gäller vardagskläder.

Det är väl klart att man inte får om man går utanför de normer som gäller, nudister får inte gå omkring utan kläder, nazis får inte öppet bära sina symboler osv.

Nja, det beror ju helt på omständigheterna det där. Det är inte förbjudet att bära en nazistsymbol per automatik, det är inte heller förbjudet att gå utan kläder per automatik.

Det handlar ju inte om normer utan lagstiftning (naken=förargelseväckande beteende Nazist symboler= hets mot folkgrupp).

Måste man vara det?
Kvinnlig?

Om man är man då.

Oavsett vad man är?

Jag skulle nog säga att utrymmet för en kvinna att klä sig i kläder från herravdelningen är betydligt större än för män att klä sig i kläder från damavdelningen. Dessutom är det högre status att vara en "pojkflicka" än att vara en flickig flicka. Allt som är manskodat har högre status medan det typisk kvinnliga har lägre status även för kvinnor.
Klär man sig kvinnligt som kvinna anses man ju ofta utmanande tex (visar att man har midja byst och höfter även om de är klädda).

Något som däremot är väldigt känsligt är håret, att klippa av sig håret som kvinna kan vara något som folk reagerar ganska kraftigt på. Att ha rakat huvud som kvinna (vilket är extremt vanligt bland medelåldersmän) rent av provocerande om du inte är sjuk.

Nej, är väl det enkla svaret på det. Eller sättare sagt, viktigt eller "måste" enligt vem? Mig? "Samhället"?

Kläder är ju en del av vårt sociala samspel och kan vara ett sätt att skaffa sig social makt. Att klä sig förväntat, och dessutom "bra" förväntat, kan såklart ge sociala fördelar. Här spelar givetvis könsrollerna in och jag skulle säga i ännu högre grad för män. Vi ser väldigt sällan män på maktpositioner i klänning, däremot kvinnor i kostym. I andra sociala kretsar kan ju normen vara annorlunda. Som ung rörde jag mig en del hos den kulturella rödvins-vänstern och där skulle jag säga att kläderna, hos tjejer, ofta var mindre feminint kodade.

Med andra ord, en klär sig givetvis som en själv vill och är bekväm med. De sociala normerna kan variera mellan kretsar och sammanhang och vara mer eller mindre starka. Är du kvinna på Fox News har du sannolikt inte mycket handlingsutrymme i att frångå den kvinnliga könskodningen. Inte som man heller för den delen. Traditionellt eller progressivt sammanhang styr nog mycket.

Måste man vara det?
Kvinnlig?

Om man är man då.

Oavsett vad man är?

Näe det vet jag inte. På jobb har jag typisk manliga tröjor eftersom de går längre ner på ryggen och arbetsbyxor. De är dock för kvinnor men ändå. Byxorna.
Annars har jag oftast skor med klack och väldigt kvinnligt klädd/attribut. Långt hår osv. Trivs bäst så.

Edit: Väldigt kvinnligt klädd låter iofs som om jag går runt i rosa spetsklänningar. Det gör jag inte :rofl:

Vet inte ens hur man klär sig kvinnligt.

Och nej, självklart måste man inte klä sig efter kön, dessutom som det är nu så ser jag övht knappt skillnad på vad som är manlig och kvinnlig klädsel när det gäller vardagskläder.
När jag tänker på kvinnligt kodade kläder så tänker jag tex klänning/ kjol samt vissa smycken såsom pärlor. Jag har varit på arbetsplatser där män bär det och ingen reagerar men vet också tillfällen då folk har reagerat.
Jag minns också att det för många år sedan var en diskussion om Stockholms tunnelbana. Det var under en varm sommar och kvinnor hade kjol som alternativ att bära i uniformen men män fick inte bära shorts. En man kom då till jobbet i kjolen och jag minns att det stod i tidningarna om det. Ingen aning om hur det är nu

För att det är så hårt styrt i samhället.
Min 4-åring kom hem och sa att han blev kille när han klippte sig. Innan dess var en tjej. Hade han fått lära sig det på förskolan.

Han är redan nu mycket medveten om vad han inte kan ha på förskolan. Han köpte en rosa paljett jacka, som han valde själv i butiken.
Den vågar han ha ibland. Men skulle aldrig aldrig gå i till förskolan.

Jag klär mig ganska "manligt" eller snarare "inte kvinnligt" på så sätt att jag fullständigt blåvägrar kjol och bara i undantagsfall skulle få för mig att bära klänning = på finare fest. Ville som barn ha likadana kläder som min bror och min favoritfärg var blå, till mammas stora förtret eftersom jag också var blek som ett spöke så hon tyckte att jag blev ännu mer Alvedonlik med den blå färgen jag föredrog.

Majoriteten av kläderna i min garderob kommer antingen från herravdelningen eller är ärvda av någon av mina bröder. Jag ogillar tröjor som är korta och glider upp, och vill heller inte ha för tajta tröjor så känner alla dagar i veckan att modet som finns på herravdelningen passar mina behov bättre.

Arbetar på ett kontorsarbete, men med ganska liberal klädkod. Det finns absolut de som är ganska "finklädda", men de flesta har jeans och tröja, liksom. Har dock fått kommentarer (från en ung, kvinnlig kollega, yngre än jag) att jag inte kunde gå klädd i jeans och huvtröja, trots att flera andra (män) gör det, för som kvinna måste jag ha kjol. Nu är den kollegan ganska känd för att sprida sina giftpilar om saker hon egentligen inte har med att göra och det är fler än jag som drabbats av henne, så just hennes kommentarer ger jag blanka fan i. Men det skulle extremt mycket till för att jag skulle komma i kjol och någon form av rysch-pyschig blus som var det hon tyckte man skulle ha.

Överlag känns samhället betydligt mer förlåtande mot en tjej i pojkkläder än mot en kille i kvinnokläder, även om det kanske ändå blivit bättre sen vi var barn. Å andra sidan, när jag var barn i mitten på 90-talet var det betydligt fler killar som hade långt hår och hål i öronen ett tag, men det var mer bland de som var lite äldre än jag som jag kommer ihåg det? Men ett par jeans är väl ett par jeans oavsett om de sitter på en tjej eller kille, en huvtröja är ju en huvtröja oavsett. En klänning eller en kjol är väl fortfarande väldigt, väldigt förknippade med kvinnor.

Tyvärr är det ju så att på ett sammhällsplan så är:
  • Kvinnligt kodade kläder, yrken, mm = lägre värde
  • Manligt kodade kläder, yrken, mm = högre värde.
Detta gör delvis att kvinnor och flickor lättare kan klä sig i tex kläder som av samhället uppfattas som mer manligt kodade. Medan män och pojkar starkt inpräntas att de inte kan ha kläder som av samhället uppfattas som mer kvinnligt kodade. Tex finns det ofta en positiv ton när man pratar om en tjej som är "pojkflicka". Motsvarighet för pojkar finns inte riktigt utan pojkar riskeras att bli retade för att de är "tjejiga" eller att det är "gay" det dom gör. Detta sker såklart inte överallt men det sitter enligt min uppfattning mycket hårt hos pojkar redan när de är ca 4-5 år att de inte kan ha tjejkläder. Från det kan det även lätt uppstå en uppfattning att man som pojke inte kan leka med leksaker som är kodade för flickor enligt samhället, och sen även en uppfattning att man inte bör leka med flickor.

På ett viss har kvinnor och flickor bredare spelrum när det kommer till manligt kodade saker än vad män och pojkar har gentemot kvinnligt kodade saker. Men det vilar ju på då att kvinnor/flickor och kvinnligt kodade saker anses av samhället har ett lägre värde.

Är det någon föräldrar som i Sverige som går runt och säger att kvinnligt kodade saker har lägre värde? Nej, det är nog väldigt ovanligt. Men det förmedlas ju på annst sätt, tex att pojkar får höra att de inte ska tex leka med dockor, inte kan ha klänning osv.

Att kvinnor får höra att de inte är tillräckligt kvinnliga är en del av allt detta

Till den ursprungliga frågan - självklart ska alla få klä sig som de vill och det utan kommentarer. Tyvärr är dock samhället på ett socialt plan inte där för då hade vi sett en mycket större bredd bland klädval bland pojkar och män, och kvinnor och flickor hade inte fått höra att de inte var kvinnliga.
.

Däremot så undrar jag vad som är ”okvinnligt” klädmässigt. Dvs vad för klädsel har du fått höra är okvinnlig?
Grova skor.
Jeans och flanellskjorta.
MC-kläder, typ boots och svart läder.
Avsaknad av makeup.
Varför har du aldrig kjol?

Men mest är det faktiskt skor och kängor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka