Bukefalos 28 år!

Konsekvenser av broddar lek i hagen....

Har alltid broddar i hagen på min häst så att hon ska slippa halka. Om hon hela tiden halkar finns ju risken att hon spänner sig med risk för ömma muskler (i alla fall vad jag har lärt mig).

Att minska ned hagarna tycker inte jag är en lösning - hästar trivs med stora hagar där de kan röra sig fritt i.
Att ställa hästarna en och en i en hage är inte heller en lösning - de trivs ju att vara tillsammans!

Min häst står alltid med sällskap och hitills har hon bara fått några småsår av broddar.

/Lina
 
Jomenvisst en och en låter juh jättetrevligt :devil:!
Många hästar ihop som håller sams och stora hagar så jagad häst kankomma undan. Antingan broddade hästar om man vill ha dom skodda eller oxå oskodda... Så har vi och d funkar jättebra!
 
"Vettiga hagar, javisst, fast jag kanske ska ruta in dom och göra dom till 10X10 hagar som man ser lite här och var och sätta 1 häst i varje istället?"

Skrev förvisso detta i mitt inlägg men det var IRONI :(!

Jomenvisst en och en låter juh jättetrevligt :devil:!
Många hästar ihop som håller sams och stora hagar så jagad häst kankomma undan. Antingan broddade hästar om man vill ha dom skodda eller oxå oskodda... Så har vi och d funkar jättebra!
Har jag skrivit att hästarna JAGAR varandra???? Då ber jag ödmjukast om ursäkt på mina bara knän, för det är inte det jag menar med "tuppjuck" och ljudeffekter! Har du ALDRIG sett en flock valacker dra iväg i sjuhundranittio knyck, bockandes och brallandes?
I mina hagar gör dom så i ren glädje yra ibland ialla fall, men jag kanske har fel och egentligen jagar dom skiten ur en liten missanpassad stackare som inte får vara med i flocken :devil:.
För sjutton gubbar, brodda på utav helsikes om ni vill det eller skit i det om det hellre passar, om ni så vill sätta spikskor på kusarna... Jag skiter i det, men i mina hagar gör vi det inte och kommer inte att göra det heller ;).
 
Har haft hästar sedan -92 och ingen har varit broddad i hagen och ingen har haft muskelspänningar, halkat och sträckt sig m.m dvs ingen olycka har sket.
De har känt att de är halt och har anpassat sig där efter.
Med broddar så känner en häst inte lika lätt att det är halt.

Hästar trivs och vara till sammans, men vissa trivs lite väl mkt och vill leka och busa. Broddar på sådana hästar är ödestigande.

Alla har sin åsikt och just med broddar så tycker jag att det fins fördelar och nackdelar med att använda och att inte använda broddar.
Mkt beror på var man bor, vad för sorts häst man har m.m
 
Visst brallar hästarna iväg ibland men vid dessa tillfällen har jag ALDRIG sett en häst bli sparkad av en annan...
 
Nä förvisso är det inte vardagsmat hos oss men jag menar att det kan hända, därför har inte vi broddat. Skönt att ni klarat er utan olyckstillbud. :)
 
Bor själv uppe i jämtland där det just nu är ishalka. Alla hästar i stallet har broddar annars skulle de slå ihjäl sig ut till hagen (en sträcka på c:a 10 meter) Hoppar och springer omkring och busar i hagen. Har haft 4 hästar och har aldrig haft en ända broddskada..har då haft broddar från oktober/november till mitten på april. Om de gör illa sig i hagen får man väl sätta på skydd eller nåt, boots kan oxå vara en ide. Skulle då aldrig låta min häst gå ut på vintern utan broddar....förstår inte riktigt varför man släpper ut hästen utan broddar vid slask/is/lera :confused:
 
LÄS vad jag skrivet så förstår du kanske varfor JAG inte broddar!!!!!!!!
Ni andra kan göra precis som NI vill. Att du inte skulle låta din häst gå utan brodd är ju kul för dig och som sagt du gör vad som passar dig, jag gör vad som passar mig ;). Har mina hästar inte behov av brodd, så broddar jag inte. PUNKT.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För lite knappt en vecka sedan när jag red på banan så hade jag ett sånt där pass där jag inte kunde rida. Jag kunde typ inte styra och...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: Magiana
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 050
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp