Konsensusmentalitet och enkelspårighet i media (utbruten från Sommar i P1 2020)

Jag har examen från några av landets främsta universitet. Dessutom inom olika akademiska discipliner.
Det här är ju fantastiskt!
Om det här stämmer vore det ju förlösande om du valde att göra nåt av ditt liv, istället för att bara vara Motvalls på ett forum på Internet.

Själv så är jag analfabet, så för min del så är det inte bortkastat utan snarare utvecklande att agitera med random nicks på slumpvis utvalda plattformar.
 
Jag har examen från några av landets främsta universitet. Dessutom inom olika akademiska discipliner.

Att någon läst något program och därefter forskat vidare säger inte så mycket om personens förmåga att analysera samhället i sin helhet. Om vederbörande umgåtts med samma människor under hela utbildningen och dessutom senare i arbetslivet är risken överhängande att personen blir inskränkt på vägen.

Du behöver möta människor med andra bakgrunder där du tvingas att faktiskt argumentera sakligt för det du hävdar. Bland gelikar kommer du undan med känsloargument.
Jo men helt ärligt, genom att hela tiden undvika sakfrågan och istället fokusera på din utbildning har du helt bevisat din egen tes onekligen. Tydligen hjälper inte denna examina från några av landets främsta universitet dig att svara på de reella frågorna i diskussionen. Utan du verkar snarare ha hemfallit åt att diskutera din egen examina och sedan vagt hävda någonting om andra som trots denna utbildning inte skulle vara lika bra som just du är. Kan du ge en källhänvisning till det?

För jag har inte sett ett enda argument från dig i sakfrågan så långt.

(Landets främsta universitet Lund och Uppsala har 40 000 resp 41 000 studenter ett normalår, så det är lite fler än du som studerat där onekligen. Stockholm 71 000 studenter och Göteborg runt 38 000 studenter. Det roliga med detta är att ja, siffrorna är snabbgooglade och ungefärliga, men jag gissar att du kommer att genmäla enbart att de inte helt stämmer ;) och därmed igen undvika att bidra till diskussionens fokus.)
 
Jo men helt ärligt, genom att hela tiden undvika sakfrågan och istället fokusera på din utbildning har du helt bevisat din egen tes onekligen. Tydligen hjälper inte denna examina från några av landets främsta universitet dig att svara på de reella frågorna i diskussionen. Utan du verkar snarare ha hemfallit åt att diskutera din egen examina och sedan vagt hävda någonting om andra som trots denna utbildning inte skulle vara lika bra som just du är. Kan du ge en källhänvisning till det?

För jag har inte sett ett enda argument från dig i sakfrågan så långt.

(Landets främsta universitet Lund och Uppsala har 40 000 resp 41 000 studenter ett normalår, så det är lite fler än du som studerat där onekligen. Stockholm 71 000 studenter och Göteborg runt 38 000 studenter. Det roliga med detta är att ja, siffrorna är snabbgooglade och ungefärliga, men jag gissar att du kommer att genmäla enbart att de inte helt stämmer ;) och därmed igen undvika att bidra till diskussionens fokus.)


Gå tillbaka och se att det är du som börjar fokusera på person och inte jag. Anklaga inte mig för personfokus när jag är artig och svarar på dina frågor om mig. Riktigt dålig stil.
https://www.bukefalos.se/threads/ko...sommar-i-p1-2020.1492396/page-6#post-19310537

Ditt beteende rimmar väl med individer som letar ursäkter för att slippa utmana sin världsbild.
 
Senast ändrad:
Gå tillbaka och se att det är du som börjar fokusera på person och inte jag. Anklaga inte mig för personfokus när jag är artig och svarar på dina frågor om mig. Riktigt dålig stil.
https://www.bukefalos.se/threads/ko...sommar-i-p1-2020.1492396/page-6#post-19310537

Ditt beteende rimmar väl med individer som letar ursäkter för att slippa utmana sin världsbild.
Men jag håller ju inte med om att svaren du får på buke representerar en konsensuskultur. Jag håller inte med om att pressen visar enbart en sida.

Jag håller inte heller med om att min verklighetsbeskrivning bygger på fantasier och önskedrömmar och blundar för forskning.

Jag har heller inte fått uppfattningen att någon annans verklighetsuppfattning här gör det. Folk har olika åsikter och olika bild.

Men den här andra bilden som du säger finns, utanför konsensus, den beskrivs väldigt vagt av dig. Hur ser den ut? Det är det jag försöker få ett svar på.

Varje gång jag frågar om din bild och hur den skiljer sig från min bild verkar du tro att jag frågar om din utbildning.

Här är citatet från din länk.
Problemet med konsensuskulturen är att den i hög utsträckning just bygger sin verklighetsbeskrivning på fantasier och önskedrömmar och blundar för forskning. Det blir tydligt om man bland annat sätter sig in i frågor som feminism och BLM m.m.

Så då blir ju den naturliga frågan igen.

Du är insatt i frågor som feminism. Kan du beskriva hur konsensus i pressen ser ut och hur den skiljer sig från forskning. Kan du beskriva hur konsensus på buke ser ut och hur den skiljer sig från forskning.

Du är insatt i frågor om BLM kan du...

Du är insatt i frågor om Klimatet på vilket sätt skiljer sig din bild från den bild som du anser är konsensus och vilken bild är det.

(jag kan också klippa varje gång jag frågat detta på olika sätt)
 
Senast ändrad:
Men jag håller ju inte med om att svaren du får på buke representerar en konsensuskultur. Jag håller inte med om att pressen visar enbart en sida.

Jag håller inte heller med om att min verklighetsbeskrivning bygger på fantasier och önskedrömmar och blundar för forskning.

Jag har heller inte fått uppfattningen att någon annans verklighetsuppfattning här gör det.



Så då blir ju den naturliga frågan igen.

Du är insatt i frågor som feminism. Kan du beskriva hur konsensus i pressen ser ut och hur den skiljer sig från forskning. Kan du beskriva hur konsensus på buke ser ut och hur den skiljer sig från forskning.

Du är insatt i frågor om BLM kan du...

Du är insatt i frågor om Klimatet på vilket sätt skiljer sig din bild från den bild som du anser är konsensus och vilken bild är det.

Eftersom jag inte hävdat det du påstår blir det svårt att föra en diskussion.
 
Eftersom jag inte hävdat det du påstår blir det svårt att föra en diskussion.
Men nu förstår jag ingenting alls.

Du säger att jag är en del av en konsensuskultur och att min bild av verkligheten bygger på fantasier och önskedrömmar.

Men du kan inte berätta för mig vilken denna konsensus är och vilka fantasier och önskedrömmar jag härbergerar och rakt ställa dessa mot sanningen? Sanningen som du säger att du har.

Eller menar du att du inte sa att jag:
Problemet med konsensuskulturen är att den i hög utsträckning just bygger sin verklighetsbeskrivning på fantasier och önskedrömmar och blundar för forskning. Det blir tydligt om man bland annat sätter sig in i frågor som feminism och BLM m.m.

ovan ett citat från dig som du menar att jag ska svara på.

Jag håller inte med om det som står i citatet. Jag vill att du ska visa att det som står i citatet stämmer.

Konsensus
Fantasier
Önskedrömmar
Forskning

Vilka är dessa.
 
Att den där barnfamiljen i Göteborg fick hela flyttsläpet saboterat var det inte heller någon framträdande från BLM som gick ut och beklagade. Det var sannerligen också helt okej.

Att folk inte går ut och fördömer är inte samma sak som att det är okej. Jag tänker på en gång när det var ett terrordåd utfört av en muslim i ett helt annat land och medierna hörde av sig till en helt oberoende muslimsk förening här i Sverige och bad om en kommentar. De svarade aningens trött att "nej man ska såklart inte mörda andra och vi fördömer såklart terrorattentatet". Liksom, till vilken utsträckning ska man behöva fördöma saker som individer i ens "grupp" gör? I så fall skulle jag behöva gå ut och fördöma var och varannan blond influencers skeva inlägg för att hålla ryggen fri. Jag skulle bli ytterst förvånad om någon ringde upp mig och frågade om jag fördömde Blondinbellas klassförakt i hennes senaste blogginlägg osv. Eller just ja, det kanske bara är svarta och muslimer som är en helt enhetlig konsensus-grupp..
 
Han sade det inte. Han skrev det.
Ok ok

Vad var det då du skrev med

Problemet med konsensuskulturen är att den i hög utsträckning just bygger sin verklighetsbeskrivning på fantasier och önskedrömmar och blundar för forskning. Det blir tydligt om man bland annat sätter sig in i frågor som feminism och BLM m.m.

Det är sjutton så svårt att diskutera konsensuskultur om man inte kan få veta vad som är konsensus i frågorna.
 
Jag är ju tex en stor påhejare av Greta Thunberg och därmed definitivt i så fall en del av konsensuskulturen om den finns så som beskriven i trådstart.
Så gott som alla är del av diverse konsensuskulturer men många av oss kan se världen ur olika perspektiv ändå.
 
Men nu förstår jag ingenting alls.

Du säger att jag är en del av en konsensuskultur och att min bild av verkligheten bygger på fantasier och önskedrömmar.

Men du kan inte berätta för mig vilken denna konsensus är och vilka fantasier och önskedrömmar jag härbergerar och rakt ställa dessa mot sanningen? Sanningen som du säger att du har.

Eller menar du att du inte sa att jag:


ovan ett citat från dig som du menar att jag ska svara på.

Jag håller inte med om det som står i citatet. Jag vill att du ska visa att det som står i citatet stämmer.

Konsensus
Fantasier
Önskedrömmar
Forskning

Vilka är dessa.

"Problemet med konsensuskulturen är att den i hög utsträckning just bygger sin verklighetsbeskrivning på fantasier och önskedrömmar och blundar för forskning. Det blir tydligt om man bland annat sätter sig in i frågor som feminism och BLM m.m."

Håller du inte med om "i hög utsträckning" eller menar du att konsensuskulturen inte bygger sin verklighetsbeskrivning på fantasier och önskedrömmar över huvudtaget?
 
Ja oerhört starkt. VI får hoppas att det bryter svartas enorma överrepresentation när det kommer till rasistiska hatbrott i USA.

47% av alla anmälda hatbrott pga ras/etnicitet som begicks i USA 2018(senaste siffror jag hittade) och som rapporterats tvar mot svarta/afroamerikaner. Sett till befolkningsmängd löper svarta en extrem överrisk att utsättas för hatbrott pga hudfärg. Hatbrott mot vita stod för 20% av anmälda fall samma år, mao en klart mindre andel med tanke på andel av befolkningen.

Menar du att svarta begår rasistiskt motiverade hatbrott mot andra svarta och har du i så fall någon källa på det? Eller har du bara tittat på siffrorna för alla typer av hatbrott där det finns en misstänkt förövare och utgått från att svarta är överrepresenterade utifrån befolkningsandel där(en mycket mindre överrepresentation än den för viktimisering f ö)?

Framför allt finns stora problem med statistiken över hatbrott i USA. Det är upp till enskilda polisdistrikt att skicka in siffror, vilket gör att den är ofullständig. Det finns också undersökningar som visar att många distrikt eller hela stater inte klassar ens händelser med tydliga rasistiska förtecken som hatbrott - tre stater i amerikanska södern har inga lagar mot hatbrott öht. Slutligen visar undersökningen att underrapporteringen är stor och det gäller i synnerhet för personer som utsätts som tillhör grupper som har lågt förtroende för polisen.
 
"Problemet med konsensuskulturen är att den i hög utsträckning just bygger sin verklighetsbeskrivning på fantasier och önskedrömmar och blundar för forskning. Det blir tydligt om man bland annat sätter sig in i frågor som feminism och BLM m.m."

Håller du inte med om "i hög utsträckning" eller menar du att konsensuskulturen inte bygger sin verklighetsbeskrivning på fantasier och önskedrömmar över huvudtaget?
Precis.
(inte fantasier och önskedrömmar)
 

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 331
Kultur Blytung och bra start av Greta. Tycker hon fick till en personlig touch även om budskapet hela tiden är i centrum, vilket också är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 556
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp