Konservera för nybörjare

Pilot

Trådstartare
Nu börjar äntligen tomaterna mogna och lagade första tomatsåsen igår!

Jag vill såklart ta tillvara på så mycket som möjligt, ännu hellre göra snålröra för att zucchinin ska fylla sitt syfte.
Bor själv så det bästa är att fylla mindre burkar att använda ett par månader.
Jag har däremot aldrig gjort det förut, behöver tips på bra burkar. Har kollat på Weck's burkar. Är de lätta att ha att göra med?
Finns det några bra saker att ha i åtanke som nybörjare för att lyckas?
 
Snålröra häller jag i ziplockpåsar och stoppar i frysen 🤷‍♀️ men chilisås och ketchup häller vi på burkar som vi först sterilisera. Vi återanvänder burkar från mataffären. Alla utom barnmatsburkar har funkat finfint
 
Snålröra häller jag i ziplockpåsar och stoppar i frysen 🤷‍♀️ men chilisås och ketchup häller vi på burkar som vi först sterilisera. Vi återanvänder burkar från mataffären. Alla utom barnmatsburkar har funkat finfint
Kokar du det eller gör det i ugnen?

Jag hade sparat burkar just till detta, men för ett par veckor sedan fick jag hjärnsläpp och irriterad på alla tomma glasburkar och körde till källsorteringen. 🙈
Så behöver köpa att ha några i år iaf.
Var har du hittat receptet på ketchupen?
 
Jag föredrar Fidoburkar eller Surteburkar. Sådana en får med från affären har plast på insidan av locket som allt som oftast innehåller BPA. Du kan också sterilisera locket om det är i glas, vilket du inte kan med de i metall.
 
Jag föredrar Fidoburkar eller Surteburkar. Sådana en får med från affären har plast på insidan av locket som allt som oftast innehåller BPA. Du kan också sterilisera locket om det är i glas, vilket du inte kan med de i metall.
Hur gör du när du konserverar? Har du tryckkokare/ kokar i kastrull eller ugn?

Jag blev lite nojig då jag är med i en konserveringsgrupp på FB, läser lite sporadiskt men det har lyfts ibland att det inte anses "säkert" om man inte har en tryckonserverar.
 
Hur gör du när du konserverar? Har du tryckkokare/ kokar i kastrull eller ugn?

Jag blev lite nojig då jag är med i en konserveringsgrupp på FB, läser lite sporadiskt men det har lyfts ibland att det inte anses "säkert" om man inte har en tryckonserverar.
Är syftet med dina konserver att du ska säkra föda åt dina barnbarnsbarn, eller är det åt dig själv för konsumtion inom rimlig tid?

Barnbarnsbarnen skulle nog uppskatta tryckkonservering, medan det förmodligen är overkill för din del.
 
Är syftet med dina konserver att du ska säkra föda åt dina barnbarnsbarn, eller är det åt dig själv för konsumtion inom rimlig tid?

Barnbarnsbarnen skulle nog uppskatta tryckkonservering, medan det förmodligen är overkill för din del.
Alltså jag räknar med att jag ätit upp det innan vintern kommer.
Det är inga större mängder direkt , däremot tycker jag det är kul och värt det så vill jag enkelt kunna dubbla det nästa år.
Jag har funderat på att stoppa det i frysen, har en stor "kista" i ett extra rum, men det känns dumt att sätta igång den bara för några kilo tomater.
 
Kokar du det eller gör det i ugnen?

Jag hade sparat burkar just till detta, men för ett par veckor sedan fick jag hjärnsläpp och irriterad på alla tomma glasburkar och körde till källsorteringen. 🙈
Så behöver köpa att ha några i år iaf.
Var har du hittat receptet på ketchupen?
Farbror grön har ett recept på Ketchup som min man brukar utgå ifrån sedan hittar han på lite själv 😁

Vilket undrar du om jag kokar eller gör i ugn?
 
Du kan också sterilisera locket om det är i glas, vilket du inte kan med de i metall.
Ja, du kan nå en högre grad av sterilisering med glas än metall. Men du har väl aldrig glasburk med glaslock, utan nånting annat - som t.ex en gummipackning?
Hur steriliserar du den till samma nivå som glaset?
 
Att värma upp burkarna innan man häller i den varma... ja, vad man nu tillagat för nått :D tycker jag funkar finfint. Håller minst ett år enligt min erfarenhet. Tomatsås går också utmärkt att frysa in :)
 
Alltså jag räknar med att jag ätit upp det innan vintern kommer.
Det är inga större mängder direkt , däremot tycker jag det är kul och värt det så vill jag enkelt kunna dubbla det nästa år.
Jag har funderat på att stoppa det i frysen, har en stor "kista" i ett extra rum, men det känns dumt att sätta igång den bara för några kilo tomater.
Thus overkill med tryckkonservering.
 
Att värma upp burkarna innan man häller i den varma... ja, vad man nu tillagat för nått :D tycker jag funkar finfint. Håller minst ett år enligt min erfarenhet. Tomatsås går också utmärkt att frysa in :)
Man kan kosta på sig att koka burk ock lock innan konserveringsförslutning.
 
Farbror grön har ett recept på Ketchup som min man brukar utgå ifrån sedan hittar han på lite själv 😁

Vilket undrar du om jag kokar eller gör i ugn?
Både /allt!
Hittade ett recept på ketchup från Mandelmann och jag vet att Jamie Oliver har ett bra recept sedan tidigare.
Har Tomatens Hus relativt när och om jag orkar i veckan hade varit perfekt för att köpa på mig Chili.
 
Hur gör du när du konserverar? Har du tryckkokare/ kokar i kastrull eller ugn?

Jag blev lite nojig då jag är med i en konserveringsgrupp på FB, läser lite sporadiskt men det har lyfts ibland att det inte anses "säkert" om man inte har en tryckonserverar.
Kastrull :) Har fungerat bra för konservering upp till 2 år.
Ja, du kan nå en högre grad av sterilisering med glas än metall. Men du har väl aldrig glasburk med glaslock, utan nånting annat - som t.ex en gummipackning?
Hur steriliserar du den till samma nivå som glaset?
Det gör jag inte (rengör dem dock i diskmaskin + alkohol) men ändå bättre än metalllock som inte kan steriliseras alls utan att frigöra farliga kemikalier.
Jag kokar metallock utan problem
Finfint sätt att få dem att släppa fler skadliga ämnen:up:
 
Både /allt!
Hittade ett recept på ketchup från Mandelmann och jag vet att Jamie Oliver har ett bra recept sedan tidigare.
Har Tomatens Hus relativt när och om jag orkar i veckan hade varit perfekt för att köpa på mig Chili.
Men vänta lite nu här. Om du har Tomatens hus nära så bor du ju nära mig. Vill du ha lite burkar?
Jag kan nog avvara några 🙈🤣
16296620213376521237333508173931.jpg

Jag har alltså en full låda till 🙈
 
Tomatsås och snålröra förvaras i glasburkar i frysen. Inläggningar, sylt, chutneys och marmelader står i jordkällare. Hälls upp på varma burkar som fått stå i ugnen minst en kvart på 125.
Finns det någon särskild anledning till att du fryser in det?
Jag tänkte att just snålröra kunde vara en enkel grej för mig att börja med, innan jag testar andra saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 176
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Spike
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 619
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp