Bukefalos 28 år!

Konstant skadad häst. Döma ut?

F

Frippac

Blir så jäkla trött och less på en av mina hästar. Har haft honom i ett år och jag har knappt kunnat rida på honom.
Det hela började med fästingbett (erlichia), följt av fraktur på ett bakben (gjort i hagen) , sen ett överben (sparkat sig själv i hagen) och nu hälta på båda framkotor samt ett framknä. :confused:
Hästen köptes som hopphäst och jag har knappt hunnit rida den alls.
Anledningen till att jag funderar i så långtgående tankar som att döma ut är att jag funderar på om hästen verkligen kommer att hålla för hoppning överhuvudtaget. Hästen är inte alls mycket riden det senaste halvåret eftersom den mycket långsamt och försiktigt har satts igång efter den långa boxvilan som frakturen inneburit (2.5 mån).
Efter att hästen ridits i ca 3 månader från det att boxvilan var slut så sparkade den sig i hagen och fick ett överben - vila ca en vecka och sen skritt och lite trav i en vecka, sen blev den tvärhalt en dag.
Jag bokade tid på kliniken och efter 5 timmars genomgång kom jag hem med en häst som har behandlad på båda kotorna fram, samt ett framknä.
Jag tvivlar starkt på att behandlingen kommer att hjälpa och jag har inte ens en liten gnista hopp om att hästen kommer att hålla för hoppning.
Hur kan det vara så halt efter att vara riden så lite? Inte ens hoppad sen augusti förra året.:confused:

Hur många behandlingar ska hästen gå igenom utan förbättring innan dom dömer ut? Hästen är sju år och helt ren på röntgen...
Till saken hör att hästen har en lite konstig vinkel vid kotan på ett av frambenen, men inte jättekonstig... tån är lite längre än på den andra hoven och det verkar vara en bidragande orsak.

Suck.. jag vet inte hur jag ska göra.. känner mig aldeles uppgiven. :cry: Skön att få skriva av sig. Någon som har liknande historia med bra eller dålig utgång?

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Ja, det är inte roligt att ha skadade hästar. Förstår att du är uppgiven och behöver skriva av dig. Men jag får inget grepp om läget - hästen är behandlad nu i tre leder och vilar, eller? Ska sättas igång? Du lär väl behöva avvakta resultatet av behandlingen innan du kan diskutera med försäkringsbolaget om vad som är nästa steg.
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Ja, precis. Hästen behandlades i förra veckan och ska tillbaka till kliniken om tre veckor. Hästen ska ledas 15-30 minuter om dagen fram tills dess. Dom kan ju egentligen inte ge mig någon prognos förrns jag har varit där.
Känns så trist bara :(
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Jag har varit med om att man har behövt spruta upp mot tre gånger för att få hästen ohalt, detta var en häst som sedan fungerade bra i flera år efter det. Så ge inte upp helt innan återbesöket även om jag förstår att det känns jätte tungt nu, ni verkar verkligen ha haft ett riktigt otursår.
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Usch, jag förstår om det känns motigt och tungt. Men samtidigt inte hopplöst utan att du haft en jäkla otur och hästen också. I grunden är ju hästen bra men som sagt råkat ut för skador. Jag kan tänka mig att frambenen har blivit överbelastade under benbrottstiden. Vår häst gick lite stelt och till slut hittade vet en inflamation i en led i bakhasen. Han blev behandlad och friskförklarad från det och sattes försiktigt igång efter alla konstens regler. Men vad hände då - jo 3-gradig hälta båda fram:eek:. Vi fattade ingenting hur han kan bli så halt av att stå konvalecent och därmed vilat. Men den vetten trodde att nu när han inte längre hade ont i ett bakben som gick upp i ryggen, ändrade han sin belastning och sitt sätt att gå vilket ledde till inflammation i framkotorna. Han svarade bra på behandling men det tog ändå lång tid till han var igång helt, ca 6 månader.
Fråga vet om vinkeln i kotan och den längre tån. Kanske en hovslagare kan vara behjälplig? Har tån blivit längre nu sedan benbrottet eller var den så redan när du köpte den? Annars kanske ytterligare ett tecken på att den stått och snedbelastat sig. Om du har tålamod och Pengar så försök ge den i alla fall en chans att svara på behandlingen.
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Har en häst som jag inte ens har haft i ett år än.
Köpte den som 4-åring, en hopphäst utan dess like...
Red i 3 veckor och allt gick jättebra, sen upptäcktes en fraktur högt upp på griffelbenet på ena fram, opererades och sattes på boxvila.
Den var väldigt pigg, bockig och hoppig att skrittmotionera för hand, så en ny fraktur slogs upp på samma griffelben precis ovanför där benet kapades. 6-8 veckors konvalescens blev till 8 månaders!!! boxvila...
Sen reds den igång långsamt, i ca en månad fick den gå ute i hage och ridas normalt sen blev hästen sparkad på bakhasen och det långa collateralligamentet är av, så nu behandlas den och framtiden är väldigt oviss.
Men det är den bästa häst jag suttit på och jag ger inte upp förrän hästen gör det...
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Hur kan det vara så halt efter att vara riden så lite? Inte ens hoppad sen augusti förra året.:confused:

[...]

Till saken hör att hästen har en lite konstig vinkel vid kotan på ett av frambenen, men inte jättekonstig... tån är lite längre än på den andra hoven och det verkar vara en bidragande orsak.

Det finns långt fler orsaker till ledinflammationer och hältor än överansträngning vid ridning.

Det du skriver om kotvinklar och olikformade framhovar sätter igång alla varningsklockorna hos mig. Osymetriska hovar beror på dålig hovvård! Självklart tar lederna högre upp i benet stryk av att inte hovarna är verkade korrekt. Byt hovslagare!

Att döma ut en häst pga det du beskriver i tråden tycker jag är fruktansvärt oansvarigt. Vill du "bli av med problemet" så ta bort hästen, men kom inte och säg att det är för att hästen inte blir frisk!

/Migo
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Kan ju snabbt rabbla det senaste för vår del:
- Kotledsinflammation. 6 månader
Frisk vår-sommar så när som på en hovböld.
- Mögelallergi. Dryga 4 månader. Kroniskt med numera symptomfri
Frisk 3 månader dock med mindre avbrott pga pollenallergi och mystiskt uppsvullna ben.
- Ryggont. Klinikbesök inbokat.

Detta är alltså sen jag kom in i bilden, innan dess har han haft det mesta. Hästen är 9 år gammal och lever än...

Vet precis hur du känner dig!
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

jo, det är sant i 99% av fallen. Även om hästen belastar olika så ska verkningen kompensera för detta genom att se till att hovarna är så symmetriska som möjligt- för att inte ytterligare förstärka felbelastningen. Samma sak hos föl.

Hovben är hovben och ser ut som hovben. Olika höga trakter/långa tår/skevheter beror på felverkning, och åtgärdas genom korrekt verkning. Det är endast i extremfall med stor hovbensförlust som det är svårt att återställa en bra hovform.

/migo
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

hej!
hoppas du inte ger upp vi är flera som haft det kämpigt.
har ägt min i 2 år snart och har ALDRIG kunna rida längre än 3 månader.
detta har vi haft
*2 över ben båda fram med 1 år i mellan 4 veckors vila med båda
*2 foderstrups förstopningar 3 veckors vila med båda
*Transport skada avskalad hud båda bak. 4 månader allt som allt
* knäledsinflammationer båda bak 3månader allt som allt
* MASSOR av tappskor och rejäla hältor där av, mycke dåliga hovar.
* sträckning bogen ev p.g.a fast rullning.
*3 sparkskador
*4 lymfangit
*snett bäcken och inflamerad si-led p.g.a att han gått om kull i hagen.
o.s.v

om du känner att hästen är värd det så kämpa på annars får du hitta någon som kanske vill och orkar sattsa på just din häst, tror inte man kan få en häst utdömmd bara p.g.a flera skador.
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

det är ju för det mesta rena olyckshändelser? sånt dömer man inte ut hästar för, som tur är!
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Det finns långt fler orsaker till ledinflammationer och hältor än överansträngning vid ridning.

Det du skriver om kotvinklar och olikformade framhovar sätter igång alla varningsklockorna hos mig. Osymetriska hovar beror på dålig hovvård! Självklart tar lederna högre upp i benet stryk av att inte hovarna är verkade korrekt. Byt hovslagare!

Att döma ut en häst pga det du beskriver i tråden tycker jag är fruktansvärt oansvarigt. Vill du "bli av med problemet" så ta bort hästen, men kom inte och säg att det är för att hästen inte blir frisk!

/Migo

Hästen hade osymetriska hovar redan när jag köpte den, så det känns tyvärr som att jag får skylla mig själv. Dock inga som helst anmärkningar hos vet vid besiktning. Så det var därför jag trodde att det skulle fungera.
Min hovis har varit väldigt uppmärksam på detta under hela tiden och vet sa ingenting om hur den var skodd när vi var där, men påpekade självklart vikten av att vi fortsätter hålla ordentlig koll och sko om hästen ofta.

Kan förstå att det lät oansvarigt när jag skrev detta om att döma ut.. var kanske lite väl trött och uppgiven för stunden. Jag luftade mina tankar helt fritt.. på gott och ont.
Ska tillbaka för återbesök om två veckor ungefär. Vi håller tummarna för att han har blivit bättre tills dess.
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Förstår INTE dina tankar om att ta bort din häst...?? Visst ni har haft en himla otur med mkt skador, men det är ju OLIKA skador. Vore skillnad om det var samma skada som går upp gång på gång och som inte blir bra. Försök sälja hästen då istället. Visst du går säkert massor i back ekonomiskt, men att köpa häst är alltid en förlustaffär... Ta ditt ansvar och ge din häst en rejäl chans, eller låt nån annan ge hästen en chans.
 
Sv: Konstant skadad häst. Döma ut?

Håller med - ge hästen en chans eftersom det är olika skador och inte samma som kommer om igen. Har själv en häst som har hälta till och från, borde helst vara inlindad i bomull. Funkar bra när han har BoT täcke, BoT benskydd och massage med arnika. Akupunktur ca 1 ggn per månad och djävulsklo i maten samt gele på benen men han kan leva och ser väldigt lycklig ut i hagen med de övriga...Blir han kall om ryggen som nu när det är blött ute och han går utan täcke så spänner han sig, låser bogen och blir halt direkt... MEN HAN LEVER... =) Om din inte håller eller passar till det du vill, låt h-n få chans hos ngn annan... MIN är en riktigt prins..=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 290
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp