Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

MissFideli

Trådstartare
Jag vågar inte elda i min vedspis 🙈 Min hyresvärd ger mig fri tillgång på ved och säger att jag gärna får elda för värme i vinter, men jag är livrädd att min katt med astma ska reagera. Hon behandlas ju och jag kan öka på behandlingen, men ändå. Jag är också jätterädd för att det ska börja brinna. Hyresvärden säger att den är som den ska, men ändå... Jag vill ju elda! Det är liksom en dröm att få elda ju!
 
Jag vågar inte elda i min vedspis 🙈 Min hyresvärd ger mig fri tillgång på ved och säger att jag gärna får elda för värme i vinter, men jag är livrädd att min katt med astma ska reagera. Hon behandlas ju och jag kan öka på behandlingen, men ändå. Jag är också jätterädd för att det ska börja brinna. Hyresvärden säger att den är som den ska, men ändå... Jag vill ju elda! Det är liksom en dröm att få elda ju!
Man vänjer sig! 😂
Är uppväxt med braskamin och har aldrig ens reflekterat över den. Så var jag husvakt åt en äldre kompis när jag var tonåring och vågade inte lämna vardagsrummet när jag gjort en eld 😂
 
Jag vågar inte elda i min vedspis 🙈 Min hyresvärd ger mig fri tillgång på ved och säger att jag gärna får elda för värme i vinter, men jag är livrädd att min katt med astma ska reagera. Hon behandlas ju och jag kan öka på behandlingen, men ändå. Jag är också jätterädd för att det ska börja brinna. Hyresvärden säger att den är som den ska, men ändå... Jag vill ju elda! Det är liksom en dröm att få elda ju!
Varför tror du katten ska reagera på vedeldning?
 
Om det ryker in, ja. Eller om du eldar med dålig ved eller har noll vind så röken lägger sig runt huset och katten är ute. Inomhusluften ska inte påverkas vid korrekt eldning i modern eldstad.

Tror nog inte min eldstad är modern 😅
20220829_174533.jpg
 
Jo, i sammanhanget är den det (ingen öppen eld). Fungerar allt som det ska kommer det inte ryka in något, utom möjligen lite i början när du har luckan öppen (när du tänder). Det är så lite så det ska inte märkas.

Även fast det är en spricka i den?
 
Då borde det vara inspektion oavsett nu, sotning ska göras varje år om den används och de borde ju meddela dig innan någon går in om du inte är hemma.

Enligt brandförsvaret ska eldstad som inte används som uppvärmingskälla, vilket min inte gör, sotas vart tredje år. Inte varje. Väljer att tro på dom. Men som sagt, det är inte min vedspis. Och jag har ingen möjlighet att betala ur egen ficka.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 541
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp