Bukefalos 28 år!

Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Om de inte håller värmen så länge, så måste jag väl elda dygnet runt? Annars hinner det ju kallna mellan.

Nu känns det ju som om det tappade tanken helt. Om huset ska få kallna helt 2 ggr/dygn, blir det nog inte så bra oavsett.

Nejdå, har muren väl blivit varm håller den värmen ett bra tag. Däremot kommer du ju inte att ha samma temperatur hela dagen men varmt kommer du att ha. Det ligger ju lite i eldningens natur.

Edit: Det är alltså främst muren som håller värmen i huset med en sådan spis du har. Jag har täljstenskaminer där själva kaminen håller mycket värme också. Min spis i köket håller också värme (i teorin just nu, den behöver sättas om) eftersom den har en stor ugnsdel och är fodrad med tegel och sand.
 
Nejdå, har muren väl blivit varm håller den värmen ett bra tag. Däremot kommer du ju inte att ha samma temperatur hela dagen men varmt kommer du att ha. Det ligger ju lite i eldningens natur.

Edit: Det är alltså främst muren som håller värmen i huset med en sådan spis du har. Jag har täljstenskaminer där själva kaminen håller mycket värme också.

Men det tar ju rätt lång tid att få värme i murstocken. Att bara elda 2 ggr/dygn lär inte få upp nån värme, det går ju inte in mycket ved i en vedspis.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men det tar ju rätt lång tid att få värme i murstocken. Att bara elda 2 ggr/dygn lär inte få upp nån värme, det går ju inte in mycket ved i en vedspis.

Åh, du kommer att bli förvånad hur varmt det kan bli på inte så mycket ved ;) Plus att du startar ju en eld och lägger in några gånger (tror de brukar ange ca 2kg ved i timmen per eldstad) och sedan får den brinna ut och spisen stå ett tag innan du tänder en ny eld.

Edit: Japp, 2-3 kg/timme och inte mer än 3-4h i sträck https://www.petersotare.se/hur-mycket-kan-man-elda-checklista/
 
Åh, du kommer att bli förvånad hur varmt det kan bli på inte så mycket ved ;) Plus att du startar ju en eld och lägger in några gånger (tror de brukar ange ca 2kg ved i timmen per eldstad) och sedan får den brinna ut och spisen stå ett tag innan du tänder en ny eld.

Edit: Japp, 2-3 kg/timme och inte mer än 3-4h i sträck.

Jag eldade tror jag 4 h första gången och fick inte upp en grad.
Nä detta känns lönlöst.
 
Dygnet runt ska du nog inte elda! Den blir nog på tog för varm då . Det är så de spricker. Två gånger om dagen kanske. Såna där blir varma riktigt snabbt, men håller rinte värmen så länge.

Jag har en sån och sedan en accumulerande spis, och nu byter vi just ut hela värmesystemet till vedeldad panna (rev ut inmebastun och sätter in panna) . Gratis värme, gratis varmvatten för resten av livet ⭐
Gör du det på fel sätt och matar så den blir för varm kan du så klart skada den.
Men visst går det att långtidselda en vedspis om man har lärt sig hur man ska reglera luftflöden både in och ut och kan få det att gå långsamt med en stabil glödbädd. Betydligt lättare dock om den tar hyfsad storlek på ved och inte har otätheter eller för stora glipor i askgallret, alla små modeller får man nog inte bra värmeutbyte i.
 
Om de inte håller värmen så länge, så måste jag väl elda dygnet runt? Annars hinner det ju kallna mellan.

Nu känns det ju som om det tappade tanken helt. Då kan jag lika gärna skippa, ju.
Jag brukar elda från ca kl 16 till kl 22 försöker hålla jämn fart i spisen
Är det riktigt kallt tänder jag tidigare
Det märks stor skillnad på morgonen om man inte har eldat tex inför sotning
 
Om de inte håller värmen så länge, så måste jag väl elda dygnet runt? Annars hinner det ju kallna mellan.

Nu känns det ju som om det tappade tanken helt. Då kan jag lika gärna skippa, ju.
Är vedspis den enda -tänkta- värmekällan?

Gissar på att den inte är det = man kompletteringseldar för att hålla värmekostnaden nere och "myseldar" ibland.

När jag hade vedspis blev det väldigt varmt i köket på kort tid och överflödsvärmen spred ut sig i huset, så om du eldat i flera timmar utan att få nån värme i vare sig rum eller stock, så gör du något väldigt fel.
 
Är vedspis den enda -tänkta- värmekällan?

Gissar på att den inte är det = man kompletteringseldar för att hålla värmekostnaden nere och "myseldar" ibland.

När jag hade vedspis blev det väldigt varmt i köket på kort tid och överflödsvärmen spred ut sig i huset, så om du eldat i flera timmar utan att få nån värme i vare sig rum eller stock, så gör du något väldigt fel.
Första gissningen om någon som är ovan att elda är för mycket drag.
 
Jag brukar elda från ca kl 16 till kl 22 försöker hålla jämn fart i spisen
Är det riktigt kallt tänder jag tidigare
Det märks stor skillnad på morgonen om man inte har eldat tex inför sotning

Hur gör du på morgonen då? Jag har lite skiftande arbetstider och har ytterst sällan 6 h efter jobbet att elda på.
 
Är vedspis den enda -tänkta- värmekällan?

Gissar på att den inte är det = man kompletteringseldar för att hålla värmekostnaden nere och "myseldar" ibland.

När jag hade vedspis blev det väldigt varmt i köket på kort tid och överflödsvärmen spred ut sig i huset, så om du eldat i flera timmar utan att få nån värme i vare sig rum eller stock, så gör du något väldigt fel.

Nej, det är komplement till bergvärme. Som du skriver, för att hålla nere kostnaden. Det är dock den enda eldvärmekällan i ett hus på 34 kvm i 2 plan med öppen planlösning.
 
Jag brukar elda från ca kl 16 till kl 22 försöker hålla jämn fart i spisen
Är det riktigt kallt tänder jag tidigare
Det märks stor skillnad på morgonen om man inte har eldat tex inför sotning
Men hur kan det vara möjligt. Jag har ett stort gammalt hus som drar kallt överallt. Eldar jag I vedspisen blir den het på kanske 20-30 minuter. Sen håller den sig några timmar. (@MissFideli det är några timmar jag menar med "kort tid")

Den höjer tempen i rummet rejält.

Missfideli jag undrar vilken typ av ved du eldat med? Det påverkar enormt mycket. Speciellt om veden inte är tillräckligt torr.
 
Men hur kan det vara möjligt. Jag har ett stort gammalt hus som drar kallt överallt. Eldar jag I vedspisen blir den het på kanske 20-30 minuter. Sen håller den sig några timmar. (@MissFideli det är några timmar jag menar med "kort tid")

Den höjer tempen i rummet rejält.

Missfideli jag undrar vilken typ av ved du eldat med? Det påverkar enormt mycket. Speciellt om veden inte är tillräckligt torr.

Det är lite blandat. Torr ska den vara enligt min hyresvärd. Spisen blir varm, men inte så man kände nån värme 2 m bort. Sist eldade jag nog 6 h (fyllde på med ved konstant) och då blev det 2 grader mer. Vilket försvann efter några timmar. Ska den då stå utan eld i i typ 6 h på det (dvs mer än halva dygnet) så har jag väldigt svårt att tro att den kommer kunna värma ännu mer. Faktiskt.
 
Spisen ser rätt liten ut och den kanske behöver ny lera? Några tegelstenar i ugnen som hjälper till att hålla värmen + några på plattorna och en liten fläkt som fördelar värmen?

Vedspisen jag hade när jag bodde i ett bruk hade en spiskåpa som svalde all värmen när jag eldade i järnspisen så det var rätt meningslöst och slöseri med ved.

Lera finns, men det skulle inte göra nått om den blev tillfixad mer. Den är inte i toppskick. Tegelstenar har jag funderat på, men eftersom detta är första (och kanske enda) vintern jag vill testa elda ordentligt, kom jag aldrig längre än till tanke. Fläkt blir det absolut, men pengar finns inte till det just nu.
 
Jag eldar bara en gång om dagen jobbar jag kväll eldar jag direkt jag stiger upp om det är kallt och ruggigt
Jag har faktiskt inte börjat elda än den här hösten har jordvärme som huvudvärme

Vi har bergvärme, jag har inte heller börjat elda. Bergvärmen (har värme via vattenburen golvvärme) är ställd på 20 grader och den håller 19-20 nu. Vilket är helt okej. Men det lär bli kallare. Min hyresvärd eldar för fullt, men deras hus är ju typ 4 ggr mitt i storlek.
 
Det är lite blandat. Torr ska den vara enligt min hyresvärd. Spisen blir varm, men inte så man kände nån värme 2 m bort. Sist eldade jag nog 6 h (fyllde på med ved konstant) och då blev det 2 grader mer. Vilket försvann efter några timmar. Ska den då stå utan eld i i typ 6 h på det (dvs mer än halva dygnet) så har jag väldigt svårt att tro att den kommer kunna värma ännu mer. Faktiskt.
Låter som att fläktar som för ut värmen i rummet kan vara en idé. Finns på till exempel Clas Ohlson. Har samma problem med min vedspis, den är konstruerad så att värmen hamnar på spisen och ingen annanstans (bra för matlagning men inte uppvärmning), och fläkt hjälper bra.
 
Låter som att fläktar som för ut värmen i rummet kan vara en idé. Finns på till exempel Clas Ohlson. Har samma problem med min vedspis, den är konstruerad så att värmen hamnar på spisen och ingen annanstans (bra för matlagning men inte uppvärmning), och fläkt hjälper bra.

Dessa spisar är väl egentligen gjorda för matlagning snarare än värme, skulle jag tro. Hade gärna fått en kamin istället, men det är ju inte jag som bestämmer.
Fläkt får det bli när jag har råd.
 
Jag eldade tror jag 4 h första gången och fick inte upp en grad.
Nä detta känns lönlöst.
Då eldar du kanske fel? Alla vedspisar jag eldat i har gett rejäl värme i köket eller rummet de stått i.

Det är lönlöst att elda kraftig och kort. Konsten är att få bra eld oh sedan strypa luftflödet så det brinner stadigt och sakta, och du får en bra glöd.

Fyller du på hela tiden så kyler du eldstaden och det blir mer rök. Du ska få fram bra glöd som det går att mata ny ved i utan att behöva tända igen.

(sorry om detta var vad du redan viste)
 
Då eldar du kanske fel? Alla vedspisar jag eldat i har gett rejäl värme i köket eller rummet de stått i.

Det är lönlöst att elda kraftig och kort. Konsten är att få bra eld oh sedan strypa luftflödet så det brinner stadigt och sakta, och du får en bra glöd.

Fyller du på hela tiden så kyler du eldstaden och det blir mer rök. Du ska få fram bra glöd som det går att mata ny ved i utan att behöva tända igen.

(sorry om detta var vad du redan viste)

Det är mycket möjligt. Det finns dåligt med kurser i vedspiseldning.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 672
Senast: Lindon
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 642
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp