Konsten att somna

Vad det gäller att "lära sig sova som barn" så minns jag att jag hade svårt att somna, men att när jag väl somnat sov jag gott. Tror inte att det är något man lär sig, utan man är olika helt enkelt.
Det känns som det, när jag somnar sover jag ibland bra. Eller så sover jag oroligt. Natten till vi skulle åka kändes det som om jag inte sov alls (sov visst lite har appar som spårar sömnen) men de va dåligt sömn.

Ibland när jag somnat å sover riktigt gott så har jag ändå vaknat mellan 3-5 varje natt och kan inte somna om i princip, måste gå upp å gå på toa. Har försökt ignorera för att inte lära kroppen att vi alltid ska upp vid den tiden, men då fastnar tanken på ”jag är kissenödig” även om jag försöker tänka på annat/inte tänka alls.
 
Jo det är något jag försöker med. Vet jag vaknade av solen som tittar fram bakom rullgardinen, så har lånat med mina mörkläggningsgardiner.

Hos killen har det varit svårt när det vart riktigt varmt. Jag har velat stänga till sovrummet och vädra ur när det vart runt 30 grader inne under dan och när kvällsluften kommer, men får inte göra det för killen då han är kanske gräsallergiker/pollen.
Förra året hade han en fungerande AC så de va icke problem, men den har pajjat och det finns inte pengar att byta den än.
Jag sover sen länge med bara påslakanet, haft filt ovanpå om det blivit för kallt.
Än så länge har det gått bra att sova hemma hos killen, inte vart för varmt än.

Nu när värmeböljan verkar komma är vi hos svärfar, han har AC som fungerar så inte för varmt här, dock svårt att få mörkt. Funkar rätt bra när man ska sova å solen går ner men när den går upp blir hela rummet ljust.
Sen tror jag största problemet här är att sängen är sjukt obekväm, den är som en ”tvålkopp” och man glider ner till mitten.
Vi testade igår att lägga ett täcke vikt på mitten i den värsta dalen, blev lite bättre men fortfarande kvar.

Vet vi skulle prova med fler täcken. Vet inte om det kommer hjälpa, sängen är även liten att ligga två i, troligen bara 120, vi har en 140 madrass ovanpå och den hänger ut på båda sidorna. Så i och med tvålkoppen ligger man antingen på varandra eller ute å balanserar på kanten.
För mig är den sängen för mjuk, får så sjukt ont i ryggen har jag märkt, men inget att göra något åt då sängen inte ska bytas förrän svärfar flyttar.

När jag sovit hemma hos mig själv när jag jobbat har jag som bäst somnat på 10 min, i och för sig varit riktigt trött också, men även där kan det ta tid ibland. Har inte sett någon direkt röd tråd än när det blir så segt å sent.
Med en så liten obekväm säng är det ju verkligen inte konstigt om du har svårt för att somna/sova?
 
Jag lyssnar på podd, främst Nothing much happens. Jag tycker det är väldigt vanligt att folk har svårt att somna. Typ alla jag känner lyssnar på något eller har på tvn när de ska somna. Det är nog en minoritet som kan somna utan någon hjälp.
Killen kan somna till tv, men jag kan inte det ligger å tittar å fokuserar på va som sägs/händer.
Idag fixar jag inte att lyssna på musik eller prat, jag fokuserar alldeles för mycket på att lyssna och kan inte slappna av för den saken.

Jag ska erkänna att jag funderat på att testa sömnhjälp i form av ljud, t ex. Regn mot biltak, vind osv. lite ”vardagliga ljud” då kanske det inte blir samma fokusering.
 
Med en så liten obekväm säng är det ju verkligen inte konstigt om du har svårt för att somna/sova?
Kanske inte, men har även problem att somna när vi är hemma hos killen, där har jag 90-säng helt för mig själv. Själva grundproblemet är detsamma, sen är det mycket möjligt att det blir extra svårt att somna nu med den här sängen.
 
Kanske inte, men har även problem att somna när vi är hemma hos killen, där har jag 90-säng helt för mig själv. Själva grundproblemet är detsamma, sen är det mycket möjligt att det blir extra svårt att somna nu med den här sängen.
Ja, om man ligger och "klamrar sig fast" för att inte ramla ner i en grop i mitten så lär det ju inte bli lättare att slappna av.....
 
Mörkläggningsgardin och ev mask för ögonen, svalt sovrum, öronproppar, ljudbok som är seg och halvintressant. Det funkar för mig, jag har dock oftast inte svårt att somna in men jag vaknar och kan ite somna om och ligger då och snurrar och tänker, då brukar jag se till att det är mörkt, svalt, tyst och nån trist ljudbok som bryter ens eget tänkande...

Edit: Det som hjälp mig mest är att helt enkelt acceptera att vissa nätter är jag vaken. Då blir jag mindre stressad av det, och sover i regel bättre natten efter. Då kan jag åtminstone ligga och vila, i bästa fall slumra till lite.
 
Senast ändrad:
Jo det är något jag försöker med. Vet jag vaknade av solen som tittar fram bakom rullgardinen, så har lånat med mina mörkläggningsgardiner.

Hos killen har det varit svårt när det vart riktigt varmt. Jag har velat stänga till sovrummet och vädra ur när det vart runt 30 grader inne under dan och när kvällsluften kommer, men får inte göra det för killen då han är kanske gräsallergiker/pollen.
Förra året hade han en fungerande AC så de va icke problem, men den har pajjat och det finns inte pengar att byta den än.
Jag sover sen länge med bara påslakanet, haft filt ovanpå om det blivit för kallt.
Än så länge har det gått bra att sova hemma hos killen, inte vart för varmt än.

Nu när värmeböljan verkar komma är vi hos svärfar, han har AC som fungerar så inte för varmt här, dock svårt att få mörkt. Funkar rätt bra när man ska sova å solen går ner men när den går upp blir hela rummet ljust.
Sen tror jag största problemet här är att sängen är sjukt obekväm, den är som en ”tvålkopp” och man glider ner till mitten.
Vi testade igår att lägga ett täcke vikt på mitten i den värsta dalen, blev lite bättre men fortfarande kvar.

Vet vi skulle prova med fler täcken. Vet inte om det kommer hjälpa, sängen är även liten att ligga två i, troligen bara 120, vi har en 140 madrass ovanpå och den hänger ut på båda sidorna. Så i och med tvålkoppen ligger man antingen på varandra eller ute å balanserar på kanten.
För mig är den sängen för mjuk, får så sjukt ont i ryggen har jag märkt, men inget att göra något åt då sängen inte ska bytas förrän svärfar flyttar.

När jag sovit hemma hos mig själv när jag jobbat har jag som bäst somnat på 10 min, i och för sig varit riktigt trött också, men även där kan det ta tid ibland. Har inte sett någon direkt röd tråd än när det blir så segt å sent.
Jag skulle ha lagt madrassen på golvet istället och lagt mig där. Då slipper ni trängas.
 
Läst att militären gjorde något sådant och då skulle man somna på mindre än 2 min. Har försökt mig på det men det blir som om tankarna blir störda mitt i och så glider tankarna in på annat å cirkusen är igång igen.
Verkar ha jättesvårt att stanna vid sådana tankar.
Jag tänkte faktiskt börja prova detta efter att ha sett en YouTube-video på ämnet (ungefär den ork jag har att göra research på ämnet, haha!), men där tar de upp att det kan ta uppemot 3 veckor innan det börjar få verkan. Det känns ganska rimligt, med tanke på att det tar tid att få nya rutiner.

Och juste, jag har börjat att inte dricka kaffe efter klockan 15, gärna tidigare ändå, samt överlag minskat mitt kaffe-drickande med ungefär 50%. Har gjort guld för sömnen.

När jag har svårt att sova brukar jag göra något av följande:

- Lyssna på ett gammalt p3-dokumentär avsnitt som jag hört tusen gånger. Det ger mig något att lyssna på utan att egentligen behöva lyssna uppmärksamt eftersom jag redan vet vad det går ut på.

- "Går och lägga mig igen". Försöka bryta mönstret. Går upp, dricker några munnar vatten, går på toa osv och försöker igen.

- Försöker acceptera att jag inte kommer somna, men ställer in mig på att jag ska vila ett par timmar istället. Bara en sådan mental skiftning brukar vara nog för mig att somna efter ett tag i alla fall.
 
Killen kan somna till tv, men jag kan inte det ligger å tittar å fokuserar på va som sägs/händer.
Idag fixar jag inte att lyssna på musik eller prat, jag fokuserar alldeles för mycket på att lyssna och kan inte slappna av för den saken.

Jag ska erkänna att jag funderat på att testa sömnhjälp i form av ljud, t ex. Regn mot biltak, vind osv. lite ”vardagliga ljud” då kanske det inte blir samma fokusering.
nothing much happens är en insomningspodd så det finns inte så mycket intressant att lyssna på. Jag kan ha svårt att lyssna på intressanta poddar när jag ska sova. Men sen krävs det ju lite övning att hålla tankarna kvar till lyssnandet och inte fladdra iväg för mycket.
 
Ja, om man ligger och "klamrar sig fast" för att inte ramla ner i en grop i mitten så lär det ju inte bli lättare att slappna av.....
Fast det är inte riktigt det jag gjort, det är mer att man inte vill ligga i gropen så den andre får ligga på kanten.
Just i den sängen blir jag nog väldigt medveten om vart jag ligger och vill inte ta upp för stor plats och försöker då hålla mig på min kant så att säga men det blir inte alltid bra.
Får se om nästa natt blir bättre.
 
Jag tänkte faktiskt börja prova detta efter att ha sett en YouTube-video på ämnet (ungefär den ork jag har att göra research på ämnet, haha!), men där tar de upp att det kan ta uppemot 3 veckor innan det börjar få verkan. Det känns ganska rimligt, med tanke på att det tar tid att få nya rutiner.

Och juste, jag har börjat att inte dricka kaffe efter klockan 15, gärna tidigare ändå, samt överlag minskat mitt kaffe-drickande med ungefär 50%. Har gjort guld för sömnen.

När jag har svårt att sova brukar jag göra något av följande:

- Lyssna på ett gammalt p3-dokumentär avsnitt som jag hört tusen gånger. Det ger mig något att lyssna på utan att egentligen behöva lyssna uppmärksamt eftersom jag redan vet vad det går ut på.

- "Går och lägga mig igen". Försöka bryta mönstret. Går upp, dricker några munnar vatten, går på toa osv och försöker igen.

- Försöker acceptera att jag inte kommer somna, men ställer in mig på att jag ska vila ett par timmar istället. Bara en sådan mental skiftning brukar vara nog för mig att somna efter ett tag i alla fall.
Det sistnämda var det jag riktade in mig på, har även hört att om man inte kan sova så ska man egentligen inte ligga kvar i sängen, men samtidigt har jag behövt någon form av sömn/vila så då bara försökt låta kroppen slappna av.

Somnade igår efter 2 timmar, sov ungefär 2,5 timme sen vakna upp å gå på toan å sen kunde ja inte somna om.
 
Jag skulle ha lagt madrassen på golvet istället och lagt mig där. Då slipper ni trängas.
Problemet är att det finns ingen golvyta för det här i stugan, sen vägrar jag sova på golvet här. Sjukt dammigt överallt så svärfar inte orkar städa längre och tyvärr är det för mycket prylar överallt för att det ska va enkelt att städa.
Annars var den tanken fin, när svärfar är hemma sover vi i lillstugan på bäddsoffan, men det går inte nu när grabbarna är med och de sover i lillstugan. Bäddsoffan är bättre än sängen, minst lika smal men ingen grop i mitten i alla fall.
 
Det sistnämda var det jag riktade in mig på, har även hört att om man inte kan sova så ska man egentligen inte ligga kvar i sängen, men samtidigt har jag behövt någon form av sömn/vila så då bara försökt låta kroppen slappna av.

Somnade igår efter 2 timmar, sov ungefär 2,5 timme sen vakna upp å gå på toan å sen kunde ja inte somna om.

Jag köper för min egen del inte alls det där med att om man inte kan sova så ska man gå upp. Går jag upp får jag mindre vila än om jag ligger kvar och bara accepterar att jag bara kommer ligga och vila. Går jag upp finns ingen chans alls att jag somnar/slumrar lite medan om jag ligger kvar och vilar så finns det chansen = mer sömn den natten.
 
Problemet är att det finns ingen golvyta för det här i stugan, sen vägrar jag sova på golvet här. Sjukt dammigt överallt så svärfar inte orkar städa längre och tyvärr är det för mycket prylar överallt för att det ska va enkelt att städa.
Annars var den tanken fin, när svärfar är hemma sover vi i lillstugan på bäddsoffan, men det går inte nu när grabbarna är med och de sover i lillstugan. Bäddsoffan är bättre än sängen, minst lika smal men ingen grop i mitten i alla fall.
Bor ni tillsammans?
Annars hade jag sovit hemma.
 
Det sistnämda var det jag riktade in mig på, har även hört att om man inte kan sova så ska man egentligen inte ligga kvar i sängen, men samtidigt har jag behövt någon form av sömn/vila så då bara försökt låta kroppen slappna av.

Somnade igår efter 2 timmar, sov ungefär 2,5 timme sen vakna upp å gå på toan å sen kunde ja inte somna om.
Du kan inte byta och kanske försöka sova på en soffa eller liknande?
 
Det enda som funkar för mig är att somna till någon "comfort-show" på mobilen. En serie eller film jag kan tillräckligt bra för att inte fastna i eller behöva titta på men som fortfarande är lite underhållning ifall det är svårt att somna. Mobilskärmen är så liten att ljuset inte stör mig, jag drar ner ljusstyrkan, tar bort det blåa ljuset och ser till att automatisk uppspelning är av. Mobilen slocknar alltså när avsnittet/filmen är slut om jag inte är vaken och aktivt väljer något annat.

Hemma behöver jag inte ha hörlurar men om jag är iväg använder jag dem Även om det inte är superbekvämt fungerar det bättre än att ligga och övertänka tusen grejer jag inte kan påverka, oftast plockar jag av mig hörlurarna halvt i sömnen och lyckas sova vidare.

Jag försöker tänka att all vila, även om jag inte sover, är bra vila. Det har gjort mina insomningsproblem lite mindre ångestladdade.

Edit: Mina hörlurar är verkligen inte anpassade för att sova med, ett par klumpiga over-ear, men det går faktiskt ändå även om det känns knöligt till en början och jag hatar att ligga på rygg. Allting är liksom bättre än den kompakta tystnaden.
 
Problemet är att det finns ingen golvyta för det här i stugan, sen vägrar jag sova på golvet här. Sjukt dammigt överallt så svärfar inte orkar städa längre och tyvärr är det för mycket prylar överallt för att det ska va enkelt att städa.
Annars var den tanken fin, när svärfar är hemma sover vi i lillstugan på bäddsoffan, men det går inte nu när grabbarna är med och de sover i lillstugan. Bäddsoffan är bättre än sängen, minst lika smal men ingen grop i mitten i alla fall.
Byt med barnen?
 
Vet jag frågade killen hur han gjorde då han somnar på två röda, bara att slappna av och när jag frågade hur så svarade han något i stil med att det får man klura ut själv å borde lärt sig när man växte upp.
Ursäkta men fy vad oempatiskt och otrevligt sagt och dessutom dumt. Som vuxen vet man väl att alla har vi olika lätt och svårt för olika saker.
 
Ursäkta men fy vad oempatiskt och otrevligt sagt och dessutom dumt. Som vuxen vet man väl att alla har vi olika lätt och svårt för olika saker.

Men hur är det oempatiskt och otrevligt? Hon frågade hur HAN gjorde för att somna så snabbt. Hon frågade inte om hans tips för att hon skulle kunna somna lika snabbt. Ja, det är oftast något man får klura ut själv då det är så personligt vad som får en att somna snabbt. För mig funkar både TV och ljudbok alldeles utmärkt medan en riktig fysisk bok inte funkar alls (för att jag fastnar i den och blir alldeles för engagerad). För någon annan är det tvärtom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 493
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp! Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid. Jag tror att det...
Svar
11
· Visningar
1 639
Senast: Io
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp