Konsten att somna

Men två timmar då? Tog över två timmar att somna igår.
Jag hade sannolikt inte somnat alls så som du beskriver sängsituationen. Katastrof!
Hade nog hellre tagit den större madrassen och lagt den på golvet. Hade lätt kunnat städa golvet för att kunna sova på madrassen. Lagt ut ett lakan eller något på golvet, madrassen på och sedan bäddat. Så kan din partner sova i sängen.
Eller åkt hem tidigare.
Jag har jättesvårt att sova om sängen är obekväm eller det är för litet/trångt.
 
Med de förutsättningar du beskriver att ni har det i stugan tycker jag inte att det är konstigt alls.
Förvisso tror jag att jag somnade på runt 20 min igår/idag och då dessutom skedade med killen (vilket jag normalt inte klarar blir för varmt). Drack kaffe sent å va lite rund om fötterna av alkohol, men vi tog sista glaset vid 21 kom i säng strax innan midnatt.

Jag vaknade nu och fick gå på toan, vi hade stängt dörren till rummet då svärfar kommit hem, men blev så satans varmt så jag fick öppna lite efter ja vart på toan.
Nu har jag problem att somna, får se om jag kan lyckas få kroppen att vila/sova någon timme till i alla fall. Bara två nätter kvar.
 
Jag hade sannolikt inte somnat alls så som du beskriver sängsituationen. Katastrof!
Hade nog hellre tagit den större madrassen och lagt den på golvet. Hade lätt kunnat städa golvet för att kunna sova på madrassen. Lagt ut ett lakan eller något på golvet, madrassen på och sedan bäddat. Så kan din partner sova i sängen.
Eller åkt hem tidigare.
Jag har jättesvårt att sova om sängen är obekväm eller det är för litet/trångt.
Finns inte golvyta även om du städar, det är kruxet. För mycket prylar överallt. 🤷🏻
Vi får se, kan bli att vi åker hem tidigare. Svärfar har kommit hem och han sover på soffan nu. Vi får se hur det löser sig. Jag har förvisso inget emot att åka hem tidigare.
Max två nätter kvar.
 
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt med tanke på hur du beskriver sängen.
Igår innan vi la oss testade vi att lägga ytterligare ett lakan i gropen, lite bättre men inte bra. Sov bra den stund jag sov, men nu har jag svårt att somna igen. Får se om jag lyckas vila lite. Vid 9 är det uppstigning, så några timmar kvar.
 
Jag är en sån som gärna (ofta....) katastroftänker när jag ska sova. Eller vaknar mitt i natten. Oroliga tankar dyker upp som spöken och jag blir klarvaken och har ångest. Mitt knep sedan långt tillbaka, är en typ av meditation (har jag insett, omän en annorlunda sådan): Jag ska räkna upp (i huvudet) (exempelvis) 2 hästar jag ridit/kört som börjar på A och sen resten av alfabetet. 7 fågelarter (ja, jag är lite fågelnörd...). 3 platser jag besökt - i Sverige? Utomlands? 7 (eller annan siffra) manspersoner jag känner/känt på A - Ö. Kvinnor från A-Ö. Om jag inte klarar av ett antal på en viss bokstav, måste jag ta dubbelt så många på nästa bokstav. Hundraser är en annan kategori. Hästraser! Är det ett svårt ämne räcker det med 1. Är det lättare behövs 7. Reglerna sätter man själv.

För mig fungerar det som en slags djup koncentration som stänger ute katastroftankarna. Ofta somnar jag nånstans kring M... Ibland inte men då har jag i alla fall blivit av med de jobbiga tankarna ett tag. Oftast somnar jag faktiskt.

(På min man funkar detta inte alls, ska tilläggas... Han blir bara nervös!)
Jag gör lite liknande, men med byggen istället. Skruvar ihop en kaninbur, i minsta detalj, vars skruvar sitter, hur den ska sågas, etc.

Planerar stall och lösdrifter etc.
 
Var en dokumentär om en gammal tanta som gjorde sig av med djuren och gården. Hon sa något om att hon lärt nån om sömnen, att om man blundar sig genom natten och vilar så ger det nästan lika mycket tillbaka som sömnen. Kan tycka det ligger nåt i det även om jag inte håller med helt. Men det ger mer än att bara snurra runt och inte kunna sova.
En annan sak som funkat för mig är att fantisera om något, vad fan som hälst. Hur ny lastbil skulle var byggd eller hur fantastikt hästen går att rida - bara för att hålla något obegripligt spår i tankarna så de inte yrar helt fritt. Styr bort från det som käns obekvämt att tänka på genom att fylla det med annat, som att man inte somnar etc..
 
Jag kan absolut inte ligga och tänka på saker, planera byggen eller göra sommarplaner, oavsett hur mysiga de är. Då somnar jag aldrig. Det enda som funkar för mig är att koppla bort alla tankar, kanske göra någon avslappningsövning för kroppen också men det är verkligen i huvudet det sitter. Varje gång tankarna drar iväg, och det gör de ofta, måste jag aktivt "putta bort dem" och återgå till ett imaginärt blankt blad framför mig. Jag tränar på att inte tänka klart tankarna utan så fort jag blir medveten om dem, putta bort.

Med den sängsituation du beskriver hos svärfar hade jag dock aldrig somnat.
 
Jag kan absolut inte ligga och tänka på saker, planera byggen eller göra sommarplaner, oavsett hur mysiga de är. Då somnar jag aldrig. Det enda som funkar för mig är att koppla bort alla tankar, kanske göra någon avslappningsövning för kroppen också men det är verkligen i huvudet det sitter. Varje gång tankarna drar iväg, och det gör de ofta, måste jag aktivt "putta bort dem" och återgå till ett imaginärt blankt blad framför mig. Jag tränar på att inte tänka klart tankarna utan så fort jag blir medveten om dem, putta bort.

Med den sängsituation du beskriver hos svärfar hade jag dock aldrig somnat.
Är påsättochvis lika, men när det inte går får man hitta allternativ.
 
Jag kan absolut inte ligga och tänka på saker, planera byggen eller göra sommarplaner, oavsett hur mysiga de är. Då somnar jag aldrig. Det enda som funkar för mig är att koppla bort alla tankar, kanske göra någon avslappningsövning för kroppen också men det är verkligen i huvudet det sitter. Varje gång tankarna drar iväg, och det gör de ofta, måste jag aktivt "putta bort dem" och återgå till ett imaginärt blankt blad framför mig. Jag tränar på att inte tänka klart tankarna utan så fort jag blir medveten om dem, putta bort.

Med den sängsituation du beskriver hos svärfar hade jag dock aldrig somnat.
Det är det jag försöker med även hemma, att inte tänka på nått specifikt egentligen, men väldigt svårt och jag besitter nog inte riktigt den koncentrationen eller va man ska säga, tänker på det där att putta bort tankarna. Det är där mitt största problem ligger tror jag, inte riktigt säker på hur jag kommer över det.

Natten till idag var nog bättre, somnade snabbt men dessvärre vaknade jag av att svärfar (som vi hämtade) var uppe å sprang på toan flera gånger under natten och hade sedan svårt att somna om och när jag väl hade lyckats då var det dax för nästa toaspring. Svärfar ska inte sova hemma i natt, vad jag förstod skulle han åka hem till killen å sova (hans årliga ”semester” tripp).

Så får se hur det går att sova i natt.
 
Det är det jag försöker med även hemma, att inte tänka på nått specifikt egentligen, men väldigt svårt och jag besitter nog inte riktigt den koncentrationen eller va man ska säga, tänker på det där att putta bort tankarna. Det är där mitt största problem ligger tror jag, inte riktigt säker på hur jag kommer över det.

Natten till idag var nog bättre, somnade snabbt men dessvärre vaknade jag av att svärfar (som vi hämtade) var uppe å sprang på toan flera gånger under natten och hade sedan svårt att somna om och när jag väl hade lyckats då var det dax för nästa toaspring. Svärfar ska inte sova hemma i natt, vad jag förstod skulle han åka hem till killen å sova (hans årliga ”semester” tripp).

Så får se hur det går att sova i natt.
För mig var det också svårt i början, men det blir lättare och lättare så fortsätt träna 🙂
 
Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte.
Är trött egentligen men hjärnan känns klarvaken.

Jag har provat att slappna av och inte tänka på något, funkar en stund sen är det precis som om alla tankar drar igång och så är det igång.

Vet jag frågade killen hur han gjorde då han somnar på två röda, bara att slappna av och när jag frågade hur så svarade han något i stil med att det får man klura ut själv å borde lärt sig när man växte upp.

När jag var liten kunde det ta allt från 1-2 timmar innan jag somnade. Låg alltid och blundade och sen fantiserade jag och såg en värld (likt en film där jag bestämde va som hände) framför ögonlocken, vissa fantasier var som en följetång och följde med länge.

Har hänt någon enstaka natt nu på sistone det med fantasi-drömmarna innan jag somnat.

Det känns nästan ibland som om hjärnan inte kan stänga av och maler på med alla tankar, kan va allt från va som hänt under dan eller något gammalt som dyker upp i tankarna.

Minns även att när jag var barn kunde jag inte sova om det var tyst i rummet. Var flera år sedan jag slutade sova till musik, problemet med det var att jag låg å lyssnade på musiken istället för tankarna som for runt.

Helst vill jag kunna somna utan någon hjälp, men vet inte om jag fixar det på egen hand. Finns det någon sömnskola man kan gå å få hjälp från tro?
Känner verkligen igen dethär, när jag var liten kunde jag inte sova oavsett hur mycket jag försökte, ju mer man försökte desto mer frustrerad blev man. Ljud hjälpte mig, så redan när jag var 4-5 kunde jag gå och lägga mig I TRAPPEN för att höra på tvn som surrade där nere. Då sov jag på stört. Ibland räckte det med att jag la mig på golvet.

Något som hjälper mig extremt är att alltid ha ett kallt sovrum. Man ska inte kunna stå i underkläder utan att man fryser, så kallt ska det va. Så myser jag ner mig bland täcken, filtar och kuddar så jag känner mig ordentligt omgiven och då när värmen kommer brukar jag somna lätt. Ibland tar jag även melatonin, sömnhormoner, då jag haft problem med att få en bra dygnsrytm och nu när jag har en är jag rädd om den.

Man kan ta ett blodprov för att se så allt fungerar som det ska också, tydligen inte helt ovanligt att man tappar produktion på vissa ämnen, eller att de aldrig fanns där i början.

Men mycket filtar och govärme löser mina problem, har jag svårt att somna så kan jag lösa ett sudoku eller två sen brukar hjärnan vara ok med o sova för då har den varvat ner tillräckligt. Har ett sudokublock och penna brevid sängen, det gamla vanliga är ju att man ska undvika skärmar före sängdags, vilket man absolut ska ta till sig i början av skapandet av en normal dygnsrytm. En timme före sänggång läggs det bort och istället kan man göra något kul och avslappnande, jag gillar pyssel och måleri så det höll jag på med ett tag. Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 444
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp! Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid. Jag tror att det...
Svar
11
· Visningar
1 634
Senast: Io
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp