Konsten att somna

Jag har själv inte testat öronproppar att sova i än. Jag vet att dom som är gula å i nått skumgummi aktigt som man trycker ihop Inte funkar. Får den typen att inte sitta bra, men förstått att det finns fler olika typer av öronproppar som jag inte testat än.

Ska erkänna att jag vart skeptisk till öronproppar då jag är rädd att inte höra alarm osv när jag måste gå upp en viss tid.

Det finns sätt att vakna som inte kräver ljud. T.ex. aktivitetsarmband som vibrerar. Det är också ett tips om man vaknar av partnerns väckarklocka trots att man inte behöver gå upp då. Men personligen kan jag inte sova med öronproppar eftersom jag får ont i öronen. Men det funkar ju för många så det är väl mina öron som är lite känsliga.
 
Jag har själv inte testat öronproppar att sova i än. Jag vet att dom som är gula å i nått skumgummi aktigt som man trycker ihop Inte funkar. Får den typen att inte sitta bra, men förstått att det finns fler olika typer av öronproppar som jag inte testat än.

Ska erkänna att jag vart skeptisk till öronproppar då jag är rädd att inte höra alarm osv när jag måste gå upp en viss tid.
Nä, de gula skum funkar inte för mig heller (de brukar vara för hårda). Det är ju en liten teknik när man ska sätta in proppar, du får klämma ihop/snurra toppen och sedan föra in i örat så att de kan veckla ut sig på ett bekvämt sätt.

Testa när du är ledig :) Men generellt tycker jag att det är ju lättare att gå upp när man fått sova bra, så själv har jag nog aldrig sovit över ett alarm bara för att jag haft öronproppar. De gör bara så att jag slipper höra maken andas, inte så att jag blir döv :p
 
Det finns sätt att vakna som inte kräver ljud. T.ex. aktivitetsarmband som vibrerar. Det är också ett tips om man vaknar av partnerns väckarklocka trots att man inte behöver gå upp då. Men personligen kan jag inte sova med öronproppar eftersom jag får ont i öronen. Men det funkar ju för många så det är väl mina öron som är lite känsliga.
Ja, jag har använt min Fitbit som "väckarklocka" i drygt två år nu, och det funkar verkligen toppen att vakna av vibrationen på armen. Om jag råkar sova med arm/hand nära huvudet just när den börjar vibrera så hör jag ju ljudet också. Men det väcker aldrig maken som sover precis bredvid och det väcker mig aldrig heller så abrupt som andra typer (ljud) gör.... :)
 
Både jag och sonen tar lång tid på oss att somna. Mannen somnar bara han lägger huvudet på kudden. Jag tolkar det som att våra hjärnor helt enkelt är olika. Jag har accepterat att det tar tid, men tar det för lång tid eller om hjärnan börjar snurra för mycket blir det jobbigt. Jag brukar försöka med meditation, kroppsscanning, som någon annan skrev. Men man får göra det ett tag för att få in snittsen. Sonen och jag läser nästan alltid en stund i en vanlig bok innan vi släcker lampan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är en sån som gärna (ofta....) katastroftänker när jag ska sova. Eller vaknar mitt i natten. Oroliga tankar dyker upp som spöken och jag blir klarvaken och har ångest. Mitt knep sedan långt tillbaka, är en typ av meditation (har jag insett, omän en annorlunda sådan): Jag ska räkna upp (i huvudet) (exempelvis) 2 hästar jag ridit/kört som börjar på A och sen resten av alfabetet. 7 fågelarter (ja, jag är lite fågelnörd...). 3 platser jag besökt - i Sverige? Utomlands? 7 (eller annan siffra) manspersoner jag känner/känt på A - Ö. Kvinnor från A-Ö. Om jag inte klarar av ett antal på en viss bokstav, måste jag ta dubbelt så många på nästa bokstav. Hundraser är en annan kategori. Hästraser! Är det ett svårt ämne räcker det med 1. Är det lättare behövs 7. Reglerna sätter man själv.

För mig fungerar det som en slags djup koncentration som stänger ute katastroftankarna. Ofta somnar jag nånstans kring M... Ibland inte men då har jag i alla fall blivit av med de jobbiga tankarna ett tag. Oftast somnar jag faktiskt.

(På min man funkar detta inte alls, ska tilläggas... Han blir bara nervös!)
 
Jag har inga problem att sova hemma hos killen, sover bättre där än va jag gör här i stugan. Antagligen pga sängen i stugan.
Annars sover ja likadant hemma som hos killen, så ingen egentligen skillnad på hur jag somnar (dvs kan ta upp till 1 timme innan jag somnar och somna fortare om jag har tur).
En timme är ju ändå inte jättelång insomningstid tycker jag, utan känns ganska normalt. Kanske får du försöka börja varva ned på ett annat sätt eller också bara smälta att det är så du fungerar? :)
Jag har fått acceptera att jag sover i perioder. Ofta typ två timmar - en till tre timmars vakentid - sedan allt från två till tre timmars sömn och så vakentid igen. Det bara är så.
Så länge en inte är utmattad dagtid är det ju inte en katastrof, sedan låter ju din situation just nu, i stugan i den sängen och på den madrassen helt omöjlig. Det är inte ett sömnproblem utan ett sängproblem.
 
En timme är ju ändå inte jättelång insomningstid tycker jag, utan känns ganska normalt. Kanske får du försöka börja varva ned på ett annat sätt eller också bara smälta att det är så du fungerar? :)
Jag har fått acceptera att jag sover i perioder. Ofta typ två timmar - en till tre timmars vakentid - sedan allt från två till tre timmars sömn och så vakentid igen. Det bara är så.
Så länge en inte är utmattad dagtid är det ju inte en katastrof, sedan låter ju din situation just nu, i stugan i den sängen och på den madrassen helt omöjlig. Det är inte ett sömnproblem utan ett sängproblem.
Men två timmar då? Tog över två timmar att somna igår.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 465
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 105
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp! Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid. Jag tror att det...
Svar
11
· Visningar
1 636
Senast: Io
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp