Konstig hälta

Jättesvårt med pris, men de flesta hade ju inte betalt alls för den där hästen i nuvarande skick.

Jag hade kunnat betala 5000, inte mer. Men klokt att vänta till efter besöket.

Hennes gamla ägare, är det den som äger Perlas pappa?

Perlas pappa ägdes av samma människa som Perla gjorde förut. Han byttes visst bort mot andra hästar samma dag som jag hämtade Perla. Vet inte om det stämmer alls, men kollar man på hennes hemsida så finns ju han kvar. Det är T som ägde henne förut.
 
Tänkte att jag kunde lägga ett bud på henne efter återbesöket. Att jag i så fall köper henne på momangen och betalar vad hon är värd idag när vi fortfarande inte vet hur det kommer sluta. Innan jag lägger budet ska ja ge henne alternativet att skriva över henne på mig så hon slipper problemen. Vill hon inte det så tänkte jag lägga ett lågt bud, men hur mkt? Vad tycker ni jag ska ge för bud?

Det där är ju jättesvårt. Med tanke på hästens utbildningsnivå, etc så tycker jag den som frisk kanske är värd ca 25000 kr. Ägaren tycker tydligen 40000 kr, så redan där blir det ju väldigt besvärligt när man ska uppskatta värdet, tycker jag. För ägaren kommer väl antagligen att fortsätta att tänka sig ett överpris för hästen, även när den är skadad.

Det beror gräsligt mycket på prognosen vid återbesöket, tycker jag. Hur pass har hästen svarat på behandlingen? Vad är veterinärens åsikt om hästens framtid? Kommer den bara att kunna gå i hage, kommer den att kunna ridas lite lätt, kommer den att kunna tävlas, etc. Om den finns goda chanser till att den ska kunna ridas fullt ut, så kan den väl vara värd 10-15000 kr, tycker jag. Men är det väldigt ovisst, så inte ens i närheten av det... Är min åsikt.
 
Perlas pappa ägdes av samma människa som Perla gjorde förut. Han byttes visst bort mot andra hästar samma dag som jag hämtade Perla. Vet inte om det stämmer alls, men kollar man på hennes hemsida så finns ju han kvar. Det är T som ägde henne förut.
Där skulle hon ju i alla fall få det bra - även om det inte är en kul situation.

(Kan nog stämma, vill minnas att hon behövde en annan typ av hästar än vad pappan är.)
 
Det där är ju jättesvårt. Med tanke på hästens utbildningsnivå, etc så tycker jag den som frisk kanske är värd ca 25000 kr. Ägaren tycker tydligen 40000 kr, så redan där blir det ju väldigt besvärligt när man ska uppskatta värdet, tycker jag. För ägaren kommer väl antagligen att fortsätta att tänka sig ett överpris för hästen, även när den är skadad.

Det beror gräsligt mycket på prognosen vid återbesöket, tycker jag. Hur pass har hästen svarat på behandlingen? Vad är veterinärens åsikt om hästens framtid? Kommer den bara att kunna gå i hage, kommer den att kunna ridas lite lätt, kommer den att kunna tävlas, etc. Om den finns goda chanser till att den ska kunna ridas fullt ut, så kan den väl vara värd 10-15000 kr, tycker jag. Men är det väldigt ovisst, så inte ens i närheten av det... Är min åsikt.
Ägaren har själv inte sagt ett pris, men när jag pratade med henne i vintras så sa hon runt de hon köpte henne för typ.

Veterinären vill inte säga något, men ägaren pressade fram ett svar. Veterinären sa att hon säkert kommer klara skogsridning iaf. Mer ville hon inte lova.

Hon är inte utbildad alls i stort sett. Bara tränad i tölt och lättare dressyr. Hon kan flytta till viss del för skänkeln men kan inte skänkelvikning osv.

Hon har svarat enormt bra på stötvågsbehandlingen, men ägaren vill inte betala fler. Jag känner inte för att betala själv då det inte är min häst. Men skulle hon bli min så kommer hon få så många behandlingar som behövs.
 
En liten tröst i alla fall om ni nu inte skulle komma överens om ett pris.
Ja hon hamnar ju hos någon hon känner väl och jag vet att hon blir omhändertagen där. Men det känns inte bra att lämna dit henne ändå :(

Men ska hon till någon annan så är det ju det bästa ställe hon kan hamna på!
 
Snart är det återbesök med ultraljud. Hoppas på goda svar! Dock tror jag inte på någon märkbar förändring.

Hon har varit lika svullen hela tiden sen senaste besöket när vi gjorde andra stötvågsbehandlingen. Svullnaden har varit hård under hela tiden sen några dagar tillbaka. Den blev då väldigt mjuk och lite mer svullen än när den var hård. Dagen efter var den hård igen. Fortfarande lika svullen som innan. Sen har den varit mjuk en gång till för att sedan dagen efter blir hård igen. Blödningen är troligtvis fortfarande väldigt stor :(


Nu börjar hjärnan ta över hjärtats beslut. Skulle jag ha kvar henne och köpa henne så gör jag en enormt stor chansning. Vi vet inte hur länge konvalescensen är. Vi vet inte vad hon kommer klara senare och vi vet inte om senan kommer bli bra. Köper jag henne när hon är frisk så har jag ju redan stått för hela rehab tiden. Jag vet ju inte då heller om vad hon håller för. Risken är ju ganska stor att skadan kommer tillbaka och då börjar vi om på ruta 1 igen. Hon kommer få en reservation i försäkringen på hältor. Då blir det dyyyyrt om skadan (eller annan hälta) går upp och det tror jag inte jag har råd med. Jag kommer hela tiden ha detta i baktanken att hon kan gå sönder igen.

Jag vill ha en häst jag kan ha roligt med. Som jag kan rida, promenera och leka med. Jag vill ha en häst som är frisk. En häst som jag kan rida som jag vill när jag vill. Vill ha möjligheten att ta ett litet skutt när andan faller på. Det kommer Perla troligtvis (nästan garantera) inte kunna. Vi kommer inte va igång för eventuell träning förrän om 2 år tidigast typ om hon blir så pass bra.

Har tidigare sagt att jag struntar i ridningen. Nu börjar suget komma tillbaka 4 månader senare. Jag har kommit fram till att jag vill ha en häst jag kan använda och få ut något av. Det är ju långt ifrån gratis med häst. :cool:

Kombinationen med senskadan och gamla skadan vet jag inte om det är så bra. Hon belastar redan benet lite fel pga läkningen sen föl skadan. Känns som det kan slita mer på senorna och lederna efter den här skadan.

Så jag tror att jag kommer ta hem en annan häst och när hon är bra (om hon blir bra) kanske jag kan/vill köpa henne då. Men då vet jag ju heller inte hur skadan skötts och om hon blir igångsatt rätt så senan blir så stark den kan bli.

Har även haft problem med både ägaren och min hennes syster sen flera månader tillbaka. Det blir bara värre och värre. Nu börjar gränsen bli nådd så nu börjar jag känna att det är nog.


Åååh vilket dilemma!! Skit jobbigt det här :(


Jag älskar Perla. Hon är hästen med stort H! Hon är mina drömmars häst. Hon är allt jag vill ha hos en häst. Men jag kan inte gå igenom vad för skit som helst för att behålla henne. :(

Fasen va svårt det är :(:down:

Ägaren ska komma ner nån dag snart igen. Vi ska då sätta oss ner och prata igenom allt och om jag behåller henne så ska vi skriva nytt kontrakt. Det är ett av kraven jag har.



Hur skulle ni gjort? Behålla eller skaffa annan häst? Varför?
 
Snart är det återbesök med ultraljud. Hoppas på goda svar! Dock tror jag inte på någon märkbar förändring.

Hon har varit lika svullen hela tiden sen senaste besöket när vi gjorde andra stötvågsbehandlingen. Svullnaden har varit hård under hela tiden sen några dagar tillbaka. Den blev då väldigt mjuk och lite mer svullen än när den var hård. Dagen efter var den hård igen. Fortfarande lika svullen som innan. Sen har den varit mjuk en gång till för att sedan dagen efter blir hård igen. Blödningen är troligtvis fortfarande väldigt stor :(


Nu börjar hjärnan ta över hjärtats beslut. Skulle jag ha kvar henne och köpa henne så gör jag en enormt stor chansning. Vi vet inte hur länge konvalescensen är. Vi vet inte vad hon kommer klara senare och vi vet inte om senan kommer bli bra. Köper jag henne när hon är frisk så har jag ju redan stått för hela rehab tiden. Jag vet ju inte då heller om vad hon håller för. Risken är ju ganska stor att skadan kommer tillbaka och då börjar vi om på ruta 1 igen. Hon kommer få en reservation i försäkringen på hältor. Då blir det dyyyyrt om skadan (eller annan hälta) går upp och det tror jag inte jag har råd med. Jag kommer hela tiden ha detta i baktanken att hon kan gå sönder igen.

Jag vill ha en häst jag kan ha roligt med. Som jag kan rida, promenera och leka med. Jag vill ha en häst som är frisk. En häst som jag kan rida som jag vill när jag vill. Vill ha möjligheten att ta ett litet skutt när andan faller på. Det kommer Perla troligtvis (nästan garantera) inte kunna. Vi kommer inte va igång för eventuell träning förrän om 2 år tidigast typ om hon blir så pass bra.

Har tidigare sagt att jag struntar i ridningen. Nu börjar suget komma tillbaka 4 månader senare. Jag har kommit fram till att jag vill ha en häst jag kan använda och få ut något av. Det är ju långt ifrån gratis med häst. :cool:

Kombinationen med senskadan och gamla skadan vet jag inte om det är så bra. Hon belastar redan benet lite fel pga läkningen sen föl skadan. Känns som det kan slita mer på senorna och lederna efter den här skadan.

Så jag tror att jag kommer ta hem en annan häst och när hon är bra (om hon blir bra) kanske jag kan/vill köpa henne då. Men då vet jag ju heller inte hur skadan skötts och om hon blir igångsatt rätt så senan blir så stark den kan bli.

Har även haft problem med både ägaren och min hennes syster sen flera månader tillbaka. Det blir bara värre och värre. Nu börjar gränsen bli nådd så nu börjar jag känna att det är nog.


Åååh vilket dilemma!! Skit jobbigt det här :(


Jag älskar Perla. Hon är hästen med stort H! Hon är mina drömmars häst. Hon är allt jag vill ha hos en häst. Men jag kan inte gå igenom vad för skit som helst för att behålla henne. :(

Fasen va svårt det är :(:down:

Ägaren ska komma ner nån dag snart igen. Vi ska då sätta oss ner och prata igenom allt och om jag behåller henne så ska vi skriva nytt kontrakt. Det är ett av kraven jag har.



Hur skulle ni gjort? Behålla eller skaffa annan häst? Varför?
Hur konstigt det än kanske känns, tom omöjligt så finns det fler hästar med stor H.

Behålla hade inte varit ett alternativ, att ha en knappt ridbar häst hade jag inte pallat.
 
Om min nuvarande råkat ut för samma skada hade jag självklart behållit, har haft honom i snart 8 år sedan unghäst.

Men köpa en ny med den ständiga oron det innebär (åtminstone för mig) att hästen har en gammal skada som lätt går upp hade tagit bort ALLT det roliga för mig som ryttare tyvärr.
 
Åååh vilket dilemma!! Skit jobbigt det här :(

Jag älskar Perla. Hon är hästen med stort H! Hon är mina drömmars häst. Hon är allt jag vill ha hos en häst. Men jag kan inte gå igenom vad för skit som helst för att behålla henne. :(

Fasen va svårt det är :(:down:

Ägaren ska komma ner nån dag snart igen. Vi ska då sätta oss ner och prata igenom allt och om jag behåller henne så ska vi skriva nytt kontrakt. Det är ett av kraven jag har.

Hur skulle ni gjort? Behålla eller skaffa annan häst? Varför?

Såg att jag glömde skicka avtal till dig som jag lovade, sorry! Har varit lite mycket här, blir disträ..

Jag tycker nog som de andra faktiskt, lämna henne till T, så får hon vara där och rehabbas osv. OM du sedan känner att du vill så kan du väl fundera om du vill köpa henne sen, när man vet hur frisk hon blev.

Men, det finns fler hästar med stort H, tro mig.
Det finns så många hästar, och man älskar dem på olika sätt.
Man kan inte sabba hela sitt liv och sin eknomi för en häst, oavsett hur fin.

Sorry.

Skicka ett mail om du bestämmer dig för att förhandla om nytt avtal så skickar jag över det avtalet jag har.
 
Tack alla för svar!

Jag har nog bestämt mig. Har inte pratat med ägaren än. Det är det sista jag gör. Vill verkligen inte men det kommer nog bli så ändå :(

Har pratat med stallägarna och andra i stallet och alla säger som ni.

Det är sjukt svårt och jag mår riktigt dåligt över allt detta. Var riktigt svårt att komma till stallet idag :(

På tal om nått annat så har Perla blivit sämre. Igår hade hon fått ett litet märke utan päls som jag tror blivit av värmen. Vågade därför inte ha lindor under natten. Idag är höger bak svullen runt kotan och upp på halva skenbenet. Vänster bak var mer svullen än vanligt och väldigt mjuk svullnad. Lite puls i kotan vänster bak.

Fy vad jag avskyr allt detta :(
 
*tröstkram*

Det känns tufft nu att bestämma sig för att skicka iväg henne, men tänk vad mycket (negativ)energi du lägger ner på allt det här krånglet.
Du kommer säkert sakna henne och ångra dig först ett tag, men sen när du hittar en annan fin häst och får uppleva hur det kan vara att ha en frisk häst, då kommer du inte ångra dig.
 
Hästlivet kantas alltid av hästar som man inte borde förbarma sig över. Tänk på det. Det slutar aldrig men man mår bara bra om besluten fattas utifrån ens livssituation där och då OCH med bästa möjliga kunskap om framtiden.

Det kommer alltid tillfällen i livet då man faktiskt har tid och råd att lägga så mycket man vill på hästlivet, DÅ äredet aldrig någon börda!
 
Har precis skrivit ett långt sms till ägaren där jag sagt att jag inte vill ha kvar henne samt varför.

Mår riktigt dåligt nu :cry:

Sitter på bussen på väg ut till henne. Det känns rent av för jävligt. Älskar denna hästen så enormt mycket, men precis som ni säger så är det inte hållbart.

Jag skrev följande:

Jag har bestämt mig nu. Jag lämnar tillbaka Perla. Det fungerar inte att ha henne så här. Min kropp gillar inte arbetet som blir pga boxvilan. Jag känner att jag inte vill betala flera tusen varje månad för att bara få komma till stallet och mocka, fixa mat och borsta. Jag känner inte för att stå för flera resor till kliniken med bensin och transporthyra.

Jag älskar Perla och hon är min drömhäst, men nu måste jag tänka på mig själv i dagsläget. Som det ser ut nu så kommer hon fortfarande få ha boxvila i nån månads tid minst. Svullnaden ger sig inte och natten till igår fick hon gå utan lindor pga att hon fått en liten pälslös fläck mitt på framsidan av vänster bak. Det var rött och irriterat och såg ut som det blivit pga värmen. Igår när jag kom var vänster bak mer svullet längs med senan. En mjuk tjock svullnad. Höger bak var väldigt svullen runt kotan och upp till halva skenbenet. Hon hade en svag puls i kotan på vänster bak. Vet inte hur det är idag, men lindade till natten igen.

Det är inte hållbart längre. Vissa dagar får jag åka ut tre gånger bara för att hon ska få mat för att ingen annan kunnat hjälpa mig.

Jag får ångest av tanken att låta henne åka tillbaka, men det är ett beslut jag känner att jag måste ta. Det är ett ständigt oroande för om hur hon är varje dag.

Jag gör allt jag kan för henne och dig med. Men det räcker tydligen inte. Till hösten om vilan fortfarande måste vara i liten ruta så har jag ingenstans att ta vägen. Ingen box är ledig och hon får inte enligt lag stå som hon gör idag.

Jag älskar verkligen den här hästen och vill verkligen ha henne! Men just nu går det inte. När hon är bra och ska säljas så är jag intresserad, men jag vill inte stå för hela konvalescensen med tid, jobb, resor till veterinären och pengar för att sedan få köpa henne till fullt pris.
Jag har redan stått med en dålig häst i över 4 månader och det är säkerligen minst 6 månader till innan man får börja göra något med henne.


Har inte fått nån leveransrapport än så hon har inte fått det. Känns verkligen skit just nu. Varför ska det va så svårt för :cry:
 
Bra gjort tycker jag.
Livet är svårt och jobbigt, man kan undra varför.
Ibland hör man om dem som har det ännu svårare, och då kan jag känna att mina egna problem kanske ändå inte är så tunga.
Hoppas att det känns bättre snart! *kram*
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 174
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 335
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp