Konstig hälta

Ägaren är även skyldig mig närmre 800 kr för medicinerna så tänkte säga det när hon ringer sen att hästen får hon ta men sadeln behåller jag tills jag får mina pengar. Får jag dom inte så säljer jag sadeln.

Ska ja va riktigt hård så ska jag ha 2100 kr till för de 4 besöken till kliniken. Det är vad som gått på för bara bensin och transporthyra. Det ingår fortfarande enligt mig i veterinärvården. Så vi får se vad ägaren säger. Är hon dum kräver jag för allt, men går allt smidigt till så kan jag låta bli med de sista pengarna. Fast skulle bra gärna ha dom.. Ligger i skuld hos en familjemedlem just nu pga ägaren då jag fått låna av dom till just klinikbesöken. Skulle inte lagt ut det egentligen enligt kontraktet, men eftersom ägaren inte ville ta ut veterinär när det verkligen behövdes så har jag struntat i det för jag varit rädd att hon inte skulle få någon vård alls.

Knepig sits och jag rekommenderar ingen att gå i mina skor..
 
@Perla :
Jag tycker det är sunt och klokt det du kommit fram till även om det är jobbigt....
Men varför sitter du och ägaren och messar varandra? förlåt, men jag är allergisk mot sms dialoger och tycker mig ha belägg för att de inte är bra och snabba lösningar öht när det blir minsta kontrovers. Ring varandra och snacka om ni inte kan träffas personligen, så är väldigt många saker lösta betydligt lättare i allmänhet jmf med sms!

Jag accepterar öht inte konflikt/diskussion via sms..... ofta vid konflikt blir det ett medie folk tar till för att "slippa" ta en diskussion och tror att de vinner på det. I min erf vinns absolut INGET via denna form av kommunikation utan snarare tvärtom. Det är samma sak som att folk sjukskriver sig från jobbet via sms för att slippa konversera osv -. det funkar inte och är öht inget acceptabelt sätt att kommunicera öht. Det står jag för, även om 90 talisternas generati0n allmänt och en hel del arbetsgivare osv i sammanhanget inte verkar ha fattat vikten av att detta inte är ett sätt att kommunicera på som är funktionellt eller bra för alla involverade.....
 
Senast ändrad:
@mackan Jag både håller med och inte håller med... ;) Jag förstår vad du menar, att det är bäst att prata med varandra. MEN samtidigt kan jag inte hjälpa att jag tycker att det är bra att ha en diskussion - som kan tänkas bli problematisk - skriftlig. Annars kan det ju lätt i efterhand bli en massa "du sa..." och "nej, det sa jag inte". Finns det på något vis i skrift - sms, mejl, vanligt brev, osv - så har man ju svart-på-vitt vad man har kommit överens om.
 
Jag gillar egentligen inte heller att allting sker på sms. Men precis som @bettysmatte säger så är det bra att vi tagit det på sms för då har jag kvar allt vi pratat om och kan hänvisa till tidigare sms. Dessutom jobbar ägaren så hon inte har tillgång till att ringa under dagen och på eftermiddagen efter jobbet tar hemmet och barnet hennes tid så hon kan oftast inte ringa förrän sent på kvällen när jag sover.

Hon ska ringa mig sen när hon pratat med T (vilket jag verkligen hoppas att hon redan gjort). Saker och ting tar ofta väääldigt lång tid att göra för henne. Speciellt när det inte gynnar henne. Hon har alltså inte ringt mig än.

@Korven tydligen får man inte det :(
 
Angående de ekonomiska krav du har på ägaren så föreslår jag följande, då det vad jag vet inte är lagligt att behålla/sälja andras egendom för att reglera en skuld.

Skriv ihop en fin faktura där det specificeras vilka kostnader som ska hon ersätta dig för. Sätt dit ett sista betaldatum också.
OM hon inte betalar så hör du av dig till kronofogden vilka regler som gäller, jag tror kanske du måste skicka en påminnelse innan man lämnar det till kronofogden. Men det där kan de hjälpa dig med OM det behövs.

Så, säg bara till ägaren, och skicka även ett brev(rekommenderat):
"Hästen ska hämtas snarast, dock innan 2014-07-31. Därefter debiteras stallhyra med x kr/dag(räkna ut något som täcker dina kostnader inkl skötsel/resor). Separat faktura för utlägg för mediciner och veterinärbesök kommer separat på posten."
 
Fast @skuggi man kan ju liksom inte tota ihop ett eget kravbrev bara sådär - de har ju inget skrivet sen tidigare utan bara muntliga överrenskommelser osv, så att nu bryta det muntliga kontraktet på fodervärd, är ju en sak men det betyder ju inte att FV kan hitta på ett eget kontrakt nu med vad som ska gälla liksom....
 
Fast @skuggi man kan ju liksom inte tota ihop ett eget kravbrev bara sådär - de har ju inget skrivet sen tidigare utan bara muntliga överrenskommelser osv, så att nu bryta det muntliga kontraktet på fodervärd, är ju en sak men det betyder ju inte att FV kan hitta på ett eget kontrakt nu med vad som ska gälla liksom....
Fast såvitt jag förstod det så har de kommit överens om att ägaren ska betala veterinärvård osv, och gällande de sakerna så kan man absolut skriva ett kravbrev.
Gällande uppstallningskostnaderna så är det samma där, ägaren har gått med på att ta hämta hästen. Det är inget konstigt att TS sätter upp ett stoppdatum där och meddelar att efter detta datum kommer det börja kosta. I slutänden kanske man inte får ut några pengar, men det lär sätta fart på en ägare som verkar benägen att förhala.
 
Jag tycker faktiskt inte att det är konstigt om ägaren vill ha en månad på sig att hämta hästen. TS har ju inte förrän nyligen bestämt att hon inte vill ha hästen kvar (inget konstigt med det), men det känns som om ägaren också måste få en rimlig tid på sig att förbereda sig för att ta hem sin häst.
 
Svarar alla :)

Jag tror inte kravbrev osv biter på ägaren. Det kanske inte är lagligt att behålla en ägodel för ägaren bara för att denne inte betalat som den ska, men just nu känns det inte som att det finns någon annan utväg om jag vill ha mina pengar. Kan inte säga att hon får hämta hästen när betalningen är gjord, för då lär jag få behålla henne tills hon är bra och ska säljas.

Men jag kanske inte behöver gå så långt. Har fortfarande inte pratat med ägaren och hon kanske är vettig nog att betala utan några följder.

Jag tänker inte vara så snäll mot ägaren att jag låter henne få en månad på sig. Jag har varit så förbaskat snäll hela tiden och får bara skit för det så nej, det tänker jag inte göra. Dessutom händer inget om hon inte får lite press på sig..

Haha va irriterad jag blev nu :p. Men inget är riktat till er :)



En fråga bara, OM jag skulle sälja hennes sadel, vad kan hon göra åt det? Finns inga bevis för att hon äger sadeln eller att jag fått låna den. Endast muntligt via telefon.

Det är en sak jag tänkt på flera gånger förut. Vad händer om nån plockar lite grejer i stallet och säljer dom? Jag har inga ägarbevis på mina schabrak, träns osv. Hur ska jag kunna bevisa om någon annan sålt MINA saker utan tillåtelse?

Ska bara förtydliga att jag inte tänker sälja sadeln, men jag tänker troligtvis säga att jag kommer sälja den om hon vägrar betala.
 
Om hon inte ringer dig idag så hade jag ringt upp henne. Och svarar hon inte på mobil, se om det finns något hemnummer eller nummer till eventuell partner. Det verkar ju som att hon drar ut på det för att det är enklare så, så hon slipper ta tag i det. Ge henne inte den chansen!
 
Du måste ljuga och bedra för att kunna sälja sadeln. Du måste ljuga om att det inte är hennes sadel, du vet mycket väl att det är hennes sadel. Bedrägeri blir det om du säljer något du hävdar är ditt/du har rätt att sälja men inte har rätten.

Stöld kan det säkert också klassas som, och självklart kan hon anmäla detta. Hon har ju säkert kvitto på inköp av sadeln, vad har du att visa upp att du äger sadeln?

Skriv en specifikation (inte ett krav) utan lista upp vad du vill ha betalt för. Skicka över via mail och snigelpost tillsammans med kontonummer och sista betalningsdatum. Betalar hon inte, får du ta den sorgen när den kommer. Då går du vidare till Kronofogden.

Se till att OMGÅENDE meddela henne att du kommer debitera henne 500 kr/dag (t ex) om hon inte hämtar hästen senast söndag (t ex).
 
Jag tänker inte vara så snäll mot ägaren att jag låter henne få en månad på sig.

Nej, att du inte vill vara snäll mot ägaren kan man väl förstå, men samtidigt tycker jag ändå att det måste finnas någon slags rimlighet när det gäller ett djur. Att kräva att ägaren ska hämta hästen NU, det tycker jag känns lite väl hastigt och lustigt? Är det verkligen det bästa för HÄSTEN?

En fråga bara, OM jag skulle sälja hennes sadel, vad kan hon göra åt det? Finns inga bevis för att hon äger sadeln eller att jag fått låna den. Endast muntligt via telefon.

Antar att det faller under att sälja och köpa stöldgods? Inte kul för en stackars köpare som riskerar att mista både sadel och pengar. Mig veterligen finns inte "god tro" längre heller.
 
@skuggi
Det finns något som heter retentionsrätt som är just rätten att hålla kvar annans lösa egendom tills man fått betalt för en (legitim) fordran.
Fast man kräver att det som kvarhålls ska vara kopplat till fordran (konnexitet). Dvs lagar du en bil kan du kvarhålla den tills du får betalt för rep - däremot kan du inte kvarhålla bilen för att då betalt för ved du levererat till samma person.

Så att kvarhålla sadeln fungerar inget vidare juridiskt utan riskerat att bli som lovisaleonora förklarat. Hennes lösning är nog den allra bästa juridiskt med.
 
Senast ändrad:
Nej, att du inte vill vara snäll mot ägaren kan man väl förstå, men samtidigt tycker jag ändå att det måste finnas någon slags rimlighet när det gäller ett djur. Att kräva att ägaren ska hämta hästen NU, det tycker jag känns lite väl hastigt och lustigt? Är det verkligen det bästa för HÄSTEN?
Kan inte se hur det skulle göra HÄSTEN någon skillnad om den flyttar nu eller om en månad?
 
Det beror väl på om ägaren har allting förberett för att ta hem hästen igen? Om inte, så kan det väl påverka hästen negativt i allra högsta grad?
TS har skrivit tidigare att ägaren har kommit överens med hästens tidigare ägare om att hästen ska få stå där (gratis) eftersom nuvarande ägare inte kan ta hem den alls.
 
Svarar alla;

Jag tänker som sagt inte sälja den, men undrade bara vad som kan hända om den säljs eller kvarhålls.

Ägaren har inte ringt T än.

Här är våran konversation;

Jag: Har du pratat med T?

Hon: Idag ska jag det. Hennes värsta tid nu med läger.

Jag: Okej.

Hon: Var förberedd på en månad. Jag försöker lösa ut dig så fort jag kan.

Jag: Då får du betala höet och mockning isf annars släpper jag ut henne på betet. Jag klarar inte jobbet längre. Det tar enormt mycket på ryggen med mockning och packa hö och allt som hör till. Får inte göra sånt nu för sjukgymnasten. Lyssnar jag inte kommer sjukgymnastiken inte ge något resultat. Har kämpat på tillräckligt länge nu känner jag.

Sen vill jag fortfarande ha tillbaka för dom andra två medicinerna. Avbokar även återbesöket för jag vill inte stå för 650 kr till för att få dit henne. Har betalat tillräckligt nu tycker jag.

Hon: Släpp ut henne på bete, har jag sagt för längesen. Pengarna har jag redan gett dig. Och jag börjar bli trött på din attityd!?? Vad är det frågan om? Vi har en månads uppsägningstid som du vet.

Vad är det som kostar 650kr? Fick du inte låna transport mot hindren?

Jag: Vet du vad som kan hända om hon går i större hage? Vet du om vad det är för skada och hur den läks på bästa sätt? Vet du vilken risk du tar genom att låta henne gå på betet igen? Frågar bara för att veta säkert för Perlas skull.

Nej jag har fortfarande bara fått 365 kr av dig. En medicin kostar 367 kr. Jag har betalat tre, så det är två kvar.

Ja det är det, men kontraktet är ju redan brutet efter att hon inte fick vården hon skulle haft (som distriktaren händvisade till). Och hon har inte varit ridbar för träning och tävling sen dag ett egentligen som kontraktet säger att hon ska vara. Visst , du kunde ju omöjligt veta om skadan, men ändå. Jag har även stått för alla resor till och från veterinären som egentligen ingår i veterinärvården.

Nej, stallägaren ångrade sig så jag får hyra transporten för 350 kr plus bensinen som går åt på 300 kr för en resa.

Hon: Mm fast så mycket tror jag inte du bryr dig om hästen när du skiter i återbesöket tre dagar innan. Du har ridit henne väldigt hårt, haft flera ryttare och bytt sadel. På tal om avtalsbrott alltså. Nu pratar vi inte mer.


......................

Vad säger ni? Ska jag åka på återbesöket och betala resan och transporthyra? Ska jag låta henne gå på betet med risken att hon blir ännu sämre? Bryr jag mig verkligen inte om Perla???

Blir så ledsen och känner mig helt överkörd på sista messet :(

Angående det. Ni vet ju inte vad som varit sagt från början. Vi har inte bestämt någonting om någon sadel eller vem som får rida. När jag haft Perla i nästan en månad så kom vi fram till att hon tyckte hoppning var väldigt roligt. Ägaren var väl medveten om allt vi gjorde och vem som red. Vi sms:a flera gånger i veckan och oftast dagligen. Jag fick med en dressyrsadel och chansade och köpte en billig allroundsadel till henne som vi kunde ha vid hoppning. Sadeln passade som tur var. Skickade bilder till ägaren och hon tyckte jag hade tur som hitta en. Eftersom jag är hopp rädd så fick min erfarna kompis hoppa henne. Bilder och sms skickades hej vilt till ägaren. Ägaren tyckte det var jätte roligt att Perla fick göra så mycket roliga saker.

En Pay and Jump planerades med min kompis som ryttare. Ägaren fullt medveten om det. "Tävlingen" gick super bra och vi alla var nöjda. Ägaren lägger dessutom ut en bild på Perla och kompisen på sin FB-sida och skriver glatt om det.

När jag fick henne hade hon blivit riden ca 1-2 gånger i veckan i ett halvår. Mina planer var att hon skulle vila två veckor när hon kom till mig så hon skulle anpassa sig till nya miljön och till mig. Men väl på plats visade hon stor rastlöshet och ägaren tyckte då att jag kunde rida på som vanligt. Lyssnade och gjorde som hon sa. Vi hade mängder med taktproblem och traven var svårast. Efter några veckor började hon muskla sig riktigt fint och traven var super fin. Hon gick riktigt bra i några veckor för att sedan gå utför. Härifrån ungefär finns med i trådstarten.

Sadeln jag köpte passade bara i några veckor. Användes max 4 gånger. Efter det lånade jag kompisens sadel som hade samma bom och vidd som Perlas dressyrsadel. Ägaren visste om alltihop.

Glad med en ny häst så lät jag några rida henne. Alltid under uppsikt med mig. Ägaren fick självklart reda på det och då sa hon ifrån. Hon ville inte att fler än 2 red så så fick det bli. Det var jag och ägarens syster (som var medryttare på Perla hos förra fodervärden och fortsatte hos mig) som fick rida. Sadeln sa hon ingenting om..

Allting har skett tillsammans med ägaren. Jag har alltid frågat henne först om det är större beslut att ta. Det har alltid varit vi tillsammans som tagit besluten.

Enda gången jag gått emot henne är nu när systern hastigt slutade (en annan låååång historia..) så behövde jag hjälp av någon annan. Annonserade då om skötare som fick hjälpa till gratis nu och när hon blir ridbar få rida gratis. Ägaren gillade det inte alls och sa ifrån. Hon fick då reda på av mig att systern slutat så hon visste inget. Hon gillade det inte men det fick gå ändå. Hon är ju ändå inte ridbar.

Va långt det blev :o. Men utan bakgrunden kan ni omöjligt ta ställning till sms:en.
 
Jag hade inte bråkat mer med ägaren.
Har hon sagt att hon behöver en månad, så är detta ändå rätt rimligt tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 175
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 335
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp