Konstig hälta, hjälp mig gissa

Bukefalos 30 år!

Du har inte en aning om vad jag gjorde och inte. Och förutsättningarna som fanns. Utan bara antar en massa utan att ha hela bilden.
Som vanligt

Personerna som svarar dej är inte ute efter att "sätta dit dej" utan försöker förklara för dej FARAN med att inte ta ut en veterinär när hästen hoppar på 3 ben. Faran som KAN VARA är att hästen får stå en hel helg med smärta som är totalt onödigt att utsätta hästen för. Därav alla "det här hände min häst, vi tog det på allvar" för att inte utsätta ens häst för onödigt lidande.

OM det nu inte var så att din häst stod med smärta hela helgen så var det ju tur för hästen.
Sen är det ju intressant att du inte vill gå ut med diagnosen på hästen nu i efterhand efter koll. Men det är ju självklart din ensak.

Personerna som svarar dej är inte ute efter att "sätta dit dej" utan försöker förklara för dej FARAN med att inte ta ut en veterinär när hästen hoppar på 3 ben. Faran som KAN VARA är att hästen får stå en hel helg med smärta som är totalt onödigt att utsätta hästen för. Därav alla "det här hände min häst, vi tog det på allvar" för att inte utsätta ens häst för onödigt lidande.

OM det nu inte var så att din häst stod med smärta hela helgen så var det ju tur för hästen.
Sen är det ju intressant att du inte vill gå ut med diagnosen på hästen nu i efterhand efter koll. Men det är ju självklart din ensak.
Men berätta då hur man gör när veterinären inte kan komma ut? Och man inte kan transportera hästen pga smärta.

Alla har inte speciellt stor tillgång till veterinär obekväma tider.
Så att trycka på hur farligt saker är och hur elak man är mot hästen är bara otroligt lågt. Och sen bara fortsätta mata utan att varken läsa svar eller se att alla kanske inte har lika lätt att få ut veterinär säger en hel del. Och nej hästen stod inte med smärta hela helgen. Men folk kan uppenbarligen inte läsa utan hittar på en egen version, givetvis värsta man kan komma på.!

Jag lämnar tråden då jag fått svar av veterinär. Som dessutom tyckte jag gjort allt jag kunnat utefter rådande situation. Samt löst allt på rätt sätt.

Det känns faktiskt inte ens relevant att lägga ut vad vet kom fram till för då blir det väl nya fantasihistorier.

Du har inte en aning om vad jag gjorde och inte. Och förutsättningarna som fanns. Utan bara antar en massa utan att ha hela bilden. Som vanligt.

Antar att man även kan ta med en pistol och hota ut en veterinär sent på kvällen också som säger att hen inte hat möjlighet att komma? Antar att man kan dra in en häst liggandes i en transport också bara för att åka in och hästen inte skall välta i transporten. Finns så många helt orimliga vägar att ta om man har fantasti.
Jag har inte antagit nånting. Du läser in väldigt mycket som inte står.

Jag har inte antagit nånting. Du läser in väldigt mycket som inte står.
Kanske ska läsa ditt inlägg då. Det om att man kan skjuta hästen? Verkligen supertrevligt. Jag gjorde det jag kunde och fick t.o.m. beröm för det utefter förutsättningarna.

Sen vad det antas och hittas på, är inget som intresserar mig. Ni får spekulera vidare om hästägaren som struntade i att ringa veterinär och hästen som lidit hela helgen såklart eftersom det verkar vara det enda godtagbara alternativet

Men snälla. Ingen antar något, det var du som skrev i trådstart att du kontaktade digital rådgivning, fick ett bokat möte dagen efter och skulle ringa ut veterinär ytterligare en dag senare, det är vad som står i trådstart, det är det folk reager på. Det du faktiskt skrivit, folk kan lixom inte gå efter något annat än det du skriver, de känner inte dig eller vet vad du kan lr inte kan.

Att lämna en häst som står på 3 ben en hel helg kan i värsta fall sluta med döden så folk skriver i all välmening för att de BRYR sig om dig och din häst inte för att det är elaka.

Hade du skrivit att du försökt få ut vet akut men inte kunnat och därför gjort som du gjort, istället för att gå taggigt försvar på välmenande inlägg, hade du troligen fått helt andra svar. 🤷‍♀️

Men berätta då hur man gör när veterinären inte kan komma ut? Och man inte kan transportera hästen pga smärta.

Alla har inte speciellt stor tillgång till veterinär obekväma tider.
Så att trycka på hur farligt saker är och hur elak man är mot hästen är bara otroligt lågt. Och sen bara fortsätta mata utan att varken läsa svar eller se att alla kanske inte har lika lätt att få ut veterinär säger en hel del. Och nej hästen stod inte med smärta hela helgen. Men folk kan uppenbarligen inte läsa utan hittar på en egen version, givetvis värsta man kan komma på.!

Jag lämnar tråden då jag fått svar av veterinär. Som dessutom tyckte jag gjort allt jag kunnat utefter rådande situation. Samt löst allt på rätt sätt.

Det känns faktiskt inte ens relevant att lägga ut vad vet kom fram till för då blir det väl nya fantasihistorier.
Det hade varit väldigt intressant att få höra vad diagnosen blev tillslut 😊

Kanske ska läsa ditt inlägg då. Det om att man kan skjuta hästen? Verkligen supertrevligt. Jag gjorde det jag kunde och fick t.o.m. beröm för det utefter förutsättningarna.

Sen vad det antas och hittas på, är inget som intresserar mig. Ni får spekulera vidare om hästägaren som struntade i att ringa veterinär och hästen som lidit hela helgen såklart eftersom det verkar vara det enda godtagbara alternativet
Det är ett alternativ om man inte kan få ut veterinär, ja. Det är tyvärr den verklighet som många djurägare står inför om djuren blir sjuka under helger eller liknande.

Ingen antar någonting. Vi går på det du skriver.

Jag håller också med dig om att tonen här kan vara väl hård ibland!
Blir lite full i skratt för buke är numera supersoft i jämförelse med 8-10 år sen😅. Det var väl knappast toppen det heller. Men i en sån här tråd när en ber om tips/råd/spekulationer går det inte riktigt att bli arg när det kommer tips/råd/spekulationer och att folk skriver om deras upplevelser-och att med dom upplevelserna inte våga vara särskilt chill.

Blir lite full i skratt för buke är numera supersoft i jämförelse med 8-10 år sen😅. Det var väl knappast toppen det heller. Men i en sån här tråd när en ber om tips/råd/spekulationer går det inte riktigt att bli arg när det kommer tips/råd/spekulationer och att folk skriver om deras upplevelser-och att med dom upplevelserna inte våga vara särskilt chill.
Fast börjar man prata om behovet av att skjuta hästen då har det i mina ögon gått alldeles för långt. Väldigt onödigt.

Fast börjar man prata om behovet av att skjuta hästen då har det i mina ögon gått alldeles för långt. Väldigt onödigt.
Mjo, det var månne hårt skrivit men jag har själv stått i akut situation med häst som behövt avlivas med veterinär 3 timmar bort. Då lärde jag mig vikten av att veta vilka som har bultpistol i närheten. Det låter ju extremt brutalt och är ju det, men det är också något många hästägare aldrig riktigt tänker på.

Som ts får en ju också sortera lite och inte bara börja veva tillbaka.

Det är den krassa verkligheten för oss som bor där veterinärtätheten är låg.

Och det är många akuta åkommor där enda alternativet är avlivning för oss som bor så. Luleå är en tätort, men vi kan inte göra buköppning eller hänga i vagga. Och det är många hundratals kilometer att köra till närmaste klinik som kan det...

Och för de som bor i inlandet så är det fullt möjligt att man inte kan få ut en vet på akuttid.

När min valack skar upp benet ända in till skelettet var min DV snabbt ute (dvs 1 timme senare) men konstaterade att det inte såg lovande ut. Vi chansade och bandagerade alltihop, veterinären erkände i efterhand att han inte trott att hästen skulle klara sig.

Ingen klinik i närheten och en överenskommelse med DV om avlivning (min pappa och ena bror är jägare) om hästen blev sämre.

Mot alla odds blev han helt återställd. Men det var en av anledningarna till att jag flyttade söderut. Jag vill aldrig behöva ta bort en häst för att det inte finns klinik i närheten.

Jag tycker folk överdriver litegrann här i tråden, det är trots allt inte ovanligt att hästar blir akut blockhalta av saker och ting som inte är dödshotande för dom. Och min erfarenhet i stall är att det är hyfsat få faktiskt som åker in eller tar ut veterinär när hästen är så halt på en fredag eftermiddag/kväll. Sen finns det ju extrema fall där man ser att benet är av osv och det är en annan sak men om man nu "bara" går på hälta så avvaktar faktiskt majoriteten till dagen efter och ser hur det utvecklar sig.

Jag tycker nog ändå TS gjorde rätt som ringde veterinär för rådgivning och försökte få ut den och ringde firstvet dagen efter.

Det här med att ta bort hästar såfort dom har ont för att veterinär inte kan komma ut samma kväll, det är lite extremt och jag tror faktiskt extremt få väljer att göra så.

Och jag tror ändå att distriktsveterinären hade kommit ut om den ansåg det såpass allvarligt att hästen inte kunde vänta en dag till.

Jag tycker folk överdriver litegrann här i tråden, det är trots allt inte ovanligt att hästar blir akut blockhalta av saker och ting som inte är dödshotande för dom. Och min erfarenhet i stall är att det är hyfsat få faktiskt som åker in eller tar ut veterinär när hästen är så halt på en fredag eftermiddag/kväll. Sen finns det ju extrema fall där man ser att benet är av osv och det är en annan sak men om man nu "bara" går på hälta så avvaktar faktiskt majoriteten till dagen efter och ser hur det utvecklar sig.

Jag tycker nog ändå TS gjorde rätt som ringde veterinär för rådgivning och försökte få ut den och ringde firstvet dagen efter.

Det här med att ta bort hästar såfort dom har ont för att veterinär inte kan komma ut samma kväll, det är lite extremt och jag tror faktiskt extremt få väljer att göra så.

Och jag tror ändå att distriktsveterinären hade kommit ut om den ansåg det såpass allvarligt att hästen inte kunde vänta en dag till.
Det är jag övertygad om (det fetade).

Tack för ditt inlägg.

Ja min fråga var ju kring benet och självklart kommunicerar man med veterinären även om de inte åker ut akut. Så lite tråkig i tråden när min fråga var kring just benet. Anade inte att jag skulle behöva scanna varenda ord i de samtalen för att vara godkänd härinne. Och ja de hade såklart kommit ut om de ansett det akut och något som måste tas genast och även om hästen var riktigt dåligt har jag även skrivit om en förbättring dagen efter så hur man får det till att den stått febrig och blockhalt en hel helg vet jag inte. Ibland tror jag folk gärna hittar ett sidospår och kör på det som fan läser bibeln.

Vad var det för något och hur mår pållen nu? 🥰
Svarar egentligen för att jag behöver mer input. Då jag egentligen tänkt lämna Buke.

Hästen blev bättre men började sedan svullna i alla benen. Hältan gick då över och temp strax över 38 grader.

Veterinären misstänkte EHV som tydligen kan ge svullna ben och kan även starta med ett ben (så de var ju ändå tur att jag inte sköt henne 😀).
Dock visade dessa prover ingenting utom lite låga levervärden.
Tyvärr stod min andra häst idag med 39,8 graders feber. Dock ej svullna ben.

Så detta är helt klart något annat än skador på benen, hälta utan något smittsamt och sjukt otäckt. Veterinär är informerad även om häst 2 och vi har fått en plan för denna och skall höras imorgon.

Häst 1 är överjävlig och börjar bli sig själv med andra ord. Liten svullnad över kotorna fram men annars ingenting.

Så om vi nu kan hoppa över all skit och hålla oss till sakfrågan. Vad FN är det mina hästar åkt på? Uppenbarligen smittar det.
Inte EHV, inte influensa…

Liknande trådar

• Gaffelbandsskada nivå 2-3.
  • Senskada IGEN?!
  • Lymfangit
  • Hjälp mig spåna på hur jag får hästen att spänna av

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur