Konstig hälta, hjälp mig gissa

Bukefalos 30 år!

Svarar egentligen för att jag behöver mer input. Då jag egentligen tänkt lämna Buke.

Hästen blev bättre men började sedan svullna i alla benen. Hältan gick då över och temp strax över 38 grader.

Veterinären misstänkte EHV som tydligen kan ge svullna ben och kan även starta med ett ben (så de var ju ändå tur att jag inte sköt henne 😀).
Dock visade dessa prover ingenting utom lite låga levervärden.
Tyvärr stod min andra häst idag med 39,8 graders feber. Dock ej svullna ben.

Så detta är helt klart något annat än skador på benen, hälta utan något smittsamt och sjukt otäckt. Veterinär är informerad även om häst 2 och vi har fått en plan för denna och skall höras imorgon.

Häst 1 är överjävlig och börjar bli sig själv med andra ord. Liten svullnad över kotorna fram men annars ingenting.

Så om vi nu kan hoppa över all skit och hålla oss till sakfrågan. Vad FN är det mina hästar åkt på? Uppenbarligen smittar det.
Inte EHV, inte influensa…
Många olika virus kan ge feber och svullna ben, det är liksom allmänna symtom. Om det går över snabbt är det förmodligen tämligen ofarligt. Några exempel är ekvint arteritvirus, andra varianter av EHV än de ni testat för och rinitvirus.

Många olika virus kan ge feber och svullna ben, det är liksom allmänna symtom. Om det går över snabbt är det förmodligen tämligen ofarligt. Några exempel är ekvint arteritvirus, andra varianter av EHV än de ni testat för och rinitvirus.
Svullna ja, men blockhalta och så väldigt hög feber?

Tänkte läsa på lite mer under natten, varit ganska förskonad från sånt här genom åren.

Svullna ja, men blockhalta och så väldigt hög feber?

Tänkte läsa på lite mer under natten, varit ganska förskonad från sånt här genom åren.
Det kan vara coronavirus. Det går mycket nu. Ger ofta diffusa svullnader i ben, febertoppar och dålig mage men symptomen kan variera väldigt mycket. En vän som föder upp hästar har drabbats riktigt hårt av coronavirus under hösten och förlorat två ettåringar. Visade sig att just ettåringarna hade lilla blodmasken som exploderade när de fick viruset. Extremt ovanligt att det blir så allvarligt men helt hemskt!

Håller tummarna att det snabbt går över för er!

Det kan vara coronavirus. Det går mycket nu. Ger ofta diffusa svullnader i ben, febertoppar och dålig mage men symptomen kan variera väldigt mycket. En vän som föder upp hästar har drabbats riktigt hårt av coronavirus under hösten och förlorat två ettåringar. Visade sig att just ettåringarna hade lilla blodmasken som exploderade när de fick viruset. Extremt ovanligt att det blir så allvarligt men helt hemskt!

Håller tummarna att det snabbt går över för er!
Tack
Jouren jag pratade med inatt tog också upp detta men tyckte de borde blivit mer dåliga i magen. Häst 1 har alltid väldigt fast avföring men häst 2 har haft lite förändrad sista dagarna ibland inte så jag reagerat jättemycket utan trott att hon varit nervös eftersom det är en ängslig själ. Får ta upp detta med ordinarie veterinär idag.
Denna sista hade inte svullna ben medan första hästen hade och det började ju i ett ben men i förrgår var de tjocka allihopa. Idag är bara kotorna fram lite varma.

Tack
Jouren jag pratade med inatt tog också upp detta men tyckte de borde blivit mer dåliga i magen. Häst 1 har alltid väldigt fast avföring men häst 2 har haft lite förändrad sista dagarna ibland inte så jag reagerat jättemycket utan trott att hon varit nervös eftersom det är en ängslig själ. Får ta upp detta med ordinarie veterinär idag.
Denna sista hade inte svullna ben medan första hästen hade och det började ju i ett ben men i förrgår var de tjocka allihopa. Idag är bara kotorna fram lite varma.
Är så himla lurigt med corona för hästarna kan verkligen påverkas helt olika och svullnaderna vandra osv. Går inte att göra jättemycket heller, håll koll på temp och ge probiotika för att hjälpa magen.

Svarar egentligen för att jag behöver mer input. Då jag egentligen tänkt lämna Buke.

Hästen blev bättre men började sedan svullna i alla benen. Hältan gick då över och temp strax över 38 grader.

Veterinären misstänkte EHV som tydligen kan ge svullna ben och kan även starta med ett ben (så de var ju ändå tur att jag inte sköt henne 😀).
Dock visade dessa prover ingenting utom lite låga levervärden.
Tyvärr stod min andra häst idag med 39,8 graders feber. Dock ej svullna ben.

Så detta är helt klart något annat än skador på benen, hälta utan något smittsamt och sjukt otäckt. Veterinär är informerad även om häst 2 och vi har fått en plan för denna och skall höras imorgon.

Häst 1 är överjävlig och börjar bli sig själv med andra ord. Liten svullnad över kotorna fram men annars ingenting.

Så om vi nu kan hoppa över all skit och hålla oss till sakfrågan. Vad FN är det mina hästar åkt på? Uppenbarligen smittar det.
Inte EHV, inte influensa…
Vad läskigt, hoppas de kryar på sig och att ni får reda på vad det är som drabbat dem.

Är så himla lurigt med corona för hästarna kan verkligen påverkas helt olika och svullnaderna vandra osv. Går inte att göra jättemycket heller, håll koll på temp och ge probiotika för att hjälpa magen.
De kommer inte att testa i nuläget heller. Däremot hade häst 1 förhöjda levervärden och provet skall tas igen om 14 dagat

Kan de råkat fått i sig något olämpligt? Det är ju förvisso inte riktigt säsong för giftiga växter just nu, men jag vet inte hur långt söderut du bor. Kan vara mögeltoxin i fodret också. Tänker på de förhöjda levervärdena. En grannes hund dog plötsligt, inget särskilt kom fram på obduktionen annat än förhöjda levervärden. Då misstänkte man mögeltoxin i torrfodret :-(

Om det bara var en häst hade jag tipsat om att testa för anaplasma trots att det är mitt i vintern. Det har ju varit så milt att fästingarna överlevt. Men låter kanske lite långsökt att båda skulle ha fått det samtidigt, speciellt den här årstiden.

Kan de råkat fått i sig något olämpligt? Det är ju förvisso inte riktigt säsong för giftiga växter just nu, men jag vet inte hur långt söderut du bor. Kan vara mögeltoxin i fodret också. Tänker på de förhöjda levervärdena. En grannes hund dog plötsligt, inget särskilt kom fram på obduktionen annat än förhöjda levervärden. Då misstänkte man mögeltoxin i torrfodret :-(
Absolut, ett tag var det en hel del johannesört i höet som jag plockade bort som en maniker. Om det kan vara det att de ändå fått i sig. Eftersom vi inte fick byta hö och jag inte kan förvara i lägenheten fick jag plocka bort. Jag tänker att nästa provtagning lär visa om det är sjukdom eller hö.

+1 på denna. Min mini fick det först, då trodde vi på tänder/magsår så det främst var aptiten som fattades och blodprover inte visade något konstigt. Men sen blev min andra sjuk i samma några dagar senare, dvs noll aptit men även lite små febertoppar. Sen blev den lilla sjuk igen, denna gång ännu värre och fick stå på klinik med dropp och sond två dagar. Vi skickade iväg hennes träck på Coronatest +koll för bl.a. bandmask och det var positivt på båda för stackaren. Så just kombinationerna av corona+parasiter kan ställa till det ordentligt för de unga, den vuxna hade inga parasiter och studsade tillbaka på två-tre dagar.

De kommer inte att testa i nuläget heller. Däremot hade häst 1 förhöjda levervärden och provet skall tas igen om 14 dagat
Hur resonerade de kring karantän om de inte provtar? Min ena var väldigt sjuk i kolik och fick efter några dagar feber. För mig var det tydligt att febern berodde på smärta (och stress såklart!) men trots att symptomen egentligen inte stämde, hon hade ju fått kolik först och feber senare, inte tvärtom, sattes mitt stall samt stallet i närheten i karantän fram till negativt provsvar.

Förövrigt, jag gissar på någon typ av virus. Det är inte vanligt att de blir så halta som din men med tanke på hur det har utvecklat sig är det ändå min gissning. Kanske har din häst haft någon typ av skada sedan tidigare i det benet som nu är läkt? När virus eller bakterier invaderar kroppen kan så mycket märkliga saker hända och att det händer saker där skador funnits tidigare är inte konstigt. Människor kan få ont i knäna av halsfluss eller ont i magen av en förkylning och benen är ju utsatta på ett helt annat vis på en häst så att symptomen syns där (samt ofta magen, kan vara så lite som en annorlunda doft på träcken) är inte så konstigt.

Hoppas oavsett att hästarna återhämtar sig nu utan några men även om orsaken inte kan säkerställas.

Hur resonerade de kring karantän om de inte provtar? Min ena var väldigt sjuk i kolik och fick efter några dagar feber. För mig var det tydligt att febern berodde på smärta (och stress såklart!) men trots att symptomen egentligen inte stämde, hon hade ju fått kolik först och feber senare, inte tvärtom, sattes mitt stall samt stallet i närheten i karantän fram till negativt provsvar.

Förövrigt, jag gissar på någon typ av virus. Det är inte vanligt att de blir så halta som din men med tanke på hur det har utvecklat sig är det ändå min gissning. Kanske har din häst haft någon typ av skada sedan tidigare i det benet som nu är läkt? När virus eller bakterier invaderar kroppen kan så mycket märkliga saker hända och att det händer saker där skador funnits tidigare är inte konstigt. Människor kan få ont i knäna av halsfluss eller ont i magen av en förkylning och benen är ju utsatta på ett helt annat vis på en häst så att symptomen syns där (samt ofta magen, kan vara så lite som en annorlunda doft på träcken) är inte så konstigt.

Hoppas oavsett att hästarna återhämtar sig nu utan några men även om orsaken inte kan säkerställas.
Hon har haft en märklig senskada ingen förstått sig på som veterinär tog med till SLU. Ingen hade stött på likande förut. Hästen är försiktigt igångsatt och vad jag förstått kan det sätta sig värst i ett ben som är lite försvagat. Men det är bara teorier. Andra hästen fick bara en rejäl febertopp, ligger lite förhöjd ännu men inte på feber. Den har inga svullna ben.

Veterinär och stallägare har olika åsikter om karantän tyvärr. Så något sådant blir det inte föränn det finns ett namn på vad hästen har säger stallägaren(jag personligen delar inte den åsikten men har inget att säga till om).

Hon har haft en märklig senskada ingen förstått sig på som veterinär tog med till SLU. Ingen hade stött på likande förut. Hästen är försiktigt igångsatt och vad jag förstått kan det sätta sig värst i ett ben som är lite försvagat. Men det är bara teorier. Andra hästen fick bara en rejäl febertopp, ligger lite förhöjd ännu men inte på feber. Den har inga svullna ben.

Veterinär och stallägare har olika åsikter om karantän tyvärr. Så något sådant blir det inte föränn det finns ett namn på vad hästen har säger stallägaren(jag personligen delar inte den åsikten men har inget att säga till om).
Gudars så jobbigt när stallägare och veterinär inte heller är överens... Veterinärerna här uppe rekommenderar alltid att stänga stallen vid liknande. Tre veckor minst efter sista feberfria dag. Just febertoppar tyder ändå på smitta-oavsett om en vet vad det är. Får hoppas att dina stallkamrater är klok nog att hålla sig på gården och inte åka iväg.

Gudars så jobbigt när stallägare och veterinär inte heller är överens... Veterinärerna här uppe rekommenderar alltid att stänga stallen vid liknande. Tre veckor minst efter sista feberfria dag. Just febertoppar tyder ändå på smitta-oavsett om en vet vad det är. Får hoppas att dina stallkamrater är klok nog att hålla sig på gården och inte åka iväg.
Ja det var precis det veterinären här också rekommenderade. Ingen kommer in och ingen åker ut (litet stall så det är inga problem). Inga personer som inte tillhör stallet där och att inte utomstående framför allt springer och klappar och sen springer till grannstallet. Jag fick inte ens sätta en skylt på hagen (populär promenadväg) så det är fri smitta. Detta står dokumenterat i mina hästars journaler t.o.m. jag Är fullständigt på veterinärerns sida i detta. Dock kan veterinären inte agera förän det är konstaterat att det är någon av de farligare smittorna det rör sig om.

Så intressant ändå! Och svullnaden nu var på samma ben?

Men herregud! Hur kan man tänka som din stallägare?!? Så otroligt nonchalant! Så onödigt jobbigt för dig dessutom! ❤️

Så intressant ändå! Och svullnaden nu var på samma ben?

Men herregud! Hur kan man tänka som din stallägare?!? Så otroligt nonchalant! Så onödigt jobbigt för dig dessutom! ❤️
Senskada än var identisk på båda fram med en inflammation över som kom och gick. Men den syntes inte på ultraljud alls. Jag har dock länge misstänkt att höger fram varit lite svagare, inte mycket men lite och har ett rätt rejält överben där.

Ja det är superjobbigt. Nu har fler hästar än mina insjuknat dessutom.

Blev uppringd från stallet i fredags då min häst var superhalt. Och mycket riktigt det var hon, på en nivå att hon hoppade på 3 ben. Svullen från hoven och över kotan och upp mot knäet. Kylde i omgångar hela kvällen och hästen hade även 39 graders feber. Kontaktade First vet för rådgivning och fick tid dagen efter. Då hade hästen 37,8 och har än idag. Mindre svullnad än första dagen men fortfarande svullen. Inte varm över senan men från hoven och upp mest vid kotan, hoven är inte varm. Vi ringer ut veterinär imorgon.

Men vad kan detta vara. First vet avblåste hovböld som jag gissade pga ingen värme på hoven. Trodde på vrickning men troligtvis inte senskada. Hästen har haft en väldigt konstig senskada innan som synts först på MRI. Men då var hon inte svullen alls bara jättehalt en dag och ohalt nästa.

Jag är ganska bekymrad och skulle vilja ha er erfarenhet. Vi åker och kyler henne 2-3 gånger om dagen och har henne lindad och hon står på box. Hon är för dagen på ganska bra humör men inte taggad att röra sig.
Jag är lite sen in på den här tråden men det går mkt skrutt nu. Vi har någon sorts virus som går hos oss, senaste månaden har väldigt många av hästarna haft antingen en dag feber, 1-2 dagar med svullna bakben och/eller lite hosta/snor. Sen är de friska efter 1-2 dagar. Den enda hästen som varit sjuk like längre var den första som visade symptom, men han visade dem i samband med vaccination. Innan vaccinationen var han symptomfri. Först tänkte vi att det bara var unghästarna som blev sjuka (då kopplade vi inte den vaccinerade till sjukdomen), och då tog vi ut veterinär. När hon kom och skulle provta så var alla de som skulle provtas (3 st) symptomfria så vi kunde inte ta prov. Därefter har flera hästar insjuknat, ingen har allvarligt sjuk än så länge (ta i trä)... Vår veterinär har rekommenderat att vi stannar hemma 3 veckor efter sista symptomen, och så får det bli. Jag har redan haft en veterinärtid som jag fått avboka. Nu är jag hästvakt till ett sto som bara har svullna ben, ingen feber eller ngt snor.

Våra hästar är dock inte halta alls, men vi har inte kollat någon av dem i trav direkt. De är ju nedsatta och då vill vi inte låta deras kroppar jobba mer än vad de redan jobbar med. Själv är jag av åsikten att det ska provtas och isoleras där det går, för det är inte konstigt att smittor fortsätter vandra mellan stallen om det inte provtas och tas på allvar.

Liknande trådar

• Gaffelbandsskada nivå 2-3.
  • Senskada IGEN?!
  • Lymfangit
  • Hjälp mig spåna på hur jag får hästen att spänna av

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat