Konstig hälta, hjälp mig gissa

Bukefalos 30 år!

Emine

Trådstartare
Blev uppringd från stallet i fredags då min häst var superhalt. Och mycket riktigt det var hon, på en nivå att hon hoppade på 3 ben. Svullen från hoven och över kotan och upp mot knäet. Kylde i omgångar hela kvällen och hästen hade även 39 graders feber. Kontaktade First vet för rådgivning och fick tid dagen efter. Då hade hästen 37,8 och har än idag. Mindre svullnad än första dagen men fortfarande svullen. Inte varm över senan men från hoven och upp mest vid kotan, hoven är inte varm. Vi ringer ut veterinär imorgon.

Men vad kan detta vara. First vet avblåste hovböld som jag gissade pga ingen värme på hoven. Trodde på vrickning men troligtvis inte senskada. Hästen har haft en väldigt konstig senskada innan som synts först på MRI. Men då var hon inte svullen alls bara jättehalt en dag och ohalt nästa.

Jag är ganska bekymrad och skulle vilja ha er erfarenhet. Vi åker och kyler henne 2-3 gånger om dagen och har henne lindad och hon står på box. Hon är för dagen på ganska bra humör men inte taggad att röra sig.

Min var jättehalt och svullen i benet, hade lite temp. Jämnt ljummen i framhovarna men hade lite puls. Trodde jag skulle behöva ta bort henne samma dag men min veterinär tyckte vi skulle utesluta hovböld först🙈
Första hovslagaren hittade ingen böld så blev ännu mer bekymrad, men han trodde det kom ifrån hoven. Min ordinarie hovslagare hittade till slut en hovböld, så om du har lite tur kan det vara så enkelt.

Min var jättehalt och svullen i benet, hade lite temp. Jämnt ljummen i framhovarna men hade lite puls. Trodde jag skulle behöva ta bort henne samma dag men min veterinär tyckte vi skulle utesluta hovböld först🙈
Första hovslagaren hittade ingen böld så blev ännu mer bekymrad, men han trodde det kom ifrån hoven. Min ordinarie hovslagare hittade till slut en hovböld, så om du har lite tur kan det vara så enkelt.
Man hoppas ju det. Feber passar inte ihop med varken senor, vrickning eller en spark.

Min fd häst hade en trolig hovböld också. Var inte svullen men hoppade på 3 ben och man såg att det riktigt knep till i honom stundtals. Varken veterinär eller hovslagare hittade något men han var ohalt på ett par dagar (jag trodde ju benet var av minst).
Sen är det ju sjukt typiskt att detta skall hända precis vid jul.

Eftersom hoven inte är varm så gissar jag på rejäl spark eller gått omkull med rejäl smäll. Kanske är läge att röntga om det inte snabbt blir bättre?
Men en spark ger inte feber väl? Fanns inget i hagen som tydde på att hon stökat eller gått omkull. Står i lite grushage så lätt att se ev aktivitet där. Men klumpig är hon.

Men en spark ger inte feber väl? Fanns inget i hagen som tydde på att hon stökat eller gått omkull. Står i lite grushage så lätt att se ev aktivitet där. Men klumpig är hon.
Vart träffade sparken? Det finns risk för tunna små sprickor som kan gått in i en led och pga det gett feber. Hände min pålle. Annars kan det ju också vara en väldig djup hovböld.

Långt ifrån alla gånger jag haft tydlig värme i hovarna vid hovböld. Men det kan ju vara annat oxå.

Du har inte missat några sår? Axel fick lymfangit av ett pytte pytte sår en gång, kom oxå in på 3 ben, svullen och 39 i temp.

Långt ifrån alla gånger jag haft tydlig värme i hovarna vid hovböld. Men det kan ju vara annat oxå.

Du har inte missat några sår? Axel fick lymfangit av ett pytte pytte sår en gång, kom oxå in på 3 ben, svullen och 39 i temp.
Inga sår mer än den mugg hon har. Men den tas omhand och ser torr och fin ut. Men man vet ju aldrig.

Nej jag blev förvånad av det veterinären sa. För jag har läst och hört att det inte alls behöver vara värme i hovarna

Prova lägg ett omslag med Animalintex på hoven nu när hästen ändå står på box.
Är det ingen hovböld så gör det ingen skada med omslaget ändå.

Hade velat raka benet också för att helt utesluta något yttepyttesår.
Det är tanken tills ikväll. Det skadar ju inte. Har inget att raka med dock och häst är bråkig att klippa. Så det får veterinären göra om det skall göras dessvärre

En häst med mugg, feber, hälta och diffus svullnad över benet gör lymfangit väldigt sannolikt.
Men då går väl inte febern ner över natten? Utan snarare bör den väl bli sämre utan behandling. Dagen innan var det ingen svullnad nånstans och mycket pigg och glad häst.

De kan få feber pga smärta.
Jag hade ringt ut veterinär akut på jourtid till häst som är så halt. Både för undersökning och så att hästen kan få smärtstillande.
Det var inte vad first vet rekommenderade. Så vi följde detta då det lät logiskt.

Men då går väl inte febern ner över natten? Utan snarare bör den väl bli sämre utan behandling. Dagen innan var det ingen svullnad nånstans och mycket pigg och glad häst.
Hästen kan bli bättre av sig själv, jo. Men det är såklart omöjligt att säga att det säkert är lymfangit utan att ens ha sett hästen.

För övrigt håller jag med @MiniLi om att en häst som står på tre ben bör få hjälp akut på jourtid. Men hästen var kanske mindre halt/belastade benet när du pratade med Firstvet? Står den ok på benet i vila kan det vara ok att avvakta med hästen på boxvila beroende på situation/misstanke. Annars tycker jag det är ett konstigt råd att vänta så länge…

Hästen kan bli bättre av sig själv, jo. Men det är såklart omöjligt att säga att det säkert är lymfangit utan att ens ha sett hästen.

För övrigt håller jag med @MiniLi om att en häst som står på tre ben bör få hjälp akut på jourtid. Men hästen var kanske mindre halt/belastade benet när du pratade med Firstvet? Står den ok på benet i vila kan det vara ok att avvakta med hästen på boxvila beroende på situation/misstanke. Annars tycker jag det är ett konstigt råd att vänta så länge…
Ja den var bättre och febern sjunkit. Därför tyckte de vi skulle avvakta till måndag.

Det var inte vad first vet rekommenderade. Så vi följde detta då det lät logiskt.
Du skrev ju att ni fick tid till first vet först dagen efter?
Jag tycker att det är jättebra att man kan rådfråga genom den typen av tjänster, men om man får in häst som står på tre ben och dessutom med feber så är det mer lämpligt att ringa veterinär (distriktet eller annan veterinär som har jour) direkt så får den veterinären avgöra om man ska vänta eller inte. Att låta hästen stå med så mkt smärta obehandlad tycker inte jag är ok.

Men nu har ni ju redan väntat så det är passerar, är den fortfarande lika halt?

Du skrev ju att ni fick tid till first vet först dagen efter?
Jag tycker att det är jättebra att man kan rådfråga genom den typen av tjänster, men om man får in häst som står på tre ben och dessutom med feber så är det mer lämpligt att ringa veterinär (distriktet eller annan veterinär som har jour) direkt så får den veterinären avgöra om man ska vänta eller inte. Att låta hästen stå med så mkt smärta obehandlad tycker inte jag är ok.

Men nu har ni ju redan väntat så det är passerar, är den fortfarande lika halt?
Nu var det ju inte riktigt så det gick till men…

Liknande trådar

• Gaffelbandsskada nivå 2-3.
  • Senskada IGEN?!
  • Lymfangit
  • Hjälp mig spåna på hur jag får hästen att spänna av

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn