Konstig hälta, hjälp mig gissa

Bukefalos 30 år!

Oavsett vad det finns för regler så brukar det vara svårt att få en dålig stallägare att ändra sig. Det hjälper sällan att visa upp någon lagtext, utan man får i slutändan bestämma sig för att antingen gilla läget eller byta stall.
Nej men LS kan. Om det finns tillräckligt många brister på olika saker.

Jag kan inte flytta hästarna just nu. Sedan är det ju inte bara mina som står på gården. Samt att det finns väldigt mycket mer bakom. Men tack för att du hjälpte mig googla 🥰
Ditt andra alternativ i sådana fall är att köpa in eget foder, för du kan ju inte fortsätta att fodra hästarna med något som är giftigt.

Stämningen är hemsk. Så kan vi säga
Jobbig situation. Är det stallägaren som är arg eller de andra inakoderingarna? Det är ju bra om fler reagerar så du inte behöver bråka helt själv.

Jag stod själv inackorderad i flera år men det var foder frågan som gjorde att jag började arrendera mark från kommunen och byggde en lösdrift. Nu avgör jag själv vad som är mögel och inte och står själv för den ekonomiska smällen när jag slänger foder. Väldigt skönt!

Insnurrad i lagtext tills huvudet är mos.

Finns det någon lag som tydligt styrker att man som stallägare har ett ansvar att inte ge inackorderingarna giftigt foder?

Detta är känt så ”jag visste inte” finns inte
Har ni kontrakt där det står att hö ska ingå?
Googlade mig till detta:
”Kontrollera ditt inackorderingsavtal. Det bör specificera stallägarens ansvar gällande foderkvalitet. Om avtalet anger att hö/foder ingår, och kvaliteten är undermålig, kan det vara ett avtalsbrott.”

En tråd på buke om liknande:
https://www.bukefalos.se/threads/daligt-ho-kontraktsbrott.737394/

Jag är inte 100 på att det stämmer. Säg att LS om vi leker med tanken kommer på inspektion. Är det alla hästägare som får tillsägelse eller den som säljer fodret till sina kunder? Du får i regel i inte sälja möglig mat och trasiga kläder om du förstår hur jag menar.
Tex vet jag att om jag har en sjuk häst och vägrar ta ut veterinär så kan stallägaren åka på det om vi tar det som exempel.
Den som äger hästen har ansvaret vad gäller det. Däremot den som hyr ut platser om den är vettig kommer att själv tillkalla veterinär om hästägaren vägrar. Då har man även skrivit kontrakt om det. Samma med hovvård att det är hästägarens ansvar.

Har ni kontrakt där det står att hö ska ingå?
Googlade mig till detta:
”Kontrollera ditt inackorderingsavtal. Det bör specificera stallägarens ansvar gällande foderkvalitet. Om avtalet anger att hö/foder ingår, och kvaliteten är undermålig, kan det vara ett avtalsbrott.”

En tråd på buke om liknande:
https://www.bukefalos.se/threads/daligt-ho-kontraktsbrott.737394/
Tack 🙏
Ingen kräver ju här att det skall va ta superhö. Men mögel och giftfritt borde det ju åtminstone vara känner jag. Det står i avtalet att x antal kilo ingår. Däremot när jag valt att ha eget hö så blir det inget hyresavdrag vilket är lite märkligt.

Jobbig situation. Är det stallägaren som är arg eller de andra inakoderingarna? Det är ju bra om fler reagerar så du inte behöver bråka helt själv.

Jag stod själv inackorderad i flera år men det var foder frågan som gjorde att jag började arrendera mark från kommunen och byggde en lösdrift. Nu avgör jag själv vad som är mögel och inte och står själv för den ekonomiska smällen när jag slänger foder. Väldigt skönt!
Alla är arga, minst sagt.

Tack 🙏
Ingen kräver ju här att det skall va ta superhö. Men mögel och giftfritt borde det ju åtminstone vara känner jag. Det står i avtalet att x antal kilo ingår. Däremot när jag valt att ha eget hö så blir det inget hyresavdrag vilket är lite märkligt.
Har varit i exakt den situationen. Dåligt hö och stallägare som inte kunde bry sig mindre. Finns inte mycket att göra tyvärr. Definitivt en av anledningarna att jag föredrar att vara ensam i mitt stall trots tomma boxar🙈.

Har varit i exakt den situationen. Dåligt hö och stallägare som inte kunde bry sig mindre. Finns inte mycket att göra tyvärr. Definitivt en av anledningarna att jag föredrar att vara ensam i mitt stall trots tomma boxar🙈.
Ah det hade ju varit drömmen, men tyvärr få förunnat.

Ah det hade ju varit drömmen, men tyvärr få förunnat.
Ja iom att jag har möjlighet att göra allt själv utan service i stallet är det enklare. Hyr ett stall nu där jag stod inackorderad förr, då var drömmen att få ta över det. Efter åtta år i ett annat eget pyttestall fick jag den möjligheten förra sommaren och wow vilket lyft på alla sätt🤩. I synnerhet när det gått lite smittor runt oss är det en sån lättnad att ha full kontroll i sitt eget stall.

Insnurrad i lagtext tills huvudet är mos.

Finns det någon lag som tydligt styrker att man som stallägare har ett ansvar att inte ge inackorderingarna giftigt foder?

Detta är känt så ”jag visste inte” finns inte
Är stallägaren även foderproducent eller köper hen in foder till stallet?
Som foderproducent har man ett större ansvar, finns en del att läsa om det hos Jordbruksverket.

Det finns fortfarande inget lagkrav utan det är du som hästägare som har det yttersta ansvaret. Avtalsbrott är ditt problem och ja, jag har vägrat fodra med undermåligt foder, köpte in eget utan att få något avdrag på hyran och flyttade hästen.

Det är ditt ansvar.

Som registrerad foderanläggning (vilket stallägaren bör vara?) kanske du kan ringa jordbruksverket eller länsstyrelsen och fråga om rådgivning vad som gäller?

https://jordbruksverket.se/djur/fod...-foder-pa-lantbruk-och-annan-primarproduktion

Jag sökte bara lite snabbt men stallägare borde ha visst ansvar för fodret som används om inte varje hästägare köper foder separat eller om varenda kuse är bortkryssade från livsmedelskedjan.

https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/utfodra-hasten/

Som registrerad foderanläggning (vilket stallägaren bör vara?) kanske du kan ringa jordbruksverket eller länsstyrelsen och fråga om rådgivning vad som gäller?

https://jordbruksverket.se/djur/fod...-foder-pa-lantbruk-och-annan-primarproduktion

Jag sökte bara lite snabbt men stallägare borde ha visst ansvar för fodret som används om inte varje hästägare köper foder separat eller om varenda kuse är bortkryssade från livsmedelskedjan.

https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/utfodra-hasten/
Tack så mycket. Skall fördjupa mig i detta, som sagt jag förväntar mig inget toppenhö med supervärden men giftfritt och icke mögligt åtminstone. Det skall gå att äta utan att vara farligt.
Jag tänkte faktiskt ringa dem till veckan när jag antar att de har öppet. Jag har också en hel del bilder på höet från olika tillfällen.

Har ni alltså fått bekräftat att hästarna är förgiftade och ni vet att det är av deras foder?
Bara en, den som provtagits.
Veterinären sa att ”detta är pga något hästen ätit, troligtvis inte sjukdom”.
De andra är inga prover tagna på. Men oavsett kan ju säkerligen förhöjda levervärden göra hästen mer mottaglig för div smittor också? Eller tänker jag fel?
Förhöjda levervärden har också påträffats på andra hästar tidigare. Så slutgiltigen på alla de som testats vid olika tillfällen

Senast ändrad:
Bara en, den som provtagits.
Veterinären sa att ”detta är pga något hästen ätit, troligtvis inte sjukdom”.
De andra är inga prover tagna på. Men oavsett kan ju säkerligen förhöjda levervärden göra hästen mer mottaglig för div smittor också? Eller tänker jag fel?
Förhöjda levervärden har också påträffats på andra hästar tidigare. Så slutgiltigen på alla de som testats vid olika tillfällen
Det behöver ju dock inte vara höt det är fel på. Något de får i sig i hagen?

Liknande trådar

• Gaffelbandsskada nivå 2-3.
  • Senskada IGEN?!
  • Lymfangit
  • Hjälp mig spåna på hur jag får hästen att spänna av

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12