Bukefalos 28 år!

Konstiga fläckar?

P

Pälskling

Hästen jag rider har konstiga fläckar på insidan bakbenen mitt på den stora lårmuskeln. Området på varje ben är c a 10 cm i diameter och kan tydligen öka och minska i omfång. Pälsen är fet och "smutsig" på dessa områden men annars finns det inga knutor eller irritationer. Ägaren har kollat med vet som inte hade en aning. Har ni?

Detta irriterar inte hästen på något sätt, det bara ser lite snuskigt ut. Hästen har även ofta problem med mugg på sina bakben, spelar det in?
 
jag vet inte om jag är helt ute och seglar nu, men :crazy:
Jag fick förklaringen att det är från snoppen, när hästen står och vädrar den.... :angel:
Min häst får också sådana fläckar ibland, och dom är nästan omöjliga att få bort....

* Jenny *
 
Ägaren hade en misstanke om det också! Men hur gör han då? Står han och dinglar den fram och tillbaka?! :D

Men hur får du bort dem????
 
Det är från snoppen. Tvätta med ljummet såpvatten och skrubba med en liten borste tills det löst upp sig. Upplever att det är värre vintertid, kanske för att de har länge päls som gegget kan fastna i. Min häst har inget under sommarmånaderna. :)
 
Tack ska du ha!

Det är kanske dags att göra en riktigt snopp-grovrengöring... :o ;)
 
Om hästen ligger på sidan, så kommer ju insidan av låret i kontakt med skapet. Min gammelhäst brukade ha mkt klet på låren tidigare, men nu är jag mera noggrann med att rensa upp där inne. :o Har blivit mkt bättre! Så ut och tvätta!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
4 883
Senast: hagel
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 402
Senast: sandrafors
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: moon
·
D
Hästvård Jag har en häst som för ca 1,5 år sedan fick konstiga eksem/utslag på sitt ena bakben (från kotan och ner till hoven) och svullnad...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp