Bukefalos 28 år!

Konstiga grannar ni haft?

Hade en granne innan (i villaområde) som nog var stadens drogdealer eller något liknande (OBS. Magkänsla - inte fakta. 😉). Polisen var där rätt ofta och det var en strid ström av både skumma och mindre skumma människor in och ut där. Huset var halvsjaskigt och var fullt av såna där larmvarningsskyltar och kameror. Han hade också typ ravefester i sitt hus på regelbunden basis (men inte så ofta att någon granne verkligen skulle lacka ur). Fullt av folk, mycket kreativa och effektiva ljuseffekter och hög unz-unz-musik långt in på förmiddagen dagen efter. Nån gång satt jag som vanligt och åt frukost med ”ofrivillig” utsikt över hans hus. På andra våningen finns en liten ”utbyggnad” med ett fönster. Fönstret öppnas. Killen sticker ut huvudet och kaskadspyr rätt ut. :cautious: Samma granne klippte också gräset på HELA sin jättestora tomt med trimmer en gång. Gräset hade vuxit sig alldeles för högt för gräsklipparen. Det var inte precis tyst och diskret och tog hela dagen. 🤯 En annan gång totalmassakrerade de oxelhäcken vi hade mellan tomterna och var stolta över att de ”klippt häcken”. Det tog år för den att återhämta sig…
Han hittade på många fler lustiga saker den där grannen också, men här var ett litet axplock.
 
Jag hade en granne i lägenheten ovanför som spelade Fairytale med Alexander Rybak på repeat från tidig morgon till sen kväll (typ 6-24) varje dag i ett halvår. Inte jättehögt, det gick att överrösta med t.ex. TVn, men tillräckligt så det hördes när det i övrigt var tyst hos mig. Detta var när jag pluggade, vilket jag gärna gör i tystnad... men nej, hela tiden "I'm in looooove with a fairytaaaale" om och om igen. Jag är helt säker på att det kan användas som tortyrredskap.

Efter ett drygt halvår bytte hon låt till Darins version av Coldplays Viva la Vida. Den gick på repeat i fyra månader, sen flyttade jag...

Hon hade också två grand danois på 43 kvm. Lät lite som en elefanthjord ibland.

Det var tider det.

En sådan där granne har jag jag också bott under, fast minus grand danois. Det var dock före Rybaks tid så det var en annan låt på repeat. Minns en gång när jag satt och läste inför en tentamen och jag var frustrerad på grannen (som vi hade döpt till Astro-psykot (inte snällt, jag vet!) av andra orsaker) annat jag en natt drömde att hon svalde sin tunga och dog.

På temat:

I samma lägenhetshus hade vi en jätterar dam som tyvärr blev dement och av någon anledning fick för sig att min sambo var en av hennes söner. Det gjorde att hon bland annat ringde på vår dörr på natten för att lämna nystrukna tröjor och skjortor till min sambo. Det var väldigt svårt att försöka övertala henne om att vi inte kunde ta emot tröjorna.

Sedan har jag bott vägg i vägg med en dam som var så psykiskt sjuk att hon förmodligen inte borde ha bott i flerfamiljshus. Hon lurpassade vid dörren för att attackera mig verbalt i trapphuset och från balkongen så fort jag lämnade lägenheten. Hon skrek att jag ett luder och en hora och lite annat smått och gott, och anklagade mig också för att både ha stulit hennes tvätt och smutsat ner den. På natten bankade hon på rör och i kastruller och stoppade ner skräp i mitt brevinkast. Jag hyrde bara i andra hand och stod inte ut mer än drygt ett halvår trots bostadsbristen.
 
Insåg när jag läste om att höra låtar på repeat att jag har haft en granne ( i ett annat hus än det förra) som inte gjorde speciellt mycket väsen av sig förutom vartannat år när det är en festival där han är engagerad. Då brukade han och hans orkestervänner stå på balkongen och sjunga och spela ”En rosa helikopter” i all oändlighet under förfesten. Jag tyckte det var rätt gulligt eftersom han annars var rätt tystlåten och han inte hördes speciellt mycket. Huset var enormt lyhört så i mitt sovrum så hörde man klicket av magneterna till garderoberna när han öppnade dörrarna i sitt sovrum. Man hörde också alltid tydlig när han spydde dagen efter dessa festivaler :p

Grannen på andra sidan honom (han bodde i mitten på våningsplanet och jag på ena änden) skaffade dock en alkoholiserad man som efter att han flyttat in en eftermiddag fick tokspel och gick ut och gick lös på den andra grannens dörr med en hammare. Jag gick och kikade genom dörrögat när jag hörde kalabalik i trapphuset. Grannen var inte hemma för tillfället och jag mötte honom på väg in när jag var på väg ut senare och han tittade förvånat på de rejäla märkena/hålen som blivit i hans dörr.
 
Jag bodde i tre år i min första lägenhet. Han som bodde över mig hade stora tygstycke över alla fönster (inte gardiner utan mer filtar typ). Han tog inte bort dessa en enda gång på de 3 åren. Varje kväll framåt 22-23 började han dessutom alltid hamra med något. Inget sexande vad jag vet, men ytterst märkligt hur man kan lyckas hamra på något varje kväll i flera år, i en lägenhet på 30 kvm.

Där jag och sambon bodde förut hade vi ett tag en otroligt märklig gubbe ovanför. Han satt ofta på balkongen och drack öl. Inget märkligt med det, men han gillade dessutom att delge alla sina rasistiska åsikter. Han satt ofta och deklarerade dessa högljutt för sig själv. En gång vrålade han dock rasistiska påhopp till en kvinna med slöja på gården. Ibland hade några utländska killar grillfest utanför. Då drog han på svensk folkmusik på högsta volym och stod på balkongen och klappade i baktakt, allt för att överrösta deras fest 😖.
 
Att kalla människor för ohyra är att vara arrogant och mer därtill, tycker jag.

Välkommen att uttala dig om mina tankar och känslor efter ett år av terror och sömnbrist... :angel:

Hoppas du känner dig duktig nu när du försöker trycka till mig, det måste vara en fantastisk känsla att vara så vän och förstående inför precis alla människor. Jag är inte sådan, jag har heller inget behov av att dutta med de som beter sig illa mot mig. Bevislgen fungerade det ju ej på dem hur mkt människor de då än må vara. Synd att jag flyttat så jag inte kunde låna ut lägenheten och grannarna till dig i en månad, för att sedan testa din korrekthet i hur du förhåller dig till saken :up:
 
Senast ändrad:
Jag hade i flera år en granne som var en helt vanlig, välutbildad, trevlig tjej som jag pratade med ibland.

En eftermiddag hade hon typ släktkalas ute på gården så jag kollar ut och ser att hon håller en bebis i famnen. Hon går runt med den på armen och pratar med folk och tar kort och grejar. Inget konstigt till jag inser att det är en väldigt verklighetstrogen docka. :eek:

Jag vågade aldrig fråga mer, men jag såg en gång när jag var inne hos henne att den bodde i en riktig spjälsäng och hade fullt med egna kläder.

Har på senare år insett att det finns folk som har Reborn-dockor som intresse, men då kändes det väldigt udda.
 
Välkommen att uttala dig om mina tankar och känslor efter ett år av terror och sömnbrist... :angel:

Hoppas du känner dig duktig nu när du försöker trycka till mig, det måste vara en fantastisk känsla att vara så vän och förstående inför precis alla människor. Jag är inte sådan, jag har heller inget behov av att dutta med de som beter sig illa mot mig. Bevislgen fungerade det ju ej på dem hur mkt människor de då än må vara. Synd att jag flyttat så jag inte kunde låna ut lägenheten och grannarna till dig i en månad, för att sedan testa din korrekthet i hur du förhåller dig till saken :up:
Men snacka om överreaktion för ett normalt påpekande.
 
Men snacka om överreaktion för ett normalt påpekande.
Kanske, jag är ju människa ;) :angel: Och ja, jag är ganska överreaktiv när det gäller människor som ska klappa andra på huvdet, speciellt när det handlar om en extremt påfrestande situation. Man är inte alltid helt PK och korrekt i sitt förhållningssätt i extrema situationer, speciellt inte över längre tid. Och speciellt inte om man alltid ska vara den som beter sig korrekt. Till slut brister det. Jag har ingen kass människosyn generellt, men när det gäller terroriserande grannar och att någon sen ska komma och tillskriva mig egenskaper som "arrogant och mer därtill" i det sammanhanget att jag kallat dessa grannar ett fult ord i en tråd på buke som handlar om jobbiga grannar, efter ett års psykningar så ja... det kan hända att jag överreagerar över påpekanden. Men det är ju svårt för en vanlig människa med en gräns för tålamod att uttrycka sig ärligt i en bubbla av korrekthet så vad ska man vänta sig. Å andra sidan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 532
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 880
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 732
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp