Konstiga grannar ni haft?

Jag tycker pÄ allvar att det Àr konstigt i en trÄd som denna, att man inte har förmÄgan att lÀsa in sprÄkbruk utifrÄn situationen. Det var rent outhÀrdligt vilket jag tyckte framgick av mitt inlÀgg... att trots samtal, vÀnda andra kinden till, tom hjÀlpa vederbörande med saker för att skapa en god relation, överenskommelser med kompromisser frÄn bÄda hÄll som bara hölls frÄn mitt hÄll etc etc etc faktiskt till slut tycka att detta var som ohyra i mitt hem. Ja, jag tycker inte att mitt sprÄkbruk i det sammanhanget Àr sÄ hemskt arrogant och mer dÀrtill. Snarare kanske motparten borde funderat pÄ sin arrogans och mer dÀrtill... det Àr liksom inte att vara kÀnslig nÀr fler flyttar pga denna granne. Alla andra utom en person och dennes telningar + husdjur kan inte vara problemet.

Vad ljudanlÀggningen anbefaller sÄ var det, precis som jag skrev, det enda som fungerade. Eftersom ingen annan kommunikation som sagt gav resultat, sÄ var det bara samma medicin som fungerade. En stor del av olÀgenheten var ljudnivÄn. Det enda som faktiskt fungerade pÄ dem var att visa hur lyhört huset var. Det var vÀrt varenda krona och det fick tyst pÄ dem varje gÄng. Eller vad hade du föredragit att göra istÀllet efter ett Ärs fruktlösa samtal och förhandlingar bÄde med grannen sjÀlv + hyresvÀrden?
Jag förstÄr helt att din situation var miserabel. Jag har varit med om liknande. Det jag reagerade pÄ var att du faktiskt inte sÄg dem som mÀnniskor lÀngre, utan som ohyra. Det skrÀmmer mig.
 
Jag förstÄr helt att din situation var miserabel. Jag har varit med om liknande. Det jag reagerade pÄ var att du faktiskt inte sÄg dem som mÀnniskor lÀngre, utan som ohyra. Det skrÀmmer mig.

Som sagt. LÀs in sprÄkbruket i sitt sammanhang sÄ Àr det nog inte sÄ skrÀmmande lÀngre. Personligen tycker jag att det Àr mer skrÀmmande hur ett fÄtal kan fÄ gÄ an och skapa olÀgenheter för ett flertal, utan konsekvenser. Men vi skrÀms nog av olika saker.
 
Jag tycker pÄ allvar att det Àr konstigt i en trÄd som denna, att man inte har förmÄgan att lÀsa in sprÄkbruk utifrÄn situationen. Det var rent outhÀrdligt vilket jag tyckte framgick av mitt inlÀgg... att trots samtal, vÀnda andra kinden till, tom hjÀlpa vederbörande med saker för att skapa en god relation, överenskommelser med kompromisser frÄn bÄda hÄll som bara hölls frÄn mitt hÄll etc etc etc faktiskt till slut tycka att detta var som ohyra i mitt hem. Ja, jag tycker inte att mitt sprÄkbruk i det sammanhanget Àr sÄ hemskt arrogant och mer dÀrtill. Snarare kanske motparten borde funderat pÄ sin arrogans och mer dÀrtill... det Àr liksom inte att vara kÀnslig nÀr fler flyttar pga denna granne. Alla andra utom en person och dennes telningar + husdjur kan inte vara problemet.

Vad ljudanlÀggningen anbefaller sÄ var det, precis som jag skrev, det enda som fungerade. Eftersom ingen annan kommunikation som sagt gav resultat, sÄ var det bara samma medicin som fungerade. En stor del av olÀgenheten var ljudnivÄn. Det enda som faktiskt fungerade pÄ dem var att visa hur lyhört huset var. Det var vÀrt varenda krona och det fick tyst pÄ dem varje gÄng. Eller vad hade du föredragit att göra istÀllet efter ett Ärs fruktlösa samtal och förhandlingar bÄde med grannen sjÀlv + hyresvÀrden?
Du fick alltsĂ„ en barnfamilj att dĂ€mpa sig genom att spela hög musik? ÄndĂ„ imponerande, mina barn skulle antagligen bara skrikit högre (om de nu skrikit frĂ„n början..).
VidhÄller att det Àr orimligt att kalla andra mÀnniskor ohyra, det Àr liksom ett ord jag aldrig skulle komma pÄ att anvÀnda hur arg jag Àn var pÄ nÄn.. mest för att jag aldrig nÄgonsin innan jag sÄg dig skriva sÄ sett en koppling mellan mÀnniskor och ohyra. Du skrev ocksÄ att du köpte ljudanlÀggningen för att ge igen, inte för att fÄ dem att dÀmpa sig, men skönt om det funkade..
 
Du fick alltsĂ„ en barnfamilj att dĂ€mpa sig genom att spela hög musik? ÄndĂ„ imponerande, mina barn skulle antagligen bara skrikit högre (om de nu skrikit frĂ„n början..).
VidhÄller att det Àr orimligt att kalla andra mÀnniskor ohyra, det Àr liksom ett ord jag aldrig skulle komma pÄ att anvÀnda hur arg jag Àn var pÄ nÄn.. mest för att jag aldrig nÄgonsin innan jag sÄg dig skriva sÄ sett en koppling mellan mÀnniskor och ohyra. Du skrev ocksÄ att du köpte ljudanlÀggningen för att ge igen, inte för att fÄ dem att dÀmpa sig, men skönt om det funkade..

Japp. Det fick jag och det hade en fantastiska effekten att jag fick gÄ och lÀgga mig vid 22 nÀr jag skulle upp och jobba kl 05. Flera gÄnger. Imponerande effekt.

Jag Ă€r imponerad över din korrekthet. TyvĂ€rr har jag inte fĂ„tt den, men jag hoppas att jag fĂ„r finnas till Ă€ndĂ„. Även pĂ„ buke.
 
Du fick alltsĂ„ en barnfamilj att dĂ€mpa sig genom att spela hög musik? ÄndĂ„ imponerande, mina barn skulle antagligen bara skrikit högre (om de nu skrikit frĂ„n början..).
VidhÄller att det Àr orimligt att kalla andra mÀnniskor ohyra, det Àr liksom ett ord jag aldrig skulle komma pÄ att anvÀnda hur arg jag Àn var pÄ nÄn.. mest för att jag aldrig nÄgonsin innan jag sÄg dig skriva sÄ sett en koppling mellan mÀnniskor och ohyra. Du skrev ocksÄ att du köpte ljudanlÀggningen för att ge igen, inte för att fÄ dem att dÀmpa sig, men skönt om det funkade..
Vad ni överdriver om taggis nu ser dom som ohyra sÄ lÄt det vara sÄ jag hade inte heller haft mycket till övers för folk som bara förstört för mig i ett Är oavsett vad deras grundproblem Àr, hemmet ska vara en frizon.
 
Tycker du pĂ„ allvar att det Ă€r konstigt att folk reagerar nĂ€r du beskriver dina grannar som ohyra? Man behöver inte Ă€lska alla men att beskriva sina grannar pĂ„ sĂ„ sĂ€tt och skaffa musikanlĂ€ggning för att ”ge igen” tycker jag Ă€r sjukt skumt. Vad blir bĂ€ttre av det liksom?
Jag har ocksÄ haft ohyra till grannar riktiga elaka mÀnniskor har jag noll respekt för jag har bott granne med alltför mÄnga klassiska surkÀrringar bÄde pÄ landsbygden och inne i stan för att ha nÄgon som helst respekt kvar för dessa Àr förbannat trött pÄ folk som petitisskrigar med oskyldiga mÀnniskor dom inte har nÄgon relation till överhuvudtaget.
 
Som sagt. LÀs in sprÄkbruket i sitt sammanhang sÄ Àr det nog inte sÄ skrÀmmande lÀngre. Personligen tycker jag att det Àr mer skrÀmmande hur ett fÄtal kan fÄ gÄ an och skapa olÀgenheter för ett flertal, utan konsekvenser. Men vi skrÀms nog av olika saker.
Jag har som jag skrev varit med om nÄgot snarlikt. Jag tycker inte att det Àr okej att sÄnt fortgÄr. Men jag Àndrar mig inte ÀndÄ: att avhumanisera Àr inte acceptabelt.
 
Menar du allvar?
Detta Àr inte direkt den seriösare typen av trÄd och mÄste inte tas pÄ blodigt allvar
Ja, jag menar allvar. Oavsett om det Àr seriöst eller oseriöst betyder det nÄgot att kalla mÀnniskor för ohyra.

Tittar man i den historiska backspegeln ser man mÄnga hÀndelser som börjar med avhumanisering. MÀnniskor som avhumaniseras tycker man sig ha rÀtt att behandla omÀnskligt.
 
Jag har som jag skrev varit med om nÄgot snarlikt. Jag tycker inte att det Àr okej att sÄnt fortgÄr. Men jag Àndrar mig inte ÀndÄ: att avhumanisera Àr inte acceptabelt.

Och jag tycker att i sammanhanget i den hÀr trÄden gör jag mig inte skyldig till nÄgon avhumanisering öht och ffa inte den absurda liknelsen med historien. Vi fÄr helt enkelt vara överens om att vi inte Àr överens och jag betackar mig för fler försök att uppfostras, sÀttas pÄ plats eller vad det nu var som avsÄgs. Trevlig kvÀll.
 
Och jag tycker att i sammanhanget i den hÀr trÄden gör jag mig inte skyldig till nÄgon avhumanisering öht och ffa inte den absurda liknelsen med historien. Vi fÄr helt enkelt vara överens om att vi inte Àr överens och jag betackar mig för fler försök att uppfostras, sÀttas pÄ plats eller vad det nu var som avsÄgs. Trevlig kvÀll.
Vi Ă€r inte överens, helt rĂ€tt 🙂
 
Verkligen inget fel pÄ vÄra grannar, men för nÄgra dagar sen fick jag höra att den ena familjen har lite lustiga framtidsplaner. Jag tror de Àr frÄn Syrien och har vÀl inte bott i Sverige jÀttelÀnge, eventuellt sÄ har de bott inne i nÄgon stad tidigare. VÄr bostadsort Àr inte precis lantlig men en mindre ort dÀr det kan förekomma vissa vilda djur. Förra hösten hade hans fru och döttrar tydligen fÄtt se en Àlg i trÀdgÄrden och blivit livrÀdda, sÄ nu ska han sÀtta upp ett högt staket runt hela huset för att hÄlla Àlgarna ute. Blev aningen paff nÀr jag hörde detta. Vi fÄr hoppas Àlgarna respekterar detta och inte gÄr in via vÄr tomt, som inte Àr inhÀgnad.
 
I min första egna lÀgenhet lÄg grannens badrum vÀgg i vÀgg med min sovalkov. Tror han jobbade pÄ gatukök och fem nÀtter i veckan kom han hem efter midnatt (pÄ helgerna runt kl 3) och la sig i badkaret och klonkade - det dÀr ljudet som bara uppstÄr av mÀnniska i badkar. Han spelade ocksÄ vid samtliga tillfÀllen The final countdown pÄ repeat, inte sÀrskilt högt, men högt nog för att det skulle höras in till mig tillsammans med badkarsklonkandet. Det Àr 25 Är sedan och jag kan fortfarande inte höra the final countdown utan att bli fullkomligt rasande.
 
Verkligen inget fel pÄ vÄra grannar, men för nÄgra dagar sen fick jag höra att den ena familjen har lite lustiga framtidsplaner. Jag tror de Àr frÄn Syrien och har vÀl inte bott i Sverige jÀttelÀnge, eventuellt sÄ har de bott inne i nÄgon stad tidigare. VÄr bostadsort Àr inte precis lantlig men en mindre ort dÀr det kan förekomma vissa vilda djur. Förra hösten hade hans fru och döttrar tydligen fÄtt se en Àlg i trÀdgÄrden och blivit livrÀdda, sÄ nu ska han sÀtta upp ett högt staket runt hela huset för att hÄlla Àlgarna ute. Blev aningen paff nÀr jag hörde detta. Vi fÄr hoppas Àlgarna respekterar detta och inte gÄr in via vÄr tomt, som inte Àr inhÀgnad.
TyvÀrr krÀvs det ju inte ens att man Àr invandrare (och obekant med svenska djur) utan det rÀcker att man Àr stockholmare..

Orkar inte grÀva fram nyhetsklippet nu men det var i nÄgon stockholmsförort dÀr de intervjuar en mycket skÀrrad person för de har en rÀv som stryker omkring i bostadsomrÄdet och det Àr tydligen sjukt obehagligt med vilda djur sÄ nÀra inpÄ, framförallt dÀr det bor barn osv.. :meh:
 
TyvÀrr krÀvs det ju inte ens att man Àr invandrare (och obekant med svenska djur) utan det rÀcker att man Àr stockholmare..

Orkar inte grÀva fram nyhetsklippet nu men det var i nÄgon stockholmsförort dÀr de intervjuar en mycket skÀrrad person för de har en rÀv som stryker omkring i bostadsomrÄdet och det Àr tydligen sjukt obehagligt med vilda djur sÄ nÀra inpÄ, framförallt dÀr det bor barn osv.. :meh:
DÄ ska jag lÄta bli att berÀtta för folk att jag sÄg en grÀvling slinka in pÄ en innergÄrd pÄ en av de centralaste gatorna i stan nÀr jag var pÄ vÀg hem frÄn jobbet (dvs vid fyra pÄ morgonen). PÄ tal om underliga grannar sÄ blev jag lite förvÄnad att den valt att vara sÄ centralt, visserligen rÀtt nÀra stadsparken men vad jag vet fanns det ingen direkt ostörd plats pÄ minst tvÄ kilometer sÄ undrar var den hade sitt gryt.
SĂ„g och hörde oftare vilda djur nĂ€r jag bodde i stan Ă€n nu nĂ€r jag bor ”pĂ„ landet”. Visserligen mest duvor, fiskmĂ„sar och rĂ„ttor om man nu ska prata om grannar som vĂ€snas pĂ„ konstiga tider 😅
 
TyvÀrr krÀvs det ju inte ens att man Àr invandrare (och obekant med svenska djur) utan det rÀcker att man Àr stockholmare..

Orkar inte grÀva fram nyhetsklippet nu men det var i nÄgon stockholmsförort dÀr de intervjuar en mycket skÀrrad person för de har en rÀv som stryker omkring i bostadsomrÄdet och det Àr tydligen sjukt obehagligt med vilda djur sÄ nÀra inpÄ, framförallt dÀr det bor barn osv.. :meh:

I en liten lokal facebookgrupp i utkanten av en mindre stad skrev nÄgra helt seriöst att de borde kontakta kommunjÀgaren sÄ att hen kunde skjuta rÀven som bor i omrÄdet. De var oroliga att den skulle ta deras utekatter.
 
Verkligen inget fel pÄ vÄra grannar, men för nÄgra dagar sen fick jag höra att den ena familjen har lite lustiga framtidsplaner. Jag tror de Àr frÄn Syrien och har vÀl inte bott i Sverige jÀttelÀnge, eventuellt sÄ har de bott inne i nÄgon stad tidigare. VÄr bostadsort Àr inte precis lantlig men en mindre ort dÀr det kan förekomma vissa vilda djur. Förra hösten hade hans fru och döttrar tydligen fÄtt se en Àlg i trÀdgÄrden och blivit livrÀdda, sÄ nu ska han sÀtta upp ett högt staket runt hela huset för att hÄlla Àlgarna ute. Blev aningen paff nÀr jag hörde detta. Vi fÄr hoppas Àlgarna respekterar detta och inte gÄr in via vÄr tomt, som inte Àr inhÀgnad.
Undrar om han vet att Àlgar kan hoppa rÀtt sÄ högt. ViltstÀngsel lÀngs vÀgar brukar vara drygt 2 meter och det hoppar de frÄn stillastÄende.
 
KnÀppaste som hÀnt i ett hus dÀr jag bodde skedde för sex Är sedan (var tvungen att dubbelkolla i lokaltidningen). En boende i huset skulle gÄ ner till tvÀttstugan i kÀllaren och pÄtrÀffade dÄ tvÄ mÀn och ett fÄr pÄ vÀg in mot kÀllarförrÄden. Grannen ringde polisen som dök upp för att reda ut vad i hela friden det var som hÀnde. Det visade sig att mÀnnen (som inte ens bodde i byggnaden) hade tagit med sig hela tvÄ fÄr frÄn den lokala 4H-gÄrden och tÀnkte slakta dem nere i kÀllaren. Lyckligt slut: FÄren kunde oskadda ledas tillbaka till 4H-gÄrden.
 

Liknande trÄdar

HÀstmÀnniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sÀngen. Min son pÄ 7 mÄnader har vaknat till nÄgra gÄnger och sökt nÀrhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 128
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög pĂ„ 16 Ă„r. sĂ„hĂ€r nĂ€r jag ser tillbaka pĂ„ det, sĂ„ stod Trollet alltid inne i ladugĂ„rden nĂ€r jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
HÀstvÄrd Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2Är och har nÄgra bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min hÀst Àr 5Är gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp