Konstiga grannar ni haft?

I en liten lokal facebookgrupp i utkanten av en mindre stad skrev några helt seriöst att de borde kontakta kommunjägaren så att hen kunde skjuta räven som bor i området. De var oroliga att den skulle ta deras utekatter.
Ja man hör ju hört om det att rävar ska ta katter men det måste ju vara rätt ovanligt? Rävar är inte jättestora.

Tror det är vanligare att lo tar katter i så fall om man bor lite mer "på landet" de är ju inte gärna så nära där det är allt för mycket bebyggelse.
 
Har en granne, pensionär, som brukar gå runt och kolla läget överallt tillsammans med sin lilla vita hund. Är det något hantverkare och jobbar på något kommer han alltid fram och ställer tusen frågor.
Han och hunden brukar alltid gå förbi min dörr på sina innepromenader. Herrn trätar och hunden går snällt med.
 
Ibland känner jag mig som den "konstiga" grannen. Kommer hem konstiga tider, oftast på kvällen när det är släckt i alla andras fönster. Dom gånger jag kommer hem normal tid ser jag nya grannar varje gång. Sen vet jag inte hur många gånger jag låser upp portdörren med nyckel på dagtid. Är ju van att alltid komma hem efter låstid annars. :angel:

Nu är det nog bara jag som känner så, och säkerligen ingen granne som tänkt likadant.
 
Har inte haft så många random grannar, men däremot så har jag en hyresvärd som måste ha blivit tappad som liten...
Jag har bott i samma lägenhet i 10 år men han vet fortfarande inte vad jag heter eller vilket nummer jag bor på. Är däremot hyran sen med en dag så blir det liv i luckan. I övrigt är han så snål att han gråter när han skiter. Han är miljonär... :meh::banghead:
 
Ja man hör ju hört om det att rävar ska ta katter men det måste ju vara rätt ovanligt? Rävar är inte jättestora.

Tror det är vanligare att lo tar katter i så fall om man bor lite mer "på landet" de är ju inte gärna så nära där det är allt för mycket bebyggelse.
De tar katter om de kommer åt. Höll på att få en katt tagen av räven för många år sedan. Katten överlevde genom att han sprungit upp på yttertrappen och tror de var Pappa som just då skulle gå ut och öppnade dörren så katten kunde smita in. Räven hade alltså följt med katten upp på trappen ...
 
Tyvärr krävs det ju inte ens att man är invandrare (och obekant med svenska djur) utan det räcker att man är stockholmare..

Orkar inte gräva fram nyhetsklippet nu men det var i någon stockholmsförort där de intervjuar en mycket skärrad person för de har en räv som stryker omkring i bostadsområdet och det är tydligen sjukt obehagligt med vilda djur så nära inpå, framförallt där det bor barn osv.. :meh:
Men what? Haha 😂 Jag är uppväxt i en stockholmsförort och förutom rävar finns där mycket älg, rådjur, grävling och en och annan fasan/tjäder (sorry kan inte skillnaden…). Det har vissa år även varit mycket vildsvins som ställt till med problem. En morgon stod det en hel flock med vildsvin inne på förskolans gård 🙈 Och varg har vi också haft som gått runt där, det var väl mindre roligt i och för sig.
 
Men what? Haha 😂 Jag är uppväxt i en stockholmsförort och förutom rävar finns där mycket älg, rådjur, grävling och en och annan fasan/tjäder (sorry kan inte skillnaden…). Det har vissa år även varit mycket vildsvins som ställt till med problem. En morgon stod det en hel flock med vildsvin inne på förskolans gård 🙈 Och varg har vi också haft som gått runt där, det var väl mindre roligt i och för sig.
Håller med. Jag bor i innerstan, och här har vi hare, ekorre och räv på gatorna och bäver och säl i vattnet. Aldrig hört nån vara orolig för barnens skull med rävarna - tvärtom, skulle jag säga. Det är roligt för barnen om de får se en räv. De djuren folk ser som problematiska är råttor och måsar, inte räv.
 
På tal om vilda djur... (och knäppa grannar)
Det började dyka upp matrester på gården nedanför min balkong. Det kunde vara allt från mackor till korvstroganoff med ris. Jag undrade vem som var den skyldige tills jag en dag såg min granne stå och skyffla ut matrester från tallriken... Hen tänkte på de vilda djuren som också behövde mat. Vi bodde alltså i innerstan. Råttorna blev ju glada iallafall. Hen förstod inte riktigt vad som var fel med att mata djuren. Men det slutade ganska fort efter att vi pratat. Hen var för övrigt trevlig, bara väldigt märklig :p

I nuvarande lägenhetshus har jag bara bra grannar. Alla är vänliga och goa. Däremot är vissa lite... konstiga. Men det är mest kul och ingenting som stör mig. Det finns 3 (tror jag) män i olika hushåll som alltid nyser så det ekar i hela huset. Dom måste ta i från tårna och jag förundras varje gång om dom inte får ont i halsen. Så högt är det.
En annan spelar någon typ av finsk (tror jag det är) dansbandsmusik på hög volym någon gång i kvartalet. Vidrig musik, men inget störande direkt. Det är ju så sällan.

Eftersom jag har så bra grannar så börjar jag undra om det är jag som kanske är den märkliga. Ingen har heller "klagat" eller frågat om min rosa växtbelysning som jag har i ena fönstret... Än. :D
 
Men what? Haha 😂 Jag är uppväxt i en stockholmsförort och förutom rävar finns där mycket älg, rådjur, grävling och en och annan fasan/tjäder (sorry kan inte skillnaden…). Det har vissa år även varit mycket vildsvins som ställt till med problem. En morgon stod det en hel flock med vildsvin inne på förskolans gård 🙈 Och varg har vi också haft som gått runt där, det var väl mindre roligt i och för sig.

Eller ens stockholmare.

Ung tjej i stallet är uppvuxen i utkanten av GBG. Stod på stallplan och säger " Det är en höna i hagen!"

Alla tittar ut över hagarna och ser förvånade ut. Inga hönor i närheten och ingen såg nån höna i nån hage.

Samma tjej "men där är den! Hönan! I Tees hage"

Alla tittar i Tees hage. Alla ser fortfarande helt frågande ut.

Jag: "menar du fasantuppen?"

Samma tjej; "oooh. ok. Kanske? Hur vet man?"

Inte lätt när det är svårt.
 
Eller ens stockholmare.

Ung tjej i stallet är uppvuxen i utkanten av GBG. Stod på stallplan och säger " Det är en höna i hagen!"

Alla tittar ut över hagarna och ser förvånade ut. Inga hönor i närheten och ingen såg nån höna i nån hage.

Samma tjej "men där är den! Hönan! I Tees hage"

Alla tittar i Tees hage. Alla ser fortfarande helt frågande ut.

Jag: "menar du fasantuppen?"

Samma tjej; "oooh. ok. Kanske? Hur vet man?"

Inte lätt när det är svårt.

Jag hade heller inte sett skillnad på en höna och en fasan på lite håll.
 
På tal om vilda djur... (och knäppa grannar)
Det började dyka upp matrester på gården nedanför min balkong. Det kunde vara allt från mackor till korvstroganoff med ris. Jag undrade vem som var den skyldige tills jag en dag såg min granne stå och skyffla ut matrester från tallriken... Hen tänkte på de vilda djuren som också behövde mat. Vi bodde alltså i innerstan. Råttorna blev ju glada iallafall. Hen förstod inte riktigt vad som var fel med att mata djuren. Men det slutade ganska fort efter att vi pratat. Hen var för övrigt trevlig, bara väldigt märklig :p

I nuvarande lägenhetshus har jag bara bra grannar. Alla är vänliga och goa. Däremot är vissa lite... konstiga. Men det är mest kul och ingenting som stör mig. Det finns 3 (tror jag) män i olika hushåll som alltid nyser så det ekar i hela huset. Dom måste ta i från tårna och jag förundras varje gång om dom inte får ont i halsen. Så högt är det.
En annan spelar någon typ av finsk (tror jag det är) dansbandsmusik på hög volym någon gång i kvartalet. Vidrig musik, men inget störande direkt. Det är ju så sällan.

Eftersom jag har så bra grannar så börjar jag undra om det är jag som kanske är den märkliga. Ingen har heller "klagat" eller frågat om min rosa växtbelysning som jag har i ena fönstret... Än. :D
Är du jag? 😳Jag är också grannen med galen rosa-lila belysning i hela lägenheten utom sovrummen på nätterna (växtlampor, men det tror jag inte folk vet).

Och det är någon i grannhuset som skottar ut mat till djuren. Dvs råttorna då, men jag antar att personen tror hen matar ekorrar eller något. Det är inte lite heller - hela brödlimpor, litervis med kokt ris, osv. Inte helt förvånande så är det också gott om råttor på vår gata.
 
Inga hönor i boende i närheten gjorde delvis sitt till. Men också att den inte var jättelångt bort 20-30m kanske? Då syns svans och huvud-teckning tydligt.

Är du jag? 😳Jag är också grannen med galen rosa-lila belysning i hela lägenheten utom sovrummen på nätterna (växtlampor, men det tror jag inte folk vet).

Och det är någon i grannhuset som skottar ut mat till djuren. Dvs råttorna då, men jag antar att personen tror hen matar ekorrar eller något. Det är inte lite heller - hela brödlimpor, litervis med kokt ris, osv. Inte helt förvånande så är det också gott om råttor på vår gata.

En till här med röd belysning inomhus, och det är inte ens växtlampor :D
 
Är du jag? 😳Jag är också grannen med galen rosa-lila belysning i hela lägenheten utom sovrummen på nätterna (växtlampor, men det tror jag inte folk vet).

Och det är någon i grannhuset som skottar ut mat till djuren. Dvs råttorna då, men jag antar att personen tror hen matar ekorrar eller något. Det är inte lite heller - hela brödlimpor, litervis med kokt ris, osv. Inte helt förvånande så är det också gott om råttor på vår gata.
Jag tror folk tror att man odlar cannabis... :cool:

Haha men vad märkligt :D lever vi i ett parallellt universum och är egentligen samma person? ;)
Ja, speciellt ris och bröd!
 
Jag tror folk tror att man odlar cannabis... :cool:

Haha men vad märkligt :D lever vi i ett parallellt universum och är egentligen samma person? ;)
Ja, speciellt ris och bröd!
Det där med matrester verkar vara vanligare än man kan tro. Jag bor också i innerstan och har en granne (vet ej vem..) som bor över oss som skyfflar ner mat från balkongen som att marken under vore nån privat kompost. Har jag extra tur får jag delar av maten på min egen balkong...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 615
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp