Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

För övrigt så tycker jag att det är mer ok att skilja på lantisar och stadsbor, eftersom skillnaderna där enbart finns för att personerna gjort olika saker,

Tycker inte jag, för folk har ingen aning vad de pratar om oftast. Man kan sitta i en stuga på landet och vara projektledare för ett vägbygge i Skanstull eller sitta i en lägenhet i stan och vara utbildad grisskötare eller trädgårdsmästare eller nyligen ha sålt en gård i norrland. Det finns ingen som baserat på var någon bor eller baserat på vilken dialekt denne har kan avgöra om denne kan byta däck eller skilja på rajgräs och ängsvingel.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Vad menar du med "bara se till agerandet i sig"? I det här fallet alltså.

Jag menar ju just det, att man bör bedöma hur illa någon beter sig utifrån hur personen agerar. Ens persons kön, hudfärg, klass o.s.v gör ju inte beteendet värre. Eller mer okej för den delen.

Jag menar första gången en man tilltalar mig på det sättet tänker jag "Oj, vad ville han? Vem var det? Var han attraherad av mig? Ville han ragga?"

Nästkommande handfull gånger det händer tänker jag "Är det min klänning? Ser jag lättklädd ut? Varför tog jag den här korta kjolen när jag bara ska cykla till affären?"

När det händer för femtonde gången tänker jag "Jävla mansgris lämna mig ifred!"

Numera händer det att jag aktivt undviker att titta en del män i ögonen när jag möter dem. Om jag ser att de tittar på mig på ett sätt som gör att jag misstänker att de skulle kunna tilltala mig så. Och jag gillar inte alls den reaktionen hos mig. Det påverkar alltså mig när jag rör mig i det offentliga rummet, när jag möter främmande män på stan.

Varje gång någon hojtar "tja babe!" till mig så är det inte en isolerad händelse. Det är en del av ett mönster.

Detta var väldigt förvånande att läsa, du har precis samma logik som vilken rasist som helst. De ser också en mönster och skriker "jävla blattegris" efter ett tag och börjar aktivt undvika individer ur den gruppen på ett eller annat sätt. Och vilken kvinnohatare ser inte det de hatar hos kvinnor som en del av ett mönster?

Ja det finns mönster, relaterat till kön och en massa andra grejer. Som är helt okej att kritisera dessutom - på en samhällelig nivå. Men det legitimerar ju inte att behandla enskilda människor olika baserat på grupptillhörigheter.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag menar ju just det, att man bör bedöma hur illa någon beter sig utifrån hur personen agerar. Ens persons kön, hudfärg, klass o.s.v gör ju inte beteendet värre. Eller mer okej för den delen.



Detta var väldigt förvånande att läsa, du har precis samma logik som vilken rasist som helst. De ser också en mönster och skriker "jävla blattegris" efter ett tag och börjar aktivt undvika individer ur den gruppen på ett eller annat sätt. Och vilken kvinnohatare ser inte det de hatar hos kvinnor som en del av ett mönster?

Ja det finns mönster, relaterat till kön och en massa andra grejer. Som är helt okej att kritisera dessutom - på en samhällelig nivå. Men det legitimerar ju inte att behandla enskilda människor olika baserat på grupptillhörigheter.

Det var så människan gjorde för att överleva för många tusen år sedan.

"oj, kolla, en sabeltandad tiger! Tror du den är farlig?"
"nää, bara för att den förra var så måste ju inte den här vara"

Byt ut sabeltandad tiger mot vilket annat hot som helst. Förslagsvis en annan människogrupp..
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Tycker inte jag, för folk har ingen aning vad de pratar om oftast. Man kan sitta i en stuga på landet och vara projektledare för ett vägbygge i Skanstull eller sitta i en lägenhet i stan och vara utbildad grisskötare eller trädgårdsmästare eller nyligen ha sålt en gård i norrland. Det finns ingen som baserat på var någon bor eller baserat på vilken dialekt denne har kan avgöra om denne kan byta däck eller skilja på rajgräs och ängsvingel.

Nej, men jag tror inte att det finns lika många högutbildade ute på landsbygden. En snabb googling verkar bekräfta detta.
Lantisarna är ju inte dummare, men de gör bara inte samma saker. Generellt!
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Kan ju helt enkelt bero på att det inte finns speciellt många högskolor eller akademiska arbeten ute på landsbygden. Vidare är urbanisering ett känt problem, folk flyttar från landsbygden till städerna.

Det innebär att dina typiska stadsbor mycket väl kan bestå av dina typiska lantisar.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Kan ju helt enkelt bero på att det inte finns speciellt många högskolor eller akademiska arbeten ute på landsbygden. Vidare är urbanisering ett känt problem, folk flyttar från landsbygden till städerna.

Det innebär att dina typiska stadsbor mycket väl kan bestå av dina typiska lantisar.


Ja, det är väl självklart? Jag har inte gett mig in på att diskutera anledningarna.

Självklart finns det inte ett genetiskt ihopbundet stadsfolk (respektive lantisfolk), det är egenskaperna jag är ute efter. Det är inte heller helt svart eller vitt..

Jag är typisk lantis i stan.. om det hjälper något.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Vilka egenskaper är det då? Vad besitter en landsbygsbo för egenskaper som en stadsbo inte ha och så vidare?
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Åh fy fan vad jag hatar det. Det är nästan parodiskt hur ofta män konsekvent vänder sig enbart till min manliga partner och inte mig, oavsett situation. Det värsta är att min partner inte ens tänkte på det förrän jag hade påpekat det ett antal gånger.

Men allra mest avskyr jag alla dessa främmande män som tilltalar mig i det offentliga rummet bara för att jag är kvinna. Ni vet det där "tjena snäckan!" etc, och typ bromsa in med bilen och ropa "tja baby!" för att sedan gasa iväg. Alltså vad vill dessa män? Jag fattar inte, de vill ju inte prata med mig? De tycks liksom inte vänta sig något svar. Askonstigt. :wtf:

Vad menar du med "bara se till agerandet i sig"? I det här fallet alltså.

Jag menar första gången en man tilltalar mig på det sättet tänker jag "Oj, vad ville han? Vem var det? Var han attraherad av mig? Ville han ragga?"

Nästkommande handfull gånger det händer tänker jag "Är det min klänning? Ser jag lättklädd ut? Varför tog jag den här korta kjolen när jag bara ska cykla till affären?"

När det händer för femtonde gången tänker jag "Jävla mansgris lämna mig ifred!"

Numera händer det att jag aktivt undviker att titta en del män i ögonen när jag möter dem. Om jag ser att de tittar på mig på ett sätt som gör att jag misstänker att de skulle kunna tilltala mig så. Och jag gillar inte alls den reaktionen hos mig. Det påverkar alltså mig när jag rör mig i det offentliga rummet, när jag möter främmande män på stan.

Varje gång någon hojtar "tja babe!" till mig så är det inte en isolerad händelse. Det är en del av ett mönster.

Jag måste nog vara osedvanligt ful eller röra mig i osedvanligt civiliserade samhällen för det där har nog aldrig hänt mig, iaf inte i Sverige.

Däremot det om att vända sig till den manlige kollegan/partnern. Jag har jobbat i bygg & trädgårdshandel och varit ansvarig för gräsklipparavdelningen. Det var "roligt" :D
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Vilka egenskaper är det då? Vad besitter en landsbygsbo för egenskaper som en stadsbo inte ha och så vidare?

Det hör inte till tråden, så det får vi ta någon annan gång. Ett tips är att läsa de tidigare berörda inläggen :)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag menar ju just det, att man bör bedöma hur illa någon beter sig utifrån hur personen agerar. Ens persons kön, hudfärg, klass o.s.v gör ju inte beteendet värre. Eller mer okej för den delen.
Det har aldrig hänt att en kvinna har gjort så mot mig. Jag skulle ta illa vid mig då också.

Givetvis har beteendet med kön att göra. Jag får ju det bemötandet bara för att jag är kvinna!


Som jag skrev så gillar jag inte att jag reagerar så. För att förtydliga så består min reaktion av en klump i magen och att jag undviker ögonkontakt. Inte med alla män rakt av utan med okända män jag möter i det offentliga och som tittar på mig på ett särskilt sätt. Jag har säkert inte rätt i min misstanke alla gånger. Som sagt, jag gillar inte att det får den effekten hos mig. Jag vill inte få en klump i magen när jag möter en okänd människa på trottoaren. Men det är fan inte mitt fel. Det enda jag har gjort är att vistas i offentlig miljö; jag går på en trottoar och ser ut som en kvinna.

Jag har inte hävdat att alla män beter sig såhär. Jag vet att inte alla män beter sig såhär. Men det är bara män som beter sig såhär.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Själv brukar jag låta sambon ta hand om betalning och hämtning av sladden- alltid lika roligt att se mackkillarnas blick när jag kopplar på släpet och kör iväg :-)

/Lavinia

Skulle hämta ett släp på en mack, fyller i pappren och går ut, killen i kassan skickar ut en annan gubbe med sladden. När han får syn på mig utbrister han glatt "men är det en liten tös som ska ha släpet" Öh nä jag lämnade min 7åriga lillasyster hemma idag och tog bara med mina egna 176 cm hit...
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Hej!

Det pundigaste jag råkat/råkar ut för är väl de som när man är på en utvecklarkonferens får frågan "vad jobbar du med då??".. Svaret är såklart utveckling, varpå de flesta snabbt antar att man pillar med CSS.. *suck*. Inte alltid så lätt att ge sig in i en mansdominerad värld..

/Lavinia, som trivs sjukt bra med sitt jobb :-)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl

Sambons mormor blev alltid lite förvånad när jag skulle hjälpa till med renoveringen av hennes övervåning. Jag skulle ju sitta och dricka kaffe med henne tyckte hon!:eek:
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl

När jag skulle börja jobba på slakteriet i Kalmar för flera år sedan så var jag på intro. Det var jag och ca 10 killar som gick runt med en i personalen som visade dom olika avdelningarna. Jobbade inte så många tjejer där.

När vi står vid avdelningen där korna kommer på rad hängandes och svansar mm skärs av så frågar personalsnubben enbart mig om jag mår illa, och påpekar att jag ser ut att må illa och att jag får gå ut om det är jobbigt för mig. :meh:

Jag kan inte ha sett ett dugg illamående ut, brydde mig inte ett dugg och har inte alls svårt för sånt där. Ett par killar såg obekväma ut och tittade bort ibland men det var bara jag som fick kommentaren, antagligen för att jag är tjej.. :cautious:
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Nej, men jag tror inte att det finns lika många högutbildade ute på landsbygden. En snabb googling verkar bekräfta detta.
Lantisarna är ju inte dummare, men de gör bara inte samma saker. Generellt!

Delvis kl
Oj vad det drog iväg i min lantis-stadsbokommentar. Visst finns det såklart lantisar som inte kan hålla i verktyg precis som att stadsbor är riktigt händiga men fördomen i fallet är ju att personer uppvuxna i stan jobbar på kontor och bor i lägenhet där man ringer hantverkare så fort det är något medan en lantis jobbar med eller är intresserade av mer hantverkar/jordbrukar/fordonstekniska/.../ yrken och om något händer med huset man bor i lagar man det själv.

Kommentaren var ju inte superseriös heller utan passade väl in i sammanhanget med fördomar, borde kanske bytt ut smileyn mot en ";)"?

Och såklart, jag som bor väldigt nära stan, svär över alla korkade nollåttor som kör bil när jag åker i rusning och var och varannan kör som om de vill dö i nästa korsning. Vi från landet är självklart mycket bättre och gör aldrig några fel! :grin:

Ja, ungefär lika allvarligt menat som att gubbar med liten kuk kör stor bil och att väktare är såna som inte kom in på PHS.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Får man fråga varför du svarade just mig? Jag var inne på "din" linje snarare än den andra?

Men ja, jag håller med, och jag tycker inte att du hade behövt lägga på en ";)" i ditt inlägg. Man får väl läsa liiite mellan raderna? :)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag spammar tråden, men det här tycker jag hör hit ;)

På Aftonbladet finns just nu en rubrik som lyder "24-åringen häktad för kvinnomord"
Som om kvinnor inte är människor?
Kan man byta ut "kvinno" mot "katt"?
Sådant gör mig arg. De skulle aldrig ha skrivit "24-åringen häktad för mansmord"
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Våld mot kvinnor uppmärksammas ju hela tiden med just dylika benämningar och det är knappast för att kvinnor skulle vara mindre värda utan snarare tvärtom. Våld mot kvinnor ses som allvarligare än våld mot män.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Pratsch
·
Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
15 861
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837
Övr. Barn tJag skriver under mitt andra nick nu, då detta är jättekänsligt. Och nej, det rör sig inte om samma kille som jag skrev om tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 136
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp