Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Fast kvinnomord är ju knappast värre än mansmord? Jag tycker AB visar att det är okej att tycka att kvinnor är annorlunda just genom att använda uttryck som detta. I mina ögon hade " (...) för mord på kvinna" sett bättre ut.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag tror att Aftonbladet uppmärksammar våld mot kvinnor och även då när kvinnor blir dödade av (absolut oftast) närstående män.

Jag håller med om att kvinnomord låter jättemärkligt men jag tror (observera tror!) att de gör en skillnad mellan mord på män som oftast (tror jag) begås av random människor jämfört med mord på kvinnor som utförs av närstående (ett ex, en farsa, en brorsa, en make, en pojkvän).

Rena spekulationer från min sida.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl

Jag får inte sällan höra direkt eller indirekt att såna som jag inte kan köra bil (en miljard varianter på den) och inte vågar "ta i och bli smutsig"

Inte för att jag är kvinna, utan för att jag råkar ha bott hela mitt liv i en stad. På grund av min postadress kan jag tydligen aldrig lära mig hur man kör bil i vinterväglag eller lyfta något tungt och skitigt, det har jag fått poängterat för mig att det är omöjligt.

Det är kanske svårt att förstå för er som säger så men för mig är det oerhört kränkande att få höra detta hela tiden, som att jag är någon slags dum, fjollig och helt handfallen stackare bara för att jag bor på ett visst ställe. Det hjälper liksom inte att säga att man bara generaliserar och "det gäller ju inte diiiig! Duuu är ju inte sån!".
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Hörde från ett annat bord hur en man inte jättegammal kanske 40 säger än det ena och en det andra med hög röst och helt plötsligt "ja alla hästmänniskor är dumma i huvudet... Kvinnor kan inte köra det borde vara förbjudet att de kör med släp" osv.

Alltså jag satt med min kompis vid ett annat bord och blev rasande men sa ingenting.

Så en dag står han där med en jävla korv i handen och blockerat nästan hela infarten så jag kan inte svänga runt utan måste backa flera meter.

Ja ja det här fixar jag, hade lite bråttom. Men bara väldigt vigt backar runt hans bil eftersom han vägrade flytta den och jag pratar inte med sådana inskränkta människor.

Där fick han! Hoppas korven var god.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl

Jag får inte sällan höra direkt eller indirekt att såna som jag inte kan köra bil (en miljard varianter på den) och inte vågar "ta i och bli smutsig"

Inte för att jag är kvinna, utan för att jag råkar ha bott hela mitt liv i en stad. På grund av min postadress kan jag tydligen aldrig lära mig hur man kör bil i vinterväglag eller lyfta något tungt och skitigt, det har jag fått poängterat för mig att det är omöjligt.

Det är kanske svårt att förstå för er som säger så men för mig är det oerhört kränkande att få höra detta hela tiden, som att jag är någon slags dum, fjollig och helt handfallen stackare bara för att jag bor på ett visst ställe. Det hjälper liksom inte att säga att man bara generaliserar och "det gäller ju inte diiiig! Duuu är ju inte sån!".

Jag har haft liknande upplevelser sedan jag flyttade till ett litet samhälle på landet. Jag är uppvuxen i "08-land" och det gör mig tydligen till en "stockholmare" med alla egenskaper som nu "stockholmare" förväntas besitta. Jag är dock långt ifrån en stadsmänniska, har bott hela mitt liv flera mil utanför något som kan kallas för stad.
Så okej då, det gäller väl inte mig, heter det då. Mig känner de ju och vet att jag inte är sån. Men när jag säger att jag ska åka hem till mamma så ska jag tydligen åka till Stockholm enligt dem. Och gång på gång får jag höra vad "stockholmare" har gjort, någon har sålt sitt hus och då har det flyttat dit "stockholmare" som inte kan uppföra sig, "stockholmarna" förstår ingenting och så vidare...

Är det konstigt att man tar illa vid sig? :banghead:
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl

Igår hände något som gjorde mig kokande...... :rage:


Jag och pojkvännen skulle parkera hemma (inne i stan), och det var riktigt ont om parkeringsplatser. Vi hittade en som var riktigt tight för vår långa bil, men bestämde oss för att ge det en chans. Pv körde, så jag hoppade ur och började vinka. Vi kom in rätt bra, men fick göra ett "juck". Jag kollade därefter hur de andra bilarna hade det framåt/bakåt för att inte vi skulle parkera in dem, och vinkar fram min kille ca 10 cm. När jag står där kommer en byggjobbarkille ca 35 år fram och säger "sluta vinka för fan, han kan väl se själv". När han sedan passerat bilen pekar han med hela handen och säger "han fixar det själv, han är ju en snubbe!".

Åh vad arg jag är, och vad svarar man? Jag skulle önska att jag var mer kvicktänkt, hade önskat att jag sagt något i stil med "klart han är bättre, han har ju ett extra ben att köra med".

ÅH! :rage::rage::rage::rage::rage::rage:
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag har haft liknande upplevelser sedan jag flyttade till ett litet samhälle på landet. Jag är uppvuxen i "08-land" och det gör mig tydligen till en "stockholmare" med alla egenskaper som nu "stockholmare" förväntas besitta. Jag är dock långt ifrån en stadsmänniska, har bott hela mitt liv flera mil utanför något som kan kallas för stad.
Så okej då, det gäller väl inte mig, heter det då. Mig känner de ju och vet att jag inte är sån. Men när jag säger att jag ska åka hem till mamma så ska jag tydligen åka till Stockholm enligt dem. Och gång på gång får jag höra vad "stockholmare" har gjort, någon har sålt sitt hus och då har det flyttat dit "stockholmare" som inte kan uppföra sig, "stockholmarna" förstår ingenting och så vidare...

Är det konstigt att man tar illa vid sig? :banghead:


Jag håller med till stor del, men många stockholmare är otroooooligt duktiga på att (omedvetet) berätta för världen att de är just stockholmare. Säger "nu kommer stockholmarna" när de kliver in på hotell, skriver under saker med "stockholmarna" etc etc. Själv blir jag tokig på det.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Men hur stor procent gör det egentligen? :confused: Jag bor i "O8-land" och jag har aldrig ens hört talas om det. Däremot hör man ju goa göteborgare göra samma sak i Sthlm. Men vem bryr sig egentligen? Vad är det ens att störa sig på?

Lustigt för övrigt att du kommenterar hela hennes inlägg med att göra just exakt det hon upplever som jobbigt - nämligen att folk hela tiden ska generalisera kring människor enkom baserat på att de är ifrån Stockholm (i det här fallet då).

// 08a less på allt jäkla gnäll om Stockholm
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag håller med till stor del, men många stockholmare är otroooooligt duktiga på att (omedvetet) berätta för världen att de är just stockholmare. Säger "nu kommer stockholmarna" när de kliver in på hotell, skriver under saker med "stockholmarna" etc etc. Själv blir jag tokig på det.

Haha va? Jag har aldrig någonsin hört talas om det där. Men det betyder ju såklart inte att det inte förekommer. Men "många stockholmare är duktiga på", där har vi det igen. Suck.

Min upplevelse är snarare den motsatta. Jag är uppväxt i en grannkommun till Stockholm. Inom 08 men likväl en egen kommun med egen tätort. Folk därifrån brukar vara väldigt noga med att säga att de kommer just därifrån, och inte från Stockholm, just för att slippa alla förutfattade meningar. Fast det är ju knappt att det hjälper. Alla, eller med gardering "många", av de drygt 2 miljoner människor som bor inom Stockholms storstadsområde beter ju sig likadant. Eller något.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl

När jag var hos läkaren sist berättade jag att jag haft ätstörningar.

Hennes svar: "varför det, du som är så söt?"

Man ba ja eftersom jag och min kropp bara är till för att estetiskt tillfredställa min omgivning så var det såklart väldigt dumt av mig, förlåt. Eller? Va? :crazy: Subba
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

På jobbet säger alla killar att jag är en grabb gänget :)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl
"Jag är ledig imorgon"
Tant 94 "Ja, fast då får du inte sova ändå.. du måste upp och göra frukost"
"Va?"
"Ja till din man"
"Nej, den gör han själv"
"Men gud vad duktig han är!"
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Haha va? Jag har aldrig någonsin hört talas om det där. Men det betyder ju såklart inte att det inte förekommer. Men "många stockholmare är duktiga på", där har vi det igen. Suck.

Min upplevelse är snarare den motsatta. Jag är uppväxt i en grannkommun till Stockholm. Inom 08 men likväl en egen kommun med egen tätort. Folk därifrån brukar vara väldigt noga med att säga att de kommer just därifrån, och inte från Stockholm, just för att slippa alla förutfattade meningar. Fast det är ju knappt att det hjälper. Alla, eller med gardering "många", av de drygt 2 miljoner människor som bor inom Stockholms storstadsområde beter ju sig likadant. Eller något.


Jag säger inte att de är duktiga på något, bara att när man bor på landet och får besök av folk från stora delar av Sverige så är det nästan uteslutande stockholmare som måste berätta varifrån de kommer. Det är min upplevelse, och jag tror att den ligger till grund för mångas "trötthet" mot stockholmare.

Många kan vara 1000 personer, det som spelar roll är att de syns utåt. Och det är så fruktansvärt jobbigt att prata med någon som vid varje tillfälle (omedvetet) säger "nu är stockholmarna här!".
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Men hur stor procent gör det egentligen? :confused: Jag bor i "O8-land" och jag har aldrig ens hört talas om det. Däremot hör man ju goa göteborgare göra samma sak i Sthlm. Men vem bryr sig egentligen? Vad är det ens att störa sig på?

Lustigt för övrigt att du kommenterar hela hennes inlägg med att göra just exakt det hon upplever som jobbigt - nämligen att folk hela tiden ska generalisera kring människor enkom baserat på att de är ifrån Stockholm (i det här fallet då).

// 08a less på allt jäkla gnäll om Stockholm

Bor man i Stockholm så är det väl klart att man inte berättar för andra i samma kommun att man är därifrån?

I övrigt, se mitt svar till Breaktown. Jag säger absolut inte att alla gör det, men många som kommer ut till landet verkar ha en omedveten drift att berätta varifrån de är. Sen kan de vara hur trevliga och goa som helst ;)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

KL

En tung farbror, 50-ish år och över 100 kg tung, hade ramlat på gatan och var oförmögen att ta sig upp pga opererade knän. Jag och mormor (60 år, 160cm lång och typ 50 kg tung) ska hjälpa herren upp. "Det kommer inte gååååå" gnäller han, sedan kommer en pojkspoling (okej, typ 25 år men spinkig och 170 lång, Max). DÅ går det minsann bra! Det hela slutar med att pojkspolingen drar lite i hans hand, mormor lyfter i andra armen - och jag får all vikt och lyfter hela honom. Tur att man jobbar inom äldrevården och vet hur man ska lyfta - samt det faktum att jag är 180 lång och har rätt god grundstyrka. Men jag är ju tjej, så jag orkar ju inte sånt :p
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Fast jag känner ju massa stockholmare och har rest med massa olika. Ingen har nånsin sagt så. Och givetvis har jag stött på andra nollåtttor när jag rest i Sverige. Vi är ju intr isolerade och hjärndöda bara för att vi bor här.

Har som sagt aldrig hört talas om fenomenet och jag lider med dig som går omkring och stör dig på nåt så litet. Måste va jättejobbigt för dig!
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag säger inte att de är duktiga på något, bara att när man bor på landet och får besök av folk från stora delar av Sverige så är det nästan uteslutande stockholmare som måste berätta varifrån de kommer. Det är min upplevelse, och jag tror att den ligger till grund för mångas "trötthet" mot stockholmare.

Många kan vara 1000 personer, det som spelar roll är att de syns utåt. Och det är så fruktansvärt jobbigt att prata med någon som vid varje tillfälle (omedvetet) säger "nu är stockholmarna här!".
Folk från Stockholm som gör så brukar vara de som bott i stan i ungefär en kvart :p

Vi urstockholmare är en utrotningshotad art. Redan på 80-talet var det bara 4% i Sthlm som hade båda föräldrarna födda här. Det flyttar 50000 bönder hit varje år. För dem brukar det vara väldigt viktigt att påpeka var de bor..
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

"50000 bönder"? Ja du verkar ju himla sympatisk. Intressant att 50000 människor (*x antal år) är precis likadana.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Vi urstockholmare är en utrotningshotad art. Redan på 80-talet var det bara 4% i Sthlm som hade båda föräldrarna födda här. Det flyttar 50000 bönder hit varje år. För dem brukar det vara väldigt viktigt att påpeka var de bor..

:eek: :arghh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Pratsch
·
Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
15 861
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837
Övr. Barn tJag skriver under mitt andra nick nu, då detta är jättekänsligt. Och nej, det rör sig inte om samma kille som jag skrev om tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 136
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp