Konstiga saker i stall ni stått i?

Hyrde in mig i ett stall där hästarna "var ute hela dagen". Det är ju i och för sig en tolkningsfråga, men när jag upptäckte att "hela dagen" var mellan 10.30 - 14:00, så blev jag besviken.
Ett par veckor senare kom jag till stallet, då hade min redan pyttelilla hagen halverats. Fick aldrig nån kläm på vad den andra halvan skulle användas till. Hagarna bestod av småländsk sandmo, samt att de inte fick vatten eller mat i hagarna resulterade i sandkolik. Av tolv hästar fick tolv kolik och två dog.
Då frågade jag stallägaren om hon som stallägare hade nån plan för att lösa problemet. Hon löste problemet genom att slänga ut mig. :)
 
För några år sedan stod jag i ett stall som byte vem som jobbade i stallet, hyrde fortfarande av samma företag som tidigare. Hen började direkt ändra på fungerande saker i stallet, vilket skapade stort missnöje bland oss inhyrda.

En gång gick de på en minderårig inhyrd om att hen gav sin häst för lite grovfoder, dock gav hen sin häst det som max ingick i stallhyran. Tycker det är en diskussion som skall tas med föräldern så länge hen inte är myndig.
 
Hyrde in mig i ett stall där hästarna "var ute hela dagen". Det är ju i och för sig en tolkningsfråga, men när jag upptäckte att "hela dagen" var mellan 10.30 - 14:00, så blev jag besviken.
Ett par veckor senare kom jag till stallet, då hade min redan pyttelilla hagen halverats. Fick aldrig nån kläm på vad den andra halvan skulle användas till. Hagarna bestod av småländsk sandmo, samt att de inte fick vatten eller mat i hagarna resulterade i sandkolik. Av tolv hästar fick tolv kolik och två dog.
Då frågade jag stallägaren om hon som stallägare hade nån plan för att lösa problemet. Hon löste problemet genom att slänga ut mig. :)
Jösses :eek:
 
Jag vägrade stänga fönstret i min box när det stod helt stilla i luften för att det var för dyrt att köra den nya fläkten de satt upp i taket på det nybyggda stallet :banghead:. I nästa stall jag stod fick inte bonden sätt i glas i fönsterbågen:D för jag ville ha bra luft, vädringsfreak ja. Det tjänade boxgrannarna på. Samma här hemma.
Behöver jag säga att i första stallet fick fina hästen kvickdrag och allt fick göras om till det jag ville ha från första början. :mad:
 
För rätt många år sedan (var 13-14) Stod jag i ett relativt stort stall och var bland de yngsta. Var mestadels i stallet själv pga allergiska försäldrar vilket inte gjorde mig något. Stallägaren tyckte dock det var bra att ha någon yngre att klaga på O_o De skötte allt utom mockning. Frågade alltid om jag skulle hjälpa till vid insläpp om jag var i stallet den tiden, nej fick man som svar och sedan gnäll för att jag inte hjälpte till med det. Man kunde även ta in allas hästar vid skoning utom min. Bjöd alla på kaffe/saft/fika utom mig etc.. Vi tror det berodde på att jag var den enda som inte tränade för stallägaren :rofl: Dessutom försvann mina grejor och blev uppanvända. Bland annat tömdes en hel ultrashield flugspray (köpte helt ny fall min andra tog slut när jag var iväg) under en vecka när jag var på semester. Snopet när man skulle spraya hästen när man kom hem och den var tom :confused: Även annat smått och gått som fårskinnstunnel till sadelgjord osv. Synd för allt annat var verkligen perfekt med det stället.
 
Efter att ha läst här så känner jag mig bara mer och mer lyckligt lottad över de stall jag stått i.

Klara tydliga gränser. Första stallet jag stod i hade 20 inackorderingar. De ville inte ha några unghästar 4 år och under pga av att de inte hade tillräckligt med hagar. Skötte in och utsläpp de hade testat att låta någon som ville ha sina hästar ute längre men när männisan glömde åka ut och ta in sina hästar så tas alla in på samma tid.

Hagarna var numrerade tillsammans med boxen så det alltid var samma ordning på in & utsläpp och hur många hästar det än kunde rotera ibland på det stallet var det aldrig några problem eftersom det alltid var samma rutiner.

Ja stallet var lite dåligt ventilerat vilket innebar att vi aldrig fick ta ner halm från kullen när hästarna var inne eller stänga några dörrar.

Ja stallgången var trång och man passerade inte med hästarna utan flyttade då.

Detta var inget som stallägaren hymlade med utan man fick ta det eller leta annat stall.

Vår stämning i stallet kunde variera lite det var ju trots allt 20st alla med olika inriktningar hopp-dressyr-distans-western-körning och olika åsikter men aldrig att det var något dåligt över själva hästhanteringen. :)
 
Har också stått i ett stall där man betalade hö per öppnad bal man tog. En i stallet öppnade då aldrig någon bal till sig utan tog bara spillhöt som låg kvar på marken.

I ett annat stall jag stod i möttes man varenda dag av sura meddelanden på tavlan. Sånna riktigt trista meddelanden som hade gjort sig bättre att ta upp direkt med den det berörde. Jag började då vara den osköna människan som suddade ut allt och påpekade att det inte var så trevligt. Jag fick då en utskällning om att jag var den otrevliga.
 
Jag var medryttare i ett stall dar en knepig hyresgast sade upp sig via ett langt meddelande pa tavlan - nar stallagaren var bortrest utomlands under 2 veckor dessutom..
Hur tanker man som manniska da?
 
sorbifolia skrev:
- täcken fick endast användas i grushagarna, inte i gräshagen (inga undantag gavs, varesig för exemtäcken eller häst som enligt veterinär inte fick vara utan täcke vid nederbörd)

Vad var deras argument för ovanstående? :confused:

Jaha det kan man fråga sig! Förklaringen jag fick var att hästarna busade så mycket i den stora gräshagen att de drog av varandra täckarna (de gick typ 10-15 st tillsammans där mot endast 2-3 i varje grushage) og stallägaren ville inte ha massor med halvtrasiga täcken liggandes i hagen.... :confused::confused: Min teori är dock att stallägarna ville minska sitt jobb med att ta på täcken om morgonen (täckesbyte ingick i hyran).

En sak till jag kom ihåg efter att läst @Marty 's inlägg: mina hästar (+/- 1,65) fick stå i ponnyboxar medan små araber och fjordhäst stod i stora hästboxar därför att de stått där längre än mina... :up: Förstår så klart att ägarna inte ville byta till mindre box, men mtp hur stallägaren styrde allt annat med järnhand så kunne man tycka att denne även bytte om så hästarna fick tillräckligt stora (lagliga) boxar...
Oh yes and ventilationen var givetvis under all kritik, dvs. inte existerande. :meh:
 
Mitt största problem är sura meddelanden på whiteboardtavlan eller i FB grupper. Ta upp det på stallmötet eller inte alls.
Sen i nästan alla stall jag stått i har det varit för lite förvaringsmöjligheter och ojämnt fördelat. Man får "flytta" upp ett pinnhål när någon som stått där länge flyttar, det är en källa till irritation hos många. Gäller allt från hagar, till höplats, skåp och var man har sitt kraftfoder. :down:
 
Jag anser att man även har en viss skyldighet som inackoreerad att då inte bara tacka ja på stört utan faktiskt kolla upp ordentligt. Åka till det tilltänkta stallet ett par gånger och verkligen gå igenom hur man vill ha det som inackorderad.
Absolut, men det finns också stall där det inte alls är som första känslan och vad stallägaren/ansvarig berättar. Jag har stått i ett stall där stallägaren lovade guld och gröna skogar, och alt lät helt toppen. När jag väl stod i stallet så gick det ganska snabbt till det sämre. Då hade jag ändå ett par kompisar som flyttade dit någon månad innan mig, så ingen av oss trodde att det skulle gå utför så snart hösten kom.


Jag hade eget stall i ca 10 år, och när jag sedan skulle hitta ett stall att så inackorderad i tog det några försök innan det blev rätt. Tre snabba stallbyten på ett år, men därefter blev det ett fjärde där jag nu stått i 6,5 år. Jag tror det är svårt att hitta ett stall man är 100% nöjd med. Det handlar om att hitta ett stall där du och stallägaren har samma prioriteringar, och att det du får kompromissa med ändå ligger inom ramarna för ok. Sen kan det ju alltid komma personer till stallet som man har problem med, men då är i alla fall grunden bra.
 
Oh my, oh my... Min "favorit" är nog kvinnan med långt gången paranoia som med jämna mellanrum (flera gånger i veckan) anklagade andra hästägare i stallet för att stjäla hennes saker. Dessa saker kunde vara sådant som en sliten nylongrimma, en uttjänt rotborste eller en trasig grep. Vid flera tillfällen ringde hon polisen(!) för att gå till botten med dessa brott. Hon förde anteckningar i ett block som hon sedan delgav stallägaren (dessa kunde lyda "Anna kommer 15 min senare än vanligt till stallet. Ser skyldig ut!!!"). Jag kan inte minnas att jag själv blev anklagad, men vid flera tillfällen stod hon utanför min ponnys box med sitt block och skrev ner saker. Jag vet inte om det var jag eller ponnyn som var misstänkta :cautious:...
 
Jag anser att man även har en viss skyldighet som inackoreerad att då inte bara tacka ja på stört utan faktiskt kolla upp ordentligt. Åka till det tilltänkta stallet ett par gånger och verkligen gå igenom hur man vill ha det som inackorderad.

Jag brukar fråga vad som förväntas av mig.
Tyvärr hjälper det inte alltid, jag bestämde mig för att flytta till ett stall och under uppsägningstiden i gamla stallet hade det tillkommit ett gäng nya regler som jag inte informerats om och hade de funnits då hade jag aldrig flyttat dit.
Egentligen inget fel på reglerna men eftersom jag har kronisk värk så måste jag undvika stall med för mycket fysiska sysslor.
 
Jag har delat stall med så mycket konstiga människor att jag knappt minns alla.

Ponnymamman som inte kunde stänga dörrar efter sig, inte ok när det var 20 minus ute och när man kommer på morgonen har vattnet i stallet frusit.
Samma ponnymamma brydde sig inte om när man påpekade att ponnyn var halt, hon svarade att det gick alltid så.

En annan kvinna hade en häst som var typ tio år och knappt inriden. När kvinnan skulle rida och sitta upp tog hästen ett steg åt sidan, och då sa kvinnan att hästen inte ville bli riden och tog in den i stallet igen.
När kvinnan tog ut eller in sin häst till hagen kunde hästen stanna och titta på något och då blev kvinnan halvt hysterisk och sa att hästen var rädd. ofta ville hon att vi andra skulle komma med vår häst så hennes slapp vara ensam med det farliga. Den hästen var verkligen inte rädd bara lite tittig.
Alla i stallet skulle anpassa sig efter hennes häst, när grannen släppt kor i en hage mitt emot stallet blev hon hysterisk, tog in sin stackars häst som inte förstod nånting, i stallet och ville att alla fönster skulle täckas och alla andra hästar komma in och hålla hennes sällskap.
Givetvis var hon inte lika generös mot andras hästar, hon tog in sin häst när hon ville och struntade fullkomligt i om någon häst lämnades ensam ute.
Dessutom sa hon till en tonåring i stallet att det var synd att hon slutat röka eftersom de då inte kunde röka ihop mer.

De som inte kan skilja en tjock häst från en burkig (Chagall-burkig för den som är insatt) och svalt den stackars hästen för att den skulle banta och sen inte förstod varför hästen blev så argsint.

När jag hade dräktigt sto med föl vid sidan stod vi som enda inackorderingar i ett stall. Jag köpte massa extra foder som jag själv vägde upp i påsar, och jag har alltid varit noggrann med att ta rätt. Mitt sto rasade i hull och jag kunde inte förstå eftersom hon hade en foderstat som hon tidigare stått sig bra på och det var bra värden på grovfodret.
En dag kommer jag tidigare än jag planerat och det hänger kvar påsar jag gjort tidigare som inte delats ut ännu. Eftersom jag har fotografiskt minne såg det ut att vara mindre i dem än när jag hängde upp dem så jag kontrollvägde, och det var 1-2 kg mindre i varje än vad jag mätt upp. Jag sa upp mig och flyttade några veckor senare.
 
Senast ändrad:
Jag brukar fråga vad som förväntas av mig.
Tyvärr hjälper det inte alltid, jag bestämde mig för att flytta till ett stall och under uppsägningstiden i gamla stallet hade det tillkommit ett gäng nya regler som jag inte informerats om och hade de funnits då hade jag aldrig flyttat dit.
Egentligen inget fel på reglerna men eftersom jag har kronisk värk så måste jag undvika stall med för mycket fysiska sysslor.

Att som hyresvärd inte ha ett tydligt upplägg och/eller ändra drastiskt upplägg som inte är enligt premisser som redovisades vid ”rekrytering” är oerhört oseriöst.

Som @MagicaDeHex reflekterat är det ju även two-ways huruvida det blir en lyckad affär. Den som tackar ja till en stallplats har även ett stort egenintresse att inte tacka ja till något där denne känner att upplägget inte riktigt är i linje med dens uppfattning om hästhållning osv.

Jag som tidigare redovisat, lade som sagt mycket tid på att visa runt ev spekulanter, förklara upplägget, och som slutkläm skicka med de rutiner stallet hade, skriftligt i handen på intressenten, med tydligt uttalat - gå hem, tänk igenom och läs igenom. Om du känner att något gällande upplägg och rutiner inte är något du känner att du kan acceptera/leva med, så ska du inte tacka ja till stallplats hos oss, för det kommer inte ändras”.

Som sagt funkade detta väldigt väldigt bra under alla år till 90 %.
Men det kräver ju att stallägaren-uthyraren levererar detsamma tillbaka till sina hyresgäster ! Inte som du och flera erfarit att helt plötsligt ändras upplägg och regler radikalt! Ska ändringar av den kalibern ske behöver man som stallägare delge detta i god tid i enighet med uppstallningsavtalet så att hyresgäster har möjlighet att säga upp sig om de väljer det utifrån ändringar!
 
Kom att tänka på när några från ett annat stall skulle låna hagmark som gränsande till en av mina hagar.

2 av 3 av mina hästar jag hade då hade aldrig haft hästar i en grannhage så frågade när dom skulle ta ditt sina hästar så jag kunde se hur mina reagerade, fick till svar att deras hästar inte kommer springa för det får dom inte enligt den jag frågade, jo tjena inget spring efter att ha varit i små grusade hagar hela vintern och nu ut i större gräshage:rofl:.
Sprang gjorde dom och en av ägarna sprang och skrek till hästarna att sluta spring, själv tyckte jag att det gick ju lungt till.
 
Mitt största problem är sura meddelanden på whiteboardtavlan eller i FB grupper. Ta upp det på stallmötet eller inte alls.
Stallmöte? Det är långt ifrån alla stall som har stallmöten.
/Shaggy som skrivit surt inlägg till en stall"kamrat" i en fb chatt eftersom jag visste att jag inte skulle se personen på minst en vecka. Ja jag fick gnäll för det men skäms inte för jag anser fortfarande att man inte stjäl sina stallkompisars grejer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 606
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 254
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
30 735
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp