Konstiga stall ni stått i

Eller hur, vi har foderstation som rensas ut och hö fylles på vid behov och vi sorterar bort hö som blivit dåligt med. Det hö blir slängd. Tycker inte det är några konstigheter. Det är dessutom stallägarens upplägg. Vad skall man göra med hö som blivit dåligt eller hästarna bajsat i? det är ju bara att slänga :angel:
Oklart.

Jag har haft hästar i stall där vi inte haft något höspill alls också. Men då har det varit rutiner efter det med fodring 4ggr/dag. Då har jag kunnat ha fri tillgång i boxen och då vetat hur mkt hästen äter och haft minimalt med spill. (Strött med halm så evt spill har ju försvunnit med ströet) eller nu senast har jag haft spånbädd men fri tillgång på halm med tillhörande spill varje dag men det var inget problem och heller inga mängder.
Sen har jag absolut förståelse för att mycket höspill på en anläggning med begränsad gödselhanteringsmöjlighet, kan bli ett problem! Men jag har hittills inte stött på det.
 
Jag hade min första häst i ett litet stall där ägaren visade sig göra lite som hen ville. Min häst var väldigt het och behövde absolut inte en massa kraftfoder, så hon fick bara någon dl för att få i sig mineralerna. Typ. Jag gick dessutom ett hästinriktat gymnasium då och hade foderlära i skolan där jag räknat ut en bra foderstat som funkade.
Efter ett tag började hästen bete sig annorlunda. Hon var i det närmaste galen att rida ut på. Började stegra sig och försöka sticka.
Jag pratade med stallägaren om det och hen sa "jaha, det kanske är kraftfodret?"
Jag sa att hon får ju knappt något.
"Ehh.. Jag brukar ge henne NÅGRA KILO havre om dagen för att jag tycker synd om henne när hon får så lite i krubban." :crazy::up:

Hästen blev som vanligt igen när jag flyttade henne därifrån.
Detta har hänt mig också. När jag påtalade gång nummer 1456787 i ordningen att jag vill inte att du ger min häst havre för hon blir helt galen att rida av det (hästen åt pellets när vi flyttade dit och det funkade men det vägrade stallägaren hålla på med även om jag köpte det och hällde upp det själv i krubban, då öste hon bara på sin havre ovanpå) så snäste hon att eftersom vi stod i hennes stall var hästen att betrakta som hennes och jag hade inte med det att göra. Kan ju lugnt säga att jag drog därifrån illa kvickt.
 
Detta har hänt mig också. När jag påtalade gång nummer 1456787 i ordningen att jag vill inte att du ger min häst havre för hon blir helt galen att rida av det (hästen åt pellets när vi flyttade dit och det funkade men det vägrade stallägaren hålla på med även om jag köpte det och hällde upp det själv i krubban, då öste hon bara på sin havre ovanpå) så snäste hon att eftersom vi stod i hennes stall var hästen att betrakta som hennes och jag hade inte med det att göra. Kan ju lugnt säga att jag drog därifrån illa kvickt.

Samma här! ”Din stackars häst får så lite mat i krubban”. Ja, för att han inte behöver mer och jag ser hellre att han äter mer grovfoder.

Jag var väldigt tydlig med vad han skulle ha, och förberedde burkar så att det bara var att ge. Likt förbannat hittade jag rester av havre i krubban! Då förstod jag varför han varit extra nipprig.. Efter att jag rutit ifrån att han tål inte havre och mår väldigt dåligt av det fick jag i alla fall äntligen gehör. Även om gnället om ”stackarn får så lite mat” fortsatte i perioder. Helt jävla otroligt. Fokusera på din egen häst, istället.
 
Detta har hänt mig också. När jag påtalade gång nummer 1456787 i ordningen att jag vill inte att du ger min häst havre för hon blir helt galen att rida av det (hästen åt pellets när vi flyttade dit och det funkade men det vägrade stallägaren hålla på med även om jag köpte det och hällde upp det själv i krubban, då öste hon bara på sin havre ovanpå) så snäste hon att eftersom vi stod i hennes stall var hästen att betrakta som hennes och jag hade inte med det att göra. Kan ju lugnt säga att jag drog därifrån illa kvickt.

Samma här! ”Din stackars häst får så lite mat i krubban”. Ja, för att han inte behöver mer och jag ser hellre att han äter mer grovfoder.

Jag var väldigt tydlig med vad han skulle ha, och förberedde burkar så att det bara var att ge. Likt förbannat hittade jag rester av havre i krubban! Då förstod jag varför han varit extra nipprig.. Efter att jag rutit ifrån att han tål inte havre och mår väldigt dåligt av det fick jag i alla fall äntligen gehör. Även om gnället om ”stackarn får så lite mat” fortsatte i perioder. Helt jävla otroligt. Fokusera på din egen häst, istället.

Ni kanske också råkade ut för stallägare som var av åsikten att "de här nymodigheterna med mycket grovfoder och knappt något kraftfoder" var dumheter? "Hästar har alltid ätit havre. Det SKA de äta." :cautious:
 
Ni kanske också råkade ut för stallägare som var av åsikten att "de här nymodigheterna med mycket grovfoder och knappt något kraftfoder" var dumheter? "Hästar har alltid ätit havre. Det SKA de äta." :cautious:
I mitt fall också en stallägare som bara ville ha helinackorderade hästar så att hon kunde säga att alla hästar i stallet var hennes. Jag var väldigt tydlig när jag tittade på stallplatsen att jag inte vill ställa min häst hos henne och sen aldrig mer åka dit, utan jag vill rida och träna och vara i stallet varje dag. Hon kunde sagt tack men nej tack då, men istället intygade hon att det gjorde verkligen inte något om jag var i stallet. Tog typ en månad innan hon retade ihjäl sig på att jag var i stallet varje dag.
 
I mitt fall också en stallägare som bara ville ha helinackorderade hästar så att hon kunde säga att alla hästar i stallet var hennes. Jag var väldigt tydlig när jag tittade på stallplatsen att jag inte vill ställa min häst hos henne och sen aldrig mer åka dit, utan jag vill rida och träna och vara i stallet varje dag. Hon kunde sagt tack men nej tack då, men istället intygade hon att det gjorde verkligen inte något om jag var i stallet. Tog typ en månad innan hon retade ihjäl sig på att jag var i stallet varje dag.
Ehh ok :confused:
Vilka människor det finns!
 
I mitt fall också en stallägare som bara ville ha helinackorderade hästar så att hon kunde säga att alla hästar i stallet var hennes. Jag var väldigt tydlig när jag tittade på stallplatsen att jag inte vill ställa min häst hos henne och sen aldrig mer åka dit, utan jag vill rida och träna och vara i stallet varje dag. Hon kunde sagt tack men nej tack då, men istället intygade hon att det gjorde verkligen inte något om jag var i stallet. Tog typ en månad innan hon retade ihjäl sig på att jag var i stallet varje dag.
Så jävla märkligt. Vi har fullservice hos oss men alla är ju ändå i stallet och rider och som minst tittar till sina hästar varje dag. Vaddå "alla hästar i stallet var hennes"?? Det var hennes jobb att sköta servicen till alla hästar, men det betyder ju knappast att hon bestämmer över dem och än mindre äger dem. 🙈 😂
 
I mitt fall också en stallägare som bara ville ha helinackorderade hästar så att hon kunde säga att alla hästar i stallet var hennes. Jag var väldigt tydlig när jag tittade på stallplatsen att jag inte vill ställa min häst hos henne och sen aldrig mer åka dit, utan jag vill rida och träna och vara i stallet varje dag. Hon kunde sagt tack men nej tack då, men istället intygade hon att det gjorde verkligen inte något om jag var i stallet. Tog typ en månad innan hon retade ihjäl sig på att jag var i stallet varje dag.
Men herregud! :eek: som jag fick berättat för mig, att en bekant hade kollat stallplats, varpå den som hyr ut stallplatsen hade sagt dom helst inte ville folk skulle komma i stallet mer än max 4 gånger per vecka. Vad är det för fel på folk? :confused:
 
Så jävla märkligt. Vi har fullservice hos oss men alla är ju ändå i stallet och rider och som minst tittar till sina hästar varje dag. Vaddå "alla hästar i stallet var hennes"?? Det var hennes jobb att sköta servicen till alla hästar, men det betyder ju knappast att hon bestämmer över dem och än mindre äger dem. 🙈 😂
Skulle inte bli ett dugg förvånad om den personen plötsligt hade ridit på några av hästarna etc. Verkar ju vara någon mental störning om man säger "det är mina hästar"- Vad fan O_o
 
Men herregud! :eek: som jag fick berättat för mig, att en bekant hade kollat stallplats, varpå den som hyr ut stallplatsen hade sagt dom helst inte ville folk skulle komma i stallet mer än max 4 gånger per vecka. Vad är det för fel på folk? :confused:
Den personen hade en familj som hade en häst installad där när jag flyttade in, jag stod i det stallet i typ ett och ett halvt år och under den tiden såg jag nog utan överdrift den familjen max fem gånger på hela tiden. Och då var jag som sagt i stallet i stort sett varje dag (var någon dag när jag var magsjuk som jag inte åkte dit), så det var väl det hon var van vid och ville ha det så. Men då är man ju som stallägare också fri att säga nej till folk som inte delar den hästhållningen, för hon borde ju själv insett att det skulle bli mer spring i stallet med en inhyrd som ville vara där varje dag.

Det här är för övrigt samma person som blev jättearg på mig för att jag inte ville stanna i stallet när det var snöstorm och 18 minusgrader ute för att hjälpa henne städa vinden. Jag hade inga grejer på vinden. Hennes koncept var att ta betalt och sköta allt jobb. Raserianfallet när jag tog bort vederbörande från Facebook när jag hade flyttat min häst därifrån minns jag också med fasa. Då började hon skicka sms om hur vidrig jag var som tagit bort henne från Facebook. Flera månader efter att hästen flyttade därifrån....
 
Minns ett annat stall jag stog i för länge länge sen.
Ägaren hade lite speciella åsikter i stil med att häst som inte ville röra sig pga smärtande sårskador kunde vi sätta i skrittmaskinen och dra på elen - "då skulle det bli fart".

Eller som att hen matade en inackorderads häst med havre- fast den blev helt galen av det. Resultatet av havren var en häst som drog från hagen, skenade ett par varv runt galoppbanan och som grannstallet fick fånga hem. Om stallägaren nämnde detta för hästägaren? Nope!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 196
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 778
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 365
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp