Konstiga stall ni stått i

Nej, och förutsättningarna kan ju också ändras under resans gång. Sista stallet jag stod i innan jag flyttade till eget var jättebra första året. Verkligen, nästan det bästa stället jag varit på. Men det var innan det blev kollektivt. Jag hade rent krasst inte sagt ja till den platsen om förutsättningarna varit såna från början. Men jag stod i kö till ett annat stall då, och tyckte att eftersom hästen trivdes så fick jag försöka stå ut tills det blev en plats ledig i det stallet där jag stod på kö.

Sen togs det in en ny person i stallet som skapade så mycket oreda att inte hästen heller trivdes längre. Det var då jag flyttade, och det var då tanken kom att hyra ett helt eget stall istället. Lätt bästa beslutet jag tagit i mitt liv.

Jo precis.

Jag har stått i världens bästa stall, med världens bästa stallägare. Sen tog dottern över och det som tidigare varit familjärt och mysigt blev konstant skitsnack om allt och alla och hästarnas välmående hamnade allt längre ner på priolistan. Kommunikationen brast allt mer och det var liksom inte längre roligt att vara där. När inte jag trivs trivs inte hästarna heller - det var dessutom rätt hög omsättning på hästarna och våra hästar mår bäst i stabilitet.
 
En fd stallplats

Lera upp till knäna på hästarna, det fick man absolut inte nämna. Några hästar blev sjuka av det.

Helt okej att annan inackordering på order av en tredje skulle uppfostra en annans häst med stigbett bakom ägarens rygg. När ägaren sa ifrån var det ständiga mantrat ”ta det inte personligt”. Det var svaret på det mesta man undrade/tog upp. Min tanke var att om man har problem med en häst så säger man till så ägaren kan stötta/hjälpa till. Ägaren erbjöd sig t.o.m. att ta in hästen själv eller komma ut och visa när den rädda hade insläpp. Det var inte okej. Den som talade om detta för hästägaren vad som försiggick fick en ordentlig skopa skäll av stallägaren.

Man skulle dela upp att fylla vatten med den man hade hage ihop med. Utom den som för dagen var favorit hos stallägaren. Då räckte det att den fyllde nån gång i veckan så kunde den andre fylla resten.

Blev lovad att ha min häst på gräs en vinter vilket var en anledning att jag stannade ett år till. Sedan togs det tillbaka med motivering att det blir så jobbigt att luncha där. Ville jag stå där fick jag ta in/ut och luncha själv. Men att släppa andras hästar i samma gräshagar- då var det inga problem att alla skulle luncha och ta ut och in. Ville jag ha på gräs skulle jag sköta både ut-lunch- in själv. De andra slapp.

Min häst är tydligen blockhalt när den ska släppas ut, telefonlista sitter i stallet. Då jag jobbar oregelbundet vet alla att ibland kan jag inte svara utan då får man ringa min man om det är akut. Fick ett medelande på Messenger, ingen hade försökt nå min man och hästen hade stått inne 9 timmar.

Helt okej att en inackordering hittar på en egen utsläppsordning vilket resulterar i att min unghäst skadar sig och blir rejält halt. Stallägaren visste men valde att inte berätta vad som hänt. Tog jag upp det skulle man inte ”prata om gammal skit”.

Alsikeklöver i hagarna var inga problem, det var rödklöver enligt ägaren. Trots att en häst var helt sönderfrätt.

Tydliga ordningsregler att man mockar sjukhagar och paddock efter sig, för vissa.
Longering i träns utom favoriterna som glatt kunde longera i grimma när andra red och tappa hästen, hände flertal gånger.

Stallägare som kastar omkring ens saker och andras och kallar det städning. Ett täcke på boxen var regeln ändå kunde man hitta det kastat på annat ställe eller nån annans leriga benskydd inslängda i ens skåp.

Att ersätta sönderbitna täcken för 7000 fick vissa göra, hette ”normalt slitage” om man inte var favorit. Andra fick ersätta minsta reva annars åkte hästen ut eller skulle ha munkorg. Favoriterna kunde också avkräva andra på pengar för trasiga täcken. Men vägrade visa vad som var sönder… men pengar skulle de ha. När personen som ansågs ”betalningskyldig” ville veta vad som var sönder hette det att hon trakasserade och var obehaglig och blockades på alla sociala medier. Vilket ju onekligen försvårar att ta del av information i ”stallgrupperna”.

Att stänga boxdörrarna var inte så noga, inte ens om hästen stod på boxvila med helbandagerat ben och stygn i knäet. gång på gång glömdes det på en viss box. Ägaren skulle inte vara så hysterisk och skulle sluta ta saker personligt.

Inga hästar kunde vara halta eller ha ont utan bara testade ägaren som skulle spöa upp den. Att kolla upp tänder, hästen, utrustning rekommenderades inte av stallägaren.

Efter lite reseach, har ungefär samma scenario utspelats år efter år. Det finns alltid en favorit hos stallägaren som sedan mobbas ut. Ingen står där en längre tid. Av 10 avflyttade är det väl bara ett par som inte känt sig dåligt behandlade av stallägaren. Varje år nåt nytt drama glatt påhejat av denna och varje mobbas någon ut och flyttar. Stallet är dessutom ganska litet men ruljansen ganska stor.

Väldigt skönt att vara därifrån. Får ont i magen bara jag tänker på det stället.
 
En fd stallplats

Lera upp till knäna på hästarna, det fick man absolut inte nämna. Några hästar blev sjuka av det.

Helt okej att annan inackordering på order av en tredje skulle uppfostra en annans häst med stigbett bakom ägarens rygg. När ägaren sa ifrån var det ständiga mantrat ”ta det inte personligt”. Det var svaret på det mesta man undrade/tog upp. Min tanke var att om man har problem med en häst så säger man till så ägaren kan stötta/hjälpa till. Ägaren erbjöd sig t.o.m. att ta in hästen själv eller komma ut och visa när den rädda hade insläpp. Det var inte okej. Den som talade om detta för hästägaren vad som försiggick fick en ordentlig skopa skäll av stallägaren.

Man skulle dela upp att fylla vatten med den man hade hage ihop med. Utom den som för dagen var favorit hos stallägaren. Då räckte det att den fyllde nån gång i veckan så kunde den andre fylla resten.

Blev lovad att ha min häst på gräs en vinter vilket var en anledning att jag stannade ett år till. Sedan togs det tillbaka med motivering att det blir så jobbigt att luncha där. Ville jag stå där fick jag ta in/ut och luncha själv. Men att släppa andras hästar i samma gräshagar- då var det inga problem att alla skulle luncha och ta ut och in. Ville jag ha på gräs skulle jag sköta både ut-lunch- in själv. De andra slapp.

Min häst är tydligen blockhalt när den ska släppas ut, telefonlista sitter i stallet. Då jag jobbar oregelbundet vet alla att ibland kan jag inte svara utan då får man ringa min man om det är akut. Fick ett medelande på Messenger, ingen hade försökt nå min man och hästen hade stått inne 9 timmar.

Helt okej att en inackordering hittar på en egen utsläppsordning vilket resulterar i att min unghäst skadar sig och blir rejält halt. Stallägaren visste men valde att inte berätta vad som hänt. Tog jag upp det skulle man inte ”prata om gammal skit”.

Alsikeklöver i hagarna var inga problem, det var rödklöver enligt ägaren. Trots att en häst var helt sönderfrätt.

Tydliga ordningsregler att man mockar sjukhagar och paddock efter sig, för vissa.
Longering i träns utom favoriterna som glatt kunde longera i grimma när andra red och tappa hästen, hände flertal gånger.

Stallägare som kastar omkring ens saker och andras och kallar det städning. Ett täcke på boxen var regeln ändå kunde man hitta det kastat på annat ställe eller nån annans leriga benskydd inslängda i ens skåp.

Att ersätta sönderbitna täcken för 7000 fick vissa göra, hette ”normalt slitage” om man inte var favorit. Andra fick ersätta minsta reva annars åkte hästen ut eller skulle ha munkorg. Favoriterna kunde också avkräva andra på pengar för trasiga täcken. Men vägrade visa vad som var sönder… men pengar skulle de ha. När personen som ansågs ”betalningskyldig” ville veta vad som var sönder hette det att hon trakasserade och var obehaglig och blockades på alla sociala medier. Vilket ju onekligen försvårar att ta del av information i ”stallgrupperna”.

Att stänga boxdörrarna var inte så noga, inte ens om hästen stod på boxvila med helbandagerat ben och stygn i knäet. gång på gång glömdes det på en viss box. Ägaren skulle inte vara så hysterisk och skulle sluta ta saker personligt.

Inga hästar kunde vara halta eller ha ont utan bara testade ägaren som skulle spöa upp den. Att kolla upp tänder, hästen, utrustning rekommenderades inte av stallägaren.

Efter lite reseach, har ungefär samma scenario utspelats år efter år. Det finns alltid en favorit hos stallägaren som sedan mobbas ut. Ingen står där en längre tid. Av 10 avflyttade är det väl bara ett par som inte känt sig dåligt behandlade av stallägaren. Varje år nåt nytt drama glatt påhejat av denna och varje mobbas någon ut och flyttar. Stallet är dessutom ganska litet men ruljansen ganska stor.

Väldigt skönt att vara därifrån. Får ont i magen bara jag tänker på det stället.
Påminner mycket om ett stall jag stod i. Nästan alla flyttade därifrån för stallägaren betedde sig knäppt. Stallägaren hade eget stall, vistades inte särskilt ofta i stallen med inackordningar. Men man håll sig undan när hen gjorde.
Man fick inte ha lösa hästar på varken ridbana eller ridhus- kan förstå detta till vis del, men ändå konstigt att aldrig kunna löshoppa sin häst eller jobba från marken med Nh. Men respekterade såklart detta.
Man fick inte longera i ridhuset endast tömkörning, men många tömkörde sina hästar på esakt samma sätt som longering runt och runt på volt medans hästen brallade loss. Vilket bara kändes skumt. Om man longerade på utebanan skulle man ta fram och kratta efteråt. Men om man hade gjort stora spår efter hoppning eller ridning, behövde man inte göra det. Min häst fick inte gå i skrittmaskinen då hon va för "vild" och försökte trava ibland. Hon hade dock aldrig sprungit på maskinen eller sparkat eller tagit sönder den, men andra hästar som betedde sig mycket värre fick gå i maskinen.
En sån grej som är väldigt rolig när man väl har flyttat ditt pga såna grejer och då inte får använda dom. Hade förstått om min häst hade betet sig helt galet, bockat/stegrar eller annat, men hon va endast pigg og respekterade väggarna. Man fick aldrig någonsin ha allt ljus på i ridhuset, även om man va många som red samtidigt fick man rida med endast en av 3 slingor på. Man hade stallpass som va fler timmar långt. Så hade man utsläppet så skulle man även stanna och luncha hästarna. Och samma med insläpp fick man stanna och ge kvällstidning 4 timmar senare. Städdag som va verkligen att städa allt på hela gården. Har nog aldrig känt mig så dum som att betala otroligt hög hyra för då att sköta precis allt åt stallägaren som inte behövde lyfta ett finger med varken in/utsläp, fodring, städning eller någonting, faktiskt väldigt smart upplägg. Men folk gick ju med på det. Dom hade dock jämt och ständigt lediga boxar fast det va otroligt bra läge och otroligt fint ställe då folk helt enkelt inte pallade. Fick desutssom ofta kommentar om olika grejor som tycktes om det ena eller det andra. Flyttade sedan till ett trevligt stall vart jag va väldigt nöjd med stallägaren och stod kvar tills jag fick ta bort hästen och sedan flyttade till annan ort. Skall aldrig någonsin gå med på ett sådant stall som det första igen.
 
Nu vill jag inte riskera att bli upptäckt av tidigare stallägare så jag skriver väldigt kortfattat.

Trots att jag var tydlig med att jag skulle åka iväg och träna med min häst, så fick jag inte det. Fick inte heller rida de tider jag ville. Fick grova utskällningar de dagar jag var i stallet efter insläpp (då jag ibland jobbade sent) och det inte var mockat hos min häst. Mycket påhopp och anklagelser.
Droppen var när hästen blev skadad och jag fick inte ha den i sjukhage utan den skulle gå i knähög lera och jag inte fick åka till klinik när hästen vart sämre :P
 
Jag känner att jag har kite att bidra med här. 😁

Jag flyttade både mig och förra hästen (Jag skulle hyra ett hus på gården) till ett nytt stall som när vi var och tittade verkade väldigt bra. Helt ok hagar, ridhus, utebana, fina ridvägar och en ägare som både verkade trevlig och var dressyrintresserad (Vilket jag också är).
Ev borde jag ha fattat misstankar när jag var och tittade och några av hennes helklippta hästar stod ute i snöstorm och frös utan täcken, men folk har så olika åsikter om det där med täcken...

Tanken var att jag skulle morgonfodra och släppa ut, och stallägaren skulle ta in hästarna runt kl 18. (Vilket passade min dåvarande häst bra.) Det var bara det att stallägaren hästars hinkar aldrig var färdigblandade när jag kom ut i stallet på morgonen, och hon vägrade ge mig foderstater till dem, utan jag fick gissa lite.
Hennes man var typ åtta år äldre och hade parkinson, vilket innebar att han med nöd och näppe kunde ta hand om sig själv. Ändå var han ansvarig för en massa saker, bla inköp av foder. Det fungerade inte, kan man säga.
Hösilaget var av väldigt dålig kvalitet; vissa balar var mögliga och många hade mycket jord i sig. Dessutom kom de från alla möjliga smååkrar, så det blev ständiga foderbyten. Jag köpte till slut in eget, svindyrt småbalshösilage, och det blev förstås ett himla liv...
Jag är inte säker på om hästarna kom in kl 18 en enda gång. Jag fick vackert promenera ut och hämta min häst när jag kom hem från jobbet vid 21-22. Eftersom jag insåg att hon skulle vara ute så länge la jag ut foder efter det på morgonen; till henne räckte 9 kg hösilge hela dagen. Det var värre för stallägarens hästar som hade ätit upp vid 10-11 och inte fick mer förrän hon tog in och fodrade, oftast mellan 22 och 02 någon gång. Jag bestämde också ganska snabbt att jag och ingen annan kvällsfodrar min häst, efter att boxdörren varit öppen på morgonen två gånger på kort tid. Andra gången hittade jag min häst betande ute vid vedkapen. 🙈
Det hände otroligt mycket udda saker på det stället,men det som tog priset var nog ändå när stallägaren i december (Det var ett regningt år, och massor av lera överallt) någon gång i början av december stängde in sig i huset och vägrade befatta sig med några hästar. Det fick istället hennes sjuke man, som körde permobil och knappt tog sig fram i leran göra, inkl in- och utsläpp. Hon sa att hon var sjuk, men det var nog kngen slump att jag fick hennes hästars foderstater på sms två veckor tidigare. Mannen fixade någon annan som skulle släppa ut hästar mm, men han visste knappt i vilka hagar de skulle gå... Jag fick nog och ställde hem min häst på helinackordeing hos en kompis några veckor. Även om jag redan hade fått klart med ett nytt stall gick det bara inte att vara kvar.
 
Som en del andra, hästar går in när mörkret kommer (15 på vintern) eller om det är för blåsigt o regnigt…. Stallägaren räknat antal skottkärror vid mockning, ja, min häst skitar ner mkt…?

Sen det här med videoövervakning i stallgången. Visst jag förstår att man vill ha koll på hästarna och eventuella brottslingar, men det är ganska o-skönt att veta att gårdägaren sitter och kollar på en.

I lösdriften nu har ägaren bestämt att vi inte får mocka hagen, all skit ska bara krattas ut på marken som jordförbättring och även hela bädden i ligghallen får ej mockas ut utan den ska sjunka ner i leran. 😱 Kan säga att det är mkt liten yta kvar nu av icke-bajs. Det är också inte så viktigt att ligghalen är för liten, ”de är ju inte där ändå”. Ja, jag ska flytta därifrån så fort jag hittar något annat….
 
Herregud, vilken tråd :rofl: Jag har tack och lov varit förskonad från dårar. Har väl varit något stall där det varit en extremt lat stallägare som inte orkat gå upp och morgonfodra och släppa ut i tid och glömt bort att ge mat, men annars har det nog inte varit så mkt. Dock har jag ju haft flera hästar sen typ 25 år tillbaka vilket har underlättat enormt då jag aldrig varit beroende av andra hästar när det varit intag kl 15 eller i de stall där var och en får ta in sina hästar själv vilket var en mardröm.

Däremot har jag fått min beskärda del av dårar som man delat stall med. Jag hade kunnat skriva en bok 😅
 
Herregud, vilken tråd :rofl: Jag har tack och lov varit förskonad från dårar. Har väl varit något stall där det varit en extremt lat stallägare som inte orkat gå upp och morgonfodra och släppa ut i tid och glömt bort att ge mat, men annars har det nog inte varit så mkt. Dock har jag ju haft flera hästar sen typ 25 år tillbaka vilket har underlättat enormt då jag aldrig varit beroende av andra hästar när det varit intag kl 15 eller i de stall där var och en får ta in sina hästar själv vilket var en mardröm.

Däremot har jag fått min beskärda del av dårar som man delat stall med. Jag hade kunnat skriva en bok 😅
Dela med dig eller skapa en tråd med lämplig rubrik 😂😂
 
Herregud, vilken tråd :rofl: Jag har tack och lov varit förskonad från dårar. Har väl varit något stall där det varit en extremt lat stallägare som inte orkat gå upp och morgonfodra och släppa ut i tid och glömt bort att ge mat, men annars har det nog inte varit så mkt. Dock har jag ju haft flera hästar sen typ 25 år tillbaka vilket har underlättat enormt då jag aldrig varit beroende av andra hästar när det varit intag kl 15 eller i de stall där var och en får ta in sina hästar själv vilket var en mardröm.

Däremot har jag fått min beskärda del av dårar som man delat stall med. Jag hade kunnat skriva en bok 😅
Apropå att man är "skyddad" om man har flera hästar - är det något jag har lärt mig så är det att skapa allians med hagkamrater och/eller boxgrannar. Då kan man skapa sina egna motståndskraftiga små bubblor även när stallägare eller andra uppstallade fullkomligt ballar ur.
 
Hade en häst på boxvila en period, jag fodrade hö två gånger/dag och la in massor med hö så hon hade hela tiden. Hon hade hö i nät också så det var mat överallt.
Det blev iallafall mycket runtspridet hö i boxen som hon inte åt upp, blandat med spån. Så jag mockade ur en hel del hö varje dag tillsammans med blött spån och bajs såklart, hon stog inne dygnet runt. Stallägaren ville jag skulle tömma det i ligghallen i lösdriften så hästarna där kunde äta upp höet för det var onödigt att slänga 😄 gäller att vara ekonomisk och svinnsmart 👍🏻
Jag betalade bara kallhyra och köpte eget hö så därför kunde jag fodra och kasta så mycket som behövdes, jag visste ju att det var en begränsad period typ två veckor 😄 men det blev lite mat till någon annan alltså 🙌
 
Apropå att man är "skyddad" om man har flera hästar - är det något jag har lärt mig så är det att skapa allians med hagkamrater och/eller boxgrannar. Då kan man skapa sina egna motståndskraftiga små bubblor även när stallägare eller andra uppstallade fullkomligt ballar ur.

Ja men så är det ju. Det värsta är dom som ska rida på andras snällhet att inte lämna någon häst själv och Jag har varit med om 1000 ggr att folk får släpa in samma häst varenda kväll för att ägaren fullkomligt skitit i vilket. Jag slutade var snäll för många år sedan och lämnade mina ute över natten en sommar (Alltså inget ovanligt för mina)när en dåre försökte sätta det i system mot mig .

Tja hennes häst fick ju oxå spendera natten ute då och tänk den överlevde men hon fick spelet och kallade mig för djurplågare som lämnat hennes ömtåliga skatt ute hela natten. Nejdu lilla vän det är DU och ingen annan som lämnade din häst ute eftersom du inte orkade släpa dig hit för att ta in den eller var för snål för att betala någon eller för ignorant för att ringa och be någon ta in den.

Hon gjorde inte om det misstaget iallafall 😈
 
Ja men så är det ju. Det värsta är dom som ska rida på andras snällhet att inte lämna någon häst själv och Jag har varit med om 1000 ggr att folk får släpa in samma häst varenda kväll för att ägaren fullkomligt skitit i vilket. Jag slutade var snäll för många år sedan och lämnade mina ute över natten en sommar (Alltså inget ovanligt för mina)när en dåre försökte sätta det i system mot mig .

Tja hennes häst fick ju oxå spendera natten ute då och tänk den överlevde men hon fick spelet och kallade mig för djurplågare som lämnat hennes ömtåliga skatt ute hela natten. Nejdu lilla vän det är DU och ingen annan som lämnade din häst ute eftersom du inte orkade släpa dig hit för att ta in den eller var för snål för att betala någon eller för ignorant för att ringa och be någon ta in den.

Hon gjorde inte om det misstaget iallafall 😈

Det där känner jag igen.

I förra stallet var det eget intag som gällde + ingen häst fick lämnas ensam ute. Det betydde att jag ofta fick ta in 3 hästar, min egen + grannen (som inte kunde vara utan min...) och sista hästen.

Ägaren till grannhästen var medveten om sin hästs "attachment issues" och mockade min (grus) hage som tack för hjälpen. Ägaren av den sista hästen däremot, hon red mest på att nån annan tog in (de dagar jag inte var uppe var ägaren till häst nr 2 där).
 
Hade en häst på boxvila en period, jag fodrade hö två gånger/dag och la in massor med hö så hon hade hela tiden. Hon hade hö i nät också så det var mat överallt.
Det blev iallafall mycket runtspridet hö i boxen som hon inte åt upp, blandat med spån. Så jag mockade ur en hel del hö varje dag tillsammans med blött spån och bajs såklart, hon stog inne dygnet runt. Stallägaren ville jag skulle tömma det i ligghallen i lösdriften så hästarna där kunde äta upp höet för det var onödigt att slänga 😄 gäller att vara ekonomisk och svinnsmart 👍🏻
Jag betalade bara kallhyra och köpte eget hö så därför kunde jag fodra och kasta så mycket som behövdes, jag visste ju att det var en begränsad period typ två veckor 😄 men det blev lite mat till någon annan alltså 🙌
OT. Så länge det är det enda höet som de andra hästarna får tillgång till så är det ju onödigt att lägga torrt hö på gödselstacken. Jag lägger ofta sånt hö i ligghallen, men med tanken att det är strömedel i första hand. Trist iof att det inte är stallägarens hö som hen lade in där. Hen kunde ju ha frågat om hen kunde flytta ditt hö till ligghallen kanske.
 
Hade en häst på boxvila en period, jag fodrade hö två gånger/dag och la in massor med hö så hon hade hela tiden. Hon hade hö i nät också så det var mat överallt.
Det blev iallafall mycket runtspridet hö i boxen som hon inte åt upp, blandat med spån. Så jag mockade ur en hel del hö varje dag tillsammans med blött spån och bajs såklart, hon stog inne dygnet runt. Stallägaren ville jag skulle tömma det i ligghallen i lösdriften så hästarna där kunde äta upp höet för det var onödigt att slänga 😄 gäller att vara ekonomisk och svinnsmart 👍🏻
Jag betalade bara kallhyra och köpte eget hö så därför kunde jag fodra och kasta så mycket som behövdes, jag visste ju att det var en begränsad period typ två veckor 😄 men det blev lite mat till någon annan alltså 🙌

Fast hamnar rent strö och hö på gödselstacken så är det ju genast någon annans problem- först stallägarens som måste betala för tidigare tömning och därefter någon stackars bonde som inte vill ha dåligt brunnen gödsel på sina åkrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 402
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 848
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 516
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 372
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp