Konstiga saker i stall ni stått i?

Jag har bara stått i lata, fattiga och gnälliga stall med horribel hästsyn trots att det varit två ridlärare, en ridklubb och ett ”proffs stall” jag stått i/hos! 🙄😬

(Det bästa var ett ”hemmastall” men där var överhuvudet en gnällig kärring som dessutom var anledningen till att min häst skadade sig och senare efter många om och men fick avlivas vid 7 års ålder) 😓

Summa sumarum, inga mer hästar förens jag kan ha dem hemma! (möjligtvis på en så lyxig anläggning att allt sköts minutiöst och verkligen ALLT ingår utan minsta gnäll men det finns inte där vi bor så det är bara att vänta tills vi känner för att uppdatera huset till hästgård helt enkelt)
 
Kom att tänka på när några från ett annat stall skulle låna hagmark som gränsande till en av mina hagar.

2 av 3 av mina hästar jag hade då hade aldrig haft hästar i en grannhage så frågade när dom skulle ta ditt sina hästar så jag kunde se hur mina reagerade, fick till svar att deras hästar inte kommer springa för det får dom inte enligt den jag frågade, jo tjena inget spring efter att ha varit i små grusade hagar hela vintern och nu ut i större gräshage:rofl:.
Sprang gjorde dom och en av ägarna sprang och skrek till hästarna att sluta spring, själv tyckte jag att det gick ju lungt till.
Haha det måste varit en syn för gudar :rofl:
 
Stallmöte? Det är långt ifrån alla stall som har stallmöten.
/Shaggy som skrivit surt inlägg till en stall"kamrat" i en fb chatt eftersom jag visste att jag inte skulle se personen på minst en vecka. Ja jag fick gnäll för det men skäms inte för jag anser fortfarande att man inte stjäl sina stallkompisars grejer.

Fast seriöst så man messar inte utan ringer isåfall. Att ta konflikter via sms är så bortom all min förståelse vad man vill /tror sig åstadkomma med det att jag finner inga ord.
 
Fast seriöst så man messar inte utan ringer isåfall. Att ta konflikter via sms är så bortom all min förståelse vad man vill /tror sig åstadkomma med det att jag finner inga ord.

Kan det vara nåt som är olika beroende på ålder, tro? Känns som att fler yngre tycker sms, messenger osv är fullt likvärdiga med att ringa, medans fler lite äldre tycker att ringa är det enda "riktiga" sättet att kommunicera på.

Fast jag har ju ingen aning om hur gammal du är så kan vara helt ute och cykla.
 
Kan det vara nåt som är olika beroende på ålder, tro? Känns som att fler yngre tycker sms, messenger osv är fullt likvärdiga med att ringa, medans fler lite äldre tycker att ringa är det enda "riktiga" sättet att kommunicera på.

Fast jag har ju ingen aning om hur gammal du är så kan vara helt ute och cykla.

Det är helt klart, frågar du mig, en stor tendens att ”den yngre generationen” använder sms/facebook gruppen/Instagram osv att ta konflikter och gräl och allt allmänt på.

Jag är 46 så inte lastgammal, men däremot så har ju just min generation del av både det tidigare och det nyare så utifrån det har nog min generation kanske lättare att se det från bägge håll så att säga.

Oavsett ”trender” i samhället osv så vågar jag nog påstå att kommunikation direkt - personer emellan i direkt kontakt alltid är överlägset annat vid konflikter oavsett ämne.
Så person - person är nog nr 1. Telefon är bättre än att skriva sms . Som nr 2 i alternativ. 😎
 
Inget stall jag står i men känner en som annonserar ut boxplatser nu trots att de har både hovskabb och blodmask.
 
Senaste jag stod i fanns det en som alltid tömde gödselkärran mitt i ”gången” upp, på plankan alltså.
Jobbigt då det frös o högen var svår att få bort.

Sen detta med säkerhet....
Smal gång o binder upp i repgrimma. Påpekade detta en gång men de hade jag inte med att göra.
Ett tag senare ska hästen klia sig o fastnar med repgrimman och får panik men lossnar ej. Ja kom fram först o fick upp knuten.
Inte ofta man hör en häst skrika.
Men de var ändå andra gången!

Första band de två hästar i en påle utanför stallet på varsin sida. De gick ej i samma hage o kände INTE varandra.
Hör skriket från flera människor o en häst. Kommer ut till panik där hästen fått ena benet över pålen men fick ej ner de så han satte sig nästan ner.
Ägaren i full panik men livrädd. Försöker lyfta hoven men hästen har ju all sin tyngd i den.
Ja går fram o skjuter benet åt sidan så de glider av pålen..
 
I ett stall där jag haft häst och sen blev medryttare blev jag av hästägaren beskylld för att stjäla mat av andra och ge till hästen, detta när hon själv blev påkommen på bar gärning när jag inte var i stallet. Det var inte en människa som trodde ägaren, det var jag som köpte extramat till hästen och det hände aldrig när jag var i stallet.

Jag stod och putsade sadel och träns, tränset hängde på en krok i ett snöre från taket (avsett för detta) en som tillhörde en familj band upp sin hund i den hängande kroken. Jag tog loss hunden och placerade kopplet i handen på en a ägarna. Så fort jag vände ryggen till så var hunden där igen (och tränset höll nästan på att falla i backen).

En stallägare blev sur för att folk ibland glömde stänga dörren till sadelkammaren för att den var dyr att värma upp. Det har jag full förståelse för. Hon hotade då med att ta 50 kr i månaden per person för elen. Jag gjorde snabbt en ekvation om vad hon skulle få in (typ 800 kr) och det hotet försvann omedelbart. Till saken hörde att vi inte fick sätta upp värmen så uppvärmningskostnaderna påverkades inte, endast temperaturen. Nästa drag var att införa en lista där alla skulle skriva upp när de kom och gick så hon kunde spåra syndare som glömde släcka, stänga etc. Plus 8 listor med olika förhållningsregler som sattes upp i stallet för påskrivning. Det var typ tapetserat. Jag sade upp mig och några månader senare flyttade de sista.

Sen var det stallägaren som i sitt nya kontrakt införde att det i nya kraftigt höjda stallhyran ingick ett mått vardera av fodermedlen i foderkammaren, vilka foder/hur många och storleken på måtten framgick inte.

I ett annat stall fick jag veta att de färska hovmärkena i sommarhagen kom av att vi släppte hästarna där en dag (trassel med hagarna) när det var 3 dm snö och tjäle. Att hans egen häst rymt ut i hagen samma vecka hade uppenbarligen inte alls med saken att göra }>. I samma stall ägnade jag en halvtimme åt att förklara att analysen på höet som presenterades som per kg/torrsubstans inte inte var det samma som per kg foder. Torrsubstansen var 50%. Jag var dessutom tvåa på bollen, den som försökte tidigare misslyckades.
 
En sak till jag kom ihåg efter att läst @Marty 's inlägg: mina hästar (+/- 1,65) fick stå i ponnyboxar medan små araber och fjordhäst stod i stora hästboxar därför att de stått där längre än mina... :up: Förstår så klart att ägarna inte ville byta till mindre box, men mtp hur stallägaren styrde allt annat med järnhand så kunne man tycka att denne även bytte om så hästarna fick tillräckligt stora (lagliga) boxar...
Visste du inte vilken storlek på boxen du skulle få innan du flyttade in? Klart det är fel att lova er plats om boxen är för liten, men de med större boxar till mindre hästar kanske valt stallet pga boxstorleken och blivit lovad den.

Jag skulle personligen blivit förbannad om min häst flyttades till en mindre box, varför flytta in om det inte passar?
 
Stod en kort period hos en kvinna 1985 och när hösten kom plockade hon in torra löv vi skulle ha som strö.
Det var ju...fiffigt? Återvinning om inte annat! och billigt! Jag har stått i flera stall med konstiga människor. I ett stall var det en smällfet get som gick runt och där fanns det också kaninungar i orengjorda burar som smet och som katterna satte i sig. Kunde mötas av ett litet kaninhuvud på morgonen, usch.
Märkligt hur stallmiljön drar till sig människor som lever utanför samhället på något sätt. Och hur många som faktiskt är psykiskt sjuka men där vården inte har räckt till.
 
En mycket speciell person ägde en shettis som det inhandlades snordyra körgrejer till, men som aldrig användes. Trots att jag intygade att grejerna den redan hade räckte till det lilla den skulle köras. Den kanske kördes tio gånger på ett år. I skritt typ en kilometer.

Men i varje fall så får man ju köpa vad man vill, men ponnyn stod i en stohästbox och stegrade lite i boxen för att se över kanten. Inte så konstigt, ponnyn var inte speciellt upprörd. Ägaren reagerade med att vråla "LUGN!! SÅJA SÅJA LUGN!!!!" I panik. Jodå, det fungerade ju kanske sådär.
 
En mycket speciell person ägde en shettis som det inhandlades snordyra körgrejer till, men som aldrig användes. Trots att jag intygade att grejerna den redan hade räckte till det lilla den skulle köras. Den kanske kördes tio gånger på ett år. I skritt typ en kilometer.

Men i varje fall så får man ju köpa vad man vill, men ponnyn stod i en stohästbox och stegrade lite i boxen för att se över kanten. Inte så konstigt, ponnyn var inte speciellt upprörd. Ägaren reagerade med att vråla "LUGN!! SÅJA SÅJA LUGN!!!!" I panik. Jodå, det fungerade ju kanske sådär.

Eller arabägaren i stallet där jag stod som envisades med att anse att hennes häst fick panik av att stå i gången med kedjor. Vilket fler hade sett.
Dock glömde ägaren säga det till medryttaren som alltid hade hästen i gången i kedjor. Det gick jättebra......tills ägaren kom och hälsade på och såg sin häst i gången och började i panik säga "Det där går inte, hon får panik!!" och gick upp i falsett och viftade med armarna.

Hästen får total panik, sliter sig loss medan alla står och liksom glor häpet på hela scenariot och fick sedan höra: "Vad var det jag sa?".

Den araben var alltid väldigt nervös med sin ägare men inte med någon annan. Undrar varför?
 
Jag brukar fråga vad som förväntas av mig.
Tyvärr hjälper det inte alltid, jag bestämde mig för att flytta till ett stall och under uppsägningstiden i gamla stallet hade det tillkommit ett gäng nya regler som jag inte informerats om och hade de funnits då hade jag aldrig flyttat dit.
Egentligen inget fel på reglerna men eftersom jag har kronisk värk så måste jag undvika stall med för mycket fysiska sysslor.

Tycker det är klassiskt. Man frågar vad man som inackordering ska göra. Sen efter inflytt framkommer det tex att man ska släpa vattendunkar till hagen en bra bit bort, eller mocka hage fast det är lera. "hoho ja det är hårt att ha häst".
 
Eller arabägaren i stallet där jag stod som envisades med att anse att hennes häst fick panik av att stå i gången med kedjor. Vilket fler hade sett.
Dock glömde ägaren säga det till medryttaren som alltid hade hästen i gången i kedjor. Det gick jättebra......tills ägaren kom och hälsade på och såg sin häst i gången och började i panik säga "Det där går inte, hon får panik!!" och gick upp i falsett och viftade med armarna.

Hästen får total panik, sliter sig loss medan alla står och liksom glor häpet på hela scenariot och fick sedan höra: "Vad var det jag sa?".

Den araben var alltid väldigt nervös med sin ägare men inte med någon annan. Undrar varför?

Jag tror araber är den ras som har störst andel felhanterade hästar... :cautious:
 
Tycker det är klassiskt. Man frågar vad man som inackordering ska göra. Sen efter inflytt framkommer det tex att man ska släpa vattendunkar till hagen en bra bit bort, eller mocka hage fast det är lera. "hoho ja det är hårt att ha häst".

Jag har sluppit råka ut för det vare sig förr eller senare, så denna gång blev jag överraskad.

Det som ändrades var att man skulle mocka hage fem kärror per häst och vecka. Fullt rimligt om man har en häst, jag hade tre och ont i ryggen. Detta stall hade redan tillräckligt mycket fysiskt som skulle göras som jag bedömde att jag skulle kunna klara, men detta ovanpå allt det andra skulle knäcka mig. Jag talade helt enkelt om att detta kunde jag inte göra och hänvisade till att jag inte skulle flyttat in med de villkoren utan valt ett annat stall. Jag slapp.
 
Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i?
Knäppa stall ägare? inhyrda mm?
Tänkte att det kunde vara kul att höra folks historier.

Har haft häst i en hel del konstiga stall och träffat på både riktiga pykopater, folk som ljuger om allt och folk som snor grejer..
I senaste stallet fick hästarna inget hö, stallägaren ljög och sa att hen matat när den inte hade det.
Ström behövde mat inte ha på staketen, det kunde man fixa när man fick tid ett år eller så.
Lunch behöver väl inte hästarna ha på vintern? Det räcker väl med att man ger hö på morgonen vid 7 och sedan när man kommer hem vid 18-19 (altså små givor som hästarna äter upp snabbt)

Återkommer med mer historier, fyll på med era :)
Jag har mestadels stått i välfungerande stall faktiskt, men å andra sidan så har de knasbollar jag stött på varit så oerhört knasiga att de liksom uppväger alla bra stall.

En stallägare hävdade att jag förgiftade min häst med flit för att sätta dit henne. Samma stallägare hävdade att den fotosensibilitet som två av tre ston som gick i samma hage fått omöjligt hade med hagarna att göra (trots att en häst i det stallet tidigare drabbats några år tidigare) utan var cancer. Samma stallägare valde också att inte ringa mig om att min häst var väldigt dålig (stod under ständig veterinärkontakt och behandling så gott det gick, med minst tre besök om dagen av mig/min sambo/snäll kompis) utan med full vetskap om att jag var på bröllop över dagen så filmar människan hästen som har uppenbart ont och mailar till mig. På en mailadress jag inte använder (vilket jag meddelat x antal gånger). Vilket jag tack och lov först upptäcker några månader senare när jag redan flyttat.

Samma stallägare valde att hellre skälla på en annan hästägare om att hennes unghäst var så jobbig att hantera än att låta den gå ihop med min gamla, som den tidigare gått med, när min andra häst ändå stod på box i typ 8 veckor pga sjukdom, i en hage som var direkt utanför stallet. Båda hästarna hade fått sällskap och varit gladare och hon hade sluppit gå några hundra meter till med en vild unghäst med sällskapsbehov och som i frustration grävde i hagen. Men se det gick inte, eftersom hon var sur på både mig och den andra hästägaren, så då blev bara svaret "mitt stall, mina regler" och så fick hon gå där med vild häst. Principer above all.

Också samma stallägare bad att jag skulle meddela via sms på förmiddagen varje dag som jag tänkt galoppera på min vuxna häst i ridhuset, eftersom de då skulle välja att inte harva den dagen. Så här i efterhand inser jag att jag levde i total skräck för den människan och fortfarande förväntar mig att få skäll så fort jag kliver in i stallet och möter stallägaren, trots flera välfungerande stall därefter.

En annan sköning kallade till stallmöte för att "läxa upp" alla hyresgästerna och kalla oss för bl.a. bortskämda bebisar, okunniga, elaka och barnsliga. När hon sedan fick (väldigt sansat och balanserat) mothugg började hon grina, rusade ut och smällde igen dörren, för att sedan efter en stund sticka in näsan och vråla att "nu ville hon minsann åka hem".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 607
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
30 736
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp