Konstiga saker i stall ni stått i?

I mitt fall så lät det innan "men självklart flyttar vi om hästarna så att det blir bra för alla" när jag frågade om boxarna innan. Då mätte jag ju inte boxen men misstänkte att det skulle kännas litet. Min häst kunde knappt vända sig, och då var det annat ljud i skällan. Jag är van vid att man hur en box i stallet, men vilken box bestämmer stallägaren. Jag har aldrig gnällt om min häst behövt byta box inom stallet, trots olika storlekar på boxarna.
Håller med, för mig är det inget konstigt att ponny står i ponnybox, såklart lyxigt att kunna stå i större box men inget man kan kräva som inackorderad. Att alla står lagligt går först.
 
Håller med, för mig är det inget konstigt att ponny står i ponnybox, såklart lyxigt att kunna stå i större box men inget man kan kräva som inackorderad. Att alla står lagligt går först.
Tillägg till detta: klantigt som stallägare att upprätta kontrakt där hen hyr ut specifik box och inte "tillgång till box". Då målar hen ju in sig i ett hörn ang vilka fler som kan flytta in senare, om ponnyer ockuperar boxar som större hästar kunnat stå i. Klart man får göra så också om man vill men jag hade inte gjort det.
 
Håller med, för mig är det inget konstigt att ponny står i ponnybox, såklart lyxigt att kunna stå i större box men inget man kan kräva som inackorderad. Att alla står lagligt går först.
Klart man kan kräva att stå i en stor box med en ponny, om jag avtalar det med stallägaren så är det det som ska gälla. Det ska inte vara mitt problem om stallägaren tar in en för stor häst för boxen.
 
Klart man kan kräva att stå i en stor box med en ponny, om jag avtalar det med stallägaren så är det det som ska gälla. Det ska inte vara mitt problem om stallägaren tar in en för stor häst för boxen.
Ja såklart kan du kräva det och i så fall leta vidare efter stall om det är något ni inte kommer helt överens om. Men det är ju inget man kan kräva och förvänta sig att stallägaren ska ställa upp på om man inte avtalat om det i förväg. Vilket varit fallet i flera fall i stall jag stått i, nån råkade få en storhästbox/bytte till sig en sån när det var få inackorderade och blir sur när stallägaren vill stuva om hästarna för att få in fler hyresgäster. Återigen, du får kräva/deala vad du vill men det kommer aldrig bli hos mig. 😊
 
En lösdrift; De bytte från hö till hösilage utan att förvarna el vänja in magarna. Min ponny blev dålig :( , flyttade. Nästa lösdrift, där hade de ställt höbalen i ett hörn och balen "vaktades" av två storhästar som stod där sedan tidigare så ponnyn tappade massor av vikt. De hade gjort massor av listor med regler och förhållningar. Jag skulle slänga höbalsnät och det stod inte på listan så jag gissade vilken tunna det skulle slängas i, och fick en rejäl utskällning av stallägaren som såg när jag gick till den tilltänkta tunnan. Då ska det tilläggas att jag är väldigt miljömedveten och sopsorterar alltid. Jag flyttade dagen efter (totalt 2 veckor på plats).
Jag släpper gärna ut ponnyn efter ridning, han går med en häst i hagen och är den ute så blir det inga "extrametrar" att gå, då intaget måste ändå gå till den hagen. Är det nära intag och intaget är på plats, väntar jag och tar in själv. Finns alltid saker att göra :)
 
Jag har också åkt på sånt. Skrapat, målat, skurit, städat ur förråd o skjutsat ställägarens skräp till tippen, mm mm. Aldrig aldrig mer.
Lite till försvar är att som stallägare kan det vara svårt o komma ihåg allt som kan behövas skrivas in i ett kontrakt, speciellt i början kommer man inte ihåg allt , det kommer man på där just då när det behövs.Sen tycker hag kanske inte man ska köra saker på tippen :o!.Men tex man har ju lärt sig att tex nästa gång skriva in: sopa HELA stallgången, kratta upp ditt spilda ensilage,ta upp din hunds bajs och din hästs på stallplanen, lägg tillbaka sakerna där du tog dem, kasta inte mina nytvättade underlägg på golvet och häng tillbaka dem etc 😉😂
 
Lite till försvar är att som stallägare kan det vara svårt o komma ihåg allt som kan behövas skrivas in i ett kontrakt, speciellt i början kommer man inte ihåg allt , det kommer man på där just då när det behövs.Sen tycker hag kanske inte man ska köra saker på tippen :o!.Men tex man har ju lärt sig att tex nästa gång skriva in: sopa HELA stallgången, kratta upp ditt spilda ensilage,ta upp din hunds bajs och din hästs på stallplanen, lägg tillbaka sakerna där du tog dem, kasta inte mina nytvättade underlägg på golvet och häng tillbaka dem etc 😉😂

Ja men det handlade inte om vanliga saker typ sopa stallgången (sånt har du absolut rätt i, det ska ingå att hålla efter det du skriver), det handlade om helt andra saker. Genom åren blev det mer o mer "glidning" ang vad hon skulle göra och vad vi skulle göra, vi hyresgäster skulle göra saker för att "hjälpa till lite" o till slut gjorde vi i stort sett allt själva förutom ta ut hästarna på morgonen. PLUS att vi körde skräp, städade hennes förråd medans hennes karl satt o drack kaffe, mm mm. Detta var inte ett kollektivstall utan ett privatstall där vi betalade för saker som vi till slut kom att sköta själva. Jag kommer för all framtid att vara på min vakt mot sån glidning o hålla tydliga gränser mellan vad jag är beredd och inte beredd att göra. Har blivit (ut)bränd.

Detta var ett stall som är ett typexempel på ett stall där man inte hade kontrakt, och där stallägaren inte skiljde på kompisskap och hyresvärd/hyresgästrelationen (förutom när det passade henne att göra det). Jag tror nog att det är i sådana stall som det blir mest problem. Det ska vara svart på vitt, proffsigt och inga otydligheter.
 
Nu är det jättelänge sedan jag hade egen häst, men jag tror jag har varit rätt förskonad för konstigheter i de få stall jag stått i. Däremot när jag varit medryttare har jag träffat desto märkligare folk.

På ett ställe hade hästägaren jag red för ett "naturligt" tänk. Hästen skulle få lov att vara häst, bl.a. genom att gå barfota. Och det gick bra för två av hennes hästar. Den tredje var så ömfotad att han knappt kunde ridas i skritt på mjukt underlag. Hon visste dessutom om att han var så ömfotad, men gjorde ändå inget åt det.

På ett annat ställe beklagade sig hästägaren på ALLA andra. Allt var fel, fel, fel.
- Det var fel om stallkompisarna bjöd på fika. Hon var där för att ta hand om sin häst, punkt.
- Fel var det även om de fikade med varandra, för det var ju synd om deras hästar. Social kan man vara utanför stalltiden.
- Stallkompisarna red/tränade sina hästar på fel sätt. Det var synd om hästarna.
- Det var även synd om hästarna om de inte reds "tillräckligt".
- Följde stallkompisarna med hästägaren på uteritter red de på fel sätt. Det var synd om hästarna.
- När hästägaren istället hade sällskap av medryttare på sin andra häst fanns det ett (outtalat) krav att medryttaren skulle rida bredvid ägaren, för annars kunde ägarens häst bli rädd och skena. Hur kunde medryttarna inte förstå detta?!
- Hästägaren beklagade sig över alla som inte tog hand om sina eksemhästar. Den egna hästen är även den en eksemhäst, som inte tas hand om särskilt väl. Efter flera år köps ett eksemtäcke äntligen in, men hästägaren tar av det med jämna mellanrum för det är synd om hästen att behöva gå med täcke. Tada - hästen börjar klia sig. Ägaren fyar för att den kliar sönder manen. :banghead:

Jag tror inte det var meningen att jag skulle tänka att det antagligen var hon själv som var den konstigaste personen i det stallet :p
 
Fast seriöst så man messar inte utan ringer isåfall. Att ta konflikter via sms är så bortom all min förståelse vad man vill /tror sig åstadkomma med det att jag finner inga ord.

Håller inte med. Saker som är jobbiga och som kräver att jag tänker efter kring hur jag lägger fram min sak tar jag gärna skriftligt, i alla fall till en början. Ser inte problemet med det så länge man får sagt det man skall? På samma sätt tar jag gärna emot ett sms/mail whatever istället för att bli "påhoppad" IRL eller via telefonsamtal om någon har problem med mig eller vad jag gör.
 
Nu är det jättelänge sedan jag hade egen häst, men jag tror jag har varit rätt förskonad för konstigheter i de få stall jag stått i. Däremot när jag varit medryttare har jag träffat desto märkligare folk.

På ett ställe hade hästägaren jag red för ett "naturligt" tänk. Hästen skulle få lov att vara häst, bl.a. genom att gå barfota. Och det gick bra för två av hennes hästar. Den tredje var så ömfotad att han knappt kunde ridas i skritt på mjukt underlag. Hon visste dessutom om att han var så ömfotad, men gjorde ändå inget åt det.

På ett annat ställe beklagade sig hästägaren på ALLA andra. Allt var fel, fel, fel.
- Det var fel om stallkompisarna bjöd på fika. Hon var där för att ta hand om sin häst, punkt.
- Fel var det även om de fikade med varandra, för det var ju synd om deras hästar. Social kan man vara utanför stalltiden.
- Stallkompisarna red/tränade sina hästar på fel sätt. Det var synd om hästarna.
- Det var även synd om hästarna om de inte reds "tillräckligt".
- Följde stallkompisarna med hästägaren på uteritter red de på fel sätt. Det var synd om hästarna.
- När hästägaren istället hade sällskap av medryttare på sin andra häst fanns det ett (outtalat) krav att medryttaren skulle rida bredvid ägaren, för annars kunde ägarens häst bli rädd och skena. Hur kunde medryttarna inte förstå detta?!
- Hästägaren beklagade sig över alla som inte tog hand om sina eksemhästar. Den egna hästen är även den en eksemhäst, som inte tas hand om särskilt väl. Efter flera år köps ett eksemtäcke äntligen in, men hästägaren tar av det med jämna mellanrum för det är synd om hästen att behöva gå med täcke. Tada - hästen börjar klia sig. Ägaren fyar för att den kliar sönder manen. :banghead:

Jag tror inte det var meningen att jag skulle tänka att det antagligen var hon själv som var den konstigaste personen i det stallet :p


Men jösses att du stod ut... :eek::eek:
 
Håller inte med. Saker som är jobbiga och som kräver att jag tänker efter kring hur jag lägger fram min sak tar jag gärna skriftligt, i alla fall till en början. Ser inte problemet med det så länge man får sagt det man skall? På samma sätt tar jag gärna emot ett sms/mail whatever istället för att bli "påhoppad" IRL eller via telefonsamtal om någon har problem med mig eller vad jag gör.

Ja du behöver inte hålla med mig.
För mig är direktkommunikation a och o. I stallet jag står nu och när jag själv hade inackar är/var det nolltolerans för div otrevliga meddelanden på vita tavlan tex enligt samma resonemang. Det är helt enkelt något jag tror stenhårt på för en god stämning i stallet och god kommunikation människor emellan.
 
Jag stod några månader i ett mkt udda stall, hyrde även bostad på gården. Det verkade toppen när jag var och tittade, trevlig stallägare, nyharvat ridhus mm. Det var toppen i ungefär en månad, sedan började det gå utför. Jag fick höra att jag särbehandlade min häst och inte brydde mig om några andra hästar när jag svarade på stallägarens tredje fråga om att byta hage (Till en där staketet inte var klart) med " Du kan släppa dina hästar där om du vill, men min häst kommer inte att gå där." och jag kunde få kommentarer som "Jaså, har du piskat din häst nu igen" efter ridning (@Connemara kan intyga att det inte är vad jag brukar ägna mig åt).
Hästarna skulle enligt överenskommelse tas in i samband med att det blev mörkt. De var ofta ute när jag kom från jobbet vid 21-22, någon gång gick inte stallägarens och tog in sina hästar förrän vid 01. De hade då inte blivit fodrade sedan 7-8- tiden på morgonen, med hösilage som tog slut på ett par timmar. (Min häst fick med så mkt ut att hon hade fri tillgång.) Vi hade också mkt olika åsikt om hygienisk kvalitet på grovfoder.
Det går att fortsätta i all evighet, men droppen var när stallägarens bestämde att hennes parkinsonsjuke man i permobil skulle sköta in och utsläpp, och han kom och bad mig om hjälp, helt förtvivlad. Då hade jag redan sagt upp stallplatsen, men min häst fick bo hos en kompis de sista veckorna, för ingen av oss mådde bra av det stället som det var då.
 
Klart man kan kräva att stå i en stor box med en ponny, om jag avtalar det med stallägaren så är det det som ska gälla. Det ska inte vara mitt problem om stallägaren tar in en för stor häst för boxen.

”Kräva” vet jag inte, men har du avtalat att det är just en specifik box du hyr så är det givetvis det som gäller.

De flesta stallägare brukar kontraktera så att hyresgästen hyr en stallplats dvs inte en specifik box. Dels pga det några redan nämnt , men även att det utifrån hyrlagar kan bli en helt annan sak att trots legitima anledningar säga upp någon som hyr en specifik box, om den inackorderade sätter sig på tvären och det blir tvist.

Sen är det tyvärr så att många missar att läsa avtal ordentligt och/eller inte tydligt förstått upplägget att man inte har monopol på en exakt box, och då kan det ibland bli sura miner bland inackorderade om/när de får byta box.
 
Ja såklart kan du kräva det och i så fall leta vidare efter stall om det är något ni inte kommer helt överens om. Men det är ju inget man kan kräva och förvänta sig att stallägaren ska ställa upp på om man inte avtalat om det i förväg. Vilket varit fallet i flera fall i stall jag stått i, nån råkade få en storhästbox/bytte till sig en sån när det var få inackorderade och blir sur när stallägaren vill stuva om hästarna för att få in fler hyresgäster. Återigen, du får kräva/deala vad du vill men det kommer aldrig bli hos mig. 😊

Många gånger är det olika pris och formuleringar som likvärdig box i kontraktet och har man avtalat om en box med viss storlek och betalar för den så blir det klart sura miner om man ändrar på det. Det blir i praktiken att man måste säga upp avtalet och skriva ett nytt.

Jag har sett många olika modeller och inget är rätt eller fel det är helt upp till ägaren att sätta upp sin modell. @Cherarriduracell , självklart ska du bestämma om reglerna i ditt stall, ta det inte personligt, men det får alla andra också. Jag hade själv varit högst tveksam att flytta in i ett stall till en box med för små mått i hopp om att andra flyttats runt för min skull. Det hade jag velat att det ordnades innan jag kom.
 
”Kräva” vet jag inte, men har du avtalat att det är just en specifik box du hyr så är det givetvis det som gäller.

De flesta stallägare brukar kontraktera så att hyresgästen hyr en stallplats dvs inte en specifik box. Dels pga det några redan nämnt , men även att det utifrån hyrlagar kan bli en helt annan sak att trots legitima anledningar säga upp någon som hyr en specifik box, om den inackorderade sätter sig på tvären och det blir tvist.

Sen är det tyvärr så att många missar att läsa avtal ordentligt och/eller inte tydligt förstått upplägget att man inte har monopol på en exakt box, och då kan det ibland bli sura miner bland inackorderade om/när de får byta box.
I stall är det ofta olika pris (åtminstone i Stockholmstrakten) för ponnyboxar och Storhästboxar, i praktiken behöver du i så fall säga upp kontraktet om folk ska byta boxstorlek. Det handlar nog oftare om att hyra en viss typ av box, än en viss box.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 608
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
30 741
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp