Bukefalos 28 år!

Konstigt avtal vid hundköp.

Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Men att du ens överväger att stödja sådan avel?

Din hane är ju än sålänge helt omeriterad vad jag förstått det som, nej låt denna "köpare" passera och vänta på en seriös istället.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Det låter ju inte alls bra det där med kvinnan i Dalarna som stulit en massa hundar. Nej, detta känns inget vidare.

I samma stund som du lämnat hunden så är det inte säkert att du se varken hund eller pengar, det finns en kvinna som utgersig för att ha kennel i dalarna som stulit många hundar. kontakta skk kollar om hon är spärrad. Kan du inte kontakta uppfödaren? h*n kanske kan hjälpa dig hitta en ny köpare. på blocket finns det en del som försöker komma över hundar för att användas som sexobjekt Sjukt men sant.
Dom kan utge sig för att vara fattiga förtidspensionärer eller på annat slumpmässigt sätt just nu inte ha pengar, men dom har all tid och kärlek för hunden, förmodligen har dom oxå en liten gård på landet, mer än idealiskt för en hund, några har hitta hundar som dom inte betalt och sedan sålt dom dagen efter. och så kvinnan som hade en foderhund som hon band i skogen där den svalt ihjäl. så passar Dig!
Dom är säkerligen hur trevliga som helst och välsmorda i käften.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Jag verkar ha skrivit fel här, hon bor i Värmland inte Dalarna.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Aldrig i livet att jag hade sålt min hund på det sättet. Hon kan ju sälja honom vidare när hon har parat och då har du noll koll.

Uppgiften att tikarna ska löpa samtidigt kan säkert stämma. Tikar som bor gemensamt drar ofta igång varandra i löpet.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Nä, jag tyckte redan när vi hade pratat att det kändes lite konstigt. Det var därför jag frågade om det här. Skönt att ha er bukare att rådfråga ibland :)
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Har kvinnan ingen avelshane så låt henne ta en kull på honom och då får hon paya utgiften för deta och sedan när tant pant har fått pengar så kan hon betala resten..jag hade inte litat 100 på en sån här dålig förklaring!

Kolla upp henne i samband med andra kennlar de hade jag nog gjort för att kanske få en bild på vem,och vad hon är för en!

Lycka Till
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Det som slår mig är -hur fan kan man ha kapital nog att föda upp TRE kullar men inte råd att köpa EN hund. Skulle jag föda upp hade jag velat ha lite pengar att sätta in om det blir komplikationer, för att inte tala om foderkostnader, vacc, avmaskning mm för valparna.
Fast ärligt talat, det är ju inte valparna som kostar speciellt mycket i uppfödningsvärlden. Jag har valpar hemma nu som snart är 7 veckor gamla och min största utgift är för hanen än så länge. Han kostade 2.000:-/språng och 2.000:-/levande valp. För mig blev det 8.000:- då jag fick 3 st valpar, plus bensin då för att hämta och lämna hanen. Då har jag i och för sig valt en internationell champion till pappa men som bara bor 4 mil bort, men sååå mycket billigare kommer man ju inte undan.

Resten har kostat mig ca 4000:- och det innebär reggningar i SKK, vet besiktning, chippning, vaccinationer, avmaskningar, självrisken plus direktregleringen då det blev smärre komplikationer, foder etc.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Fast ärligt talat, det är ju inte valparna som kostar speciellt mycket i uppfödningsvärlden. Jag har valpar hemma nu som snart är 7 veckor gamla och min största utgift är för hanen än så länge. Han kostade 2.000:-/språng och 2.000:-/levande valp. För mig blev det 8.000:- då jag fick 3 st valpar, plus bensin då för att hämta och lämna hanen. Då har jag i och för sig valt en internationell champion till pappa men som bara bor 4 mil bort, men sååå mycket billigare kommer man ju inte undan.

Resten har kostat mig ca 4000:- och det innebär reggningar i SKK, vet besiktning, chippning, vaccinationer, avmaskningar, självrisken plus direktregleringen då det blev smärre komplikationer, foder etc.

Fast kan man inte köpa en hane för man inga pengar har, så finns det ju inga pengar till uppfödning heller.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Jag kollade lite snabbt. Kollar man på uppfödare i Värmland, så står inte denna kvinnan med.
Nu har jag bara kollat på papillonringens sida, men där brukar man ju som uppfödare vilja stå med.

Jag ser du tänkt om, och det hoppas jag du står fast vid. Sälj inte hunden dit. Annonsera på papillonsidan eller varför inte ta kontakt med uppfödaren till hunden?
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Nä, jag tyckte redan när vi hade pratat att det kändes lite konstigt. Det var därför jag frågade om det här. Skönt att ha er bukare att rådfråga ibland :)

Vad bra! Man ska alltid gå på "magkänslan" känns det inte bra sälj inte.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Säg att hon får samma antal valpar som du/tik och att, så är det i hennes fall runt rätt mycket pengar som ska ut innan hon får in några pengar, så nog kommer det att kosta henne en del..

Har hon inte pengar till att köpa denna hane, så hur ska hon ha pengar till att betala den kostnad som är minimum för dessa kullar??
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Har hon inte pengar till att köpa denna hane, så hur ska hon ha pengar till att betala den kostnad som är minimum för dessa kullar??
Det som kostar först är ju språnget. 2.000:- brukar folk kunna avvara även om de inte kan avvara 15.000:- i ett naffs.

Sen är det många som säljer sina valpar vid 4-5 veckors ålder och då vill ha in handpenning, vilket de sedan betalar levandevalpavgifterna med. Avmaskning kostar max 100:-. Veterinären när valparna är typ 7 veckor kan man få på faktura som man sedan betalar när valparna är sålda och betalade för i sin helhet. Foder kostar ju inte så mycket heller liksom. Några hundra som man kan avvara.

Så nog går det att ha uppfödning utan att ligga ute med massor med pengar.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Jag tycker ändå inte att det är särskilt genomtänkt att "köpa" en hund som man int har råd att betala, oavsett om man ska föda upp valpar eller inte. Det var inga fantasisummor jag begärde för hunden. Kan tillägga att kvinnan från värmland skickade meddelande till mig och bad mig ringa upp (innan idag alltså). Har man inte råd att ringa upp ska man nog inte köpa hund.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Det som kostar först är ju språnget. 2.000:- brukar folk kunna avvara även om de inte kan avvara 15.000:- i ett naffs.

Sen är det många som säljer sina valpar vid 4-5 veckors ålder och då vill ha in handpenning, vilket de sedan betalar levandevalpavgifterna med. Avmaskning kostar max 100:-. Veterinären när valparna är typ 7 veckor kan man få på faktura som man sedan betalar när valparna är sålda och betalade för i sin helhet. Foder kostar ju inte så mycket heller liksom. Några hundra som man kan avvara.

Så nog går det att ha uppfödning utan att ligga ute med massor med pengar.

Ja har man en liten ras och endast några få valpar. Då är det ju lätt att säga att det inte är några pengar.
Foder några hundra :D
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Men det är ju ett jättekonstigt avtal? Hon vill ha en billig hane till avel istället för att använda en hon behöver betala språngavgift och alla andra avgifter för. Fasen vad dålig jag är på att formulera mina tankar, men ja du fattar säkert.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

*kl*
Det finns en snellman-typ till som kallas Blossom i folkmun, som pysslar med väldigt konstiga papillon och phaleneaffärer. Hon både avlar och omplacerar.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Vet du var hon finns nånstans? Alltså vilken del av landet bor hon i?

*kl*
Det finns en snellman-typ till som kallas Blossom i folkmun, som pysslar med väldigt konstiga papillon och phaleneaffärer. Hon både avlar och omplacerar.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Ja, visst är det ett konstigt avtal. Och det blir ju billigare för henne att köpa en hane än att para sina tre tikar md hanar där hon får köra iväg och para och betala språngavgifter mm.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 368
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 136
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 344
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp