Bukefalos 28 år!

Konstigt avtal vid hundköp.

Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Tidigare i Lund. Om hon bor kvar där nu vet jag ej. PM:ar lite övrig info.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

PS.Länkar+baksidan av hundvärden det är där infon finns.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Jag sällar mej med övriga som varnar, det låter inte som en god idé.
Varför måste hon ha en omeriterad hane hon inte sett som bor 80 mil bort? Kan det vara så att ingen vill låna ut sina hanar?
Att planera tre valpkullar i ett läge när man inte har pengar låter inte heller särskilt seriöst.....låter mer som kullarna planeras för att få in pengar än för att bidra till rasens fortlevnad.

Hade jag varit du, skulle jag vända mej till min rasklubb och annonsera för omplacering, sätta upp lappar lokalt där jag bor och eventuellt sätta in annonser i den lokala tidningen.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Nu vill jag me säga min åsikt :D

för det första, mina tre tikar löpte samtidigt i höstas. Det skillde ett par dagar innan nästa började osv. Så det låter inte orimligt tycker inte jag. Och dessutom om hon precis som jag även har tikar me HELT olika linjer så är det ju inte helt omöjligt för henne att ha samma hane heller. Dock försvarar jag inte henne så sätt, men vänder lite på saker o ting.

Sen till Ramona. Jag håller med dig till viss del om att man som uppfödare kan hålla många kostnader nere, men foder osv är ju beroende på ras..

Mina hundar äter normalt mellan 70-80kg/månaden. Sen valpar på det. Min första kull blev 11 valpar, två gick bort första natten tyvärr.
Det gick lätt åt en foder säck i veckan åt valparna när dom åt som bäst :p
(mina får royal samt färskfoder)

Så jag behöver ha ett kapital inför varje kull :D

För övrigt skulle jag inte gå med på affären med det ser jag nu att du inte heller skulle göra, men lycka till me lillhunden:laugh:
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Sen till Ramona. Jag håller med dig till viss del om att man som uppfödare kan hålla många kostnader nere, men foder osv är ju beroende på ras..

Mina hundar äter normalt mellan 70-80kg/månaden. Sen valpar på det. Min första kull blev 11 valpar, två gick bort första natten tyvärr.
Det gick lätt åt en foder säck i veckan åt valparna när dom åt som bäst :p
(mina får royal samt färskfoder)
Fast som jag skrev tidigare, handpenningen på valparna täcker upp reggningskostnaden, levandevalpavgiften och foder, avmaskningar etc. De äter ju inte en säck i veckan när de är 4 veckor, utan det kommer ju mer vid 6-8 veckor att de äter mycket och då har man förhoppningsvis fått in tillräckligt många handpenningar för att det ska gå runt i alla fall.

Givetvis behöver man pengar för att föda upp, det bestrider jag inte heller. Men att säga att man behöver alla pengar innan man parar tiken är inte sant. Det går att lösa på annat sätt utan att vara väldigt oseriös för det.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Nu vill jag me säga min åsikt :D
Och dessutom om hon precis som jag även har tikar me HELT olika linjer så är det ju inte helt omöjligt för henne att ha samma hane heller. Dock försvarar jag inte henne så sätt, men vänder lite på saker o ting.
QUOTE]

Så du menar att bara de är någorlunda osläktade så är det OK med samma hanne till tre tikar???

Jaha! Och vad är målsättningen med aveln då, bara att födda upp gulliga valpar:confused:
Jag har i vart fall alltid försökt välja hanne som kompliterar tiken, inte samma fel och helst med samma förtjänster.
Jag har också en målsättning med min avel, som jag strävar efter.
Och det trodde jag i min enfald alla som vill kalla sig seriösa gör…
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Det som slår mig är -hur fan kan man ha kapital nog att föda upp TRE kullar men inte råd att köpa EN hund. Skulle jag föda upp hade jag velat ha lite pengar att sätta in om det blir komplikationer, för att inte tala om foderkostnader, vacc, avmaskning mm för valparna.

Precis min tanke, tycker att det låter oseriöst.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Nu vill jag me säga min åsikt :D
Och dessutom om hon precis som jag även har tikar me HELT olika linjer så är det ju inte helt omöjligt för henne att ha samma hane heller. Dock försvarar jag inte henne så sätt, men vänder lite på saker o ting.
QUOTE]

Så du menar att bara de är någorlunda osläktade så är det OK med samma hanne till tre tikar???

Jaha! Och vad är målsättningen med aveln då, bara att födda upp gulliga valpar:confused:
Jag har i vart fall alltid försökt välja hanne som komplicerar tiken, inte samma fel och helst med samma förtjänster.
Jag har också en målsättning med min avel, som jag strävar efter.
Och det trodde jag i min enfald alla som vill kalla sig seriösa gör…

Du tillägger ofta om vad "sk seriösa uppfödare", alla är inte oseriösa om man inte har samma åsikt som du. Jag vet inte om det handlar om att du och ja kanske "tänker" samma sak men inte kan uttrycka oss på ett sätt så vi förstår varann, men jag kan inte svara på vad hennes mål är, men skulle jag ha en hanne som passar mina tikar både psykiskt/fysiskt/stammässigt osv och till och med få till sverige två helt nya linjer så skulle jag inte tveka och inte heller kalla oseriöst.:confused: Dock skulle jag som hanhundsägare även vara försiktig me att låna ut min hane för att som sagt det inte ska bli samma linjer överrallt igen.

Men som sagt- jag kan inget om ts ras, inte heller vilken utsträckning den finns i. Och jag vet absolut inget om ts "köpare" har för mål med sin uppfödning.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Fast som jag skrev tidigare, handpenningen på valparna täcker upp reggningskostnaden, levandevalpavgiften och foder, avmaskningar etc. De äter ju inte en säck i veckan när de är 4 veckor, utan det kommer ju mer vid 6-8 veckor att de äter mycket och då har man förhoppningsvis fått in tillräckligt många handpenningar för att det ska gå runt i alla fall.

Givetvis behöver man pengar för att föda upp, det bestrider jag inte heller. Men att säga att man behöver alla pengar innan man parar tiken är inte sant. Det går att lösa på annat sätt utan att vara väldigt oseriös för det.

vad har du för ras och vad tar du i handpenning? Får valpköparen tillbaka ngt av dig om dom senare backar ur?
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Jag tar aldrig handpenning, så jag måste ha en bra slant sparat för kunna ta en kull.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Nej har aldrig sagt att man är oseriös för man inte har samma åsikt som jag.
Blandar du ihop mig med någon tro:confused:

Att alla tre tikarna skulle ha exakt samma fel och förtjänster och att du genom att använda en och samma hanne till dom, skulle följa ditt avelsmål du har.
Tja, vist men hur stor är sannolikheten??
Låt oss säga så här då att jag tror vi ser avel på olika sätt, du och jag

Fast jag tycker detta är långt ifrån vad tråden handlar om.
Men en egen tråd om detta hade nog varit bättre eller vad tycker du?
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Nej har aldrig sagt att man är oseriös för man inte har samma åsikt som jag.
Blandar du ihop mig med någon tro:confused:

Att alla tre tikarna skulle ha exakt samma fel och förtjänster och att du genom att använda en och samma hanne till dom, skulle följa ditt avelsmål du har.
Tja, vist men hur stor är sannolikheten??
Låt oss säga så här då att jag tror vi ser avel på olika sätt, du och jag

Fast jag tycker detta är långt ifrån vad tråden handlar om.
Men en egen tråd om detta hade nog varit bättre eller vad tycker du?


ja absolut skulle en ny tråd fungera bättre så vi inte förstör denna. Nä jag har inte en hane som passar alla mina tikar men om han skulle gjort det och förutsättningarna va som jag skrev i mitt tidigare inlägg me fysiskt/psykiskt/ ja hela baletten så hade jag nog använt honom till fler än en tik i allafall. men INTE till alla.

tur e väl att alla inte tycker/tänker exakt lika dant för då skulle nog kanske inte det heller va riktigt bra, men om alla enas om att man försöker göra det bästa av situationen till sin ras, använder sunt förnuft och strävar efter att rasen skall gå framåt så e det ett steg i rätt riktning. Avel är ju så fruktansvärt STORT.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Ni kan fortsätta diskutera här om ni vill det, jag har redan fått svar på mina funderingar.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

vad har du för ras och vad tar du i handpenning? Får valpköparen tillbaka ngt av dig om dom senare backar ur?

Handpenning SKA man inte ha tillbaka om inte valpen allraminst dör innan leverans. Handpenning är säljarens säkerhet mot att folk velar och ändras sig.
Däremot om man har seriösa förhinder så kanske man kan komma överrens om något, alt om man har fler på kö så att man iallafall får sålt valpen snabbt.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

finns det möjligen några såna hemska människor som luras i t.ex. filipstad? har haft kontakt med väldigt oserösa hundmänniskor därifrån och undrar om det är någon att varna andra för...
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Det har jag ingen aning om. Kvinnan som jag hade kontakt med var ifrån lite utanför Karlstad. Men det är väl ganska nära Filipstad va?
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

usch då..
råka ut för ett par i 50års åldern som snacka det blå från himlen när jag var i funderingarna att omplacera min hund, men han blev sjuk i sista stund och fick åka till kliniken varför jag avbröt köpet. jisses vad dem blev förbannade (hade inte betalt handpenning, aldrig sett hunden osv, jag tyckte jag var sjysst som inte sålden en sjuk hund :S)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 362
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 132
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp