Bukefalos 28 år!

Konstigt avtal vid hundköp.

Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Handpenning SKA man inte ha tillbaka om inte valpen allraminst dör innan leverans. Handpenning är säljarens säkerhet mot att folk velar och ändras sig.
Däremot om man har seriösa förhinder så kanske man kan komma överrens om något, alt om man har fler på kö så att man iallafall får sålt valpen snabbt.

Lite kl men ändå inte ;)


Och jag skulle aldrig någonsin kräva handpenning på ett djur.
Tänk om folk börjar tveka, men fortsätter köpet för de inte vill mista sina pengar :eek: Hemska tanke....
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Då sa hon att om jag väntade en vecka kunde hon skrapa ihop 5000 och betala resten senare. Men jag sa att jag ville sälja honom till någon som bodde närmre för att det kändes som om det var lättare för mig att veta hur han hade det då.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

En viktig sak ang handpenning. Jag är också en av dom som inte tar handpenning, för jag vill förbehålla mig rätten att säga nej till valpköpare. Har du tagit emot handpenning, kanske utan att träffat valpköparna är det deras säkerhet gentemot dig som uppfödare dvs dom är garanterade en valp kanske tom en bestämd valp i kullen. Om du senare får negativa vibbar från valpköparna kan du inte backa tyvärr. Jag vill heller inte att folk sätter sig på lista hos mig utan jag säger alltid till dom som ringer att jag utgår från där jag tror valpen/hunden passar och att jag först och främst ser till valparnas bästa. Det brukar dom flesta acceptera och tom tycka är bra.

Vad händer annars om du har fått handpenning på en valp och du sedan får veta konstiga saker om köparen eller när köparen kommer för att hämta sin valp? Du kanske upptäcker att mycket av det som han/hon tidigare sagt inte är sant osv osv. Du har ingen rätt att backa ur köpet utan valpköparen är garanterad valpen iom handpenningen. Visst du kan backa ändå och ta på dig att köparen stämmer dig, men jag vill iallafall hellre ha ryggen fri och att valpköparna vet att jag vill ha rätten att säga nej om jag tycker det inte verkar OK. Detta är viktigt att tänka på ifall man funderar på att ta handpenning på sin/sina valpar. Hellre att dom får gå kvar hos mig tills rätt köparen dyker upp än att jag "tvingas" sälja till en jag kanske inte känner 100 för.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Passar på att ställa en fråga här, hoppas att nån kunnig är inne och läser. Vill inte starta en ny tråd bara för en fråga.

Jag kollade upp en hund på hunddata, på veterinär stod det såhär:
2006-11-27 HD grad C
2006-11-27 lateralt grad 2
2006-11-27 måttlig utbredning (2)

Vad innebär det? Själv har jag inte en aning.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Passar på att ställa en fråga här, hoppas att nån kunnig är inne och läser. Vill inte starta en ny tråd bara för en fråga.

Jag kollade upp en hund på hunddata, på veterinär stod det såhär:
2006-11-27 HD grad C
2006-11-27 lateralt grad 2
2006-11-27 måttlig utbredning (2)

Vad innebär det? Själv har jag inte en aning.
Jag är inte helt insatt, men jag tror att det första är Höftledsdysplasi. Vad jag förstår är det lite olika mellan raser hur allvarligt man ser på grad C. (graderas från bäst grad A till sämst grad E)

Det andra verkar vara patellaluxation, det vill säga at man kan manipulera patellan(knäskålen) ur sitt läge.....minns inte om lateralt är i sidled eller eller uppåt/neråt.

Det tredje har jag ingen aning om....kanske armbågsled?
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Passar på att ställa en fråga här, hoppas att nån kunnig är inne och läser. Vill inte starta en ny tråd bara för en fråga.

Jag kollade upp en hund på hunddata, på veterinär stod det såhär:
2006-11-27 HD grad C
2006-11-27 lateralt grad 2
2006-11-27 artros, måttlig utbredning (2)

Vad innebär det? Själv har jag inte en aning.
 
Sv: Konstigt avtal vid hundköp.

Tack för ditt svar. Artros skulle det stå på sista där, har lagt till det nu.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 362
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 132
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp