Sv: Konstigt?

Tycker bara att man inte förstått vilket ansvar det är med små bebisar. Känner att man måste "lämna bort" för att behöva sin egen tid - redan efter 2-3 månader kanske man inte var redo att få barn?

Just sådana uttalanden får bra föräldrar att känna sig värdelösa och otillräckliga :cool:

Jag personligen tycker du har en märklig inställning till vad som gör en människa till en bra förälder, med ditt prat om att "offra sig" etc., men det är ju du som känner att du gör det och funkar det för dig så är det ju bra.

Sen har ju du ganska svårt för mig så jag vet inte vad jag känner inför ditt uttalande om hur jag är.

JAG tycker fortfarande att det är oansvarigt att lämna ifrån sig nyfödda barn pga nöjen, vad är det för fel med det?

Om man behöver få vara ifred för sig själv för att kunna vara en bra förälder så är det väl alldeles utmärkt om man gör det? Istället för att bli irriterad och känna sig instängd? Sen vad man gör på sin egentid spelar ju faktiskt ingen roll. Och inte vem som sitter barnvakt heller så länge det är någon som känner barnet.

Vet man inte innan man skaffar barn att det är tålamodsprövande, energikrävande och allt vad nu alla upplever? Har man en bra andra förälder till barnet så får man ju avlastning ändå.

Varför välja om man både kan äta kakan OCH ha den kvar?

Jag finner mammaskapet till en nykläckt vara precis lika krävande som att arbeta Jour - man är alltid i standby, redo att lyda den lillas minsta pip. Men från jobbet kan man gå hem och vila...

Tycker tvärtemot dig, att det är viktigt att ha några timmars egentid i veckan där man kan komma bort från sin mammaroll helt och hållet och slappna av och lufta skallen. Stallet är ett ypperligt stället att göra det på, en trevlig fest med gamla bekanta några timmar likaså. Detta för att orka, för att längta lite, och för att glädjas över att komma hem till sin krävande knodd igen.

Man offrar sig som en god förälder, men man behöver inte martyrisera sig själv i onödan om alternativ finns. Man behöver inte göra allt enligt handboken, det funkar ändå, om man lyssnar lite på den lilla.

Har ingen här en pappa/mamma till sitt barn eller? Jag hänger inte med...

Jag har flera timmars ensamtid i veckan, men då är ju givetvis sonen med sin pappa.

Just sådana uttalanden får bra föräldrar att känna sig värdelösa och otillräckliga :cool:

Jag personligen tycker du har en märklig inställning till vad som gör en människa till en bra förälder, med ditt prat om att "offra sig" etc., men det är ju du som känner att du gör det och funkar det för dig så är det ju bra.

Jag skrev tydligt efteråt att jag uttryckte mig som ett arsle, men folk läser och tolkar som de vill.

Jag kommer inte ändra inställning, i mina ögon är det oansvarigt att båda föräldrarna/vårdnadshavarna ger sig iväg när barnet är nyfött för att roa sig. Kan man inte hålla sig hemma ens 2 månader? Känner jag. Eller att den ena ger sig ut och har kul medan den andra är med barnet - inga konstigheter.

dom som inte har det då?
jag tycker att det är ganska konstigt att folk kan tycka att det är sååå hemskt att andra vill lämna iväg sina barn ett par timmar, att vara förälder är ju inte likadant för alla, ffa har alla inte samma förutsättningar men sen är ju alla olika, det kan inte per automatik betyda att man är en dålig förälder.
en del människor behöver mer egentid, då är det väl sjukt mycket bättre att utnyttja det nätverk man har? en glad förälder ger ett glatt barn, mår man bra får man mer energi att ge allt när man är med barnet.
Lykke är med i stallet nästan varje dag, jag anpassar ju allt jag gör efter henne, jag rider bara om hon har somnat och när det är folk i stallet, vaknar hon har hon en färdig flaska iordninggjord så hon kan få mat eller så kollar de böja etc, låter henne vara med eller vaggar på vagnen. hon är inte gnällig, gråtig eller skrikig på så vis. hon sover mest i stallet.
på torsdagar har jag en grej och då är hon hemma hos sin morfar ett par timmar. ibland är hon kvar hemma på helgerna med mormor när jag åker till stallet. på fredag ska jag få ha egentid och åka iväg och fira en kompis som fyller år, mamma ska ha hand om Lykke och jag vet inte riktigt när jag kommer hem. nu är det väl skillnad för mormor finns ju alltid till hands för mig och Lykke, vi bor ju ihop och hon är inte annorlunda om jag inte är hemma, hon har ingen problem att komma till ro.
men å andra sidan är jag ju alltid själv, jag har hittills bara haft en natt då jag behövt och fått avlastning och jag känner att det ska bli skönt att komma iväg och bara vara mig själv och så.
och eftersom det är tålamodsprövande, energikrävande och så vidare är det ju bättre att få ett break innan man ev går upp i atomer, att ge sig själv de bästa möjliga förutsättningarna måste vara det bästa som går att göra tycker jag.

dom som inte har det då?
jag tycker att det är ganska konstigt att folk kan tycka att det är sååå hemskt att andra vill lämna iväg sina barn ett par timmar, att vara förälder är ju inte likadant för alla, ffa har alla inte samma förutsättningar men sen är ju alla olika, det kan inte per automatik betyda att man är en dålig förälder.
en del människor behöver mer egentid, då är det väl sjukt mycket bättre att utnyttja det nätverk man har? en glad förälder ger ett glatt barn, mår man bra får man mer energi att ge allt när man är med barnet.
Lykke är med i stallet nästan varje dag, jag anpassar ju allt jag gör efter henne, jag rider bara om hon har somnat och när det är folk i stallet, vaknar hon har hon en färdig flaska iordninggjord så hon kan få mat eller så kollar de böja etc, låter henne vara med eller vaggar på vagnen. hon är inte gnällig, gråtig eller skrikig på så vis. hon sover mest i stallet.
på torsdagar har jag en grej och då är hon hemma hos sin morfar ett par timmar. ibland är hon kvar hemma på helgerna med mormor när jag åker till stallet. på fredag ska jag få ha egentid och åka iväg och fira en kompis som fyller år, mamma ska ha hand om Lykke och jag vet inte riktigt när jag kommer hem. nu är det väl skillnad för mormor finns ju alltid till hands för mig och Lykke, vi bor ju ihop och hon är inte annorlunda om jag inte är hemma, hon har ingen problem att komma till ro.
men å andra sidan är jag ju alltid själv, jag har hittills bara haft en natt då jag behövt och fått avlastning och jag känner att det ska bli skönt att komma iväg och bara vara mig själv och så.
och eftersom det är tålamodsprövande, energikrävande och så vidare är det ju bättre att få ett break innan man ev går upp i atomer, att ge sig själv de bästa möjliga förutsättningarna måste vara det bästa som går att göra tycker jag.

Jag är tydligen den enda som fortfarande diskuterar huvudinlägget.....Ett par timmer är skillnad mot sex timmar för fest.

Man kan vänta med nöjen ett par månader till. Men i ditt fall, som mer eller mindre delar med din mormor - blir ju hon som den "andra föräldern". Så jag ser inget fel med det. Skulle det däremot vara nån som träffat barnet ett fåtal gånger känns det så fel för min del. Att man ens kan slappna av när en "ny" tar hand om sitt barn förstår jag inte.

Ibland ogillar jag den "moderna" föräldern så fruktansvärt mycket. Man ska vara social, festa, vara som innan barnet föddes, ha tid för sig själv, samtidigt ha fruktansvärt fint hemma, se ut som en stjärna - ni hajar grejen... KONSTIGT att folk blir deprimerade.

Senast ändrad:

Jag orkar inte diskutera med 18 andra om detta så jag ångrar grovt att jag ens började skriva.

- JA, jag tycker det är oansvarigt att lämna ifrån sig sitt barn till en ny person för nöjen i så tidig ålder.

- JA, jag tycker att man har rätt att få tid för sig själv hur liten bebisen än är. Om det inte innebär att "vem som helst" passar barnet för att man ska på fest i flera timmar. Sånt kan vänta.

- SJÄLVKLART, är det inte konstigt om barnet blir passat av nån som känner barnet väldigt väl. Om man nu har en sån nära relation med någon annan.

Ska jag svara på nåt mer?

För jag är tydligen den enda som fortfarande skriver om huvudinlägget, inte hur man väljer att skaffa barnvakt i övrigt.... Som ALLA andra verkar göra - därav en del missförstånd.

fast jag tycker inte 6h är en enormt lång tid. däremot för att återgå till huvudinlägget känns det ju jobbigt att mormor är orolig inför det hela.
jag har väldigt få behov, för mig räcker stallet gott o väl men det är ju enormt skönt att få ha på sig helt vanliga kläder och bara vara en vanlig person ibland.
men jag hajjar ju också att det är skillnad för Lykke bor ju med mormor etc. men jag tycker man ska respektera att alla gör och tänker och tycker annorlunda, så länge inte barnet far direkt illa har jag svårt att se problemen.
jag vet att många tycker det är fruktansvärt att jag har med mig Lykke överallt, till stallet o.s.v. men ptja, så ser mitt liv ut och jag kan tyvärr inte ändra på det. sen är jag sjukt tacksam för att hon är så snäll och lättsam, det är aldrig jobbigt när man är iväg.
även när hon är hos morfar är det inga problem, hon äter, bajsar och skrattar åt morfar så alla är nöjda!

men jag förstår vad du menar, vore det någon vem som helst som passade Lykke skulle jag snarare tänka om. jag är alltid med i början när hon är med nya personer o.s.v. skulle inte lämna alls till någon som hon inte vart med alls.

Ibland ogillar jag den "moderna" föräldern så fruktansvärt mycket. Man ska vara social, festa, vara som innan barnet föddes, ha tid för sig själv, samtidigt ha fruktansvärt fint hemma, se ut som en stjärna - ni hajar grejen... KONSTIGT att folk blir deprimerade.

Du är inte nyfiken på hur föräldrar i andra delar av världen lyckas uppfostra harmoniska barn, trots att de inte har en föräldraförsäkring och tvingas ut i jobb efter bara några veckor? ;)

Nu kanske du personligen är övertygad om att barn far illa i denna diskussion men tar inte barnen skada så är frågan rätt ointressant, tycker du inte?

Fast Lambo har ju faktiskt skrivit att barnet högst troligt inte tar skada av detta men att HON själv tycker att det är fel ( personliga åsikter ) :)

Du är inte nyfiken på hur föräldrar i andra delar av världen lyckas uppfostra harmoniska barn, trots att de inte har en föräldraförsäkring och tvingas ut i jobb efter bara några veckor? ;)

Nu kanske du personligen är övertygad om att barn far illa i denna diskussion men tar inte barnen skada så är frågan rätt ointressant, tycker du inte?

Det finns väl andra personer i barnets närhet som barnet kan knyta an till förmodar jag? Eller..?

Fast Lambo har ju faktiskt skrivit att barnet högst troligt inte tar skada av detta men att HON själv tycker att det är fel ( personliga åsikter ) :)

Jag är väl medveten om detta men då Sverige är unikt med sin föräldraförsäkring så kanske Lamban i sin personliga åsikt kan släppa rädslan/principen eftersom andra lösningar bevisligen fungerar?
Dvs att döma andra efter sig själv kan kanske framkomma som mindre givande?

Generellt, oavsett vad det gäller, så finns det i regel fler än ett rätt, fler än en lösning och alla kan vara precis lika bra.

Gudarna ska veta att det finns många bestämda åsikter i hur man skall vara som förälder.
Jag har inga barn men som utomstående betraktare kan jag önska att fler föräldrar lyssnade på sina egna behov och var mer måna om sig själva, sina partners och sina relationer.
Då skulle kanske fler barn få växa upp med sina föräldrar under samma tak?

Jag är väl medveten om detta men då Sverige är unikt med sin föräldraförsäkring så kanske Lamban i sin personliga åsikt kan släppa rädslan/principen eftersom andra lösningar bevisligen fungerar?
Dvs att döma andra efter sig själv kan kanske framkomma som mindre givande?

Generellt, oavsett vad det gäller, så finns det i regel fler än ett rätt, fler än en lösning och alla kan vara precis lika bra.

Gudarna ska veta att det finns många bestämda åsikter i hur man skall vara som förälder.
Jag har inga barn men som utomstående betraktare kan jag önska att fler föräldrar lyssnade på sina egna behov och var mer måna om sig själva, sina partners och sina relationer.
Då skulle kanske fler barn få växa upp med sina föräldrar under samma tak?

Jag vet att det fungerar på ett annat sätt i andra länder. Men oftast är det ju samma person som tar hand om det lilla barnet då också? En som är trygg med situationen och en som barnet kommer känna väl.

Bara för att "andra gör så" måste man själv inte göra så. Vi är ju unika, som du skriver, med våran föräldraförsäkring, varför inte ta vara på det då.

Det tror jag inte, fast det var en fin tanke! Förhållanden spricker för folk utan barn också. Är det inte starkt nog att klara av att överleva när man får barn så var det väl rätt att det tog slut. Så barnet får två lyckliga föräldrar på varsitt håll istället. Det är nog så svårt att få ett barnlöst förhållande att hålla :D

Jag säger inte hur folk ska vara, bara hur jag tycker att det kan vara.

Att lämna bort sitt barn i 6 timmar till någon som det har träffat många gånger och som är trygg med barnet och som barnet är tryggt med och fungerar bra är inget problem alls i min bok.

Så i min värld är det direkt BS att det skulle vara ett problem.

Håller med!

Ja visst, småbarnsåren är vare sig svart eller vit och det finns många goda lösningar.

Alla lösningar är ju bra förutom dom dåliga :)

Men som jag förstått L så diskuterar hon händelsen som TS tog upp i sitt ursprungsinlägg och många övriga ( inkl dig ? ) diskuterar mer generellt nu ?

Mitt svar rent generellt kring detta:

Barnet vet ju inte av vilken anledning som den lämnas, därav är anledningen ( så länge den är laglig ) rätt orelevant. Om barnet inte far illa av att lämnas så måste det vara upp till var förälder att beslut om.

Vad jag personligen själv kännt har jag dock redan skrivit trots sin orelevans ;)

Senast ändrad:

Nyfiken fundering: när anser du att det ok med partaj och andra barnfria aktiviteter utan att du ska reflektera över om det är känslomässigt/moraliskt rätt eller fel?

Exakt, jag trodde ju tråden diskuterade barnets väl och ve, vilket är fullt rimligt. Inte moralfrågan om varför barnet lämnas. Barnet påverkas väl inte av orsaken till lämnandet?

Det blir ju jättekonstigt om körlektioner är ok, tenta helt ok, bio går tveksamt bra (har passat 3 månaders under biobesök tillsammans med dess farmor, tösen mådde prima), men är det fest då minsann! eh, vad är fest för er egentligen. Supa och krypa under borden? Fest för mig är umgänge och samtal med vänner, ev dricks det enstaka glas vin. Umgänge med vänner måste ju absolut höra till livets nödtorft och psykologiskt välmående. Och jo jag är en sådan som tycker om mina vänner "i flock".

Själv skulle jag bli deprimerad av att inte träffa andra människor än mamma och min man i 6 månader.

Exakt, jag trodde ju tråden diskuterade barnets väl och ve, vilket är fullt rimligt. Inte moralfrågan om varför barnet lämnas. Barnet påverkas väl inte av orsaken till lämnandet?

Det blir ju jättekonstigt om körlektioner är ok, tenta helt ok, bio går tveksamt bra (har passat 3 månaders under biobesök tillsammans med dess farmor, tösen mådde prima), men är det fest då minsann! eh, vad är fest för er egentligen. Supa och krypa under borden? Fest för mig är umgänge och samtal med vänner, ev dricks det enstaka glas vin. Umgänge med vänner måste ju absolut höra till livets nödtorft och psykologiskt välmående. Och jo jag är en sådan som tycker om mina vänner "i flock".

Själv skulle jag bli deprimerad av att inte träffa andra människor än mamma och min man i 6 månader.

Men varför ser ni det sådär när jag har skrivit att man kan väl ut o roa sig bara rätt person passar barnet.

Tycker ni vrider o vänder allt hela tiden.

Jag tycker inte att rätt person är en person som inte känner barnet eller känner för att passa barnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 572
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 583
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka