Bukefalos 28 år!

Konsttråden!

Fyfan vilken svettig grej. Men nu är jag typ klar med min lilla studie ”Under bron”.

DE819481-9C0E-41E9-A620-19A08C94E221.jpeg


Färgerna är mer intensiva/soliga IRL men svårt att få på bild. Duken är också oljig och blänker lite ojämnt.
Det svåraste var absolut finmotoriken här. Inser att jag har helkass finmotorik när jag ska dra raka linjer på fri hand.
 
Fyfan vilken svettig grej. Men nu är jag typ klar med min lilla studie ”Under bron”.

Visa bifogad fil 97951

Färgerna är mer intensiva/soliga IRL men svårt att få på bild. Duken är också oljig och blänker lite ojämnt.
Det svåraste var absolut finmotoriken här. Inser att jag har helkass finmotorik när jag ska dra raka linjer på fri hand.

Jag trodde det var ett referensfoto först. Jättesnygga fönster och speglingarna där i. 😀
 
Visa bifogad fil 97342
mmm tänkte sluta bomba fototråden med min digitala konst.

Visa bifogad fil 97470
Om ni undrar varför jag använder fotografier och likande så är detta vad jag presterar på fri hand.

Jag gillar den har ... det far mig att tanka, fantisera, om bade ritningen och hasten. Jag gillar den forsta ocksa, men det ar lite for "pretty" och for mycket soluppgang/nedgang for mig, men jag gillar verkligen hasten. (Vi har manga konstverk av hastar, och nagra kor, bade i grenar och kvistar och i metall som star lite har och var i naturen haromkring)
 
Jag har gått lite ”back to basis” och målar enkla vardagliga saker.
Idag la jag grunden för denna som kommer bli en lampa. Fokus kommer ligga på att måla ljus. Basen ska torka nu och i nästa steg ska jag måla in mer ljus och detaljer på skärmarna

6F46E567-5832-457A-8A23-3AC9991C33FF.jpeg
 
Känt att jag tappat bort mig lite i porträttmåleriet. Börjat ifrågasätta varför jag gör det. Jämföra mig med andra rent tekniskt osv.
Diskuterade med min kära granne och konstnärliga handledare.
”Törnis varför målar du porträtt? Är det för att måla av fotografiskt? För att briljera tekniskt? Måla av exakt? Måla porträtt av kändisar eller gulliga barn?
Vad är egentligen det viktigaste för dig när du målar ett porträtt? Vad driver dig?”

Jag funderade ganska länge. Sen stod det klart för mig. För mig är att måla ett porträtt att fånga en känsla. En inre känsla som är svårt att fånga i ett dött ting, tex i en husvägg eller en lampa men går att fånga i en människa på ett annat sätt.

Är snart klar med denna! Modell är min äldsta brorsdotter

F1A990A7-3DE5-4208-9B44-073953C58A14.jpeg
 
Känt att jag tappat bort mig lite i porträttmåleriet. Börjat ifrågasätta varför jag gör det. Jämföra mig med andra rent tekniskt osv.
Diskuterade med min kära granne och konstnärliga handledare.
”Törnis varför målar du porträtt? Är det för att måla av fotografiskt? För att briljera tekniskt? Måla av exakt? Måla porträtt av kändisar eller gulliga barn?
Vad är egentligen det viktigaste för dig när du målar ett porträtt? Vad driver dig?”

Jag funderade ganska länge. Sen stod det klart för mig. För mig är att måla ett porträtt att fånga en känsla. En inre känsla som är svårt att fånga i ett dött ting, tex i en husvägg eller en lampa men går att fånga i en människa på ett annat sätt.

Är snart klar med denna! Modell är min äldsta brorsdotter

Visa bifogad fil 98939
Så underbart fin!
 
Känt att jag tappat bort mig lite i porträttmåleriet. Börjat ifrågasätta varför jag gör det. Jämföra mig med andra rent tekniskt osv.
Diskuterade med min kära granne och konstnärliga handledare.
”Törnis varför målar du porträtt? Är det för att måla av fotografiskt? För att briljera tekniskt? Måla av exakt? Måla porträtt av kändisar eller gulliga barn?
Vad är egentligen det viktigaste för dig när du målar ett porträtt? Vad driver dig?”

Jag funderade ganska länge. Sen stod det klart för mig. För mig är att måla ett porträtt att fånga en känsla. En inre känsla som är svårt att fånga i ett dött ting, tex i en husvägg eller en lampa men går att fånga i en människa på ett annat sätt.

Är snart klar med denna! Modell är min äldsta brorsdotter

Visa bifogad fil 98939
Och det är ju känslan du är så bra på!
 
Känt att jag tappat bort mig lite i porträttmåleriet. Börjat ifrågasätta varför jag gör det. Jämföra mig med andra rent tekniskt osv.
Diskuterade med min kära granne och konstnärliga handledare.
”Törnis varför målar du porträtt? Är det för att måla av fotografiskt? För att briljera tekniskt? Måla av exakt? Måla porträtt av kändisar eller gulliga barn?
Vad är egentligen det viktigaste för dig när du målar ett porträtt? Vad driver dig?”

Jag funderade ganska länge. Sen stod det klart för mig. För mig är att måla ett porträtt att fånga en känsla. En inre känsla som är svårt att fånga i ett dött ting, tex i en husvägg eller en lampa men går att fånga i en människa på ett annat sätt.

Är snart klar med denna! Modell är min äldsta brorsdotter

Visa bifogad fil 98939
Det är ju den känslan som du fångar så himla bra som gör att man ser att det här är "ett Törnis-verk" utan att egentligen veta att du målat tavlan. Älskar dina porträtt med djur där du fångar dubbel känsla liksom!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 418
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 765
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 918
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 260
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp