Bukefalos 28 år!

Konsumera mindre 2018!

För mig finns aspekten präktighet inte ens på skalan. Känns märkligt att basera konsumerande utifrån någon sådan skala? För mig handlar det om att vara överens med mitt samvete. Utifrån ungefär samma grund som detta med att aldrig slänga mat.


Ser du inte skillnaden i att konsumera hållbart och "vettigt" mot att bara köpa av något sorts diffust habegär? Som billigast möjliga skruvmejsel på biltema eller en kvalitetsmejsel som håller i generationer? Är bägge delar bara konsumtion för dig? Samma sak?

Min tillgångar är som de flesta andras begränsade. Vad jag lägger de pengarna på känns viktigt.
Inte för dig? Konsumtion som konsumtion?
Bägge delar är konsumtion. Bägge delar är en sorts identitetsskapande. Givetvis kan det vara olika hållbart, om än individens påverkan ur den aspekten är liten.
 
Det kan vara hållbart för samhället om du tex köper tjänster så ger det ju en annan person en inkomst så den kan leva istället för att spara pengarna på tex banken där de kanske inte i samma utsträckning når en grupp som "behöver pengarna". DU kan ju även konsumera tjänsten välgörenhet och då skänka pengarna till någon organisation som behöver den, men det räknas fortfarande som konsumtion.
Jag har till min enorma lycka sett en beräkning som talar för restaurangbesök framför egen matlagning, allt annat lika sas, ur resurssynpunkt. Att äta ute oftare är ju också ett effektivt sätt att hindra sig från snnan - potentiellt mer miljöbelastande - konsumtion, eftersom det är ett dyrt sätt att få mat. :)
 
Jag har till min enorma lycka sett en beräkning som talar för restaurangbesök framför egen matlagning, allt annat lika sas, ur resurssynpunkt. Att äta ute oftare är ju också ett effektivt sätt att hindra sig från snnan - potentiellt mer miljöbelastande - konsumtion, eftersom det är ett dyrt sätt att få mat. :)
Man kan ju också passa på om man nu har extra pengar över som man har svårt att göra av med att köpa sådant som är tillverkat på ett bra sätt. Så det bli medveten konsumtion.
 
Man kan ju också passa på om man nu har extra pengar över som man har svårt att göra av med att köpa sådant som är tillverkat på ett bra sätt. Så det bli medveten konsumtion.
Ja. Och med lite tur färre saker/mindre mängd naturresurser.

Globalt sett är dock goda inkomster rena miljökatastrofen, tyvärr.
 
Ja. Och med lite tur färre saker/mindre mängd naturresurser.

Globalt sett är dock goda inkomster rena miljökatastrofen, tyvärr.
Jo inom kulturhistorian så är ju fattigdom en mycket god kulturbevarare. Samtidigt går jag hellre och klipper mig lite oftare än går ned i lön.
 
Men det beror väl på hur "biffarna" har vuxit upp, respektive hur den vegetariska maten har producerats? Det går inte att säga rakt av att vegetabilier är mer miljövänliga än kött.

Det finns en hel del vegetabilier som är mycket tveksamma ur miljösynpunkt, några exempel:
Avocado (https://www.sydsvenskan.se/2017-03-19/butikskedjor-nobbar-vattenslukande-avokado), Soja (http://www.wwf.se/press/pressrum/pr...ciala-konflikter-kopplade-till-sojaproduktion).
Den holländska växthusindustrin (stor användning av fossil energi).

Samtidigt är delar av i synnerhet den svenska, betesbaserade, köttuppfödningen koldioxidneutral och viktigt för den biologiska mångfalden, inte som ett abstrakt begrepp, utan rent konkret. Hagmarker och naturliga betesmarker där djur som får och lamm eller kor betar, är viktiga för att det ska finnas tillräcklig mängd av viktiga pollinerande insekter (vildbin och humlor framför allt), för att spannmål, bönor/ärtor, eller raps ska kunna ge de frön som vi äter...

Så det är viktigare att välja rätt vegetabilier och rätt kött, än att göra enkla val som "kött" eller "vegetariskt".
Ber om ursäkt för det sena svaret. Jag ville vänta tills jag satt vid en dator. Men jo, jag vet och förstår och det var över ett år sedan jag åt avokado. Det händer att jag köper kött i livsmedelsbutiken och då gör jag mitt bästa för att välja rätt. Samtidigt:

- Om man som jag främst går ut och äter spontant och på andras initiativ så upplever jag att man oftast har mycket bristfällig information om vilken typ av nötkött som serveras på den aktuella restaurangen, hur deras grönsaker är odlade o.s.v. vid beslutsfattandet. Då är det till stor nytta att ha förenklade tumregler till hands, t ex att vegetariskt är bättre. Skulle du säga att den är användbar eller finns det så många undantag att man lika gärna kan välja vad som helst?

- En variation på temat ovanför: Om personer som tidigare inte har reflekterat så mycket över sin konsumtion och dess miljöpåverkan vill komma igång, skulle du säga att det med "hellre vegetariskt än nötkött" är ett bra första läge att börja i? Så att man inte fastnar i "Oj då, jag kommer aldrig att kunna läsa in mig på allt detta", blir överväldigad och helt enkelt fortsätter som tidigare? Jag tror att vi kan vara ett gäng sådana i den här tråden.

Jag tror inte att vi är tillräckligt många som ändrar våra matval tillräckligt snabbt för att det ska vara någon risk att de relativt miljövänliga svenska korna ska försvinna från kartan. Om jag utgår ifrån det så känns det ändå rimligt att resonera och framförallt skriva som jag gjorde i sådana här nybörjarsammanhang.
 
Ber om ursäkt för det sena svaret. Jag ville vänta tills jag satt vid en dator. Men jo, jag vet och förstår och det var över ett år sedan jag åt avokado. Det händer att jag köper kött i livsmedelsbutiken och då gör jag mitt bästa för att välja rätt. Samtidigt:

- Om man som jag främst går ut och äter spontant och på andras initiativ så upplever jag att man oftast har mycket bristfällig information om vilken typ av nötkött som serveras på den aktuella restaurangen, hur deras grönsaker är odlade o.s.v. vid beslutsfattandet. Då är det till stor nytta att ha förenklade tumregler till hands, t ex att vegetariskt är bättre. Skulle du säga att den är användbar eller finns det så många undantag att man lika gärna kan välja vad som helst?

- En variation på temat ovanför: Om personer som tidigare inte har reflekterat så mycket över sin konsumtion och dess miljöpåverkan vill komma igång, skulle du säga att det med "hellre vegetariskt än nötkött" är ett bra första läge att börja i? Så att man inte fastnar i "Oj då, jag kommer aldrig att kunna läsa in mig på allt detta", blir överväldigad och helt enkelt fortsätter som tidigare? Jag tror att vi kan vara ett gäng sådana i den här tråden.

Jag tror inte att vi är tillräckligt många som ändrar våra matval tillräckligt snabbt för att det ska vara någon risk att de relativt miljövänliga svenska korna ska försvinna från kartan. Om jag utgår ifrån det så känns det ändå rimligt att resonera och framförallt skriva som jag gjorde i sådana här nybörjarsammanhang.

Det stora problemet i resonemanget kött kontra vegetariskt är enligt min mening att många konsumenter tror och tänker att de gjort sin del när de valt bort köttet. Då försvinner klimatproblemen, liksom... Det kan låta naivt men jag ser detta på riktigt i mitt jobb och tar åtminstone varje månad diskussioner med t ex inköpare i kommuner.

Bli vegetarian men fortsätt flyg till Thailand liksom.

Tror vi att vi kan lösa klimatkrisen med att välja bort kött då är vi ute på väldigt hal is. I synnerhet som att man inte alltid reflekterar över vad man ersätter köttet med. Importerad soja är inte alltid bättre.

Klimatproblemen är globala och det som måste till är ett omedelbart slut på användandet av fossila bränslen. En utopi med tanke på Kina och Indiens utveckling, USAs inställning etc. Här krävs helt andra krafter än en svensk vegetarian.

Ni ska veta att de forskare som visar negativa siffror för nötköttets klimatpåverkan (det finns nämligen helt andra t ex FAO) för det första är finansierade av bioenergilobbyn och för det andra i viss mån djurrättsaktivister. Det senare innebär att de är emot ALL hållning av djur i fångenskap vilket även inkluderar hästar, hundar och katter.

Äta mindre kött ur ett resursperspektiv, absolut. Välj bort det utländska!
 
Jag är med.

Vi handlar väldigt lite i vår familj. Nu handlar det mer om att sälja av sådant som inte används.
Vill handla mat smartare, se vad vi kan göra för att både få ner kostnaden och handla så lokalt som möjligt.
 
Här är tråden för oss som aktivt tänkt konsumera mindre 2018 och kan behöva lite stöttning, bolla tankar inför ett köp och få tips på hur man kan göra samt undvika konsumtionsfällor och ändra tankemönster :)

Den handlar i första hand inte om att spara utan just att spendera mindre, sen är det ett plus att det går hand i hand.

Vad har ni för mål 2018?

Kul! Det här har varit ett av mina mål dom senaste åren och nu känner jag att det har nått den nivån jag trivs med så jag vill inte göra ytterligare ansträngningar för att konsumera mindre. Men här kommer mina bästa tips;

- Ät upp all mat. Kan låta enkelt, men som vi alla vet slängs det i de flesta hushåll alldeles för mycket mat. Hos oss är vi duktiga på att ta reda på rester, när jag levde med exet var vi grymma. Då slängdes inget, nu blir det visst svinn. Men det går alltid att "koka soppa på en spik" med rester och få ihop väldigt goda kreationer, och även om det inte blir väldigt gott så är det i alla fall mat som mättar och 100 ggr bättre än att slänga.

- Köp inget ute som inte verkligen ger dig livskvalité. Jag älskar att gå ut och äta på en god restaurang och lägger gärna tid och pengar på det, men då ska det verkligen vara en i min tycke bra restaurang som erbjuder något som är bättre än det jag kan åstadkomma hemma. Jag äter ytterst sällan lunch ute till exempel utan har alltid med mig matlåda, även för mellanmålen. Köper (i princip) aldrig take away kaffe eller dricka ute.

- Byt saker med vänner om det går! Kan vara jättekul att bytlånas kläder till exempel eller väskor och skor.

- Köp begagnat.

- Använd saker tills dom går sönder. Jag köper i princip inte kläder och har inte gjort dom senaste åren. Jag använder istället mina tills dom går sönder, och inte vet jag vad som är annorlunda för mig jämfört med andra men mina kläder håller i en evighet trots att jag mest köper H&M. Det enda jag köper är sådant jag behöver ha, t.ex. underkläder om jag inte har några vettiga kvar, gravidkläder nu när jag är gravid osv.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 373
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 203
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 557
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp