I princip har du rätt men risken med könsuppdelat är pressen som bildas. Dvs icke könsuppdelat så missar två flickor simningen och jumpan för att deras föräldrar är extrema. Könsuppdelat så blir valet kanske så lätt som en plätt och de tio föräldrar som flyttade hit för att slippa en del könsförtryck måste låta sina flickor leva könsuppdelat eftersom det blir normen och de blir förföljda på gatorna i området om de inte gör det. De kan inte stödja sig på att -det blir inga betyg annars så jag måste (och jag vill men det berättar jag inte för er). Tio som ville vara helt vanliga kontra de två extremisterna. Så har vi två flickor över då, som är feminister och vägrar följa normerna, då blir de utan trygghet i sitt bostadsområde.Jag håller med. Jag tycker att det är bättre att flickor som annars skulle uteblivit från idrottslektionerna deltar även fast jag i stort inte gillar att man grupperar efter kön. Man får göra en nytta-risk-bedömning. Det är ju inte heller bara muslimska flickor som uteblir. När jag gick i skolan fanns det gott om tjejer som skolkade från idrotten (i synnerhet simning) för att de inte vill visa sina kroppar. Nu kan ju även tjejer vara hårda mot varandra, men det var ju främst killar som kastade glåpord efter de tjejer i badkläder.
Så jag tycker det är en svår avvägning ändå.