Kontorsjobb

Bukefalos 30 år!

Jag jobbar med att få datorsystem att snacka med varandra, så att information om varorna företaget kommer till tillverkarna, från tillverkarna till lagren, från lagren till butikerna, till kunderna. Ser till bokföringinformation skickas från kassasystem till bokföringsystem, och så vidare. Man kan tro att det behövs göras en gång, sedan är allt klart, men det kommer förändringar, man vill förändra något, eller ny funktionalitet, eller lagändringar, eller...

Människor kan också göra punktlistor, det är därifrån AI lärt sig det.
Mera spinoff än svar: Jag hade en punktlista (eller två?) i min senaste nätdejtingannons. En kille med Aspergers hörde av sig och frågade om jag möjligtvis också hade det. "Nej alltså det finns misstankar men ingen diagnos ..." :D

Jo, jag vet. Men vissa format är mer AI-artade än andra. Och folk använder det i alla möjliga sammanhang.
Om du har svårt att identifiera AI content så rekommenderar jag att använda en AI-detektor innan du anklagar.

Angående AI i jobbet - hittills använder jag bara Copilot för att transkibera och sammanfatta möten samt att gå igenom min mailbox för att kontrollera om jag har någon action jag missat. Jag fick min licens för bara ett par månader sedan, så jag har inte hunnit utforska det mer än så.

Om du har svårt att identifiera AI content så rekommenderar jag att använda en AI-detektor innan du anklagar.

Angående AI i jobbet - hittills använder jag bara Copilot för att transkibera och sammanfatta möten samt att gå igenom min mailbox för att kontrollera om jag har någon action jag missat. Jag fick min licens för bara ett par månader sedan, så jag har inte hunnit utforska det mer än så.
Men det är väl ingen anklagelse? Folk använder AI till allt möjligt, så konstigare saker har väl hänt?

Det verkar total overkill att börja köra anonyma foruminlägg genom IT-detektor. Det gör vi ju knappt ens med examensuppsatser på universitetet.

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare, teknisk projektledare och scrum master. Så lägger ungefär halva min tid på att skriva kod och andra halvan på saker som att se till att andra utvecklar säger till om det inte kan lösa sina uppgifter och ser till att de ska kunna lösa sina uppgifter, prata med stakeholders, rita tidslinjer, prata om kravställare och produktägare och se till att det finns dokumentation. Samt se till att folk i teamet eller i projektet (beroende på min roll) pratar med varandra. Och lite annat smått och gått som handlar om att hantera människor för att arbetet ska gå framåt/arbetsplatsen fungera.

Jag jobbar som mjukvaruutvecklare, teknisk projektledare och scrum master. Så lägger ungefär halva min tid på att skriva kod och andra halvan på saker som att se till att andra utvecklar säger till om det inte kan lösa sina uppgifter och ser till att de ska kunna lösa sina uppgifter, prata med stakeholders, rita tidslinjer, prata om kravställare och produktägare och se till att det finns dokumentation. Samt se till att folk i teamet eller i projektet (beroende på min roll) pratar med varandra. Och lite annat smått och gått som handlar om att hantera människor för att arbetet ska gå framåt/arbetsplatsen fungera.
Jag supporterar flera system, och i ett av dem har vi en helt fantastisk scrum master. Den rollen kan verkligen höja eller sänka hela teamet - så heja dig!!! :bow:

Det av mitt jobb som är synligt för andra, sker inte på "kontor". Jag föredrar att kalla det arbetsrum. Vid mitt skrivbord och i min dator, arbetar jag fram det som jag sedan presenterar för andra på olika vis. Tidsfördröjningen är nog 80/20, till arbetsrummets fördel. Men min egen bild av mitt arbete är inte att jag "arbetar på kontor. Jag tänker inte på jobbet som "kontorsarbete".

Jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag uttryckte mig så klumpigt! Det var verkligen inte min mening, det jag försökte få fram var en förundran över att det finns så mycket jobb att det behövs så många, många människor.

Jobbade själv som affärsbiträde och sedan lokalvårdare innan jag blev sjukskriven heltid och har mött en hel del tråkiga attityder gällande jobb också, så jag skulle aldrig "se ner på" någon annans yrke/ arbete. ❤️

Det är många, många människor som jobbar på kontor - men att jobba på kontor innebär betydligt mer än att vara typ "sekreterare"

Det du hyser en förundrar över ingår i tjänstesektorn - och det är den som producerar tjänster istället för varor. Den omfattar både privat och offentlig verksamhet och står i dag för drygt hälften av Sveriges BNP samt en stor del av sysselsättningen. Den driver en stor del av vår tillväxt och den skapar flest nya arbetstillfällen (källa: AI-genererat svar från Google).

Inom tjänstesektorn ingår:
  • Detaljhandel och partihandel.
  • Information och IT: Programmering, datakonsulter och telekommunikation.
  • Välfärd: Vård, omsorg och utbildning.
  • Företagstjänster: Konsulttjänster, juridik, ekonomi och fastighetsverksamhet.
  • Besöksnäring: Hotell, restauranger och turism.
/Lizzie

Jag jobbar på ett stort livsmedelsföretag (tillverkning). Fördelningen mellan operatörer och tjänstemän (varav de flesta spenderar mest tid på kontor) är 50/50. Det är mycket administration att driva en fabrik och efter det inte finns ett gemensamt system i branschen är det inte mycket av det AI kan göra i dagsläget. Inte en enda hos oss jobbar som "sekreterare" åt någon annan.

Jag administrerar inkommande och utgående data om produkter, råvaror och ansvarar för några olika certifieringar. Till viss del kan det nog skötas av AI i framtiden men just nu längs det långt bort.

Jag jobbar på kontor, jag är konsult och jobbar med it, säkerhet, governance, compliance och AI.
jag är konsult och jobbar med stora myndigheter och företag och hjälper dem säkra och utveckla sin IT-miljö - främst Microsoft.

Jag sitter vid datorn i stort sett hela dagarna, endera i möten med kolleger, mina kunder eller genom att ta fram offertunderlag, ta fram utbildningsmaterial, hålla webinars, ta fram projektplaner, testplaner, läsa på nyheter inom Microsoft - hålla utbildningsmaterial inom Microsoft och Copilot levande och aktuella är i sig nästan ett halvtidsjobb med tanke på hur snabbt utveckling går :laugh:.

jag använder AI hela tiden och jag skulle inte kunna vara utan det på jobbet längre hahaha

Jag jobbar på kontor. 🙋‍♀️

Jag jobbar på ett företag som bl.a. säljer receptfria läkemedel och importerar från Europa och tredjeparts land.
Jag har den mesta kundkontakten, dvs besvarar frågor och tar emot beställningar, ser till att de har rätt att köpa våra produkter och har rätt uppgifter för våra läkemedel och alla certifikat för övriga produkter. Ser till att kunders leveranssätt efterföljs och att de har rätt info om våra övriga produkter.

Jag har en "spindel i nätet tjänst".

Jag är också den som tar första kontakten med företag som vi vill köpa en tjänst av eller som vill köpa våran tjänst.

Allt ska dokumenteras och sparas på olika sätt. Mycket ska rapporteras in till rätt instans vilket inte sker av mig men jag lämnar över uppgifterna.

Jag fakturerar i våra olika system beroende på kund och följer upp om det inte betalas i tid.

Sen hjälper jag mina kollegor där jag kan och tar fram underlag eller kontaktar de vi köper tjänster av och ser till att de har den infon de behöver.

Vi är ett litet företag där de flesta jobbar hemifrån större delar av veckan förutom en liten kärngrupp som måste vara på plats (däribland jag).

Våra kunder är allt från personer som har små egna företag vid sidan om till jättekunder med mångmiljardvinster vart år.

Jag kan vara ärlig och säga att en del dagar undrar jag vid dagens slut vad jag har gjort hela dagen. 😅

Och för en som aldrig jobbat på kontor är det väl inte konstigt att jag funderar? Har du full koll på vad andra yrkesroller gör hela dagarna?
Jag tycker nog att det tillhör allmänbildningen att veta vilken typ av arbete som utförs på ett kontor.
Det illustreras om inte annat i massvis av TV-serie och filmer.

Jag som har ett antal olika yrken är mycket väl medveten om vad andra yrkesgrupper utför för arbete.
Just städning är dessutom enkelt att förstå meningen med.

När jag arbetade på olika kontor så registrerade jag först annonser på en stor tidning en sommar för att sedan under många år registrera och analysera felrapporter på ett mjukvaru-företag och verifiera att rättningar hade utförts korrekt och godkänna uppdateringar till kund.

Men det kan vara svårt att se utifrån vad som är just kontor. På mina senare kontor fanns stora dator-hallar med allt ifrån ett komplett flygtrafiklednings-system till en massa AXE telefonväxlar.
Och där hanterade jag så pass mycket hårdvara att det är oklart om det verkligen räknas till kontorsarbete.

Så jag skulle nog vilja ha en bättre definition på vad som menas med kontor?

Jag jobbar med företagsstrategi, och till ocj med andra kontorsnissar brukar undra vad vi sysslar med :)

kort, så innebär det att se till att företaget hänger med i utvecklingen - så när teknik förändrar hur man säljer t.ex., så har vi gjort arbetet för att vara redo för att också sälja på det sättet

Vi blir också ofta inblandade när det är stora operativa problem som måste lösas - vi har t.ex. problem med den delen av företag som hanterar skadeanmälor för bilolyckor (jobbar på försäkringsbolag) och vi undersöker vad som ligger bakom de problemen och vad som behöver ändras för att fixa dem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka