Kontrakt vid utbildning av häst???

L

LaVidaLoca

Jag ska lämna min häst för inridning och utbildning till en privatperson. Vilken typ av kontrakt ska vi skriva? Hittar inget som passar... Någon som har tips?
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Jag har inget kontraktsförslag, men se till att det finns en ansvarsförsäkring i fall det skulle hända något tråkigt.

Jag har haft ett antal tillridningshästar oftast utan kontrakt utan med en skriftlig eller muntlig övverenskommelse om vad som gäller.

Kör vitt och är ordentligt försäkrad.
Fungerat bra hittills.
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Håller med lundsbo. Men framför allt är det viktigt att du litar på den du skickar hästen till. Jag skickade en av mina till en jätteduktig tjej i Norrköping. Kände direkt att jag kunde lita på människan, hade inte lämnat bort hästen annars. Förtroende är A och O. För känner man inte förtroende så hjälper inget kontrakt, det hjälper dig definitivt inte att sova om nätterna och slippa oroa dig.
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Det är oehört viktigt att skriva kontrakt!

Detta bör finnas med:

Ägarens namn
Adress (faktureringens skull)
Telefon nummer
E-post

Stallets / utbildarens namn
Adress
Telefonnummer
E-post

Pris: /månad (eller vad man nu har för deal)

"Detta kontrakt finns i två exemplar, ett hos vardera parter"

Ort, datum och underskrift (ägaren)
Ort, datum och underskrift (utbildaren eller vems som nu rider pållen)

Typ...:D
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Tack för svaret! Utefter dina uppgifter kan jag ju formulera ett kontrakt själv:), eftersom det inte verkar finnas några färdiga på marknaden...
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Fast om jag som hästägare skulle skriva ett kontrakt med en som ska utbilda min häst och det i kontraktet finns med vad jag ska betala/ månad så vill jag nog att det ska finnas med vad jag får för pengarna också. Foder, skötsel, ridning osv och vad ridningen ska leda till. Ska hästen tävlas? Vem betalar då vad, ingår det i månadskostnaden? Ingår bensin etc. Vad händer om hästen blir skadad och inte kan ridas? Finns ju massor som borde finnas med i ett skriftligt kontrakt!

Jag har bara hållt mig till muntliga avtal och tycker att det är smidigt då förutsättningarna ofta ändras under resans gång.
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Jag skulle nog kolla på ett fodervärdsavtal med viss modifiering då. Eftersom jag antar att denna person även ska sköta hästen till vardags, så bör ju skötsel, foder osv finnas med. Likväl som kostnader, prestationer osv.
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Tack för alla tips!
Jag har nu själv skrivit ihop ett kontrakt, med lite hjälp från andra kontrakt som jag hittade på nätet. I nuläget gäller kontraktet endast en månad, då det mest kommer att handla om "vardagshyfs" och kanske insittning av hästen.
Men på längre sikt (om allt funkar) så kommer det ju att bli tävling osv. Men då skriver vi väl nytt kontrakt som utgår ifrån den situation vi då är i.

Jag tycker att det är bättre med skriftliga kontrakt än muntliga, för då har man det svart på vitt. Och vill man ändra, så finns ju det förklarat i kontraktet hur det skall gå till.
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Håller med lundsbo. Men framför allt är det viktigt att du litar på den du skickar hästen till. Jag skickade en av mina till en jätteduktig tjej i Norrköping. Kände direkt att jag kunde lita på människan, hade inte lämnat bort hästen annars. Förtroende är A och O. För känner man inte förtroende så hjälper inget kontrakt, det hjälper dig definitivt inte att sova om nätterna och slippa oroa dig.

Hm, tycker bilden ser bekant ut :idea:
Om fölet fyllt 1 år och stoets namn börjar på W så saknar jag henne lite :cry:
Härlig häst du har, hoppas hon fortfarande sköter sig!!

MVH Anna
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Ja förlåt, jag glömde skriva att det ska stå i kontraktet vad som ingår,

T.ex
Ingår: skötsel, mockning, ridning, hagplats, tränings- tävlingsavgifter
Ingår ej: Hovslagare eller veterinär

:rofl:
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Det finns ju inga "färdiga" kontrakt, man måste formulera och trixa själv så gott det går.

Men enligt min åsikt är det vettigt att ha ett kontrakt, ALLTID kontrakt. Då har man ryggen fri.

:)
 
Sv: Kontrakt vid utbildning av häst???

Hm, tycker bilden ser bekant ut :idea:
Om fölet fyllt 1 år och stoets namn börjar på W så saknar jag henne lite :cry:
Härlig häst du har, hoppas hon fortfarande sköter sig!!

MVH Anna

Stämmer på pricken! Och hästen sköter sig exemplariskt och utvecklas i en enorm takt, tack vare en god grund hos dig! :bow:

TS. sorry för den tillfälliga trådkapningen!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 909
Senast: Grazing
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 276
Senast: Mia_R
·
Kläder & Bli fin Nu är panik! Jag har sökt in på en utbildning och är så glad när jag kom in på den! Utbildningen är 3 veckor. Sista veckan är det...
Svar
10
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp