Kontroversiella hederspriser?

Bukefalos 30 år!

Vår klubb har inget i stadgarna om huruvida partier får sponsra eller inte i alla fall. Partipolitiskt obunden kan ju också innebära att alla partier faktiskt får sponsra och även om de inte blir tillfrågade antar jag att ett annat beslut än att låta de reko partierna sponsra skulle komma om till exempel nationaldemokraterna skulle begära att få sponsra, då hade troligen de andra rykt också.

Alltså ska klubbar alls få ha sponsring tycker du? Varenda klädesmärke, ridsportföretag eller ej, kan ju säkerligen kopplas till Asien och barnarbete till exempel? Saab? Sveriges största vapenföretag, sponsrar enormt mycket evenemang? Polisen? Är du redo för en större uppgift (har också hinder på nästan varenda tävling)? Riskkapitalföretag så som Evidensia? Friskolor som NTI gymnasiet? Hur långt är ett snöre? Nä, stå gärna över tävlingar ni, vi fortsätter och är glada att det fortfarande finns företag som vill sponsra, annars hade det blivit enormt dyrt att tävla i en sport som för de flesta redan är på bristningsgränsen.
Yes, jag är för sponsring men är intresserad av hur det påverkar sportens integritet och oss som utförare/arrangörer.

Hittade denna artikel, hon skriver intressant om spänningen mellan det kommersiella egenintresset och de demokratiska värderingar som idrottsrörelsen grundar sig på: https://www.idrottsforskning.se/sponsring-ger-foreningar-svara-etiska-problem/

Hon skriver också ofta om hur sponsring sällan problematiseras och att föreningarna är typ tacksamma för vad de än får, kanske skulle klubbarna kunna bli bättre i just de förhandlingarna för att bli sponsrade på ett sätt som verkligen gynnade dem.

Yes, jag är för sponsring men är intresserad av hur det påverkar sportens integritet och oss som utförare/arrangörer.

Hittade denna artikel, hon skriver intressant om spänningen mellan det kommersiella egenintresset och de demokratiska värderingar som idrottsrörelsen grundar sig på: https://www.idrottsforskning.se/sponsring-ger-foreningar-svara-etiska-problem/

Hon skriver också ofta om hur sponsring sällan problematiseras och att föreningarna är typ tacksamma för vad de än får, kanske skulle klubbarna kunna bli bättre i just de förhandlingarna för att bli sponsrade på ett sätt som verkligen gynnade dem.
Absolut. Men kräver att någon ska göra jobbet. Gratis.

Jag tänker att ja, man är nog tacksam för det man får. Här omkring har vi i alla fall fyra fem klubbar som står på randen till nerläggning och konkurs, deras tävlingar hade definitivt behövt gynnas, för att inte deras ridskolor ska läggas ner. Men folk åker bara på de stora tävlingarna. Såklart all sponsring bli jävligt tacksam när alternativet är att de kanske behöver lägga ner ridskolan för de går back på evenemangen?

Sponsring handlar ju om att stärka sitt varumärke genom att förknippas med något positivt. Samtidigt så är sponsorgrejen ömsesidig, varumärkena smetar av sig på varandra. Precis som Falsterbos varumärke försvagas genom att förknippas med en tveksam sponsor händer samma sak med den lokala klubben. Det innebär ju i förlängningen att man inte blir lika attraktiv att förknippas med för andra sponsorer, så det är inte alls säkert att det etiska ställningstagandet på sikt är enbart negativt för ekonomin. En olämplig sponsor kan också bli en dyr sponsor.

Konstaterar då att många klubbar ska klappa igen sina tävlingar. De senaste sju tävlingsplatserna vi har varit på har alla till exempel haft hinder sponsrade av centerpartiet. Som tur är kommer det ju inte att hända.
Du drar det ju lite väl långt. Är centerpartiets sponsring det som gör att klubben klarar ekonomin? Troligen inte. Man lär kunna säga nej till enstaka sponsorer utan att behöva stänga ner hela tävlingsverksamheten.

Du drar det ju lite väl långt. Är centerpartiets sponsring det som gör att klubben klarar ekonomin? Troligen inte. Man lär kunna säga nej till enstaka sponsorer utan att behöva stänga ner hela tävlingsverksamheten.
Om man har det stentufft som många klubbar har idag så gör varenda krona skillnad, det vet jag med säkerhet.

Om man har det stentufft som många klubbar har idag så gör varenda krona skillnad, det vet jag med säkerhet.
Det finns ju också klubbar som klarar sig utan sponsring från politiska partier, kanske finns det andra vägar att gå.

Och en galen ide - kanske kan partierna verka för ökat stöd till föreningarna istället för att använda dem som reklampelare i hopp om framtida röster?

Det finns ju också klubbar som klarar sig utan sponsring från politiska partier, kanske finns det andra vägar att gå.

Och en galen ide - kanske kan partierna verka för ökat stöd till föreningarna istället för att använda dem som reklampelare i hopp om framtida röster?
Såklart det finns klubbar som inte står på randen till konkurs, förstår inte ens vad det har med att flera klubbar slåss för sin överlevnad och att det är otroligt svårt att få tävlingar att gå ihop alls att göra.

Pengar som pengar om de kommer från partier.

Jag som inte tävlat på länge, upplys mig gärna.
Hur ofta känner man till vilka sponsorerna är när man anmäler till en tävling?
Kan inte minnas att det stod någonstans när jag tävlade lokala tävlingar.
Alltså inte stora klasser döpta efter en sponsor som typ "Folksam final".

Vet inte när du tävlade sist men upplever att det blivit vanligare senaste tio-femton åren. Många klubbar har blivit bättre på att synliggöra sponsorerna tidigt, ibland har sponsorerna också försäljning/närvaro på tävlingsplatsen osv. Hänger nog ihop med explosionen av varumärken inom rid- och hästsport gällande allt från kläder, utrustning, tillskott, foder osv, men även en kommersialisering av samhället generellt.

Finns möjlighet att lägga in dessa i equipe men fortfarande långt ifrån alla som gör det. Sundbyholm har till exempel sponsorerna längst ner när man går in på tävlingen, vissa andra har det i varje klass, men de flesta har det inte alls. Och så klart - att veta vilka som sponsrat i form av hinder är ju helt omöjligt innan man kommer på tävlingen. Det är ju bara muppigt att tro att tävlingsdeltagare som betalat dyra pengar ska stryka bara för att tävlingen har ett hinder som det står centerpartiet för (eller för den delen Larssons plastikfabrik eller vad man nu vill) med argumentet att om man startar är man inte för demokrati, var nog ärligt talat det töntigaste argument jag hört :rofl:

Vet inte när du tävlade sist men upplever att det blivit vanligare senaste tio-femton åren. Många klubbar har blivit bättre på att synliggöra sponsorerna tidigt, ibland har sponsorerna också försäljning/närvaro på tävlingsplatsen osv. Hänger nog ihop med explosionen av varumärken inom rid- och hästsport gällande allt från kläder, utrustning, tillskott, foder osv, men även en kommersialisering av samhället generellt.
Du skickade fortfarande in anmälan via papper på den tiden :cool:

Finns möjlighet att lägga in dessa i equipe men fortfarande långt ifrån alla som gör det. Sundbyholm har till exempel sponsorerna längst ner när man går in på tävlingen, vissa andra har det i varje klass, men de flesta har det inte alls. Och så klart - att veta vilka som sponsrat i form av hinder är ju helt omöjligt innan man kommer på tävlingen. Det är ju bara muppigt att tro att tävlingsdeltagare som betalat dyra pengar ska stryka bara för att tävlingen har ett hinder som det står centerpartiet för (eller för den delen Larssons plastikfabrik eller vad man nu vill) med argumentet att om man startar är man inte för demokrati, var nog ärligt talat det töntigaste argument jag hört :rofl:
Men vem har sagt att man skulle stryka sig?
Det som framkommit är att man inte skulle vilja använda priserna + att man önskar att arrangörer tänker ett varv kring sponsorers lämplighet.

Tror väl i övrigt att de 99,99 procent av alla tävlingsryttare skiter fullständigt i vad det står i stadgar för aktuell klubb när de väljer tävling. Vi väljer uteslutande tävlingar utifrån vad hästen ska matchas mot, kunde ju inte bry mig mindre om klubben är partipolitisk obunden och har ett hinder som det står centerpartiet på eller om de till och med sponsrar en klass och jag tror nog att det gäller de flesta föräldrar och ryttare...

Klipper in från Amanda F här som fått många likes:

" Jag skulle heller inte gilla alkoholreklam på tävlingar där minderåriga tävlar eller tobak. Eller vapen eller sms-lån typ. Spelreklam tycker jag är tveksamt även för vuxna människor, men på ponnytävling är det absolut nej tack."

Både försvarsmakten och ATG sponsrar många av våra större evenemang där även ponnyer tävlar (med hinder och med reklam). Alkoholreklam har jag aldrig sett (tror till och med den policyn finns i ridsportförbundet?). Men även banker som lånar ut till SMS lån finns representerade på dessa tävlingar (de flesta större tävlingar har numer både ponny och hästklasser), samma med fackförbund (borde vara detsamma som politiska partier även om ett fackförbund på papperet är obundet).

Vad är det som får er att tro att tävlingsanordnare hellre lägger ner sina tävlingar än att använda sig av denna sponsring bara för att en bråkdel (uppenbarligen, de jag har kollat på nu har - till skillnad från lantortsklubben som slåss för att överleva - inga problem med antal starter) anser att det inte går stick i stäv med deras värderingar?
Jag tycker det är väldigt konstigt med en myndighet som vill propsa på att ungdomar ska gå ut mot sin död (nåja) får göra reklam och sponsra ponnyevenemang kan jag säga (försvarsmakten) och jag har aldrig sett försäkringskassan eller migrationsverket gjort liknande reklam?
Jag tycker man kan luta sig mot marknadsföringslagen till mångt och mycket. Är det något som regleras specifikt, exempel medicin eller ingrepp, eller vad jag tidigare listat, då är det något som vi ska vara försiktiga med. Det finns en anledning till att t.ex. akademiklinikens kampanj fälldes för några veckor sen.

Försvarsmakten har jag mindre problem med, då det handlar om ett större syfte. Det är inte krigsmakten.

Det vore helt enkelt klädsamt om föreningarna tänkte ett steg längre, och ska jag vara ärlig. Om man står och faller med en sån här sponsor, då ska man nog fundera över hur man kan jobba med verksamheten för att få det att fungera bättre. Höja medlemsavgifter eller startavgifter med 10 kr eller välja en domare som bor närmare. Just nu saknas möjlighet att välja domare på avstånd i TDB (jag har bett om den funktionen), i stället listas fortfarande domare på distrikt. Men det är en annan fråga.

Jag tycker man kan luta sig mot marknadsföringslagen till mångt och mycket. Är det något som regleras specifikt, exempel medicin eller ingrepp, eller vad jag tidigare listat, då är det något som vi ska vara försiktiga med. Det finns en anledning till att t.ex. akademiklinikens kampanj fälldes för några veckor sen.

Försvarsmakten har jag mindre problem med, då det handlar om ett större syfte. Det är inte krigsmakten.

Det vore helt enkelt klädsamt om föreningarna tänkte ett steg längre, och ska jag vara ärlig. Om man står och faller med en sån här sponsor, då ska man nog fundera över hur man kan jobba med verksamheten för att få det att fungera bättre. Höja medlemsavgifter eller startavgifter med 10 kr eller välja en domare som bor närmare. Just nu saknas möjlighet att välja domare på avstånd i TDB (jag har bett om den funktionen), i stället listas fortfarande domare på distrikt. Men det är en annan fråga.
JAG har dock problem med försvarsmakten (och SAAB som faktiskt idag har uteslutande vapentillverkning i Sverige). Kan alla vara nöjda? Nej. Kan man tävla ändå? Ja. Har någon blivit dömd för marknadsföringslagen ? Nej, inte vad jag vet. Vet du? Jag tror de klubbar jag tar upp redan funderar på de frågor du ställer, så det behöver du nog inte oroa dig för. Höjer man startavgiften lär ännu färre komma och tävla, här är det relativt nära att tävla dit alla vill åka, tyvärr gynnar inte det de små klubbarna, det är något som diskuteras varje år och varken ridsportförbundet eller distriktet har någon lösning på - men bra att DU har det, varför löser du inte problemet åt dem?

Men vem har sagt att man skulle stryka sig?
Det som framkommit är att man inte skulle vilja använda priserna + att man önskar att arrangörer tänker ett varv kring sponsorers lämplighet.
Hahaha, jag blev ju tillsagd att jag var emot demokrati och ungarna inte lärde sig vad demokrati var för att vi valde att starta ändå (vilket blir så jävla ironiskt med tanke på att mina barn - i motsats till de flesta här - har bott i en diktatur med konflikt i sina tidiga år och säkerligen har mer koll på ämnet än de flesta som skrivit i den här tråden, som inte ens är aktiva tävlingsryttare idag med hänvisning till andra trådar de deltar i).

Ja marknadsföringslagen är en bra utgångspunkt, det har du rätt i. Den rör det juridiska, men den etiska dimensionen är väl mer än filosofisk fråga som kan tragglas i all evighet för den som gillar sånt :)

Hahaha, jag blev ju tillsagd att jag var emot demokrati och ungarna inte lärde sig vad demokrati var för att vi valde att starta ändå (vilket blir så jävla ironiskt med tanke på att mina barn - i motsats till de flesta här - har bott i en diktatur med konflikt i sina tidiga år och säkerligen har mer koll på ämnet än de flesta som skrivit i den här tråden, som inte ens är aktiva tävlingsryttare idag med hänvisning till andra trådar de deltar i).
Jag tolkade inte det inlägget på samma sätt, mer att det var en reaktion på dina inlägg här i tråden där du argumenterar för att sponsorerna är ok eftersom det annars blir svårt för klubbarna.

Jag tolkade inte det inlägget på samma sätt, mer att det var en reaktion på dina inlägg här i tråden där du argumenterar för att sponsorerna är ok eftersom det annars blir svårt för klubbarna.
Du var ju inte mottagare av påhoppet så hur du tolkade det är såklart inte intressant ur min synvinkel.

Vår klubb har inget i stadgarna om huruvida partier får sponsra eller inte i alla fall. Partipolitiskt obunden kan ju också innebära att alla partier faktiskt får sponsra och även om de inte blir tillfrågade antar jag att ett annat beslut än att låta de reko partierna sponsra skulle komma om till exempel nationaldemokraterna skulle begära att få sponsra, då hade troligen de andra rykt också.

Alltså ska klubbar alls få ha sponsring tycker du? Varenda klädesmärke, ridsportföretag eller ej, kan ju säkerligen kopplas till Asien och barnarbete till exempel? Saab? Sveriges största vapenföretag, sponsrar enormt mycket evenemang? Polisen? Är du redo för en större uppgift (har också hinder på nästan varenda tävling)? Riskkapitalföretag så som Evidensia? Friskolor som NTI gymnasiet? Hur långt är ett snöre? Nä, stå gärna över tävlingar ni, vi fortsätter och är glada att det fortfarande finns företag som vill sponsra, annars hade det blivit enormt dyrt att tävla i en sport som för de flesta redan är på bristningsgränsen.
Svarar bara på det markerade nu. Men är du som klubb inte väldigt bunden ett parti om du accepterar och marknadsför dem för ekonomisk vinning? För mig känns det väldigt konstigt att man kan hävda sitt oberoende samtidigt som man accepterar ekonomisk ersättning mot marknadsföring/exponering.

Svarar bara på det markerade nu. Men är du som klubb inte väldigt bunden ett parti om du accepterar och marknadsför dem för ekonomisk vinning? För mig känns det väldigt konstigt att man kan hävda sitt oberoende samtidigt som man accepterar ekonomisk ersättning mot marknadsföring/exponering.
Om alla partier i riksdagen sponsrar? Nej jag håller inte med där... Eller om kommunpolitiska partier sponsrar eller vad man nu vill. För mig är det inte en större grej än om kommunen äger eller sponsrar klubb, anläggning etc. Det är ju också politiska beslut bakom.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka