Kontroversiella hederspriser?

Närvarade på en tävling tidigare i våras för både ponny och storhäst där ett par av klasserna sponsrades av en skönhetsklinik som gör fillers och andra estetiska ingrepp. Hederspriserna bestod dock inte i presentkort på behandling utan kläder och hästutrustning med deras logga. Personligen tycker jag det är rätt magstarkt att ponnytjejer i tonåren genom sportslig prestation och utan medgivande ska göras till reklampelare för denna typ av av verksamhet, som ju går ut på att profitera på kvinnors osäkerhet kring sina kroppar. Även om de inte använder priserna hemma, läggs det ju ut fina bilder och filmer på dem från prisutdelningen för att tack sponsorn. Samtidigt antar jag att någon medvetet dragit gränsen vid att det just skulle delas ut reklamprylar och inte presentkort på behandling.

Fick mig att fundera vad vi lånar ut oss till just kring hederspriser och sponsring. Har ni mottagit priser som känts fel, och varför? Har ni avstått från en tävling pga vilka som sponsrar?

Och arrangörer, har ni tackat nej till någon sponsor pga tveksamhet kring deras verksamhet?
Vidrigt tycker jag.

All denna pryl-pris-hets är extremt miljöovänliga. Grejer som ingen vill ha tilldelas som någon slags pris för prestation. Ge pengar då för att spara miljön.

Jag är lite för principfast. Inte ens chans att jag vill göra reklam för parti jag själv inte röstar på. Korkat kanske, men då betalar jag hellre själv för täcken🤪
Ja som sagt, helt frivilligt att ta emot hederspriser. Personligen säljer vi av eller ger bort det som inte kommer till användning eller dottern inte använder. Men med ett eget fem dagars meeting med 50 klasser så vet jag också hur svårt det är att få tag i sponsorer. Allt passar inte alla, så är det.
Vidrigt tycker jag.

All denna pryl-pris-hets är extremt miljöovänliga. Grejer som ingen vill ha tilldelas som någon slags pris för prestation. Ge pengar då för att spara miljön.
Inte tillåtet för barn.

Jag vann en gång det på många sätt perfekta hederspriset för en B-ponnyryttare. Inträde till parken Zoos badland. Det lite fula var ju dock att vi var tvungna att först betala inträde till själva djurparken. Så de tjänade ju definitivt på det priset själva.

Annars är nog det mest värdelösa (om än inte kontroversiellt) att jag vunnit ett presentkort med hundsim till min hund som hatar vatten 😂 Detta trots att jag aktivt försökt träna henne i att gilla att bada.

Men just skönhetsklinik (inte bara typ naglar etc) känns ju sådär i och med att ridsporten dras med utseendehets. Sedan känns ju allt könat väldigt tveksamt. Ridkillar känner sig gärna utanför och har det inte alltid lätt socialt som det är.
Hörde om en kille som vann sanitetsprodukter för kvinnor.

Varför gnäller du då på andra som inte lyckas om det är så? Tror alla arrangörer gör så gott de kan, och tycker väl egentligen inte man som tävlingsryttare borde gnälla när det oftast är ideell arbetskraft bakom en tävling. Själv är jag sjukt tacksam att vi har lokala ridklubbar som orkar fixa tävlingar kvar trots att alla vill till west coast, greva, sundbyholm med flera. Att då gnälla över vilka priser de får ihop känns rätt magstarkt ärligt talat när det faktiskt bara är att ge bort eller lämna tillbaka. Själv hatar vi överlag schabrak. Ungen har vunnit ett 100tal med olika loggor på, helt oanvändbara för henne och alla ska rida i e-logga nu för tiden så går inte att ge bort till kompisar heller utan tar bara plats, men de schabrak hon får glädjer istället hennes klubbs ridskola som behover dem. När de inte behöver fler får vi väl ta hem och bränna dem.

Senast ändrad:
Varför gnäller du då på andra som inte lyckas om det är så? Tror alla arrangörer gör så gott de kan, och tycker väl egentligen inte man som tävlingsryttare borde gnälla när det oftast är ideell arbetskraft bakom en tävling. Själv är jag sjukt tacksam att vi har lokala ridklubbar som orkar fixa tävlingar kvar trots att alla vill till west coast, greva, sundbyholm med flera. Att då gnälla över vilka priser de får ihop känns rätt magstarkt ärligt talat när det faktiskt bara är att ge bort eller lämna tillbaka. Själv hatar vi överlag schabrak. Ungen har vunnit ett 100tal med olika loggor på, helt oanvändbara för henne och alla ska rida i e-logga nu för tiden, men de schabrak hon får glädjer istället hennes klubbs ridskola som behover dem.
Jo, jag är uppriktigt nyfiken på vilka värderingar som ligger bakom hur man som arrangör och ryttare tar emot hederspriser/sponsring, och hur tävlingar utformas idag i en tid då färre och färre vill tävla. Syftet var inte stanna i vad som är bra eller dåligt, utan höra andras funderingar på ämnet.

Jo, jag är uppriktigt nyfiken på vilka värderingar som ligger bakom hur man som arrangör och ryttare tar emot hederspriser/sponsring, och hur tävlingar utformas idag i en tid då färre och färre vill tävla. Syftet var inte stanna i vad som är bra eller dåligt, utan höra andras funderingar på ämnet.
Jag tror de flesta mindre arrangörer är tacksamma att få ihop priser alls. Förhoppningsvis gäller det de flesta ryttare också. Speciellt om det är så att det inte kostar så mycket med en klass heller. Vi har det väl förspänt, placerar oss och vinner ibland högsta klasserna på stora meetings. Meetings som får riktigt bra ridsportmärken att sponsra, dottern har vunnit både fodersäckar av dyra märken, sadelskåp och nu senast grejer för säkert 3000 från ett välkänt, dyrt, hästmärke. Självklart smäller det högre än ett fleecetäcke med centerförbundets logga på på lokala tävlingen. Men det är givetvis inte rimligt att tro eller kräva att det stora ridsportföretaget med kläder där en jacka kostar 1500 ska gå in och sponsra en klass som kostar 200 att rida när de kan sponsra klassen som kostar 350 för Sveriges bästa ekipage på en av Sveriges största tävlingar. Men att veta att bakom detta försök att hitta sponsorer till den lilla tävlingen - i motsats ofta till den stora - sitter ofta en ideell kraft. Tacksam att vi har dessa. Alla är inte så bra att de vinner på de stora tävlingarna.

Jag tror de flesta mindre arrangörer är tacksamma att få ihop priser alls. Förhoppningsvis gäller det de flesta ryttare också. Speciellt om det är så att det inte kostar så mycket med en klass heller. Vi har det väl förspänt, placerar oss och vinner ibland högsta klasserna på stora meetings. Meetings som får riktigt bra ridsportmärken att sponsra, dottern har vunnit både fodersäckar av dyra märken, sadelskåp och nu senast grejer för säkert 3000 från ett välkänt, dyrt, hästmärke. Självklart smäller det högre än ett fleecetäcke med centerförbundets logga på på lokala tävlingen. Men det är givetvis inte rimligt att tro eller kräva att det stora ridsportföretaget med kläder där en jacka kostar 1500 ska gå in och sponsra en klass som kostar 200 att rida när de kan sponsra klassen som kostar 350 för Sveriges bästa ekipage på en av Sveriges största tävlingar. Men att veta att bakom detta försök att hitta sponsorer till den lilla tävlingen - i motsats ofta till den stora - sitter ofta en ideell kraft. Tacksam att vi har dessa. Alla är inte så bra att de vinner på de stora tävlingarna.
Ja, det ideella engagemanget så avgörande för hela sporten! Har själv jobbat ideellt både inom ridsporten och i andra föreningar i hela mitt liv. Det är viktigt att värna de ideella krafterna på olika sätt. Och jag håller också med om att hederspriser som kan tänkas vara användbara för alla startande är det bästa, men vad det nu är ju den intressanta frågan i den otroligt prylfixerade tiden vi lever i.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

Tillbaka