Konvalescens - utbruten ur Dressyrsnackis 14

Åh så nöjd hon ser ut 😍

Häftigt med rehabstall. Måste vara så skönt att få goda förutsättningar!

Skitglad var ordet :D

Ja, det är jätteskönt faktiskt! Känns så himla bra att kunna ge henne så bra möjligheter som det bara går - en riktig nystart efter ett snart (hjälp) helt år av vila, igångsättning och bakslag. Ska bli så spännande att se var det här för oss!
 
91858285_10219671177268108_1951884446428823552_o.jpg


Prinsessan chillar i solariet :D
Fem dagar i rehabstallet idag! Hon verkar trivas fantastiskt och är enligt uppgift hur lugn och mysig som helst. Varje dag aktiveras hon tre gånger per dag - hittills har det varit promenader för hand, men idag har hon också fått skritta i den stora skrittmaskinen och nästa vecka kommer hon att skolas in på rullbandet (först utan vatten, om några veckor kommer hon få vattentränas där i också). Därutöver går hon i sin sjukhage eller håller koll på hela gården från sin utebox.
 
91674221_234843821037559_8779758673170792448_n.jpg

Jag var och hälsade på henne i onsdags och möttes av en häst som var gladare och mer tillfreds än vad jag sett henne på länge - så himla skönt. Fick även en ny kompis i form av hennes sociala boxgranne, som hon tycks tycka väldigt bra om. Min häst tycker att bruna hästar är lite finare än hästar i andra färger ;)

Tänkte åka och hälsa på henne i morgon igen - tack och lov är det bara 40 minuters körning, så vi kan åka dit och se så att hon har det bra så ofta som vi vill. :)
 
@Andromedae Vad är det för skada hon rehabiliteras för?
En senskidesinflammation i vänster fram som gått och blivit kronisk. Hon fick den ursprungliga skadan för ett år sedan. För tre veckor sedan gjordes en tenoskopi på Slöinge där de rensade bort lite adhesioner och onormal vävnad, så nu blir hon igångsatt igen. Återbesök hos remitterande veterinär om tre veckor!
 
En senskidesinflammation i vänster fram som gått och blivit kronisk. Hon fick den ursprungliga skadan för ett år sedan. För tre veckor sedan gjordes en tenoskopi på Slöinge där de rensade bort lite adhesioner och onormal vävnad, så nu blir hon igångsatt igen. Återbesök hos remitterande veterinär om tre veckor!
Ja, nu såg jag ju att du skrivit det ovanför 🙈 Hoppas återbesöket och den fortsatta rehaben går bra.
 
Idag var det dags för sexveckors-återbesöket hos veterinären efter tenoskopin. Min man åkte dit i mitt ställe tillsammans med hennes rehabperson (för jag tyckte det kändes för jobbigt).

Men det var mycket positivt! Hon var ren i skritt och trav på rakt spår, före och efter böjprov. Veterinären var mycket positiv, och bedömde inte att det behövdes någon mer spruta, vilket också var väldigt positivt.
 
Jag puttar upp den här tråden igen. Vore skönt att ha någonstans att älta kring sin skadebenägna häst :laugh:

Nelly har varit halt sedan början av oktober, lite oklart om allt hänger ihop eller om det är flera olika saker som spökat. Hon blev först bättre men sen kraftigt försämrad för 1,5 vecka sedan. Har haft veterinär ute flera gånger hemma i stallet då det kändes ganska akut, men nu har jag en tid på klinik på onsdag så hoppas att vi kommer framåt i utredningen.
Just nu känns det som att vi är inne i någon ond cirkel där det bara händer grejer om och om igen..
 
Jag puttar upp den här tråden igen. Vore skönt att ha någonstans att älta kring sin skadebenägna häst :laugh:

Nelly har varit halt sedan början av oktober, lite oklart om allt hänger ihop eller om det är flera olika saker som spökat. Hon blev först bättre men sen kraftigt försämrad för 1,5 vecka sedan. Har haft veterinär ute flera gånger hemma i stallet då det kändes ganska akut, men nu har jag en tid på klinik på onsdag så hoppas att vi kommer framåt i utredningen.
Just nu känns det som att vi är inne i någon ond cirkel där det bara händer grejer om och om igen..
Fy fan va trist rent ut sagt ☹️ Det är så frustrerande när det bara går runt och man inte hittar starten.
Vad sa veterinären på kliniken? Hoppas ni fick något att gå på ❤️
 
Fy fan va trist rent ut sagt ☹️ Det är så frustrerande när det bara går runt och man inte hittar starten.
Vad sa veterinären på kliniken? Hoppas ni fick något att gå på ❤️
Ja jättetrist!
Jo men det gick bra på kliniken. Det är ett överben som spökar, troligen det som gjort henne halt hela hösten. Det är fortfarande aktivt och är lite taggigt och ömt. Kan ta tid men bör bli bra 😊

Positivt var att hon rörde sig bättre än bara ngr dagar innan!
 
Ja jättetrist!
Jo men det gick bra på kliniken. Det är ett överben som spökar, troligen det som gjort henne halt hela hösten. Det är fortfarande aktivt och är lite taggigt och ömt. Kan ta tid men bör bli bra 😊

Positivt var att hon rörde sig bättre än bara ngr dagar innan!
Va härligt med bra nyheter! Hur behandlar ni överbenet? Väntar ut det?

Nyfiken då min häst fick problem med ett aktivt överben efter trauma. Det växte in i senorna och operation planerades men veterinären valde att testa att behandla med något medel (som jag totalt glömt bort) som skulle duttas på.
Gick vägen och överbenet slutade vara aktivt.
Var dock segt att åka in gång på gång för att se om det var aktivt eller inte så åtgärd kunde sättas in.

Jag fick dock problem med försäkringsbolaget (agria) om ersättning för eventuell operation då de ville få in överben under "skönhetsfel" och därför inte ersätta. Veterinär var tvungen att förtydliga i journalen att det orsakade skada. Dock 10 år sedan.
Tips att kolla upp.
 
Va härligt med bra nyheter! Hur behandlar ni överbenet? Väntar ut det?

Nyfiken då min häst fick problem med ett aktivt överben efter trauma. Det växte in i senorna och operation planerades men veterinären valde att testa att behandla med något medel (som jag totalt glömt bort) som skulle duttas på.
Gick vägen och överbenet slutade vara aktivt.
Var dock segt att åka in gång på gång för att se om det var aktivt eller inte så åtgärd kunde sättas in.

Jag fick dock problem med försäkringsbolaget (agria) om ersättning för eventuell operation då de ville få in överben under "skönhetsfel" och därför inte ersätta. Veterinär var tvungen att förtydliga i journalen att det orsakade skada. Dock 10 år sedan.
Tips att kolla upp.
Hon får allmänbehandling. Fick en kortisoninjektion på kliniken och sen metacam nu. Veterinären pratade om att det finns olika preparat att använda men landade i detta.
När jag googlat har jag läst om ngt som kallas löksoppa som man har haft på överben, det du tänker på?

Vila ska annars vara det viktigaste. Inget bus eller så som drar igång det igen..

Min veterinär säger att det mest effektiva är att bränna överbenet men det får man inte längre. Operation är nog inte aktuellt för oss, det stör inga senor eller liknande som det ser ut nu iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp