Dressyr Konvalescens - utbruten ur Dressyrsnackis 14

Då har vi också varit inne på återbesök igen, 5:e besöket på lika många månader ungefär.

Det här var alltså första rörelsekontrollen efter operation och efterföljande behandling.
Hon såg fin och ren ut på rörelsekollen rakt fram i gången och på volten. Veterinär ville inte göra böjprov och råka riskera reta läkningen och det är jag helt okej med.

Hon var allmänt fin och vet tyckte hon var jättefin i kroppen och musklig trots långa vilan. Får nog tacka de otroligt kuperade vägarna vi måste gå på! Så jobbigt och svettigt! :wtf:

Hursom så ska vi testa försiktig och lång igångsättning nu. Vi börjar med 30 min uppsuttet skritt varannan dag och promenader resterande. Vi ökar försiktigt under 8 veckor och sedan återbesök.
Har laddat upp med Confidence till de första turerna ifall hon får spelet.

Känns fantastiskt att få sitta på henne igen men jag kan verkligen inte slappna av! Så fort hon snubblar/travar/busar/halkar whatsoever sitter hjärtat i halsgropen och ångesten kommer tillbaka. Ska försöka tänka lite i nuet och njuta av att just nu kan jag rida.
Får du skritta 30 minuter direkt? Det tog mig en månad innan jag var uppe i 30 minuter. Efter två månader skrittar Barb 30-40 minuter och 5-6 minuter trav+galopp.

Lumos_Nox

Trådstartare
Får du skritta 30 minuter direkt? Det tog mig en månad innan jag var uppe i 30 minuter. Efter två månader skrittar Barb 30-40 minuter och 5-6 minuter trav+galopp.
Ja, enligt veterinärens igångsättningsprogram ska vi det varannan dag och arbeta oss upp till några minuter trav rakt fram efter 8 veckor. Vi har promenerat 30-45 minuter per dag under nästan hela perioden (ej direkt efter op och behandlingar). Jag har haft turen att aldrig haft skadad häst innan så jag har inte så mycket att gå efter förutom vets ord.
Tycker du det låter hastigt? Borde jag låta det ta längre tid?

Ja, enligt veterinärens igångsättningsprogram ska vi det varannan dag och arbeta oss upp till några minuter trav rakt fram efter 8 veckor. Vi har promenerat 30-45 minuter per dag under nästan hela perioden (ej direkt efter op och behandlingar). Jag har haft turen att aldrig haft skadad häst innan så jag har inte så mycket att gå efter förutom vets ord.
Tycker du det låter hastigt? Borde jag låta det ta längre tid?
Iom att din häst har promenerat hela tiden gör det nog liten skillnad om du sitter på! Jag har blivit väldigt försiktig och brukar låta dom vila ett tag extra efter att en fått grönt ljus att sätta igång. Barb blev friskförklarad i början av oktober, tror jag red första gången efter två månader och då hade jag promenerat några veckor först. Följ din veterinärs råd, men det gör nog aldrig något att ta det lite långsammare 😊

Lumos_Nox

Trådstartare
Iom att din häst har promenerat hela tiden gör det nog liten skillnad om du sitter på! Jag har blivit väldigt försiktig och brukar låta dom vila ett tag extra efter att en fått grönt ljus att sätta igång. Barb blev friskförklarad i början av oktober, tror jag red första gången efter två månader och då hade jag promenerat några veckor först. Följ din veterinärs råd, men det gör nog aldrig något att ta det lite långsammare 😊
Blir nog inte 30 minuter i början ändå för jag behöver leda henne i starten annars flippar hon ur nu när hon är så över pigg.

Här kom vi undan ännu en längre konvalescens med blotta förskräckelsen. B2 hade ju en spricka i benet förra våren som dock läkte precis som den skulle och konvalescensen gick väl förhållandevis bra, men, aldrig kul med konvalescens.

Förra onsdagen sprängde han dock hagen av okänd anledning (han är liksom inte den hästen som gör så...) och stod på kvällen med en svullen sena vänster fram. Jag blev naturligtvis åt helvete orolig och fullständigt panikslagen, målade fan på väggen så det skrek om det. Vår förra häst fick nämligen en gaffelbandsskada och han finns ju inte mer...
Det blev 1,5 vecka av boxvila och promenader för hand (som gick bra), och i fredags var vi hos veterinären. B2 var aldrig halt och svullnade gick ner fort, men det behöver ju inte betyda något som så när det gäller senskador. Vi kom dock undan med blotta förskräckelsen. Ingen skada på senan a-l-l-s!! Bara en liten svullnad/litet ödem som satt mer ovanpå senan/under huden. Jag trodde verkligen att jag skulle börja stortjuta där hos veterinären, den lättnaden är ju obeskrivlig.
Vi ska skritta i 10+4 dagar, ha metacam i 10 dagar och sen sätta igång som vanligt. Det känns som en piss i havet i jämförelse, och lite aktiv vila är nog ändå bara bra för honom efter ensommar och höst där han gått framåt i utvecklingen med stormsteg.

Jepp, han var riktigt dålig om morgnarna sista tiden. Vände riktigt dåligt. De där sista dagarna var hemska även om det bekräftade att det var rätt att låta honom avsluta. Han hade aldrig klarat stå på box.

Men alltså jag hoppas det är en ful äcklig böld som mognat ur nu för er!!
Jag är rädd att min behöver rensa upp i knäet eller gräva i hoven och få en länge boxvila. Tror inte han fixar det.
Han har varit halt sen den 21 december, boxvila (visserligen en stor på 56 kvm) sen den 30 december och idag när han inte har så ont längre börjar han bli rätt vild å galen 😎

Nelly har varit så lugn sista tiden så idag fick jag för mig att tömköra utan att ge henne lugnande. Det var ingen bra ide😅😆

Explosion och skolor med alla hovar ovan mark när vi skulle starta, varje gång vi skulle gå från skritt till trav och om jag smackade lite. Däremellan när jag väl fick henne att trava lugnt så var hon fin iaf :angel:

Nästa vecka ska hon enligt plan få börja med lite galopp, hoppas det kommer lugna henne lite mer!

I lördags kom Nelly in från hagen m värme och en liten svullnad vä fram. Igår var svullnaden något värre. Jäkla skit!
Hon är inte halt iaf, det är ju skönt.

Jag tror inte det är hennes tidigare skada som spökar utan hon har nog gjort något annati hagen. Hittade en liten sårskorpa, kanske att hon slagit i..

Man blir så känslig för småsaker när de varit dåliga! Jag fick typ panik när jag kände värmen och den liiiiilla svullnaden i lördags 😫

Lumos_Nox

Trådstartare
I lördags kom Nelly in från hagen m värme och en liten svullnad vä fram. Igår var svullnaden något värre. Jäkla skit!
Hon är inte halt iaf, det är ju skönt.

Jag tror inte det är hennes tidigare skada som spökar utan hon har nog gjort något annati hagen. Hittade en liten sårskorpa, kanske att hon slagit i..

Man blir så känslig för småsaker när de varit dåliga! Jag fick typ panik när jag kände värmen och den liiiiilla svullnaden i lördags 😫
Känner igen mig i det där! Jag är supernojjig! Såpass att jag säger till mig själv att skärpa mig. :banghead:
Skönt att det inte verkar vara något iaf!

Just nu

Hästfolk

Hästvård

• Confidence EQ

Träning

Utrustning

Hästavel

• Föl 2017

Tävlingsgrenar

Forumstatistik

Trådar
440 572