Bukefalos 28 år!

Konvertera villa till två lägenheter?

WaterLily

Trådstartare
Jag och sambon funderar över potentiella lösningar för gården som vi håller på och ska ta över. Vi bor själva i ett hus fem minuter ifrån gården, och driver idag hobbyverksamhet på gården. På gården finns ett bostadshus, med två våningar, samt en liten fristående stuga (ej vinterisolerad, och det saknas vatten/avlopp).

Bostadshuset har använts som generationsboende, där en familj bodde på nedervåningen och en familj på övervåningen. Varje våningsplan har ett eget kök, eget badrum, sovrum, vardagsrum etc. Det finns däremot inte två separata ingångar, utan det finns en vanlig trappa upp till övervåningen från hallen i nedervåningen.

I huset bor nu en äldre släkting, som vill bo kvar efter att vi köper gården. Hon använder endast nedervåningen, och går bara upp på på övervåningen för att städa och hålla ordning. Hon säger också att hon blivit mörkrädd av att bo ensam (hennes make dog förra året) och att hon är rädd för tjuvar när hon bor ensam.

Min sambo har nu kläckt en idé om att konvertera villan till två lägenheter, och hyra ut nedervåningen till släktingen, och övervåningen till någon utomstående (förslagsvis någon annan pensionär, om vi hittar någon. Men det är såklart flexibelt).
Vi funderar nu på att helt enkelt sätta för en vägg i trappan, och slå hål i ytterväggen för att sätta in en till ytterdörr så att varje lägenhet kan få en separat ingång. Att det krävs bygglov för detta är vi redan på det klara med, men finns det något annat vi kan ha missat eller översett? Finns det några potentiella problem som vi inte har tänkt på? Är det ens tillåtet att konvertera en villa till två lägenheter, eller är det stopp redan där?

Någon som har några tankar, tips eller förslag? =)
 
Jag vet iaf om ett hus som är just så, ägarna bodde på nedervåningen och hyrde ut ovanvåningen (via "Bo på lantgård"). Det var två separata ingångar, men dörrarna låg precis bredvid varandra så det blir ju precis som ni tänkt er. Men huruvida det funkar om man ska bygga till den lösningen idag vet jag inte.
 
En avlägsen bekant till mig hade samma idé, köpte ett äldre hus och planerade att dela upp det.
De fick problem med byggnadsnämnden då det inte accepterades en lägenhet på övervåningen utan tillgång till hiss.
Hiss var inte ett alternativ för dem, då ombyggnad för att få in en hiss inne i huset var för dyrt och tog för mycket bostadsyta. Externt fick de inte heller bygga hiss eftersom husets exteriör var k- märkt.
Så kontrollera gärna denna fråga med er kommun för det varierar säkert mellan dessa.
Lycka till!
 
Den här byggnaden är inte K-märkt, och jag skulle bli mycket förvånad om de skulle börja kräva hiss i den här kommunen (med tanke på de lägenhetsbyggnader som kommunen godkänt för bygge i kommunen, med trappa upp till loftgångar). Men det är en aspekt att ta upp när vi börjar fundera över att söka bygglov. =)

Det som är knepigast nu är att försöka planera för hur badrummet på övervåningen ska byggas om. Det fanns nämligen inget badkar där som jag trodde, utan bara ett förvaringsutrymme under snedtaket, tillsammans med wc och ett handfat. Om man flyttar badrumsdörren ett steg åt sidan, så borde man kunna få plats med en dusch i ena hörnet. Det blir inte stort isåfall, men förhoppningsvis funktionellt. Undrar hur små tvättmaskiner det finns, måste googla på det...
 
finns ju en pytteliten frontmatad från candy .
finns kanske fler märken men det är den jag har sett.
 
Ett problem vid en konvertering till två lägenheter är att du måste ha 2 elsystem, två värmesystem.
Görs detta i samband med en helrenovering så går det ju vettigt.
En bekant till mig Hyr ut lägenheten kall, han har dubbla elsystem, det gamla centrala värmesystemet står på frostfritt så ingenting fryser sönder sedan har varje lägenhet luft/luft pumpar. så att hyresgästen via sin egen el avgör hur varmt man vill ha det.
Kompisen är nöjd, för ingen klagar längre på värmen.

Varje lägenhet har en 50 liters varmvattenberedare som går på lägenhetsinnehavarens el.
 
Ett problem vid en konvertering till två lägenheter är att du måste ha 2 elsystem, två värmesystem.
Görs detta i samband med en helrenovering så går det ju vettigt.
En bekant till mig Hyr ut lägenheten kall, han har dubbla elsystem, det gamla centrala värmesystemet står på frostfritt så ingenting fryser sönder sedan har varje lägenhet luft/luft pumpar. så att hyresgästen via sin egen el avgör hur varmt man vill ha det.
Kompisen är nöjd, för ingen klagar längre på värmen.

Varje lägenhet har en 50 liters varmvattenberedare som går på lägenhetsinnehavarens el.

Varför måste varje lägenhet ha ett eget elsystem? Och två värmesystem? Värmesystemet i huset är just nu vattenburen värme, plus luftvärmepumpar (en på övervåningen och en på nedervåningen). När du hyr lägenhet i vanliga fall så har du väl inte så stor möjlighet att påverka värmen, mer än att försöka vrida upp eller ned elementen något. På nedervåningen finns vedspis i köket, men det finns inte möjlighet att elda på övervåningen.
Min svärmor hyr en lägenhet på bottenvåningen i en villa (med ungefär samma upplägg som vi hade tänkt oss till det här huset) och jag kan inte tänka mig att det finns två olika elsystem och två helt separata värmeanläggningar i det huset. Om jag har förstått det så delar de på räkningarna, (och det finns ju ett snitt på hur mycket el tidigare hyresgäster har gjort av med, så det märks ju om någon göra av med "onormalt mycket" el).
 
En bekant bor i ett hus som de gjort 3 lägenheter av. 2 på nedervåning och 1 på övervåning. De har gemensamt tvättutrymme i källaren. Det kan ju också vara en lösning på tvättproblem.

Jag har också sett hus där det bara varit en ytterdörr. Då har det varit en gemensam liten "hall", mest en fyrkant, sen hade hyresgästerna varsina dörrar in till sig. båda hade nyckel till stora dörren, men sen egna nycklar såklart till sina delar inne.
 
Jag har också sett hus där det bara varit en ytterdörr. Då har det varit en gemensam liten "hall", mest en fyrkant, sen hade hyresgästerna varsina dörrar in till sig. båda hade nyckel till stora dörren, men sen egna nycklar såklart till sina delar inne.

Exakt så här tycker sambon att vi ska lösa det, och han kanske har rätt. Det skulle innebära att vi slipper slå hål i väggen för en helt ny ytterdörr, och att vi slipper bygga om vinkeln på trappan. Jag var först tveksam, men nu börjar jag inse fördelarna. :)
 
Varför måste varje lägenhet ha ett eget elsystem? Och två värmesystem? Värmesystemet i huset är just nu vattenburen värme, plus luftvärmepumpar (en på övervåningen och en på nedervåningen). När du hyr lägenhet i vanliga fall så har du väl inte så stor möjlighet att påverka värmen, mer än att försöka vrida upp eller ned elementen något. På nedervåningen finns vedspis i köket, men det finns inte möjlighet att elda på övervåningen.
Min svärmor hyr en lägenhet på bottenvåningen i en villa (med ungefär samma upplägg som vi hade tänkt oss till det här huset) och jag kan inte tänka mig att det finns två olika elsystem och två helt separata värmeanläggningar i det huset. Om jag har förstått det så delar de på räkningarna, (och det finns ju ett snitt på hur mycket el tidigare hyresgäster har gjort av med, så det märks ju om någon göra av med "onormalt mycket" el).
ja om du och din familj disponerar båda lägenheterna så spelar ju varken värme, varmvatten eller el någon roll. Men om ni ska hyra ut den ena lägenheten så underlättar det avsevärt med separata system.
Visst går det att hyra ut "varmt" .
Men min erfarenhet är att hyresvärd o hyresgäst ofta har olika uppfattning om vad som är "varmt"

Hyr man ut lägenheten kall så är en av trätoorsakerna borta.
 
Jag bor i en gammal villa på gård som är delad i två lägenheter. En etta på halva nedervåningen och en trea på andra halvan av nedervåningen + hela övervåningen. Vi har separat mätning av hushållsel, där bla. varmvatten ingår genom varsin varmvattenberedare. Värmen däremot är gemensam och går på den stora lägenhetens elavtal, men med egen mätare. Denna läses av en gång per månad och delas sedan så att den stora lägenheten betalar 3/4 och lilla lägenheten betalar 1/4. Inte helt rättvist, man kan ju ha väldigt olika värme på i sin lägenhet, men man vet ju premisserna när man flyttar in.
 
Allt går ju att lösa. Men skulle jag totalrenovera huset jag bor i nu, så skulle jag Lägga elen så att man har 2 linor som går att mäta separat. Värmen får nog vara som den är eftersom jag har extern panncentral men jag skulle möjliggöra separat mätning för de olika våningarna.
Det finns ju sk. kalorimätare man placerar direkt på elementet
heizkostenerfasser.png
på så vis så ser man hur stor andel av den totala energikostnaden varje element använder.
 
Exakt så här tycker sambon att vi ska lösa det, och han kanske har rätt. Det skulle innebära att vi slipper slå hål i väggen för en helt ny ytterdörr, och att vi slipper bygga om vinkeln på trappan. Jag var först tveksam, men nu börjar jag inse fördelarna. :)
Det ser ju finare ut om inte annat och ska man göra om det till en stor villa sen så slipper man ju sätta igen en dörr.
 
@purity_666 så gjorde vi i mitt barndomshem när min gamla faster ville bo i lägenheten ovanför. Vad jag inte förstår NU är att hon ville bo där utan dusch eller bad:confused:. Hon kanske kom ner till oss , fast det minns jag inte heller. Alla som bodde där kanske gick till badhuset.
 
Allt går ju att lösa. Men skulle jag totalrenovera huset jag bor i nu, så skulle jag Lägga elen så att man har 2 linor som går att mäta separat.

Huset kommer absolut inte att totalrenoveras, utan det kommer att hyras ut under en tidsperiod på runt 5 år. Efter fem år kommer den äldre släktingen (och eventuell annan hyresgäst på övervåningen) att flytta ut, och vi kommer att ta över boningshuset. Som det känns idag så är vi sugna på att riva huset och satsa på nyproduktion, så att vi har chansen att få huset precis som vi vill ha det. Det krävs en omfattande renovering för att göra om planlösningen såsom vi vill ha den, och tillsammans med övrig renoveringen så kommer det (enligt folk som har tittat på det) att bli minst lika dyrt som att bygga nytt.

Så uthyrningen är inte permanent, utan mest en möjlighet för oss att få in lite extra pengar, samtidigt som den äldre släktingen inte behöver känna sig fullt så mörkrädd och ensam. Vi kommer att vara väldigt tydliga med detta vid en eventuell uthyrning. :)
 
Hyr ut hela huset till släktingen så får han/hon hyra ut den ena delen i andra hand...så blir det smidigare att bli av med den hyresgästen när det gäller.
 
Hyr ut hela huset till släktingen så får han/hon hyra ut den ena delen i andra hand...så blir det smidigare att bli av med den hyresgästen när det gäller.

Det kommer den äldre släktingen inte att uppskatta. Hon kommer inte vilja ha ansvar eller "besvär" med en hyresgäst som hon är ansvarig för.

Jag förutsatte att det inte skulle bli några problem med besittningsrätten, om man:
1. Skriver in i kontraktet att det är tidsbegränsat.
2. Att vi sedan flyttar in själva (istället för att hyra ut huset till någon annan)
 
Det kommer den äldre släktingen inte att uppskatta. Hon kommer inte vilja ha ansvar eller "besvär" med en hyresgäst som hon är ansvarig för.

Jag förutsatte att det inte skulle bli några problem med besittningsrätten, om man:
1. Skriver in i kontraktet att det är tidsbegränsat.
2. Att vi sedan flyttar in själva (istället för att hyra ut huset till någon annan)

Ja rätten har du om du hyr ut din bostad, men hur det fungerar med besittningsrätten då man hyr ut fler bostäder är kanske en annan femma.
 
Det finns ju sk. kalorimätare man placerar direkt på elementet
heizkostenerfasser.png
på så vis så ser man hur stor andel av den totala energikostnaden varje element använder.

Glömde att kommentera dessa; smart pryl, men det är väl inget som man använder på element med vattenburen värme? Det finns inga el-element i huset. =)
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 493
Senast: Korven
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 6459
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp