Bukefalos 28 år!

Kopa forsta hasten

Soppan

Trådstartare
Nu ar det inte aktuellt att kopa hast forran om typ 5 ar eller sa.. MEN..
Forsta hasten, en familjehast, vad ska man kopa?
Minst 10 ar har jag bestamt, men vill man ha ett halvblod, en cob eller en islandshast till och med?
Jag ar 170/70 sa ingen spadis och jag vill att bade framtida barn samt maken (som ar 190/90) ska kunna 'skritta och trava en halvtimme' om ni forstar vad jag menar..
Familjehasten ska mao vara snall nog att bara vem som helst, men pigg och arbetsvillig nog att passa mig som ridit halva livet. Jag ska inte tavla (mer an klubbniva mojligtvis) utan rida dressyr och ut i mark och sa.. Kanske hoppa ett litet hinder ibland.
Vad ska man leta efter?
Laromastare lockar av nagot slag lockar. Men med tanke pa att jag bor i England sa har vi inte samma utbud som vi hade haft i Sverige.. tyvarr..
 
Sv: Kopa forsta hasten

Alltsa - Vilken typ av hast ar basta 'familjemullen' enligt er? (Men som anda ar 'god nog' OM man vill klubbtavla i 'showing' som vi har har).
 
Sv: Kopa forsta hasten

Det är så himla svårt att besvara den frågan. Själv har jag en islandshäst så naturligtvis håller jag ju på den rasen!

Men det finns ju så många andra fina raser för att inte tala om alla korsningsponnyer som är otroligt fina.

Så jag tycker att du inte ska inrikta dej på någon speciell ras utan titta på hästen som den är. Om du fattar vad jag menar. Gå på magkänslan sen.

Din häst finns där ute någonstans... Lycka till!! :bow:
 
Sv: Kopa forsta hasten

Du vill ha den mest populära typen av häst man kan tänka sig, titta efter en individ inte en ras om du nu inte har specialintresse.
 
Sv: Kopa forsta hasten

Håller med alla andra, kolla runt och se vad du fastnar för! Travare eller halvblod är vad jag har erfarenhet utav, travare som inte har startat kan bli kanonfina familjehästar och passar till allt! Det finns ju även halvblod av den mer "skogsmulliga"-typen, alla behöver inte vara graciösa saker med långa sprättande framben.. inget elakt emot dom heller, alla hästar är ju vackra och speciella på sitt sätt :)

Ge dig ut och provrid det du hittar är väl den enklaste lösningen! ;)
 
Sv: Kopa forsta hasten

Alltsa - Vilken typ av hast ar basta 'familjemullen' enligt er? (Men som anda ar 'god nog' OM man vill klubbtavla i 'showing' som vi har har).

En Cob såklart!

Den kan alla i familjen rida och ni kan tavla klubbtävlingar både i dressyr/hoppning och lokala shows.

Det behöver ju inte vara en 'show cob' med tanke pa att mannen är lång utan en större 'Cob type' och det finns massor av klasser som ni kan vara med i. Dessutom behöver ni inte kapa av manen heller i tävlingssammanhang.

Väljer ni en skäck kan ni dessutom vara med i alla coloured classes samt CHAPS.
 
Sv: Kopa forsta hasten

Du ska inte stirra dig blind på åldern på hästen. Du kan få en galen 14-åring och en jättelugn 4-åring. Du ska se till individen.

Jag tycker att England har enormt mycket bättre utbud av familjehästar i trevliga ridhästmodeller. Här i Sverige blir det ju mest kallblod i form av nordsvenskar och fjordingar som får de där jobben. I England har du en mycket större marknad för familjehästar av ridhästmodell och mycket mer aktiviteter att ställa upp i.
 
Sv: Kopa forsta hasten

Som flera andra har sagt, stirra dig inte blind på rasen. Dock tycker jag att du, precis som du skrev, ska satsa på en lite äldre häst, även fast även de kan vara hispiga. Men överlag är äldre hästar mer erfarna och tryggare och därför är det nog klokt utav dig att satsa på en häst över 10 år. En läromästare tycker jag definitivt att du ska ha, eftersom dina barn också ska sitta upp ibland. Nu vet jag inte hur stor din man är, men om han också ska rida kanske det inte är supersmart att köpa en ponny/häst på gränsen till ponny. Om man nu ska gå in på raser, varför inte ett halvblod? Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en bjässe på 175, men halvblod är ju väldigt allsidiga hästar som passar för det mesta. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 102
Senast: Corminta
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Hej! Jag star infor att skaffa min forsta hast :) Har ridit hela mitt liv och haft hastar 'som min egen' men aldrig agt nagon med...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Soppan
·
C
Ekonomi & Juridik Kollade pa en mkt intressant hingst igar, han ar den typ av hast som faller mig i smaken. Akhal Teke/Angloarab, Homozygot svart, ca...
Svar
6
· Visningar
1 461
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp